خندیدن به تراجنسیها برای فروش بیشتر و ژست حمایت از آنها در سینما
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۱۸۹۷۱
وزارت ارشاد چگونه به این تصمیم رسید به فیلمی اجازه نمایش دهد که در ساختار بسیار ضعیف است و از سوی دیگر در آن از الفاظ سخیف، شوخیهای رکیک و نمایش ترنس در جهت خنداندن مخاطب استفاده میشود.
به گزارش گروه رسانه های بیباک، این روزها فیلمی روی پرده و در حال اکران است که علاوه بر ساختار بسیار ضعیف، محتوای پرمشکل و شبیه به فیلمفارسی های مبتذل و دیالوگهای سخیف و غیرمنطبق با اخلاق، یک تابوشکنی تلخ و ناهنجار را نیز تجربه کرده است: دستمایه قرار دادن یک تراجنسی و خندیدن به او در عین محق جلوه دادن غیرمستقیم این قبیل افراد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درست بعد از اینکه بحث تراجنسیها در جوامع بین المللی قوت گرفته است وزارت ارشاد تصمیم گرفت 4 مردادماه که ازقضا همزمان با روزی است که این افراد نشست مشترکی دارند فیلمی را به نمایش بگذارد که در آن یک شخصیت دوجنسیتی پیشبرد بخشی از داستان را عهدهدار است و تناقض نوع حرف زدن با رفتارش باعث خنده مخاطب میشود.
مردی که صدای زنانه دارد و در موسسه همسریابی منشی رئیس موسسه است. او که سر و شکلی زنانه برای خود فراهم کرده و صدای زنانه ای دارد رفتارش در مقابل مردان متفاوت است . این شخصیت در سکانسهای بعدی فیلم در خانه رئیس موسسه حضور داشته و از پسر رئیس موسسه (لیلی) که دچار عقب افتادگی جسمی و ذهنی است مراقبت می کند.
این فیلم در شرایطی مجوز اکران گرفته که در تمام دنیا به دلیل هزینههای بالای حضور افراد تراجنسی حاضر به حضور این افراد در جامعه نیستند، حتی رئیس جمهور آمریکا که اکثر مردم جهان از او به دلیل رفتارها و عملکرد غلطش منزجر هستند تصمیم می گیردحق خدمت افراد تراجنسی در ارتش ایالات متحده آمریکا را به دلیل «هزینههای پزشکی بالا و ایجاد اخلال» لغو کند. اما با همه این احوال در ایران فیلمی با دستمایه قراردادن یکی از تراجنسیها و به قصد خنده گرفتن از مخاطب اکران میشود. آن هم همزمان با هفته ای که توسط گروهی از فعالان رنگینکمانی !نامگذاری شده است.
در حالیکه بیانیه فعالان این گروه در اکثر رسانه های معاند منتشر شده است ،یک فیلم ایرانی که این روزها اکران شده است جلوتر از کشورهای غربی با نمایش این افراد و دستمایه کردن حضورشان در خانواده، فرافکنی کرده و تابو شکنی میکند.
علاوه بر حضور یک ترنس برای اولین بار در یک فیلم کمدی ایرانی و حضور او در یک خانواده، در این فیلم فردی به نمایش گذاشته میشود که مخاطب با او همذات پنداری کرده و از اینکه چرا در جامعه به این افراد بها داده نمیشود، احساس ناراحتی میکند و از سوی دیگر شخصیت و ویژگیهای او دستمایه خنداندن مخاطب میشود.
ظاهرا در این مقطع سینمای ایران برای اولین بار تبلیغات گسترده و موثری را برای این دسته از افراد در نظر گرفته و باید دید با نمایش فیلمی در سطح وسیع و با یک درجه بندی +12 سال ( که نه تنها بازدارنده نیست بلکه نقش مشوق را هم دارد)، به دنبال چه هدفی است.
فیلم مبتذل و بسیار ضعیفی که دارای دیالوگهای مبتذل و پیش پا افتاده است و با زیر سوال بردن سنت حسنه ازدواج و به سخره گرفتن ازدواج موقت و تراجنسیها به هر ترفندی قصد خنداندن مخاطب را دارد.
