Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سيمرغ گام نخست ايران براي انتقال ماهواره‎‌ها در مدار برگشت‌ناپذير بيش از 1000 کيلومتري از سطح زمين است که علاوه بر تأمين عمرهاي بالاتر ماهواره‌ها، زمان پوشش‌دهي بر کشور را به نحو چشمگيري مي افزايد.

به گزارش سرويس دفاع و امنيت مشرق، پس از مدتهاي مديد انتظار و تعلل، پايگاه ملي فضايي امام خميني (ره) با پرتاب آزمايشي موفق ماهواره بر سيمرغ به فضا، به طور رسمي افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اين اساس، پايگاه فضايي امام (ره) نخستين پايگاه با سکوي ثابت کشورمان به شمار مي رود که کليه مراحل آماده سازي، پرتاب، کنترل و هدايت ماهواره برها را برعهده دارد.
ماهواره بر سيمرغ نيز که امروز اول شليک موفق آن به ثبت جهاني رسيد، قادر است ماهواره هايي تا وزن 250 کيلوگرم را در مدار 500 کيلومتري زمين قرار دهد. هرچند که همچون اخبار مربوط به انصراف پرابهام و سوال مسئولان اجرايي از پرتاب ماهواره ايراني در اواخر سال گذشته، اين بار نيز آماده شدن سايت پرتاب و ماهواره بر، ابتدا با جوسازي رسانه هاي خارجي اعلام و سپس رسانه ها و افکار عمومي داخلي از آن مطلع شد، اما اين نحوه اطلاع رساني نيز از حلاوت و اهميت اين اتفاق کم نکرد.
قراردادهايي که به کمک پرتاب سيمرغ آمد
اگرچه در اواخر دولت سابق، همه مسئولان و کارشناسان از آمادگي قريب الوقوع پايگاه جديد فضايي و ماهواره بر پيشرفته سيمرغ سخن مي گفتند اما به هزار و يک دليل گفته شده و ناگفته، اين روند با تاخير و تعلل فراوان همراه شد تا اينکه در مهرماه سال 1394، قراردادي مهم ميان دو بخش اجرايي کشور منعقد و خبرهايي خوش از سرعت گرفتن تکميل اين دو پروژه منتشر شد.
بر اين اساس، سه قرارداد در حوزه فضايي در اواسط مهرماه سال 1394 ميان معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و وزارت دفاع منعقد شد که شامل طراحي و ساخت ايستگاه پرتاب ماهواره امام خميني (ره)، طراحي و ساخت ماهواره بر سيمرغ و ماهواره سنجشي بود و البته در ان زمان اعلام شد که اجراي اين سه پروژه مهم، به مدت 18 ماه به طول خواهد انجاميد.
پايگاه فضايي امام خميني (ره) کجاست؟
پايگاه فضايي امام خميني (ره) به عنوان اولين سکوي پرتاب ثابت ماهواره ‌بر با قابليت حمل محموله هاي چند صد کيلويي است که سردار احمد وحيدي وزير دفاع کشورمان در آستانه سالگرد ارتحال امام روح الله (ره) در سال 1391 رسما ساخت آنرا اعلام کرد.
اهميت اين پايگاه در اين است که قابليت پرتاب ماهواره هاي پرتعداد در مدار ارتفاع پايين« low earth orient» را دارد و مي توان به کمک اين ماهواره ها انواع کاربري هاي مخابراتي، هواشناسي، موقعيت يابي، اينترنت اشيا و خدمات آي تي و مخابرات ماهواره اي را فراهم کرد. اين پايگاه که به عنوان نخستين پايگاه مدرن فضايي در جنوب غرب آسيا به شمار مي رود قادر است نيازهاي صنعت هوافضاي کشور را حداقل در 10 سال آينده فراهم کند و از اين جهت مي تواند بسيار مهم و منشاء اثر باشد.
منوچهر منطقي رييس مرکز ملي فضايي نيز در تشريح ويژگي هاي اين پايگاه گفته بود که ايستگاه پرتاب ماهواره امام خميني(ره) از مدرن ترين ايستگاههاي رايج جهان است که ماموريت آماده‌ سازي و پرتاب ماهواره‌ برهاي سنگين را به عهده دارد و در استان سمنان قرار دارد.
رئيس مرکز ملي فضايي تاکيد کرده بود: اين ايستگاه از نظر فناوري کاملا مطابق استانداردهاي روز دنيا است که تمامي مراحل طراحي و ساخت آن توسط دانشمندان و اساتيد دانشگاه هاي ايران انجام مي شود. همچنين از مشاوره کارشناسان خارجي در اين پروژه بهره مي گيريم.
البته منطقي در مهرماه سال 1394 اعلام کرده بود ايستگاه پرتاب ماهواره امام خميني(ره) طبق برنامه پيش بيني شده اواخر سال 94 به بهره برداري آزمايشي مي رسد.
به گزارش مشرق، برخي رسانه هاي خارجي در سالهاي گذشته تصاوير ماهواره اي از منطقه اي در مرکز کشورمان منتشر کرده بودند که در آن سکوي پرتاب بزرگي مشابه انواع مورد استفاده براي موشک هاي ماهواره بر بزرگ خارجي با يک کانال بتني بزرگ و طولاني براي هدايت گازهاي حاصل از شليک موشک ديده مي شود و آنرا پايگاه جديد فضايي کشورمان که سردار وحيدي آنرا اعلام کرد، مي دانستند.

تصوير منتسب به سکوي پرتاب جديد ايران که در سالهاي قبل منتشر شده بود


پايگاه جديد فضايي ايران پس از تکميل
ماهواره بر سيمرغ و جهشي بزرگ در صنعت فضايي
همان طور که تجربه هاي موفق جهاني همچون کارنامه شرکت فضايي اسپيس-ايکس نشان مي دهد بهينه ‎سازي سامانه‎اي که توانمندي آن در عمل به اثبات رسيده و همچنين استفاده از فناوري هاي موجود در آن براي ساخت نمونه‎هاي ديگر، گامي منطقي و بسيار صرفه جويانه در جهت توسعه صنعت مورد نظر است.

شرکت فضايي اسپيس-ايکس به عنوان يک شرکت خصوصي، تنها در کمتر از 10 سال، موفق شده به رقيب جدي براي شرکت‎هاي باسابقه چند ده سال در عرصه پرتاب ماهواره تبديل شود. اين شرکت بر اساس ماهواره‎بر «فالکون» خود، چندين مدل با توانمندي‎هاي بسيار متفاوت را توسعه داده و از نظر قيمت تمام شده نيز فضاي رقابت را سخت‎تر کرده به طوري که موفق به دريافت سفارش پرتاب محموله‎هاي فضايي از سازمان فضايي آمريکا، ناسا نيز شده است.

دانشمندان صنعت فضايي ايران نيز اين رويکرد هوشمندانه و صرفه‎جويانه را در دستور کار قرار داده و ضمن بهينه‎سازي نمونه هاي موجود، اقدام به طراحي ماهواره‎ برهاي بزرگتر و سنگين ‎تر براي رسيدن به ارتفاعات بسيار بالاتر با استفاده از بخش‎هاي نمونه‎هاي موجود کرده اند. اولين محصول معرفي شده حاصل اين روش، ماهواره‎بر سيمرغ بود که نمونه مقياس واقعي آن در 14 بهمن ماه سال 1388 براي اولين بار رونمايي شد و قرار شد ماهواره هايي چون طلوع، ظفر، مصباح و آتست با آن، راهي ماموريت شوند.

ماهواره‎بر دو مرحله‎اي سيمرغ
سيمرغ، ماهواره‌ بري دو مرحله‎اي است که در راستاي دستيابي به بخشي از اهداف برنامه فضايي ايران طراحي و ساخته شده است و با بهره‎گيري از پيشران سوخت مايع مي‎تواند ماهواره ‎هايي در رده جرمي سنگين ‎تر نسبت به موشک سفير را در مدار حدود 500 کيلومتري و زاويه ميل مداري 55 درجه قرار دهد و همچنين قادر به تزريق ماهواره‎ هايي با جرم چند صد کيلوگرم در مدارهاي نزديک به زمين (LEO) است.

آنطور که در زمان رونمايي و سالهاي اوليه پس از آن توسط مسئولان و کارشناسان کشورمان اعلام شده، اين موشک داراي طول کلي 25.9 متر است که 17.8 آن مربوط به مرحله اول و 8.1 متر آن نيز متعلق به مرحله دوم آن است. قطر مرحله اول اين موشک برابر 2.4 متر و قطر مرحله دوم آن برابر 1.5 متر است. همچنين در زمان رونمايي رانش مرحله اول 142 و مرحله دوم نيز 7.2 تن-نيرو اعلام شد.

