Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-30@18:41:25 GMT

دولت در اجرای برجام عجله کرد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۲۱۴۷۶

دولت در اجرای برجام عجله کرد

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با بیان اینکه متأسفانه دولت در اجرای برجام عجله کرد، گفت: قانون اقدام متقابل در برابر عهدشکنی‌های آمریکا نیازی به مصوبه جدید مجلس ندارد، چراکه دولت اجازه قانونی دارد که اقدام متقابل انجام دهد.

محمدحسن آصفری با اشاره به اینکه تحریم‌های جدید نشانه‌ای از بدعهدی و بی‌تعهدی دولت آمریکا است، اظهار داشت: ملت ایران بارها و بارها دولت آمریکا را آزمایش کرده‌اند، آمریکایی‌ها همیشه نسبت به تعهداتشان بی‌تفاوت بوده‌اند و این امر بیانگر این است که آنها به‌غیراز حرف زور چیزی را نمی‌فهمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: تیم مذاکره‌کننده در شکل‌گیری این اتفاق مقصر هستند، چراکه رهبر معظم انقلاب اسلامی و منتقدین به‌ دفعات نسبت به بی‌تعهد بودن آمریکایی‌ها هشدار داده بودند و تیم مذاکره‌کننده باید به نحوی برخورد می‌کرد تا آمریکایی‌ها نتوانند سوءاستفاده کرده و زیر قولشان بزنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم تأکید کرد: متأسفانه تیم مذاکره‌کننده به این هشدار توجهی نکرد که اگر در مذاکرات برجام اقدام درستی صورت می‌گرفت، امروز شاهد اعمال این تحریم‌ها توسط آمریکا نبودیم.

آصفری با اشاره به اینکه براساس توافقات ایران و گروه 1+5 قرار بود تا در مقابل هرگونه اقدام اعتمادساز ایران، آمریکا، شورای امنیت و اتحادیه اروپا یکی از تحریم‌ها را لغو کنند، مطرح کرد: متأسفانه به دلیل خوش‌بینی تیم مذاکره‌کننده نسبت به آمریکا، این تعهد اجرا نشد و همچنان بر تعداد تحریم‌های کشورمان افزوده می‌شود و این تحریم‌های جدید نشانه‌ای از زیاده‌خواهی آمریکا است.

وی بیان کرد: لزومی ندارد ایران درباره سیستم دفاعی کشور به آمریکا توضیح دهد، نباید اجازه بازدید از مراکز نظامی را به آنان داد، چراکه اگر در مسئله موشکی و نظامی با آمریکا مذاکره کنیم، سردمداران این کشور موضوعات نظیر حقوق بشر و ... را مطرح خواهند کرد و همیشه دلیلی برای بهانه‌جویی دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با تأکید بر اینکه قانون اقدام متقابل بااهمیت‌ترین موضوع در تحریم‌های اعمال‌ شده جدید به شمار می‌رود، ادامه داد: در مجلس نهم به دولت اجازه داده شد که در صورت نقض برجام توسط آمریکایی‌ها، ایران نیز اقدام متقابل انجام دهد، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

آصفری تصریح کرد: قانون اقدام متقابل در برابر عهدشکنی‌های آمریکا نیازی به مصوبه جدید مجلس ندارد، چراکه دولت اجازه قانونی دارد که اقدام متقابل انجام دهد.

وی توضیح داد: ایران هرچه بیشتر عقب‌نشینی کند، آمریکایی‌ها بیشتر جلو می‌آیند و این نشانگر این است که آمریکایی‌ها قابل‌احترام و اعتماد نیستند و دولت باید با رفتار متقابل آنان را متوجه اشتباهشان کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم تشریح کرد: اگر اوضاع به همین صورت ادامه داشته باشد ایران ملزم به رعایت معاهده «ام پی تی» و پروتکل هسته‌ای نخواهد بود.

آصفری افزود: کلاهک و سلاح هسته‌ای برخلاف سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران است و در همه شرایط بر این سیاست‌ها پایبند خواهد بود، اما آمریکایی‌ها برجام را نادیده گرفته‌اند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه متأسفانه دولت در اجرای برجام عجله کرد، تبیین کرد: این عجله و تداخل آن با مسائل سیاسی و انتخاباتی سبب شد با امروز با مشکلات مواجه شویم و تبعات آن را کشور پس دهد.