در شرایطی که سینمای ایران از نمایش بدون هدف تراجنسیها پرهیز دارد چگونه فیلمساز تنها به بهانه خنده گرفتن اجازه نمایش یک ترنس بهعنوان یکی از شخصیتهای اصلی فیلم در خانواده را دارد و تلاش می کند بهصورت غیرمستقیم هم او را محق جلوه دهد و هم به وسیله او از مخاطب خنده بگیرد؟
لازم به ذکر است پیش از این شخصیتهای تراجنسی یکبار و با هدف آسیب شناسی و از زاویه اجتماعی در قالب یک فیلم نسبتا ساختارمند به سینما راه یافته بودند اما دستمایه کردن آنها بهعنوان یکی از شخصیتهای قابل ترحم فیلم و برای خنده گرفتن از مخاطب تابوشکنی غریبی است که این روزها در سینما دارد اتفاق میافتد.
وزارت ارشاد چگونه به این تصمیم رسید به فیلمی اجازه نمایش دهد که در ساختار بسیار ضعیف است و از سوی دیگر در آن از الفاظ سخیف، شوخیهای رکیک و نمایش ترنس در جهت خنداندن مخاطب استفاده میشود.
منبع:فارس
رسانهها
--------------------------------------------------------------------------
تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بیباک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر میشود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانهای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفههای لازم، منتشر گردد.
------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامههای کشور را رایگان مطالعه کنید -------------
روزنامههای عمومی | روزنامههای اقتصادی | روزنامههای ورزشی | سایر روزنامهها| هفتهنامه و ماهنامه | نشریات استانی
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۱۸۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران
عصر ایران - شاید کمتر از یکماه پیش که خبر اکران نزدیک مست عشق در رسانههای سینمایی مطرح شد، کمتر کسی پیشبینی چنین موفقیتی در گیشه سینمای ایران را برای این فیلم متصور میشد.
مست عشق، در اولین روز فروش رکورد بالاترین فروش روز اول سینمای ایران را شکست. پیش از این، بالاترین فروش روز اول سینما در روز تعطیل 2 میلیارد و 300 میلیون تومان بود و در روز غیر تعطیل یک میلیارد و 300 میلیون تومان. اما روایت زیبای شمس و مولانا در اولین روز اکرانش که در یک روز غیر تعطیل رخ داد، این دو رکورد را یکجا شکست و به عدد اعجاب انگیز و بی سابقه 3 میلیارد و 500 میلیون تومان در روز اول اکران رسید.
مست عشق در حالی توانست با 50 هزار مخاطب در روز نخست به این رکورد برسد که پیش از این، تنها فیلمهای کمدی توان صدر نشینی داشتند و حتی نزدیک شدن به این اعداد برای فیلمهای غیرکمدی بیشتر شبیه رویا بود.
در حالیکه از اوایل اسفندماه سال گذشته، شایعات پراکنده درباره اکران نوروزی این فیلم در محافل سینمایی مطرح می شد، به یکباره و به دلایل نامشخص (و البته مشخص!) از گردونه اکران نوروز کنار رفت و زمزمه این شایعات از اکران نوروز به اکران عید فطر تبدیل شد. اما عدم اکران این فیلم در عید فطر باز هم بر حواشی نه چندان کم این فیلم افزود تا آنکه عوامل تولید فیلم با رونمایی از موسیقی تیتراژ فیلم با صدای علیرضا قربانی خبر از اکران فیلم در هفته پس از عید فطر دادند اما این خبر نیز نقطه پایان حواشی تمام نشدنی این فیلم نبود چراکه در فاصله یک روز تا شروع اکران، روابط عمومی فیلم خبر از تعویق اکران فیلم به دلایل فنی و آماده نبودن فیلم داد که همین موضوع با توجه به زمان طولانی تولید فیلم، بر حواشی آن بیش از پیش افزود و گمانهزنیهای درخصوص فشار سازمان سینمایی برای انجام اصلاحات در فیلم و مقاومت گروه سازنده در مقابل این درخواست را رقم زد.
به هر روی این فیلم پس از یک هفته تأخیر اعلام شده از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه در حالی وارد گردونه رقابت اکران شد که دو فیلم کمدی پر قدرت همچون سالهای اخیر سینمای ایران در این عرصه در حال یکهتازی بودند و کمتر کسی شانسی برای مست عشق در رقابت با این کمدیها قائل بود؛ تمساح خونی که به تازگی رکورد رسیدن به فروش یک میلیارد تومان در ۴۰ روز را از آن خود کرده بود و سال گربه که در اولین هفته اکران خود رکورد فروش اولین روز، سه روز اول و هفته اول فیلمهای سینمایی را بدست آورده بود.
اما پیشفروش پانصد میلیون تومانی در اولین روز آغاز پیش فروش و در فاصله سه روز مانده تا شروع اکران فیلم، زنگ خطری جدی برای فیلمهای رقیب بود که این بار با حریفی دست و پا بسته رو به رو نخواهند بود.
استقبال از پیش فروش فیلم چنان زیاد بود که بسیاری از سینماهای کشور از بامداد روز چهارشنبه، اکران فیلم را با سانسهای فوقالعاده آغاز کردند. اتفاقی که سالها بود برای فیلمهای غیر کمدی در سینمای ایران تبدیل به رویا و آرزو شده بود.
مست عشق در زمان انتشار این گزارش، فروش 28 میلیارد تومان در فاصله تنها ۵ روز از شروع اکران را پشت سر گذاشته و تمامی رکوردهای سینمایی را از آن خود کرده است.
استقبال بسیار زیاد مخاطبان از فیلم، سالنهای پر از تماشاگر در تمامی سانسها از سانسهای اصطلاحاً مرده ساعت ۱۳ و ۱۵ عصر تا سانسهای فوقالعادهی بعد از نیمه شب، همگی نشان از علاقه بینندگان و به دست گرفتن نبض مخاطب توسط این فیلم دارد. موضوعی که برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توسط یک فیلم آن هم با حال و هوای عشق و حول زندگی شاعران و اسطوره های ادبی ایران زمین شکل گرفته است.
تشویقهای مردم در انتهای فیلم در سالنهای سینما، همخوانی ترانه علیرضا قربانی با شروع تیتراژ پایان فیلم در سالنها، تقاضای بلیت برای نشستن بر روی زمین در حالی که ظرفیت سالنها تکمیل شده است و به اشتراک گذاشتن لحظاتی از فیلم با دیالوگهای شمس و مولانا در این فیلم در شبکههای اجتماعی توسط مخاطبان، همه و همه در حالی رخ میدهد که این اتفاقات را تنها و تنها در ایام رونق و شکوه جشنواره فیلم فجر سالهای دور شاهد بودیم.
از سوی دیگر اقبال منتقدان و اهالی سینما نسبت به این فیلم نیز در نوع خود جالب توجه و حائز اهمیت است. گویی برای اولین بار در تاریخ سینمای ایران، گروهی دست به تولید فیلمی زدهاند که توانسته توجه همزمان مخاطبان عام و منتقدان خاصاندیش و نکتهسنج سینما را جلب نموده و در یک نقطه مشترک به هم برساند؛ اینکه با فیلمی خاص، با قصهای جذاب و روایتی پر کشش همراه با تولید و پروداکشن قابل قبول مواجه هستیم.
بدون شک دستیابی به چنین ترکیبی از رضایت قاطبه مخاطبان در این فیلم میتواند، راهنمای سایر تهیهکنندگان و کاگردانان سینمای ایران برای تولید بیشتر آثاری از این دست و در نهایت، نیل به هدف اعتلای سینمای ایران باشد و در حالی که در سالهای اخیر، نگاه تجاری حرف نخست را در سینمای ایران زده و تفکر سنتی بر این اعتقاد بوده است که تنها فیلم های طنز قابلیت اقبال عمومی را دارد، مست عشق میتواند مسیر جدیدی را در تاریخ سینمای ایران باز نماید.
ادبیات کهن پارسی، سرشار از قصه های جذابی است که با بروز و ظهور پدیده هایی همچون مست عشق، فضای سرمایه گذاری برای تولید بیشتر آثاری از این دست که به نوعی ادای دین به فرهنگ و ادب و تاریخ و تمدن ایران و اعتلای آن است را بیش از پیش تسهیل خواهد نمود و البته باید این نکته را نیز بپذیریم که اقبال عمومی مخاطبان به آثار کهن ایرانی از جمله حکایت مولانا و شمس در مست عشق یک پیام روشن دارد و آن هم تغییر ذائقه مخاطب است.
اگرچه شاید برای پیشبینی سقف فروش مست عشق و حد نهایی اقبال مخاطبان به این فیلم کمی زود باشد، اما مسیر پیشرو و میزان فروش این فیلم تا این لحظه، نشان از تداوم این اشتیاق مردم نسبت به فیلم و شکلگیری عصر جدیدی در سینمایی ایران دارد که در آن عمق و اندیشه آثار سینمایی حرف اول را خواهد زد.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: برای تماشای بازیگران ترکیهای یا قصۀ شمس و مولانا؟ «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست هستی تا سرمستی؛ به بهانه فیلم «مست عشق»