دو ماهواره بر سفير-1 و سيمرغ(سفير-2)
به گزارش مشرق، اين ماهواره‎بر در واقع گام نخست ايران براي انتقال ماهواره‎ها در مدار برگشت ناپذير بيش از 1000 کيلومتري از سطح زمين است که علاوه بر تأمين عمرهاي بسيار بالاتر براي ماهواره‎ها، زمان پوشش دهي بر کشور را نيز به نحو چشمگيري مي‎افزايد. با توجه به تغييرات بسيار زياد سيمرغ نسبت به سفير، فناوري‎هاي مورد نياز براي رسيدن به يک ماهواره‎ بر جديد يعني طراحي، ساخت، آزمايش، شبيه‎سازي، ايمني، دقت و صحت عملکرد مراحل و تمام زيرسامانه(هدايت، کنترل، ناوبري، مخابراتي، تزريق ماهواره، موتورها، پمپ ها، حسگرها، رايانه ها و ...) دوباره دست به دست هم دادند تا اين محصول به توليد برسد.

اين فناوري‎ها توسط بخش‎ها و صنايع مختلف نظير طراحي و تحقيقات، موتور، سوخت، هدايت و کنترل، ساخت حسگر، سازه و تجهيزات پرتاب به کار گرفته شدند و در نهايت انواع آزمايش هاي لازم نظير استاتيک، خواص جرم، مودال، تلاطم سوخت، ارتعاشات، شوک، حرارت سازه و جدايش روي بخش‎هاي مربوطه در موشک به انجام رسيد. پس از اجراي دقيق هر يک از اين آزمايش‎ها و بررسي و تحليل موشکافانه داده‎هاي ثبت شده، تيم‎هاي طراحي در صورت نياز مجدداً‌ اقدام به بازبيني بخش‎هاي مربوطه و تجديد طرح و ساخت نمونه جديد و اجراي مجدد آزمايش‎ها مي کنند و تنها پس از تأييد شدن نهايي تمام بخش‎ها ماهواره‎بر براي اجراي آزمايش عملياتي مهيا مي‎شود.

پس از اين مراحل بوده که ماهواره‎بر سيمرغ به امکان رسيدن به سرعتي برابر با 7500 متر در ثانيه (بر اساس اطلاعات اوليه اعلامي) دست يافته و پايه مناسبي براي رسيدن به سرعت فرار از جاذبه زمين است که برابر 11.2 کيلومتر در ثانيه بوده و بنا بر اين توان انتقال ماهواره به مدارهاي بالاتر و غير قابل برگشت در فضا را دارد. محاسبات نشان مي‎دهد که فقط نزديک به 144 تن نيروي رانش براي قرار دادن يک ماهواره 100 کيلوگرمي در ارتفاع 500 کيلومتري مورد نياز است.

موتور سوخت مايع مرحله اول سيمرغ که ظاهرا از ترکيب 4 موتور مرحله اول موشک سفير حاصل شده

از اين رو براي رسيدن به اين مقدار رانش، 4 موتور بهينه شده مورد استفاده در مرحله اول سفير، که هرکدام از آنها رانشي تقريباً به اندازه 32 تن-نيرو دارند، کلاستر شده ‎اند يعني براي رسيدن به قدرت‎هاي بالاتر کنار هم قرار گرفته‎اند و در مجموع حدود 128 تن-نيرو را ارائه مي‎دهند. سيمرغ 87 تني (طبق گفته مسئولان دولت سابق) بايد بتواند در هنگام پرواز زاويه مناسب را بگيرد براي اين منظور 4 موتور يا به عبارت دقيقتر محفظه کنترلي ديگر نيز در مرحله اول سيمرغ حضور خواهند داشت که نزديک به 15 تن-نيرو ايجاد مي کند و با اضافه شدن اين ميزان به توان موتورهاي اصلي نيروي لازم براي رسيدن به مدار 500 کيلومتري فراهم مي شود.

بدين ترتيب با استفاده از پيشراني که قبلا بدرستي کار کرده، يکي از اصلي ‎ترين بخش‎ هاي ماهواره‎ بر سيمرغ، آماده مي‎گردد. البته، موتور مرحله اول سيمرغ به گونه‎اي طراحي شده است که بتواند تمام اعضاي خانواده سيمرغ را تأمين کند يعني تمام اعضاي اين خانواده که قرار است در سال‎هاي آينده ماهواره‎هاي سنگين‎تري را در مدار قرار دهند با همين موتور کار خواهند کرد.

طبيعي است امکان استفاده از نمونه‎هاي جديد موتورهاي سفير با رانش 37 تن-نيرو هم در ماهواره بر سيمرغ وجود دارد که شايد از دلايل تأخير اولين پرتاب اين موشک نسبت به زمان‎هاي اعلام شده نيز همين باشد. به گفته برخي مسئولان سابق حوزه فضايي، نسل بعدي ماهواره ‎بر سيمرغ يعني «سپهر» در آينده، به توان انتقال ماهواره‎هايي با جرم 700 کيلوگرم به مدار 1000 کيلومتري دست خواهد يافت.

با توجه به الزامات پرتاب يک موشک ماهواره‎بر بزرگ، نياز به ساخت اين پايگاه و سکوي پرتاب جديد ضرورتي انکار ناپذير محسوب مي شد زيرا سکوي پرتاب ماهواره ‎بر سفير که بر مبناي پرتابگرهاي متحرک توسعه يافته بود امکان استفاده براي موشکي به بزرگي سيمرغ را نداشت.
امروزه حتي کشورهايي که سابقه آنها در صنعت فضايي از کل عمر انقلاب اسلامي نيز بيشتر است مانند هند و روسيه چه در کاربري ماهواره ‎برهاي فعلي خود و چه در توسعه نمونه‎هاي جديد با چالش ها بزرگ و حتي شکست‎هاي فضايي سنگين و پرهزينه رو به رو مي‎شوند بنا بر اين در هر مقطعي از برنامه فضايي کشور خصوصا در گذار از ماهواره‎ برهاي فعلي به نمونه‎هاي بزرگ مانند سيمرغ بايد انتظار بروز شکست و البته شجاعت پذيرفتن و اعلام آن را داشت؛ هرچند که خوشبختانه اولين تست با موفقيت تمام انجام شد.

مشخص است که بهره‎گيري از تجارب فضايي کشورهاي ديگر به طور مستقيم ممکن نيست اما مي‎توان با در نظر داشتن علل و عوامل اعلام شده از سوي آنها در اين مسير با خطاي و شکست‎ هاي کمتر به پيشرفت رسيد و در عين حال، از جهش تقريبا 5 برابري قدرت پرتاب ماهواره هاي ايران با تست موفق سيمرغ و پايگاه پرتاب آن، بر خود باليد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۰۹۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳

فرارو- قیمت پیاز و خبر‌های مربوط به گرانی و کمبود پیاز در بازار را باید اولین شوک خوراکی‌ها در سال جدید بدانیم.

به گزارش فرارو؛ مرکز آمار ایران از افزایش تقریبا ۳۰ درصدی قیمت پیاز در فروردین امسال خبر داده که بیشتر از هر خوراکی دیگری به حساب می‌آید و گزارش‌های رسمی و رصد بازار از ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان در بازار خبر می‌دهند. طبق رسم نانوشته سال‌های گذشته یکبار دیگر فصل سرما و یخبندان به عنوان متهم اول پرونده معرفی شده و بخشی از فعالان بازار موضوع را به ماجرای رفع ممنوعیت صادرات پیاز ارتباط می‌دهند. وزارت جهاد کشاورزی از یک طرف با دلیل و مدرک از ممنوعیت صادرات پیاز رفع اتهام کرده و اعتقاد دارد در هفته‌های آتی و با نزدیک شدن به فصل گرما غائله پیاز خاتمه پیدا می‌کند. ان‌شاءالله.

قیمت پیاز براساس آمار رسمی؛ جهش ۳۰ درصدی در یک ماه

قیمت پیاز فروردین امسال بیشتر از هر خوراکی دیگری افزایش پیدا کرد. داده‌های ماهانه مرکز آمار ایران در قالب گزارشی تحت عنوان متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور، مشخص می‌کند قیمت پیاز در اولین ماه امسال حدود ۳۰ درصد درمقایسه با اسفند ۱۴۰۲ بیشتر شده است.

قیمت پیاز در پایان فروردین امسال درحالی به نقل از مرکز آمار ایران کیلویی ۲۷ هزار و ۲۰ تومان محاسبه شده که این عدد اسفند سال قبل ۲۰ هزار و ۸۷۲ تومان بوده است. قیمت پیاز به این ترتیب در یک ماه کیلویی شش هزار و تقریبا ۱۵۰ تومان بیشتر شده و آن را بالاتر از پرتقال، لیمو ترش، هویج‌فرنگی و فلفل‌دلمه‌ای به رکورددار افزایش قیمت خوراکی‌ها در اولین ماه سال تبدیل کرده است. گزارش‌های غیررسمی از عدد و رقم‌های بیشتری برای قیمت پیاز در روز‌ها و هفته‌های اخیر حکایت دارد و خود مرکز آمار هم در بخشی از گزارش اخیر به ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان اشاره کرده است.

