Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@22:06:51 GMT

آشوب عاشقانه‌‌اي زيبا در بستر حماسه

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۲۱۶۱۱

خبرگزاري آريا - تصويربرداري سريال آشوب که روايتگر داستاني در روزهاي ابتداي جنگ تحميلي است، با ضبط صحنه‌هاي مربوط به حمله عراق به خرمشهر از نيمه گذشت.

به گزارش جام‌جم، سريال آشوب به تهيه‌کنندگي مهدي‌ همايون‌فر و کارگرداني امير پوروزيري در مرکز فيلم و سريال سازمان هنري رسانه‌اي اوج توليد مي‌شود و يک داستان عاشقانه بين يک جاسوس عراقي و يک پرستار ايراني را در فضاي ملتهب تابستان و پاييز سال 1359، ضمن نمايش مقاومت مردم خرمشهر در مقابل نيروهاي بعثي، روايت مي‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پيکان، ژيان يا تانک
سريال آشوب در تهران، آبادان، خرمشهر و شهرک سينمايي دفاع مقدس، کارخانه سيمان شهرري و شهرک سينمايي غزالي تصويربرداري شده و بوستان ولايت از ديگر لوکيشن‌هاي اين سريال است.
مهدي همايون‌فر درباره روند توليد سريال توضيح مي‌دهد: ابتداي سال گذشته پيش توليد را آغاز کرديم و اواخر فروردين امسال تصويربرداري آغاز شد. در اين فاصله، فيلمنامه بارها بررسي و بازنويسي شد تا به يک داستان جذاب و پرکشش رسيديم که در 26 قسمت 40 دقيقه‌اي توليد مي‌شود.
فيلمنامه اين سريال را علي دلگشايي و احسان فکا نوشته‌اند و براساس توضيحات اين تهيه‌کننده، داستان سريال، چند ماه قبل از شروع جنگ تحميلي آغاز مي‌شود و با سقوط خرمشهر به پايان مي‌رسد. همايون‌فر درباره پايان تلخ اين سريال مي‌گويد: براي آشوب، فصل دومي در نظر گرفته شده که بايد ديد با توجه به شرايط حاکم بر توليد آثار دفاع ‌مقدسي، آيا امکان توليد آن را خواهيم داشت يا خير.
همايون‌فر که پيش از اين نيز با همکاري امير پوروزيري، سريال دفاع مقدسي «در محاصره» را توليد کرده بود، توضيح مي‌دهد که در مقايسه با سريال در محاصره، هزينه دريافت امکانات نظامي، بيمه عوامل و ساير هزينه‌ها در آشوب افزايش قابل توجهي داشته است.
وي با اشاره به اين که ساخت سريال‌هاي دفاع‌ مقدسي هر روز دشوارتر از قبل مي‌شود عنوان مي‌کند: تصويربرداري صحنه‌هاي مربوط به انفجار بسيار دشوار و مساله‌زاست. داخل شهر نيروهاي انتظامي و امنيتي اجازه تصويربرداري صحنه‌هاي انفجار را نمي‌دهند و حضور تانک و ادوات هم منع دارد. در سال‌هاي گذشته با همکاري نمايندگان شهرک دفاع مقدس مي‌شد در اين مکان برخي صحنه‌ها را تصويربرداري کرد، اما حالا ايجاد هماهنگي، زمان‌بر و بسيار دشوار است.
براساس اظهارات اين تهيه‌کننده، اجاره کردن تانک مثل پيکان و ژيان نيست و طي سال‌هايي که از دفاع مقدس گذشته، تعداد معدودي از تانک‌هاي مربوط به سال‌هاي دفاع مقدس باقي مانده که همين تعداد يا فرسوده هستند يا از رده خارج.
گروه توليد سريال آشوب به منظور بازسازي صحنه‌هاي حمله رژيم بعثي به خرمشهر از گرافيک کامپيوتري و جلوه‌هاي ويژه‌ نيز استفاده مي‌کند که به گفته همايون‌فر، همين کار هم ساده نيست و هزينه‌هاي قابل توجهي دارد.
همايون‌فر تاکيد مي‌کند: اگر يک بار ديگر ساخت سريالي درباره دفاع مقدس را پذيرفته‌ام، به اين دليل است که هميشه مشتاق بازسازي خاطرات آن دوران بوده‌ام و دشواري‌هاي اين کار را به جان مي‌خرم.
اين تهيه‌کننده درباره کارگرداني آشوب توسط امير پوروزيري توضيح مي‌دهد: در سريال «در محاصره» با هم همکاري داشتيم و به اعتقاد من ايشان بسيار مستعد است و در بازسازي صحنه‌هاي جنگي نيز با تجربه شده است.
خرمشهري در تهران
نکته قابل توجه درباره اين سريال‌ بازسازي خرمشهر سال‌هاي جنگ در بوستان ولايت تهران است. امير پوروزيري با ذکر اين نکته توضيح مي‌دهد: بوستان ولايت از فضاي مناسب براي اين کار برخوردار است. اين فضا را با دکورها تکميل کرده و با طراحي حميد شهيري، طراح صحنه سريال به ترکيبي رسيده‌ايم که شبيه خرمشهر سال 59 شده است.
به گفته اين کارگردان، خيابان‌هاي شهر چند خانه و ديگر لوکشين‌هاي مورد نياز در اين بوستان بازسازي شده است. پوروزيري درباره ساخت اين دکورها مي‌گويد: فيلمسازي در ايران صنعتي نيست و مثل اين است که ما هر بار براي هر سريال همه چيز را از ابتدا بسازيم و اختراع کنيم. تجربه‌هاي موجود در اين زمينه کنار هم قرار نمي‌گيرد و در نتيجه هيچ کسي نمي‌تواند از تجربيات افراد قبلي بهره بگيرد.
اين کارگردان، ساخت سريال آشوب را از همين بابت سخت مي‌داند و اضافه مي‌کند: وقتي يک فيلمنامه‌ دفاع‌ مقدسي انتخاب مي‌کنيد يعني قرار است اثري بسازيد که هم جنگي است و هم تاريخي؛ البته تاريخي که مردم خوب آن را به خاطر دارند و هيچ اشتباهي از نظرشان دور نخواهد ماند. در اين شرايط کمبود امکانات هم مزيد بر علت مي‌شود تا شما کار دشواري در پيش داشته باشيد.
اين کارگردان درباره ويژگي‌هاي آشوب مي‌گويد: اين سريال قصه بسيار زيبايي دارد، يک اثر سفارشي نيست و گروه توليدش چه جلوي دوربين و چه پشت دوربين بسيار متخصص هستند و با عشق کار مي‌کنند.
از نگاه اين کارگردان، بسياري از آثار دفاع‌ مقدسي به نيت ارائه اطلاعات تاريخي به مخاطبان ساخته مي‌شوند و سفارشي هستند به اين معنا که قرار است حرفي را بزنند که سفارش‌دهنده مي‌خواهد، ‌نه چيزهايي که مخاطب دوست دارد ببيند.
وي آشوب را از اين بابت با سريال‌هاي دفاع مقدسي از نوع سفارشي متمايز مي‌داند و توضيح مي‌دهد: مخاطب دوست دارد قصه را پيگيري کند، قهرمان ببيند و تماشاگر لحظات بديع و جذاب باشد که همه اينها در سريال آشوب وجود دارد.
بازيگراني براي دو مليت
در سريال آشوب، عباس غزالي يکي از نقش‌‌هاي اصلي را بر عهده دارد که پسري به نام رضاست و سلمان فرخنده در نقش عماد، يکي ديگر از نقش‌هاي اصلي سريال را بازي مي‌کند. محمود پاک‌نيت (حسين، پدر رضا)، سياوش طهمورث (ابراهيم)، پروانه معصومي (فخري)، مالک سراج، شيوا ابراهيمي و مهديه نساج، از بازيگران اين سريال هستند.
پوروزيري درباره انتخاب بازيگران سريال مي‌گويد: شخصيت‌هاي سريال از هر دو سوي جنگ هستند؛ هم شخصيت ايراني داريم و هم تعدادي شخصيت عراقي. بنابراين با دو نوع بازيگر کار را پيش برده‌ايم؛ دسته‌اي از بازيگران بسيار خوبي که شايد خيلي شناخته شده نباشند ولي در تئاتر بسيار توانا هستند و تجربياتي در سينما و تلويزيون دارند، بازي در نقش شخصيت‌هاي عراقي را پذيرفته‌اند و بازيگران شناخته‌شده‌تري که چهره آشنا‌تري دارند، براي بازي در نقش شخصيت‌هاي ايراني مناسب‌تر بودند.
اين کارگردان تاکيد مي‌کند، همه بازيگران اين سريال بسيار خوب ظاهر شده‌اند و در کنار گروه پشت صحنه، مهم‌ترين دليل او براي به جان خريدن دشواري‌هاي اين کار محسوب مي‌شوند. پوروزيري مي‌گويد: اگر در زمينه امکانات و تجهيزات با مشکلات بسيار روبه‌رو هستيم، اما درعوض نيروهاي متخصصي داريم که کمبودها را بخوبي جبران مي‌کنند و بار کاستي‌ها را به دوش مي‌کشند.
روايتي از روزهاي محاصره خرمشهر
محمود پاک‌نيت در سريال آشوب، نقش حسين‌ را بازي مي‌کند که پدر شخصيت اصلي سريال با بازي عباس غزالي است. پاک‌نيت درباره نقشش مي‌گويد: من نقش پدر رضا را بازي مي‌کنم؛ او از سال‌هاي دور به دختري دل بسته، اما بجز مشکلات قديمي که بر سر راه اين ازدواج است، جنگ تحميلي هم سايه سنگينش را روي اين عشق مي‌اندازد و موقعيت‌هاي پيچيده‌اي را پديد مي‌آورد.
اين بازيگر پيشکسوت، آشوب را يک عاشقانه زيبا توصيف مي‌کند که داستانش کمي قبل از جنگ آغاز مي‌شود و تا روزهاي محاصره خرمشهر ادامه پيدا مي‌کند. وي اضافه مي‌کند: شايد نقش بسيار پررنگي در اين سريال نداشته باشم، اما داستان دلنشين و گيرايي دارد و حسين‌آقا هم شخصيتي دوست‌داشتني است که بعد از سال‌ها زندگي مشترک همچنان به همسرش عشق مي‌ورزد.