فارس

202

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۱۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

به گزارش «تابناک» به نقل از وابط عمومی بانک ملی ایران؛ محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به نقش و جایگاه بورس و بازار سرمایه در تحقق شعار سال مبنی بر « جهش تولید با مشارکت مردم» به خبرنگار روابط عمومی بانک ملی ایران گفت: مقام معظم رهبری در انتخاب شعار امسال علاوه بر اهمیت جهش تولید، به مشارکت مردم نیز اشاره داشتند و آنچه که در مشارکت مردم می تواند رقم بخورد بخش اعظمی از آن بازار سرمایه کشور است کما‌اینکه سهام عدالت را از طریق بازار سرمایه کشور با رویکرد مشارکت عمومی تبدیل کردیم.

پور ابراهیمی اذعان کرد: شاید تنها کشوری در منطقه هستیم که این تعداد از توده های مردم در بازار سرمایه به صورت مستقیم و غیر مستقیم حضور دارند.

وی با بیان نگرانی‌های مردم بابت سرانجام دارایی های دولت گفت: بعضاً اصطلاحاتی شنیده می‌شود که دارایی‌های دولت را به تاراج برده‌اند و بخش خصوصی آنها را ارزان خریده است؛ اینها دغدغه‌های مردم هست و اگر ما می‌خواهیم مشارکت را افزایش دهیم به دلیل شرایطی که در کشور وجود دارد باید این نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی ما توده‌های مردم را در قالب شرکت سهامی عام یا تعاونی‌های سهامی که می‌توانند در بازار سرمایه پذیرفته شوند شریک می‌کنیم، این دغدغه به تاراج بردن به مراتب کمتر می شود چرا که خیر آن به توده‌ها می‌رسد و هر میزان سهمی که به آنها اختصاص داده شود شفاف و مردمی است و کسی نمی‌تواند مدعی شود که آن را به یک شخص داده‌اید.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه ظرفیت بازار سرمایه اساساً در جهت تجهیز منابع از طریق ورود افراد به صورت سرمایه گذاری خرد است؛ تصریح کرد: هنر این است که این اقدامات منجر به تغییر بزرگ اقتصادی شود. 

وی ماهیت بازار سرمایه را بسیار مهم دانست و افزود: برای تمام این مسائل ابتدا لازم و ضروری است که ما ذائقه مردم را که در بازار سرمایه مدتهاست تلخ شده، شیرین کنیم. اگر ذائقه شیرین شود مردم به سمت بازار سرمایه خواهند آمد. این بازار از سال 84 دارای قوانینی بوده که در سال‌های بعدی نیز مورد تایید بوده است اما به دلیل عملکردی که خوب نبوده اکنون ما شاهد یک نگاه منفی هستیم که با اقدامات به موقع و موثر دولت می‌توانیم این نگاه را تغییر داده و شاهد افزایش مشارکت مردم از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به واگذاری بیش از 50 درصد سهم پتروشیمی شازند از سوی بانک ملی ایران به شرکت شتران که 70 درصد آن مردمی است و حدود 47 میلیون ایرانی در آن سهم دارند، در راستای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری‌ گفت: این اقدام بانک ملی ایران بسیار ارزشمند است و هر کاری که بتواند تصدی‌گری دولت به طور مستقیم و غیر مستقیم در اقتصاد را کاهش داده و سهم بخش خصوصیِ واقعی و مردم را افزایش دهد قابل تقدیر است.

 پور ابراهیمی تاکید کرد: در واگذاری‌ها باید دقت کنیم، گاهی این اتفاق رقم می خورد اما باز به شرکتی انتقال پیدا می‌کند که دولت در پشت آن دست داشته و با کمترین سهم بیشترین اعمال قدرت را می‌کند، مانند فرآیندی که در خودرو سازی شاهد آن هستیم. واگذاری‌ها باید به این شرط باشد که شرکت‌ها واقعا خصوصی باشند و یا مردم درآن سهم زیادی را داشته باشند.

دیگر خبرها

  • سلب میزبانی ایران از مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ | واکنش فوری و متقابل ؛ ایران مسابقات را تحریم کرد
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • قالیباف: اراده دولت و مجلس اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • وعده قالیباف درباره اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود