Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@17:10:44 GMT

آصفري: دولت در اجراي برجام عجله کرد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۲۱۴۹۹

خبرگزاري آريا - عضو کميسيون امنيت ملي مجلس نهم با بيان اينکه متأسفانه دولت در اجراي برجام عجله کرد، گفت: قانون اقدام متقابل در برابر عهدشکني‌هاي آمريکا نيازي به مصوبه جديد مجلس ندارد، چراکه دولت اجازه قانوني دارد که اقدام متقابل انجام دهد.

به گزارش سرويس سياسي جام نيـوز، عضو کميسيون امنيت ملي مجلس نهم با بيان اينکه متأسفانه دولت در اجراي برجام عجله کرد، گفت: قانون اقدام متقابل در برابر عهدشکني‌هاي آمريکا نيازي به مصوبه جديد مجلس ندارد، چراکه دولت اجازه قانوني دارد که اقدام متقابل انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




محمدحسن آصفري با اشاره به اينکه تحريم‌هاي جديد نشانه‌اي از بدعهدي و بي‌تعهدي دولت آمريکا است، اظهار داشت: ملت ايران بارها و بارها دولت آمريکا را آزمايش کرده‌اند، آمريکايي‌ها هميشه نسبت به تعهداتشان بي‌تفاوت بوده‌اند و اين امر بيانگر اين است که آنها به‌غيراز حرف زور چيزي را نمي‌فهمد.


وي بيان کرد: تيم مذاکره‌کننده در شکل‌گيري اين اتفاق مقصر هستند، چراکه رهبر معظم انقلاب اسلامي و منتقدين به‌ دفعات نسبت به بي‌تعهد بودن آمريکايي‌ها هشدار داده بودند و تيم مذاکره‌کننده بايد به نحوي برخورد مي‌کرد تا آمريکايي‌ها نتوانند سوءاستفاده کرده و زير قولشان بزنند.


عضو کميسيون امنيت ملي مجلس نهم تأکيد کرد: متأسفانه تيم مذاکره‌کننده به اين هشدار توجهي نکرد که اگر در مذاکرات برجام اقدام درستي صورت مي‌گرفت، امروز شاهد اعمال اين تحريم‌ها توسط آمريکا نبوديم.


آصفري با اشاره به اينکه براساس توافقات ايران و گروه 1+5 قرار بود تا در مقابل هرگونه اقدام اعتمادساز ايران، آمريکا، شوراي امنيت و اتحاديه اروپا يکي از تحريم‌ها را لغو کنند، مطرح کرد: متأسفانه به دليل خوش‌بيني تيم مذاکره‌کننده نسبت به آمريکا، اين تعهد اجرا نشد و همچنان بر تعداد تحريم‌هاي کشورمان افزوده مي‌شود و اين تحريم‌هاي جديد نشانه‌اي از زياده‌خواهي آمريکا است.


وي بيان کرد: لزومي ندارد ايران درباره سيستم دفاعي کشور به آمريکا توضيح دهد، نبايد اجازه بازديد از مراکز نظامي را به آنان داد، چراکه اگر در مسئله موشکي و نظامي با آمريکا مذاکره کنيم، سردمداران اين کشور موضوعات نظير حقوق بشر و ... را مطرح خواهند کرد و هميشه دليلي براي بهانه‌جويي دارند.


عضو کميسيون امنيت ملي مجلس نهم با تأکيد بر اينکه قانون اقدام متقابل بااهميت‌ترين موضوع در تحريم‌هاي اعمال‌ شده جديد به شمار مي‌رود، ادامه داد: در مجلس نهم به دولت اجازه داده شد که در صورت نقض برجام توسط آمريکايي‌ها، ايران نيز اقدام متقابل انجام دهد، اما تاکنون اين اتفاق رخ نداده است.


آصفري تصريح کرد: قانون اقدام متقابل در برابر عهدشکني‌هاي آمريکا نيازي به مصوبه جديد مجلس ندارد، چراکه دولت اجازه قانوني دارد که اقدام متقابل انجام دهد.


وي توضيح داد: ايران هرچه بيشتر عقب‌نشيني کند، آمريکايي‌ها بيشتر جلو مي‌آيند و اين نشانگر اين است که آمريکايي‌ها قابل‌احترام و اعتماد نيستند و دولت بايد با رفتار متقابل آنان را متوجه اشتباهشان کند.


عضو کميسيون امنيت ملي مجلس نهم تشريح کرد: اگر اوضاع به همين صورت ادامه داشته باشد ايران ملزم به رعايت معاهده «ام پي تي» و پروتکل هسته‌اي نخواهد بود.


آصفري افزود: کلاهک و سلاح هسته‌اي برخلاف سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران است و در همه شرايط بر اين سياست‌ها پايبند خواهد بود، اما آمريکايي‌ها برجام را ناديده گرفته‌اند.


وي در پايان با تأکيد بر اينکه متأسفانه دولت در اجراي برجام عجله کرد، تبيين کرد: اين عجله و تداخل آن با مسائل سياسي و انتخاباتي سبب شد با امروز با مشکلات مواجه شويم و تبعات آن را کشور پس دهد.

فارس
202


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۱۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟

روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد در مطلبی ادعا کرد که جمهوری آذربایجان قصد مصادره املاک دولتی ایران در باکو را دارد.

 

این روزنامه نوشت: بیش از دو سال پیش، دولت جمهوری آذربایجان اقدامات قابل‌تاملی را علیه ایران آغاز کرده که به‌دلیل برخی ملاحظات نادرست، با سکوت خبری در ایران همراه شده‌اند. این اقدامات شامل تعرض، پلمب و مصادره تعدادی از املاک دولتی ایران در باکو می‌شوند.

ظاهرا باکو به‌منظور مصادره اراضی ایران دادگاه‌هایی نمایشی به بهانه‌های واهی برگزار کرده است و قصد دارد با مصادره املاک ایران، آن‌ها را به کمیته دولتی املاک زیرنظر وزارت اقتصاد این کشور منتقل کند.

ایران و جمهوری آذربایجان روابط کاملا پیچیده‌ای را درطول سال‌های گذشته تجربه کرده‌اند. با وجود اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی، تمدنی و همچنین قرابت جغرافیایی، نگاه باکو همواره بر مدار ضدیت و تقابل با ایران تنظیم شده است. چنانکه می‌توان این مساله را چه در حوزه‌های مرتبط با جعل تاریخ و هویت و چه در قرار دادن جغرافیا در اختیار رژیم‌صهیونیستی برای انجام اقدامات امنیتی علیه ایران مشاهده کرد.

در این بین از بیش از دوسال پیش، دولت جمهوری آذربایجان اقدامات قابل‌تاملی را علیه ایران آغاز کرده که به‌دلیل برخی ملاحظات نادرست، با سکوت خبری در ایران همراه شده‌اند. این اقدامات شامل تعرض، پلمب و مصادره تعدادی از املاک دولتی ایران در باکو می‌شوند. ظاهرا باکو به‌منظور مصادره اراضی ایران دادگاه‌هایی نمایشی به بهانه‌های واهی برگزار کرده است و قصد دارد با مصادره املاک ایران، آن‌ها را به کمیته دولتی املاک زیرنظر وزارت اقتصاد این کشور منتقل کند.

نکته قابل‌ملاحظه این است که تاکنون هیچ اطلاعاتی از روند این دادگاه‌های نمایشی منتشر نشده است. بااین‌حال املاک دولت ایران به‌طور کامل پلمب شده یا محدودیت‌هایی برای آن‌ها ایجاد شده است، ازجمله این املاک- که شامل هشت ملک و بالغ بر چند هزار متر مربع می‌شوند- می‌توان به ساختمان نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری، ساختمان نمایندگی صداوسیما، ساختمان‌های جامعه‌المصطفی، ملک سابق بانک ملی، ملک دارای قرارداد طولانی‌مدت کمیته امداد، ساختمان مدرسه و ملک متعلق به رایزنی فرهنگی ایران اشاره کرد.

البته این اقدام باکو مسبوق به سابقه است، زیرا در گذشته باکو بخشی از اراضی دولتی ایران در منطقه احمدلی باکو را پس از به‌سرقت بردن اسناد آن مصادره کرده بود. تعرض باکو علیه اراضی ایران در شرایطی است که در ایام منتهی به تعطیلات عید نوروز با لابی‌گری‌های صورت‌گرفته، جمهوری آذربایجان اقدام به خرید یک ساختمان مجلل در منطقه پاسداران تهران به مساحت بیش از هزار متر و زیربنای بیش از سه هزار متر کرده است. این ملک شامل یک مجتمع هشت واحدی بزرگ به ارزش حدود ۲۰ میلیون دلار است.

بااین‌حال همچنان مشخص نیست مجوزهای این اقدام در ایام معطوف به تعطیلات عید نوروز و در شرایطی که باکو اقدام به تعرض به املاک ایرانی در باکو کرده است، با چه انگیزه و توسط چه ارگان‌هایی صادر شده است؟ ظاهرا این افراد و ارگان‌ها فراموش کرده‌اند که اخیرا ایران عملیات وعده صادق را به این دلیل انجام داده که اماکن دیپلماتیکش را به‌منزله خاک خود تلقی می‌کند.

بنابراین درحالی‌که باکو اقدام به مصادره و پلمب ساختمان‌های ایران کرده، اعطای اجازه خرید ملک جدید در تهران کاملا بی‌معناست. این در شرایطی است که ساختمان سفارت ایران در باکو، در مقایسه با سفارتخانه‌های روسیه، ترکیه و آمریکا شامل ملکی محقر است که به نوشته مطبوعات باکو، به‌دلیل اختلاف در مورد زمین توسط کمیته املاک دولتی وزارت اقتصاد جمهوری آذربایجان درباره آن شکایت تنظیم شده است.

گفته می‌شود مقامات آذری پس از حادثه مشکوک حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران در بهمن ۱۴۰۱ که توسط سرویس امنیتی باکو و در آستانه گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو انجام شد، با کمک لابی‌های داخلی خود، از فضای موجود برای امتیازگیری کلان از تهران استفاده کرده که خرید ملک مذکور برای سفارت از آن جمله است. این درحالی است که سابقه فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در تهران نشان می‌دهد این سفارتخانه همواره در حمایت مالی از گروه‌های تجزیه‌طلب نقش داشته و درآمدهای حاصل از ویزا را در اختیار این گروه‌ها قرار داده است. به همین دلیل علی‌رغم لغو روادید از سوی ایران از سال ۱۳۹۰، باکو ویزا را برای ایرانی‌ها لغو نکرده و حتی مرز زمینی دو کشور را نیز به بهانه کرونا روی شهروندان خود مسدود کرده است. البته در همین زمان باکو برای ۳۰ کشور- ازجمله آلبانی که میزبان مقر منافقین است- روادید را لغو کرده است.

به‌نظر می‌رسد نگاه پدرانه جمهوری اسلامی ایران به باکو، بیش از آنکه موجب تقویت و توسعه روابط شود، زمینه را برای سوءاستفاده جمهوری آذربایجان از حسن نیت ایران فراهم کرده است. در این بین نباید از فعالیت لابی‌های مختلف در داخل ایران گذشت که متاسفانه منافع ملی را فدای منافع شخصی و گروهی خود کرده‌اند و موجب انحراف در تصمیم‌گیری صحیح در قبال تحولات قفقاز شده‌اند.

دیگر خبرها

  • قالیباف: اراده دولت و مجلس اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان است
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • وعده قالیباف درباره اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان
  • چین، آمریکا را تهدید به اقدام تلافی جویانه کرد
  • ادعای اقدام علیه املاک دولت ایران؛ باکو قصد مصادره اموال کرده است؟
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! | ماده ۴۹ لایحه عفاف و حجاب یعنی پول بده و کشف حجاب کن! | انتقاد تند حسین شریعتمداری
  • فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق