Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز به نقل از خبرگزاری میزان، حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در یکصد و پانزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت دهه کرامت فرا رسیدن 17 مرداد روز خبرنگار را پیشاپیش تبریک گفت.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه حمید بقایی پس از آزادی اتهاماتی را به قوه قضائیه وارد کرده و ادعا داشته که بازپرس در رابطه با برادر رئیس جمهور نکاتی را گفته و نیز اتهام دروغگویی را به جنابعالی زده است، واکنش‌تان چیست؟ تصریح کرد: در خصوص این پرونده دادستان محترم تهران توضیح خواهند داد و اگر اقداماتی لازم باشد، اقدام خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی دستگاه قضا به بیان توصیه‌ای به همکاران قضائی خود پرداخت و گفت: توصیه‌ای که به دوستان قضائی دارم، این است که همیشه به‌خصوص در این موارد حرف‌های نامهربانانه افراد و به تعبیر قرآن کریم شنئان قوم سبب نشود که از مرز قانون و عدالت خارج شوید.


معاون اول قوه قضائیه با تکذیب ادعاهای مطروحه تصریح کرد: این مسائل و سخنانی که اشاره کردید، صحیح نیست. مقداری از مسائلی که قانون اجازه دهد از جمله دستخط ایشان در مورد انتقالش از سوئیت و مسائل و امکاناتی که در آن وجود داشته، دادستان محترم تهران آن مقداری که لازم باشد را اطلاع‌رسانی خواهد کرد و ان‌شاءالله در پیگیری پرونده، مسائل مالی که وجود دارد مشخص خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: وقتی انسان وارد یک مبارزه سنگین با مفاسد مخصوصاً مفاسد اقتصادی می‌شود، هزینه دارد که هزینه آن را باید پرداخت کرد.

سخنگوی دستگاه قضا با تأکید بر مبارزه قاطع دستگاه قضا با مفاسد اقتصادی یادآور شد: قوه قضائیه وارد مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی شده است؛ به‌خصوص در سال‌های اخیر و به‌قول معروف با دانه‌درشت‌ها، یقه‌سفیدها و جریان‌ها و کسانی که ادعاهایی دارند، برخورد می‌شود. بدیهی است که احیاناً مسائلی نیز از آن‌ها گفته شود و سربزند.

وی افزود: البته ما همیشه توصیه کردیم و می‌کنیم که اگر چنانچه افراد خلاف قانون عمل کنند، به ضرر خودشان است. طبیعتاً‌ تحت تعقیب قرار می‌گیرند و اگر چنانچه مسائلی از هر جریان یا فردی مطرح می‌شود، دستگاه قضائی آن مقداری که وظیفه مدعی‌العموم باشد نسبت به موضوع وارد می‌شود و نسبت به این مورد نیز دادستان محترم تهران با تشخیصی که خواهند داشت، طبق قانون وارد خواهند شد.