آذر مهاجر

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۱۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،علی شمس با اشاره به اهمیت صیانت از منابع آبی، اظهار کرد: حفظ منابع آبی یکی از مهم‌ترین موضوعات و ضرورت‌هایی است که همه در راستای آن وظیفه داریم.

مدیر امور منابع آب میاندوآب افزود: سال گذشته با تلاش‌های انجام‌گرفته و با حکم دادستانی در راستای حفظ منابع آبی ۵۵ هکتار از تصرفات غیرقانونی و غیرمجاز حریم و بستر رودخانه زرینه‌رود میاندوآب رفع تصرف و آزادسازی شد.

وی گفت: سال گذشته ۱۴۰ هکتار نیز در ساحل راست رودخانه زرینه‌رود میاندوآب از مخزن سد آزادسازی شد.

شمس تصریح کرد: هرگونه دخل و تصرف غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه‌ها و منابع آبی ممنوع بوده و متخلفان با حکم قضایی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و اقدامات برای رفع تصرفات با جدیت دنبال می‌شود.

مدیر امور منابع آب میاندوآب با اشاره به اینکه سه هزار و ۷۰۰ حلقه چاه پروانه‌دار در میاندوآب، چهاربرج و باروق وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد دو هزار و ۸۹۵ حلقه چاه در میاندوآب، حدود ۷۰۰ چاه در باروق و ۱۰۰ چاه نیز در چهاربرج واقع هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۱ در حوزه استحفاظی مدیریت امور منابع آب این شهرستان مسلوب المنفعه شده است، گفت: کمبود آب و لزوم مصرف صحیح و حفظ منابع موجود، موضوعی مهم و ضروری است که باید موردتوجه همگان قرار گرفته و مردم همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) سکانس بامزه‌ای که از «بمب یک عاشقانه» وایرال شد
  • انریکه بود که جلوی آشوب امباپه را گرفت
  • تبریک عاشقانه به مناسبت تولد بهرام رادان + عکس
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • زنده‌ نگهداشتن خاطرات دفاع مقدس یک ضرورت است
  • نقد کتاب مویه های آمو
  • طبیعت قم در اردیبهشت زیبا
  • روایتی کوتاه از حماسه فتح هرمز و اخراج پرتغالی‌ها از خلیج‌فارس
  • حماسه‌سازی رزمندگان باعث ناکامی دشمن در جنگ تحمیلی شد