قیمت پیاز با این اوصاف قبل از گوشت و مرغ و خوراکی‌های دیگری، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳ است و در هفته‌های اخیر روایت‌های زیادی از شیطنت‌های آن مخابره شده است.

قیمت پیاز در بازار چقدر است؟

قیمت پیاز و ردپای خبر‌های مربوط به گرانی‌های اول سال، طی روز‌ها و هفته‌های اخیر در تیتر اخبار سرویس اقتصادی خیلی از رسانه‌ها مشاهده می‌شود. رسانه‌های رسمی از ارقامی نزدیک کیلویی ۴۰ هزار تومان برای قیمت پیاز در بازار گزارش می‌دهند و در همین خبر‌ها به نرخ‌هایی حول‌وحوش ۲۵ هزار تومان در میادین‌تره‌بار اشاره شده است.

قیمت پیاز از طرف دیگر در فروشگاه‌های اینترنتی معروف کمتر از کیلویی ۴۰ هزار تومان نیست و مشکل کمبود پیاز در یکسری دیگر از این فروشگاه‌ها کماکان ادامه دارد.

قیمت پیاز براساس گزارش‌های رسمی و رصد بازار تا مرز کیلویی ۴۵ هزار تومان در روزهای گذشته جلو رفته است

قیمت پیاز سفید بسته‌بندی شده به عنوان مثال در اسنپ‌مارکت به کیلویی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و در همین اسنپ‌مارکت قیمت پیاز زرد یا به قول خودشان پیاز طلایی در بسته‌بندی ۱.۵ کلیویی ۶۹ هزار تومان است. کیلویی ۴۶ هزار تومان.

افزایش قیمت پیاز یکبار دیگر در این موقع و روز‌های سال خودش را جمع به مهمترین خبر‌های بازار رسانده و اتفاقا مثل سال‌های گذشته، بحث کمبود عرضه و روند نامتعارف صادرات پیاز، متهمان ردیف اول پرونده معرفی می‌شوند.

مقصر افزایش قیمت پیاز کیست؟

افزایش قیمت پیاز تحت‌تاثیر ماجرای رفع ممنوعیت و متعاقب آن کمبود پیاز در بازار یکی از مهمترین فرضیه‌های فعلی است. با طرح اولین انتقاد‌ها از ماجرای رفع ممنوعیت صادرات پیاز که با حکم دیوان عدالت اداری تعیین‌تکلیف شد، وزارت جهاد کشاورزی اساسا مدعی بی‌تاثیر بودن اعمال سیاست‌های عوارض صادراتی در روند بازار شد.

قیمت پیاز طبق گزارش وزارت جهادکشاورزی در سال ۱۴۰۲ و با جایگزینی سیاست‌های تجاری به جای اعمال سیاست عوارض وارداتی، اندکی کمتر شده و اتفاقا حجم پیاز صادراتی در سال گذشته با کاهش تقریبا ۱۰ درصدی به هشت هزار تن تقلیل پیدا کرده است.

افزایش قیمت پیاز با این اوصاف مثل سال‌های گذشته بیشتر از هر چیز دیگری می‌تواند با فصل سرما و یخبندان ارتباط داشته باشد و آنطور که مسئولان اتحادیه‌های بارفروشان در استان‎‌های مختلف می‌گویند باید نهایتا تا چند روز دیگر از شر ماجرای گرانی پیاز خلاص شویم.

روند قیمت پیاز در یک سال گذشته به گواه مرکز آمار ایران

ماه

متوسط قیمت پیاز به ازای هر کیلو

اردیبهشت 1402

18 هزار و 847 تومان

خرداد 1402

16 هزار و 406 تومان

تیر 1402

15 هزار و  420 تومان

مرداد 1402

14 هزار و 510 تومان

شهریور 1402

13 هزار و 789 تومان

مهر 1402

14 هزار و 146 تومان

آبان 1402

17 هزار و 984 تومان

آذر 1402

21 هزار و 135 تومان

دی 1402

21 هزار و 165 تومان

بهمن 1402

20 هزار و 291 تومان

اسفند 1402

20 هزار و 872 تومان

فروردین 1403

27 هزار و 20 تومان

دیگر خبرها

  • فوتبال کلمبیا دنیا را شگفت زده کرد
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • پیام مقاومت مردم یمن را در نمایشگاه کتاب تهران به دنیا مخابره می‌کنیم
  • فضانوردان چینی به اقامتگاهشان در فضا رسیدند
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • قیمت پیاز اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم
  • طرح یسنا؛ یارانه ۶۰۰ هزارتومانی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ + جزییات