خبرنگار دیگری از سخنگوی قوه قضائیه پرسید که با توجه به اینکه تا دوهفته دیگر رئیس جمهور وقت دارند که وزیر دادگستری را معرفی کنند، آیا تعاملی صورت گرفته است یا خیر؟ که حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای پاسخ داد: همانطور که استحضار دارید، از جمله وزرایی که سه قوه در آن نقش دارند، وزیر دادگستری است؛ سایر وزرا از سوی ریاست محترم جمهور بر اساس قانون معرفی می‌شوند و مجلس هم اگر رأی اعتماد داد، آن‌ها انتخاب می‌شوند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: اما وزیر دادگستری طبق قانون از ناحیه رئیس قوه قضائیه پیشنهاد می‌شود و دولت هم اقدام می‌کند و مجلس نیز متعاقباً رأی خواهد داد. پس تنها وزیری که سه قوه به نحوی از انحاء در آن دخالت دارند، وزیر دادگستری است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: گزینه‌هایی مطرح بوده و هستند که قطعی خواهند شد و خدمت ریاست محترم جمهوری از سوی ریاست محترم قوه قضائیه معرفی می‌شوند. گزینه‌هایی تا الان مطرح شده‌اند، طبیعتاً به‌زودی به‌صورت رسمی مطرح می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: اینکه می‌فرمایید تعاملی هست یا خیر، باید گفت که اصولاً اینطور هست و آنگونه نیست که تا لحظه آخر که افراد معرفی می‌شوند، دولت مطلع نباشد و قبل از آن افرادی که هستند صحبت و مطرح می‌شوند و معمولاً هم اینگونه بوده است و در این دوره نیز اینچنین است که با تعامل، هرکدام از گزینه‌ها که نهایی شد از طرف ریاست محترم قوه قضائیه به‌صورت رسمی به دولت معرفی خواهند شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به حادثه دلخراش کودک 8ماهه که گفته می شود متهمان این پرونده با یک فیش حقوقی از زندان آزاد شده‌اند، این موضوع چقدر صحت دارد؟ گفت: سؤال مهمی است که باید به‌درستی پاسخ آن در رسانه‌ها منعکس شود.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: در ابتدا تسلیت عرض می‌کنم به خانواده این عزیز و این کودک 8 ماهه که جانیان، جان فرزندان آن‌ها را گرفتند. تأکید می‌کنم سفارش کامل شده که این پرونده به‌سرعت و البته بادقت بررسی شود تا جانیان آن به مجازات قانونی خود برسند.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: این پرونده به جهاتی به تهران احاله شده است. یک جهت عمده این است که خانواده این کودک در تهران مستقر هستند و برای راحتی خانواده و خود قوه قضائیه، این احاله صورت گرفته است. علت دیگرِ احاله این است که شروع جنایت یعنی سرقت خودرو در تهران بوده است.

وی گفت: مسائلی که در خصوص این پرونده نقل شده است، اصلا صحت ندارد. مثلا گفته شده بود که یکی از متهمان این حادثه 130 فقره سابقه کیفری داشته و یا گفته بودند که یکی از این متهمان صرفا با یک فیش حقوقی آزاد شده است که خوب است مسئولان مربوطه منشأ این خبر را پیگیری کنند که ببینند منشأ این خبر کجا بوده است؟ لذا اخبار منتشره در خصوص سوابق این متهمان صحت ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای اظهار داشت: در خصوص سابقه متهمان از رئیس کل دادگستری استان تهران خواستیم که سوابق این دو را بررسی کنند و گزارش آن را برای ما بفرستند. آقای اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران در خصوص سابقه این متهمان اعلام کرده که اخبار نقل شده در این مورد صحت ندارد.

معاون اول قوه قضائیه افزود: آقای اسماعیلی بیان کرده است که یکی از این متهمان یک پرونده سرقت داشته که در اثنای تحقیقات مشخص شده است 12 فقره سرقت از داخل خودرو داشته است. این متهم 14 ماه در بازداشت بوده که بیش از این مدت بازپرس نمی‌توانسته این فرد را در بازداشت نگه دارد و این فرد پس از این مدت با قرار 160 میلیونی آزاد می‌شود. این متهم به اتهام 12 سرقت جمعا به 55 ماه حبس و ردّمال محکوم می‌شود که طبق قانون آیین دادرسیِ جدید، اگر کسی چند محکومیت داشته باشد، به اشد آن محکوم می‌شود؛ لذا این فرد را می‌توانستند 3 سال زندانی کنند.



حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: نفر دوم پرونده را با 4 گرم شیشه دستگیر کرده بودند که تا پایان محکومیت خود در زندان بوده و اصلا پیش از آن آزاد نشده است. این فرد هم به 2 سال حبس، جزای نقدی و 50 ضربه شلاق محکوم شده بود که محکومیت این فرد در اردیبهشت 95 به پایان رسیده است.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به وظیفه قاضی مبنی بر موظف بودن به اجرای قانون اذعان کرد: قاضی باید طبق قانون عمل کند و اگر این کار را نکرد، دادسرای انتظامی باید به او معترض شود. یکی از شاخص های عدالت، اجرای قانون است. البته ممکن است کسانی به خودِ قانون اعتراض داشته باشند. مثلا در دولت دوم خرداد در خدمت یکی از مسئولان اجرایی بودیم. من در آن زمان قاضی تجدیدنظر بودم و یک حکم محکومیت را تأیید کرده بودم. آن مقام مسؤول در آن جلسه به من گفت که شما چرا به‌خاطر یک میلیون اختلاس حکم فلان فرد را تأیید کرده‌اید؟ و من به او پاسخ دادم که یک میلیون که سهل است، حتی اگر 10 هزار تومان هم باشد، قانون برای آن مشخص است و ما باید طبق قانون عمل کنیم.

سخنگوی دستگاه قضاافزود: من در آنجا به آن فرد توضیح دادم که مثلا اگر مبلغ‌ها متفاوت باشد و سمت فرد هم متفاوت باشد، مجازات‌های آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در آن جلسه آن فرد تعبیری کرد و اعتراض بدی نسبت به قانون داشت که بنده عرض کردم شما که شعار قانونمداری سرمی‌دهید، باید به قانون پایبند باشید و اگر قانونی بد است، باید آن قانون عوض شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای اظهار کرد: قانون جدید آیین دادرسی کیفری به قاضی تکالیفی را اصرار می‌دارد و نحوه کار را به او می‌گوید. قانون در جایی می‌گوید که قاضی در کجا حق بازداشت موقت دارد. مثلا در قانون گذشته بازداشت موقت به‌مدت یک‌ماه برای جرم ارتشاء الزامی بود؛ اما الان بر اساس قانون جدید قرار بازداشت موقت عملاً نداریم.

سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: ثانیاً قانونگذار این قرار بازداشت را احصاء کرده و گفته است که قاضی باید در موارد خاصی قرار موقت صادر کند. لذا اینکه گاهی برخی افراد می‌گویند که چرا فلان فرد را بازداشت نکردید، به این دلیل است که قانون موارد صدور بازداشت را احصاء کرده و قاضی باید بر طبق آن عمل کند. در قانون آمده است که صدور قرار بازداشت موقت جایز نیست؛ مگر در شرایط خاص و مثلا اینکه قرائن آن موجود باشد. در این خصوص قانونگذار پنج شش مورد را احصاء کرده و بیش از آن اجازه صدور قرار بازداشت موقت را نداده است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: ماده 238 این قانون می‌گوید که صدور قرار منوط به شرایط خاصی است؛ مثلا بیم فرار متهم یا تبانی وجود داشته باشد؛ لذا قاضی باید در چارچوب قانون عمل کند. حال قاضی اگر قرار صادر کند و فرد نتواند آن قرار را تأمین کند، تکلیف چیست؟ قانونگذار می‌گوید که دراین موارد بازپرس ظرف دوماه چنانچه موجبات قرار باقی است، آن قرار را با ذکر دلیل ابقا کرده و دلایل آن را به متهم بگوید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای بیان کرد: در ادامه ماده 242 آمده است که در هر صورت درمواردی که سلب حیات موضوع است، تا دو سال و در موارد دیگر بازپرس می‌تواند قرار بازداشت صادر کند. لذا در خیلی از موارد که ادعا می‌شود چرا فلانی آزاد شده است، باید گفت چون بازپرس دلیلی برای نگه داشتن آن فرد نداشته است و اگر چنانچه بازداشت از دوماه گذشت، بازپرس باید دلایل ابقا را بگوید که فرد حق اعتراض نسبت به آن دارد. در این خصوص ممکن است قاضی دادسرا بگوید که قرار بازداشت لغو شده یا تغییر کند. مثلا در خصوص سؤال اول دررابطه با آن فرد، قرار بازداشت صادر شده اولیه 50 میلیارد بود که با اعتراض آن فرد این میزان وثیقه کاهش یافت؛ چون قاضی دادسرا تشخیص داد که مثلا این میزان لازم نیست.

سخنگوی دستگاه قضا عنوان کرد: ممکن است گفته شود که شما هفته پیش برای فلان فرد قرار کفالت صادر کرده‌اید؛ اما حالا این قرار تبدیل به وثیقه شده است. این موضوع هم بر اساس قانون است. مثلا با کشف دلایل و قرائن، قرار بازداشت ممکن است تغییر کند و مثلا قرار بازداشت یک میلیاردی تبدیل به وثیقه 10 میلیاردی شود. درمورد تشدید قرار، هم دادستانی و هم خود فرد حق اعتراض دارند. نهایتا اینکه این فرد متهم در حادثه کودک 8 ماهه با یک فیش حقوقی آزاد نشده و تعداد کیفرهای او 130 مورد نبوده است. نفر دوم این پرونده هم که اصلا آزاد نبوده است.

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: البته طبق قانون، مجرمان حرفه‌ای باید سوابق‌شان ومشخصات‌شان در یک بانک اطلاعاتی ثبت شود. برای این کار آیین نامه‌ای تهیه شده و این بانک در حال تکمیل شدن است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر نظام مراقبتی پس از خروج زندانیان و اینکه بازگشت زندانیان به زندان هزینه سنگینی را به قوه قضائیه تحمیل می‌کند، بیان کرد: در مواردی نیروی انتظامی می‌آید و یک طرح را مثل طرح مبارزه با اشرار اجرا می‌کند. در چنین طرحی عده زیادی دستگیر می‌شوند که این بدین معنی نیست که همه افرادِ دستگیر شده، متهم هستند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای عنوان کرد: مثلا در یک خانه 50 یا 10 یا 5 نفر را دستگیر می‌کنند. درآن لحظه که نمی‌توان تشخیص داد کدام‌یک از آن‌ها متهم هستند. مثلا در پارتی‌ها و مکان‌هایی که مشروب مصرف می‌شود، همه افراد در آنجا دستگیر می‌شوند؛ آیا همه آن‌ها متهم هستند؟ طبیعتاً نه؛ لذا یکسری از این افراد آزاد می‌شوند که متهم نیستند؛ حتی برخی از این افراد در همان تحقیقات مقدماتی در دادسرا و یا توسط خود پلیس آزاد می‌شوند؛ لذا نمی‌توان گفت که همه این افراد متهم و مجرم هستند.

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص استفاده از پابندهای الکترونیکی گفت: بر اساس قانون با وجود شرایطی قانونگذار اجازه دارد که از پابند الکترونیکی استفاده کند که دراین رابطه فرد به‌جای اینکه در زندان تحمل کیفر کند، مثلا می‌تواند در جای دیگری مثل خانه باشد و مدت حبس خود را در خانه و یا مکان دیگر و با شرایطی خاص بگذراند. این فرد به‌طور مداوم در کنترل است و رفت‌وآمدهای او رصد می‌شود. لذا استفاده از پابند الکترونیکی برای مجرمانی است که محکوم به حبس هستند و الزامی وجود ندارد که حتما در زندان بمانند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: البته اکنون این طرح به‌صورت آزمایشی درحال اجراست که در این رابطه هم با مشکلات بودجه‌ای مواجه هستیم.

در ادامه سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا با توجه به اظهارات آقای ظریف و آقای لاریجانی، دستگاه قضا در قبال رفتار آمریکا برای بازداشت ایرانیان مقیم آمریکا دست به اقدام متقابلی زده است یا خیر؟ تصریح کرد: نه‌تنها از زمان کودتای 1332 و نه‌تنها از اول انقلاب، بلکه در همین ماه‌های اخیر واقعاً همگان به ماهیت تجاوزگرانه و خوی سلطه‌جویی و زورگویی آمریکا پی برده‌اند. بر این اساس است که جمهوری اسلامی، مردم و مسؤولان ایران نمی‌توانند به آمریکا اعتماد کنند.

معاون اول قوه‌ قضائیه ادامه داد: به هیچ چیز آمریکا اعتماد نیست؛ قرارداد کتبی می‌نویسد، به آن اعتماد نیست؛ قول می‌دهد؛ به آن قول اعتماد نیست و به هیچ‌کدام از اقدام‌های آن نمی‌توان واقعاً‌ دل خوش کرد و اعتماد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای افزود: قوه قضائیه مطابق با قانون اساسی و قوانین عادی کار خودش را انجام می‌دهد و هیچ‌وقت به آمریکا و امثال آمریکا اجازه دخالت نمی‌دهد. طبق قانون فرد ایرانی محاکمه می‌شود و فرد غیرایرانی هم اگر در قلمرو ایران مرتکب جرم شود، به آن رسیدگی و طبق قانون مجازات می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با رسیدگی به جرائم افراد دوتابعیتی نیز گفت: در مورد افراد دوتابعیتی هم اگر احیاناً یک تابعیت‌شان ایرانی و یک تابعیت آن‌ها غیرایرانی باشد، باید گفت که اولاً ایران تابعیت دوگانه را نمی‌پذیرد و ثانیاً کسانی که جرمی داشته باشند، چه دوتابعیتی باشند، چه ایرانی باشند، محاکمه می‌شوند.

وی با اشاره به زورگویی آمریکایی‌ها اظهار کرد: آمریکا زور می‌گوید؛ البته زبان تهدید دارد؛ ولی دیگر زبان تهدید آمریکایی‌ها کارآیی ندارد. امروز آمریکا دیگر نمی‌تواند در مواجهه با کشوری مثل ایران که کشوری مقتدر، بافرهنگ و باتمدن است، زورگویی کند و این اقداماتی که در نقض برجام و در غارت اموال مردم در خارج از کشور و دست‌اندازی به حکومت جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد، مطمئناً‌ بی‌پاسخ نخواهد ماند.

معاون اول قوه‌ قضائیه گفت: بسیاری از هموطنان ما هم متأسفانه تحت فشارهای ظالمانه آمریکا هستند و ما از آمریکا می‌خواهیم که اولاً آن‌ها را آزاد کنند و ثانیاً طبق انصاف یا حتی طبق قانون خود آمریکا با آن‌ها برخورد کنند و به آن‌ها ظلم نکنند و چون دست‌شان به جمهوری اسلامی ایران نمی‌رسد، آنجا یک بدبخت ایرانی را گیر نیاورند و ظالمانه بخواهند به او ظلم کنند؛ بنابراین این مسائلی که این روزها گفته می‌شود و زبان تهدید دارد، مطمئن باشند که جمهوری اسلامی هیچ‌وقت با زبان تهدید تسلیم آمریکا و امثال آن نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها پس از ماجرای «بنیتا» پلیس را مقصر دانسته‌اند و آیا این اظهارنظرها انصاف است؟ تصریح کرد: اصلاً انصاف نیست. پلیس ما کار خودش را در هر قضیه‌ای در حد بیش از مقدوراتش و توانش انجام می‌دهد و خوشبختانه نیروی انتظامی ما بالنده است و در سال‌های اخیر، هم در بحث پیشگیری و هم کشف جرایم بسیار خوب عمل کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه برخی این‌روزها اعضای شورای نگهبان را به قانون‌شکنی در فتنه 88 متهم کرده‌اند و هجمه‌هایی را به این نهاد وارد نموده‌اند و آیا قوه قضائیه نسبت به این موضوع ورود کرده‌ یا خیر؟ گفت: در قانون مطبوعات این مسأله برای رسانه‌ها پیش‌بینی شده است. اگر چنانچه تهمت، افترا و توهین نسبت به مقامات داشته باشند، دادستان می‌تواند وارد شود. امروز افرادی علیه نهادهایی که مؤثر هستند، سعی می‌کنند تخریب داشته باشند و فضاسازی‌هایی انجام می‌دهند. بحمدالله این نهادهای مؤثر هم تحت تأثیر اینجور فضاسازی‌ها قرار نگرفته و نمی‌گیرند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار میزان مبنی بر اینکه با توجه به گمانه&z

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۱۸۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز گفت: چاره کار بشریت برای حل مشکلات دنیا و آخرت خود این است که با تقوا باشد و خدا را در نظر بگیرد که اگر خدا فراموش شد و هرکس به فکر خود، منافعش و لذات خودش باشد و باعث مزاحمت برای دیگران باشد جامعه بشری روی سعادت را نخواهید دید.

او با اشاره به اینکه جامعه ما در عرصه یک جنگ قرار گرفته است، افزود: جنگی که یک طرف آن طرفداران اسلام، قرآن و ارزش‌های اصیل انسانی هستند و طرف مقابل هم دشمنان خدا، شیطان پرست‌ها، خودپرست‌ها و دنیا پرست‌ها قرار دارند. در این عرصه جنگ ما یک نوع مبارزه نداریم بلکه دشمن جنگ ترکیبی در هر عرصه‌ای از زندگی مسلمانان ایرانی به راه انداخته است.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: عرصه جنگ نظامی را، چون از سال ۵۹ تجربه کرده‌ایم مقداری باتجربه هستیم و دستمان جلو است، اما جنگ اقتصادی جنگی است که امروز باشدت درگیرش هستیم ولی هنوز خیلی راه مانده است که بتوانیم در جهان پیرامون خودمان جایگاه کشورمان را به عنوان یک قدرت اقتصادی تثبیت کنیم و تا به آنجا نرسیم این جنگ به ما تحمیل خواهد شد و هرچه هم بخواهیم خود را کنار بکشیم دشمنان این عرصه را نقطه ضعف ما می‌دانند و در این عرصه جنگ راه انداخته‌اند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه یک عرصه دیگر جنگ و نبرد؛ جنگ فرهنگی است که در این عرصه هم دشمن تلاش خودش را می‌کند و ما هم مقاومت خودمان را نشان می‌دهیم، گفت: در عرصه جنگ فرهنگی گاهی ما پیشرفت داریم و گاهی دشمنان خود را نشان می‌دهند و بایستی در این دو عرصه جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی انشاالله ایران عزیز و کشور اسلامی ما جایگاه خود را در دنیا به گونه‌ای تثبیت کند که هیچ کس جرأت تعرض به ملت ایران را نداشته باشد.

او با اشاره به روز جهانی کار و کارگر و روز معلم، بیان کرد: سربازان عرصه جنگ اقتصادی و سربازان عرصه جنگ فرهنگی باید در هفته پیش‌رو تجلیل، تکریم و حمایت کنیم تا میدان مبارزه را به نفع ما تغییر دهند.

خطیب نماز جمعه شیراز با اشاره به آیه ۱۸۱ سوره مبارکه آل عمران و جنگ اقتصادی، یادآور شد:بدانید این دشمنی که برای ما وجود دارد دشمن خیلی قدیمی است و مختص حالا نیست و هر وقت امت اسلامی خواسته روی پای خود مستقل بایستد این جنگ شروع شده است.

آیت‌الله دژکام اظهارکرد: رییس جمهور کشور ما به کشور همسایه پاکستان رفته است و آمریکا به آنها می‌گوید ایران تحریم است و با آنها معامله نکنید و رسما وزارت خارجه آمریکا به پاکستانی‌ها تذکر دادند که با ایرانی‌ها معامله نکنید. در آیه ۷ سوره مبارکه منافقون خدا می‌فرماید: آنها همان مردم بدخواهی هستند که می‌گویند با مسلمانان معامله نکنید تا آنها دست از اسلام بردارند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: جنگ طولانی است و بیش از ۱۴۰۰‌سال است که ما می‌رزمیم و آنها هم سروصدای خود را می‌کنند البته معلوم است امت اسلامی را نتوانستند نابود کنند و بعد از این انشاالله پرچم اسلام برافراشته تر، عزت مسلمانان روزافزون‌تر و دشمنان اسلام هر روز خوارتر و زبون‌تر خواهند شد.

او به بیان اولین نکته جنگ اقتصادی اشاره کرد و افزود: ما باور داشته باشیم که در این جهان خدا همه کاره است. اگر کسی چند روز پول در دست دارد نگوید مال من است بلکه مال خداست. آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها حالیشان نیست و خیال می‌کنند که پول مال خودشان است، اما ما به آنها می‌فهمانیم که پولی که در دستشان است خدا داده است، این باور را اگر کسی در دل خودش تقویت نکند وسط میدان جنگ کم می‌آورد.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: اگر آزادگی و مسلمانی را می‌خواهید تجربه کنید جنگ وجود دارد و باید خود را اثبات کنید. در عرصه این نبرد ۸ کار به عنوان الزامات اقتصاد مقاومتی رهبر گرانقدر انقلاب اسلامی دستور فرمودند و پیگیری کردند که در کشور اجرا شود؛ هرچه که می‌خواهید در عرصه نبرد تلاش کنید این هشت کار را باید دنبال کنید و اگر درست انجام دهیم مسلما پیروزی از آن ما خواهد بود و خدا وعده داده است.

امام جمعه شیراز بر حمایت مسئولان از تولید ملی تاکید کرد و افزود: هر مدیری در کشور ما اگر جنسی می‌خواهد مصرف کند لااقل خودش جنس ایرانی را مصرف کند و جنس خارجی نخرد. در برخی از جلسات می‌گوییم این جنس را فلان شرکت در شهر شیراز تولید می‌کند، اما می‌گویند خارجی آن بهتر است و اینگونه به کشور آسیب می‌زنند لذا مسئول باید پیگیر شود جنس ایرانی بخرد و به کارگیرد که یکی از راه‌های جهش تولید همین است.

او اذعان داشت: گاهی بحثی مطرح است که کیفیت جنس ایرانی مناسب نیست، اما ما تجربه کرده‌ایم وقتی مصرف یک کالا جدی می‌شود خریدار می‌تواند به تولید کننده بگوید که جنست باید بهتر شود و تولید از نظر کیفی هم رشد می‌کند. دوم؛ افزایش بهره‌وری است. ما در رابطه با بهره برداری مناسب از سرمایه‌های خود چه انسانی و چه مادی و مالی ضعف داریم و در جنگی که قرار داریم باید جلوی اسراف گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه با تصریح بر اینکه اگر کسی پول دارد به جای اینکه بخواهد به دلالی بپردازد به سرمایه‌گذاری تولیدی بپردازد، گفت: مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند و دلالی را تعطیل کنند و این نکته قابل توجه بانک‌ها و همه مدیران باشد؛ باید یک سرمایه‌گذاری تولیدی شود بعد سود بیاید.

آیت‌الله دژکام با اشاره به چهارمین مورد، بیان کرد: مردم جنس داخلی بخرند و امسال هم سال جهش تولید با مشارکت مردم است. اگر مردم ما جنس ایرانی را بخرند به معنی این است که به تولید کننده ایرانی کمک می‌کنند. مشارکت مردم در تولید را ممکن است بگوییم در تولید سرمایه‌گذاری کنند، اما اگر قدرت سرمایه‌گذاری ندارند لااقل جنس ایرانی بخرند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس پنجمین مورد را اصلاح الگوی مصرف دانست و افزود: ترویج فرهنگ کار نیز ششمین مورد است. سند فرهنگ کار را باید به میدان آورد، چون فارس در زمینه فرهنگی یک سند دارد، اما در باب فرهنگ کار هنوز سند مصوب شده نداریم.

