Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@18:16:09 GMT

مبارزه با سرطان از طريق غذاهاي مصرفي

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۲۱۵۲۵

خبرگزاري آريا -


هيچ ماده غذايي واحدي نمي‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد، اما ممکن است کاربرد ترکيب مناسب مواد غذايي در کاهش دادن اين خطر مهم باشد. در تعيين مواد غذايي مصرفي، بايد بين دست کم دو سوم مواد غذايي گياهي و حداکثر يک سوم مواد غذايي حيواني موازنه برقرار شود. اين رژيم غذايي ابزار مهمي براي مبارزه با سرطان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بايد گزينه‌هاي بهتر و بدتر مواد غذايي را بررسي و ارزيابي نمود.



ميوه‌ها و سبزيجات سرشار از موادي مغذي هستند که با سرطان مبارزه مي‌کنند، و هرچه پر رنگ‌تر باشد ، مواد مغذي بيشتري در بر دارند. اين مواد غذايي مي‌توانند به شخص کمک کنند به وزن مناسب وزن دست يابد و آن را حفظ کند، و بنابراين از اين طريق هم به کمتر شدن خطر سرطان کمک مي‌کنند. با داشتن اضافه وزن، خطر چند نوع سرطان افزايش مي‌يابد، از جمله سرطان‌هاي روده بزرگ، مري، و کليه. هدف بايد اين باشد که در طول روز دست کم پنج پرس ميوه و سبزي که به نحوي صحيح آماده شده است مصرف شود.



فولات ويتامين B مهمي است که امکان دارد در کمک به محافظت از بدن در برابر سرطان‌هاي روده بزرگ (کولون)، راست‌روده (رکتوم)، و پستان مفيد باشد. فولات به مقدار فراوان در مواد غذايي که به‌عنوان صبحانه مصرف مي‌شوند وجود دارد. ذرت تقويت (غني‌سازي) شده و فرآورده هاي گندم سبوس نگرفته، و همچنين آب پرتقال و خربزه و توت فرنگي‌، منابع مناسبي براي تأمين فولات هستند.



مارچوبه و تخم مرغ منابع خوب ديگري براي تأمين فولات مي‌باشند، و فولات در جگر مرغ، لوبيا، دانه آفتاب گردان، و سبزيجات برگي سبز رنگ مانند اسفناج يا کاهوي رومي (که داراي برگهاي درازي است) هم وجود دارد. بهترين راه به‌دست آوردن فولات خوردن قرص حاوي آن نمي‌باشد، بلکه بايد مقدار کافي ميوه، سبزي، و فرآورده هاي غلات غني‌سازي شده مصرف شود.



احتمالاً مصرف هرازگاهي يک همبرگر يا يک ساندويچ سوسيس ضرري ندارد. اما کاهش دادن ميزان مصرف گوشت‌هاي فرآوري شده، مانند سوسيس دودي ،کالباس و همبرگر امکان دارد در کمتر کردن خطر سرطان هاي روده بزرگ و راست‌روده (کولورکتال) و معده مفيد باشد. همچنين، ممکن است خوردن گوشت هايي که با دودي کردن يا با استفاده از نمک نگهداري شده‌اند شخص را در معرض عواملي قرار دهد که به‌طور بالقوه مي‌توانند باعث ايجاد سرطان بشوند.



مشخص نيست که آيا اين ويژگي به‌خاطر وجود ليکوپن، رنگدانه‌اي که رنگ قرمز گوجه فرنگي ناشي از آن است، يا ماده‌اي ديگر مي‌باشد. اما در برخي از مطالعا ، خوردن گوجه فرنگي را با کاهش خطر چند نوع سرطان، از جمله سرطان پروستات، ربط داده‌اند. همچنين، بررسي‌هاي به عمل آمده حاکي از آن است که محصولات فرآوري شده گوجه فرنگي، مانند افشره و سس يا خمير گوجه فرنگي، پتانسيل ضد سرطاني بودن گوجه فرنگي را افزايش مي‌دهند.



گرچه شواهد موجود هنوز به يک اندازه قابل‌اطمينان نيستند، ممکن است چاي، مخصوصاً چاي سبز، يک ماده ضد سرطاني قوي باشد. در مطالعات آزمايشگاهي، چاي سبز از ايجاد سرطان در سلول هاي روده بزرگ، کبد، پستان، و پروستات جلوگيري نموده يا سرعت تشکيل اين سرطان‌ها را کاهش داده و همچنين تأثيري مشابه بر بافت ريه و پوست داشته است. در برخي از مطالعات درازمدت‌تر، مصرف چاي را با کمتر شدن خطر سرطان‌هاي مثانه، معده، و لوزالمعده ربط داده‌اند.



انگور و افشره انگور، مخصوصاً انگور ارغواني و قرمز ، حاوي رزوراترول هستند. رزوراترول ويژگي‌هاي قوي آنتي اکسيداني و ضد التهابي دارد، و در مطالعات آزمايشگاهي از وارد شدن نوعي صدمه جلوگيري کرده است که اين صدمه امکان دارد آغاز کننده فرآيند سرطان در سلول‌ها باشد. شواهد کافي موجود نمي‌باشد تا بتوان گفت که ممکن است خوردن انگور در پيشگيري يا درمان سرطان مفيد است.



سرطان‌هاي دهان، گلو، حنجره، مري، کبد، و پستان همگي با نوشيدن مشروبات الکلي ارتباط دارند. ممکن است الکل خطر سرطان روده بزرگ و راست‌روده را هم افزايش دهد. لذا توصيه مي شود براي کاهش خطر ابتلاي سرطان از مصرف مشروبات الکلي اجتناب شود.



آب نه تنها تشنگي را برطرف مي‌سازد که شايد از بدن در برابر سرطان هم محافظت کند. کمتر شدن خطر سرطان ناشي از کاهش يافتن غلظت عوامل بالقوه سرطان‌زاي موجود در مثانه است. همچنين، نوشيدن مقدار بيشتري از مايعات باعث مي‌شود شخص به دفعات بيشتري ادرار کند، و از اين طريق مدت زماني که اين عوامل با آستر مثانه در تماس هستند کمتر خواهد بود.



لوبيا آنقدر براي انسان فايده دارد که امکان مفيد بودن آن در مبارزه با سرطان هم باعث تعجب نمي‌شود. لوبيا حاوي چند ماده شيميايي قوي است که امکان دارد از سلول‌هاي بدن در برابر صدماتي محافظت کنند که اين صدمات ممکن است به تشکيل سرطان منتهي شوند. در آزمايشگاه، اين مواد رشد تومور را کند کردند و مانع از آن شدند که تومور موادي را رهاسازي کند که به سلول‌هاي اطراف صدمه مي‌زنند.



سبزيجان خانواده شب بو (يا کلم يا چليپاييان ، شامل بروکلي، گل کلم، کلم بروکسل (فندوقي)، نوعي کلم چيني بنام bok choy، و کلم پيچ است. با سرخ کردن سريع همراه با بهم زدن بي وقفه اين سبزيجات خانواده کلم در حرارت بالا در ماهيتابه‌اي که در آن اندکي روغن وجود دارد (stir frying) مي‌توان غذايي عالي تهيه نمود، و با افزودن سبزيجات خانواده کلم به سالاد مي‌توان سالادي واقعاً خوشمزه آماده نمود. اما مهم‌تر از همه اينکه امکان دارد اجزاي موجود در اين سبزيجات به بدن کمک کنند در برابر سرطان‌هايي مانند سرطان‌هاي روده بزرگ، پستان، ريه، و گردن رحم از خود محافظت نمايد.



سبزيجات برگ‌دار به رنگ سبز تيره مانند برگ خردل، کاهو، کلم پيچ، کاسني (انديو)، اسفناج، و چغندر برگي يا اسفناجي (chard)، داراي مقدار فراواني فيبر غذايي، فولات، و کاروتنوييد مي‌باشند. ممکن است اين مواد مغذي در محافظت از بدن در برابر سرطان‌هاي دهان، حنجره، لوزالمعده، ريه، پوست، و معده مفيد باشند.



کورکومين جزء اصلي تشکيل‌دهنده ادويه هندي بنام زردچوبه مي‌باشد و ماده‌اي است که از پتانسيل ضدسرطاني بودن برخورداراست. در مطالعات آزمايشگاهي مشخص شده است که کورکومين مي‌تواند تغيير شکل، تکثير، و حمله سلول‌هاي سرطاني را در گروه متنوعي از سرطان‌ها مهار کند.



ممکن است نحوه پختن گوشت از نظر ميزان خطر سرطاني که گوشت به‌وجود مي‌آورد مهم باشد. سرخ نمودن، در کباب‌پز پختن، و پختن با شعله آتش در درجه حرارت بسيار بالا باعث تشکيل مواد شيميايي مي‌شود که امکان دارد خطر سرطان را افزايش دهند. به‌نظر مي‌آيد در ديگر روش‌هاي پختن، مانند آب پز کردن يا آرام پختن يا با بخار پختن، تعداد کمتري از اين مواد شيميايي به‌وجود مي‌آيد. و به هنگام آب پز کردن گوشت بايد به ياد داشت که مقدار زيادي سبزيجات مفيد و محافظت‌کننده به آن اضافه شود.



توت فرنگي و تمشک داراي ماده شيميايي گياهي به نام الاژيک اسيد هستند که آنتي اکسيداني قوي مي‌باشد و امکان دارد به‌ طور همزمان به چند طريق با سرطان مبارزه کند، از جمله اينکه مواد سرطان‌زاي خاصي را غيرفعال سازد و رشد سلول‌هاي سرطاني را کند نمايد.‌



امکان دارد آنتي اکسيدان‌هاي قوي موجود در سياه گيله يا قره قاط در پشتيباني از سلامتي ما‌، از جمله در برابر سرطان، ارزش هاي گوناگوني داشته باشند. آنتي اکسيدان‌ها با خلاص کردن بدن از شر راديکال‌هاي آزاد، پيش از آنکه اين راديکال‌هاي آزاد به سلول‌ها صدمه‌اي وارد نمايند، با سرطان مبارزه مي‌کنند. براي افزايش ميزان مصرف اين توت مفيد، بايد استفاده از سياه گيله را براي پوشاندن روي آرد جو دوسر (بلغور جو)، ذرت سرد، ماست، و حتي سالاد، امتحان کرد.



شايد شکر مستقيماً باعث ايجاد سرطان نشود، اما امکان دارد جايگزين غذاهايي سرشار از مواد مغذي شود که اين مواد مغذي به محافظت از بدن در برابر سرطان کمک مي‌کنند. شکر مقدار کالري دريافتي را افزايش مي‌دهد، که اين امر در افزايش وزن و چاقي نقش دارد. ممکن است اضافه وزن يکي از عوامل خطر سرطان باشد. ميوه، که مجموعه‌اي سرشار از ويتامين است، جايگزيني خوشمزه براي شکر مي‌باشد.



ممکن است ويتامين‌ها به محافظت از بدن در برابر سرطان کمک کنند، اما به شرط آنکه به‌طور طبيعي از مواد غذايي به‌دست آيند. دريافت مواد مغذي ضدسرطان از مواد غذايي مانند خشکبار، ميوه، و سبزيجات برگي سبز رنگ بسيار بهتر از به‌دست آوردن آنها از مکمل‌ها مي‌باشد. استفاده از رژيم غذايي مناسب بهترين کار است.
منبع:ncii.ir



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۱۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

ویتامین D یا همان ویتامین آفتاب که نبود آن تقریبا تمام ارگان‌های حیاتی بدن را به هم می‌ریزد. اصولاً ویتامین‌ها یکی از ضروریات بدن هستند که به هم خوردن میزان تعادل آن‌ها سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد و دقیقا همین موقع است که بیماری‌ها به بدن شما حمله می‌کنند.

درواقع، ویتامین D برای سلامت استخوان و تعداد دیگری از اندام‌های حیاتی بدن مانند ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ درنتیجه کمبود این ویتامین می‌تواند شما را نابود کند.

شما می‌توانید شروع صبح یا عصر دل‌انگیز پاییزی را متفاوت‌تر از قبل بسازید؛ مثلا می‌توانید در حالی که یک استکان چای دبش می‌نوشید یا در حال آفتاب گرفتن هستید با یک تیر دو نشان بزنید و البته امیدواریم که هوا ابری نشود!

آفتاب و نور خورشید؛ منبع ویتامین دی طبیعی

آفتاب‌گیری و استفاده از نور خورشید فقط مخصوص روز‌های سفر نیست! شما می‌توانید همین الان هم پنجره اتاق‌تان را باز کنید و رایگان آفتاب بخورید؛ چه نعمتی بالاتر از این!

عده‌ای از افراد کمبود ویتامین D را با خوردن قرص‌ها و مکمل‌های شیمیایی جبران می‌کنند، ولی برای عده دیگر بهترین راه همان استفاده از نور خورشید است.

ارتباط پوست صورت و ویتامین D

جالب است بدانید که میزان دریافت انرژی خورشید با پوست افراد هم در ارتباط است؛ مثلا افراد با پوست روشن میزان نور و ویتامین بیشتری نسبت به افراد با پوست تیره‌تر دریافت می‌کنند. علت آن رنگدانه ملانین است که رنگ پوست را تعیین می‌کند؛ در نتیجه انرژی‌های فرا‌بنفش نور خورشید را جذب می‌کنند و نمی‌گذارند این انرژی صرف ساخت ویتامین D شود. البته افراد چاق و سالمند هم نسبت به بقیه این ویتامین را کمتر جذب می‌کنند.

علائم اصلی کمبود ویتامین D

کمبود این ویتامین بیماری‌ها و مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد می‌کند، بسیاری از بیماری‌ها نیز خبر از کمبود این ویتامین در بدن می‌دهند.

درد و ضعف ماهیچه‌ها

ماهیچه‌ها برای داشتن عملکرد درست، به مقادیر معینی از ویتامین D نیاز دارند. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث دردناک و ضعیف شدن ماهیچه‌ها شود. این همان حسی است که اغلب، زمانی آن را تجربه می‌کنید که به عفونتی ویروسی مانند آنفولانزا دچار شده‌اید.

سردرد و سرگیجه

این نشانه رایج به عنوان یکی از علائم فشار خون بالاست و معمولا کسانی که کمبود ویتامین D دارند، از فشار خون بالا هم شکایت می‌کنند. فشار خون بالا، یکی از قاتلان خاموش بدن نامیده می‌شود؛ زیرا با وجود اینکه عامل خطری برای سکته قلبی و مغزی است، ولی در برخی افراد هیچ علائم هشدار دهنده‌ای ندارد و آن‌ها متوجه بالا بودن فشار خون خود نمی‌شوند. اگر سردرد و سرگیجه دارید و گمان می‌کنید که شاید فشار خون‌تان بالا باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

ضعف سیستم ایمنی

اگر متوجه شده‌اید که به طور مکرر به عفونت ادراری یا مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار می‌شوید، این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بدن شما به اندازه کافی قوی نباشد.

یکی از دلایل ضعف سیستم ایمنی بدن، کمبود ویتامین D است که در سلول‌های ایمنی، در غلظت بالا یافت می‌شود و برای عملکرد مناسب آن‌ها ضروری است. در مطالعه‌ای مشخص شد که احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکانی که ویتامین D به میزان زیاد در سیستم ایمنی بدن‌شان وجود دارد، کمتر است.

مشکلات گوارشی و معده

اگر وضعیت پزشکی خاصی مانند بیماری سلیاک یا بیماری التهاب روده (IBD) در مورد شما تشخیص داده شده است یا اگر مشکلاتی مانند سوزش معده یا یبوست دارید، ویتامین D می‌تواند موجب کاهش سرعت عبور مواد غذایی در بدن شما شود؛ بنابراین برای رفع این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

تعرق زیاد

یکی از علائم کمبود ویتامین D عرق کردن زیاد است. اگر متوجه شده‌اید که بیش از حد عرق می‌کنید و هیچ دلیل واضحی مانند تب، هوای گرم یا تمرین ورزشی شدید برای آن وجود ندارد، این مسئله را نیز باید با پزشک خود در میان بگذارید. هنوز مشخص نشده است که چرا کمبود ویتامین D منجر به این مشکلات می‌شود، ولی با این حال، این مسئله در تحقیقات پزشکی، در حال بررسی است.

افسردگی

یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین D افسردگی است. از علائم افسردگی می‌توان به وجود احساس ناراحتی و بی‌ارزش بودن اشاره کرد. اما خبر خوب این است که با جبران کمبود ویتامین D در بیشتر موارد این مشکلات و بیماری‌ها از بین می‌روند.

ریزش مو

بین کمبود ویتامین D و ریزش مو هم ارتباطی قوی وجود دارد. اگر سطوح ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما برای مدت زیادی کمتر از حد معمول باشد، مواد غذایی حیاتی مورد نیاز برای طی شدن یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول‌های مو نمی‌رسند. کمبود این مواد غذایی باعث می‌شود مو‌های شما شکننده و حساس شوند یا دچار ریزش مو شوید؛ زیرا بدن شما توانایی کامل کردن چرخه رشد مو‌ها را نخواهد داشت.

درواقع، ویتامین D یکی از مواد مغذی است که روی رشد مو تأثیر می‌گذارد. اما در کنار آن ویتامین C و بیوتین هم نقش مهمی در تغذیه مو دارند و باعث می‌شوند مو درخشندگی خود را حفظ کند و ریزش آن هم کاهش یابد.

سرطان سینه

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که کمبود ویتامین D می‌تواند خطر بروز سرطان پستان را تشدید کند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در این مطالعه اپیومیولوژیک، میزان بروز سرطان همخوانی معنی‌داری با کمبود ویتامین D در بیماران مبتلا دارد؛ پس خانم‌های عزیز باید حتما ماموگرافی انجام دهند.

سرطان پروستات

محققان آمریکایی به تازگی دریافته‌اند که ریسک ابتلا به سرطان پانکراس در افرادی که قرص‌های ویتامین D مصرف می‎کنند، نصف افرادی است که از این قرص‌ها استفاده نمی‌کنند. آن‌ها هم اکنون در پی تحقیق بر روی مواد غذایی حاوی این ویتامین و تأثیر آن‌ها بر کاهش ریسک ابتلا به این سرطان هستند.

این تحقیقات مشخص کرده است که ویتامین D همچنین قدرت بالایی در جلوگیری یا بهبود سرطان پروستات دارد؛ بنابراین کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند سرطان‌زا باشد.

حیرت‌انگیز نیست که هدیه الهی آفتاب بتواند استخوان‌های شما را مستحکم‌تر کرده و در مقابل دیابت، ام اس، سرطان، بیماری قلبی و افسردگی و … از بدن ما محافظت کند؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • فیلم | ماجرای کم شدن لول های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر مصرفی آتقی واقعی بود!
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • افزایش ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار به ٥ هزار مگاوات
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • افزایش ۵ هزارمگاواتی ظرفیت تبادل برق با کشورهای همجوار
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها در یزد
  • فراهم شدن امکان پرداخت زکات از کارتخوان نانوایی‌ها