او به ایجاد اشتغال در جامعه اشاره کرد و گفت: در خصوص ایجاد اشتغال وضع ما بد نیست، اما می‌خواهیم به یک افق بالاتر برسیم. ما امسال برای تحصیل کرده‌هایی که جویای شغل هستند باید خیلی تلاش کنیم تا ایجاد اشتغال شود برای اینکه در این زمینه عقب هستیم، اما در عرصه‌های دیگر ایجاد اشتغال الحمدالله نرخ بیکاری ما پایین آمده و امیدواریم شرایط بهتر شود.

امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به مبارزه با فساد اقتصادی، اظهارداشت: در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی جدای از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب یک فرمان هشت ماده‌ای داده‌اند. دیروز رئیس جمهور هم گفتند که در مبارزه با فساد با هیچ‌کس تعارف نداریم و باید جدی دنبال شود.

آیت‌الله دژکام با تصریح بر اینکه رهبر معظم انقلاب در این فرمان ۸ ماده‌ای فرموده اند همه حتی کسانی که منصوب از طرف رهبری هستند باید کارشان شفاف باشد و پاسخ دهند، افزود: فساد یکباره رخ نمی‌دهد و فساد اژد‌های هفت سر است و یک سر آن را بزنیم یک سر دیگر در می‌آورد و باید با فساد مبارزه شود. ما از این جهت در چهارچوب فرمان ۸ ماده‌ای رهبر معظم حامی دولت و دستگاه‌های قضایی و مقننه برای مبارزه با فساد هستیم و محکم با مفسدان و آنهایی که وضع اقتصادی کشور را بهم می‌ریزند مخالف هستیم و اعلام انزجار می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس به مهمترین موضوع که تقواست پرداخت و گفت: اگر کسی از خدا نترسد اینها همه حرف و باد هوا است. رهبر انقلاب در همین فرمان هشت ماده‌ای خود برای مبارزه با فساد این جمله را فرموده اند که "دستی که می‌خواهد با ناپاکی دربیفتد باید خودش پاک باشد و با دست کثیف نمی‌شود چیزی را پاک کنید". تقوا یعنی دستش پاک باشد، آنهایی که در مدیریت‌های نظارتی و مبارزه با فساد گذاشته می‌شوند مراقب باشند که شیطان خیلی فریب دهنده است، برخی اوقات یک تغییر اولویت بیشتر داده نمی‌شود.

ا ضمن تبریک روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ایف گفت: شیراز در این زمینه هم حرف برای گفتن دارد.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: همه ما بدهکار معلمان عزیز هستیم و ارج و منزلت معلم بر کسی پوشیده نیست و دست معلمان عزیز را می‌بوسیم، می‌خواهم یک نکته عرض کنم که چرا معلم آنقدر مهم شد؟ مسلما اهمیت جایگاه معلم بخاطر نقش تعلیم و تربیت است. اگر آنها تربیت نکنند جامعه انسانی تبدیل به جامعه حیوانی می‌شود و فرق انسان و حیوان در همین تربیت و تعلیم است که خودش را نشان می‌دهد. از این جهت بایستی به مسئله تعلیم و تربیت و وظیفه دستگاه آموزش و پرورش بار دیگری توجه ویژه کنیم.

امام جمعه شیراز در پایان گفت: در برش استانی نقشه مهندسی کشور اولین مسئله‌ای که مدنظر قرار گرفته است سبک زندگی اسلامی و ایرانی است. اگر بچه‌های ما بزرگ شوند و تفاوت بین مرز ایران همیشه پایبند به فرهنگ و ارزش‌ها و آن طرف که از قدیم مخالف ارزش‌های اصیل انسانی بوده‌اند را نفهمند و در رفتار خود نشان ندهند ضرر بزرگی کرده‌ایم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • حجاب مسأله مهم کشور است/ باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • محسنی اژه‌ای: باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضین به جان و مال مردم داشت
  • شهید مطهری روشن‌فکر، زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود
  • شهید مطهری به معنای واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود/ در برابر مخالفین با سعه‌صدر و حُسن‌خلق رفتار می‌کرد
  • باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • سه سال انتظار برای ارشاد مدیران
  • معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند
  • مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند
  • راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است