Web Analytics Made Easy - Statcounter

پروژه خبرساز آکواریوم شهری قم که این روزها مورد توجه قرار گرفته، در حالی به سمت اجرا پیش می‌رود که هیچ تصویر روشنی از آینده آن قابل ترسیم نیست، پروژه‌ای که زنگ خطر آن از سوی کارشناسان به صدا درآمده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، طبیعت، سلامت و زیارت سه‌گانه گردشگری است که به‌عنوان محور توسعه استان موردتوجه قرارگرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوعی که به گفته زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی کشور و نماینده دولت در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مطرح شده که ظرفیت‌های استان باید به‌درستی برای افزایش گردشگر استفاده شود، در این راستا هم باید بازخوانی الگوی زیست مذهبی در قم به شکل ویژه موردتوجه قرار گیرد.

احمدی پور انجام امکان‌سنجی‌ها برای اتخاذ تصمیمات صحیح را الزامی می‌داند و می‌گوید: اگر در استان قم گردشگری به عنوان محور توسعه هدف‌گذاری شده، باید مسئله تبلیغات و بازاریابی موردتوجه قرار گیرد، و این در حالی‌ است که در استان قم ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها مشخص‌شده اما اینکه محور قم برای گردشگری بر اساس چه ملاک و هدفی بوده مشخص نیست.

ماندگاری زائر و مسافر، کمبود زیرساخت‌های اقامتی برای مسافران و ناآشنایی با ظرفیت‌های گردشگری قم نکات مهمی است که به‌عنوان موانع و مشکلات گردشگری قم شناخته می‌شود، از همین رو به نظر می‌رسد همگرایی و هم‌افزایی نهادها و دستگاه‌های اجرایی نکته مهمی است که می‌تواند به رفع این موانع کمک کند. یکی از اقداماتی که دستگاه‌های اجرایی استان در سطوح مختلف می‌توانند تحقق به گردشگری مناسب با محور تعریف‌شده برای استان انجام دهند همسویی پروژه‌ها با این امر است.

اجرای پروژه آکواریوم بزرگ شهری قم یکی از پروژه‌هایی است که سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، آن را در راستای توسعه اماکن و فضاهای تفریحی قم می‌داند و می‌گوید: توسعه متوازن قم موضوعی است که همواره موردتوجه شهرداری بوده است از همین رو اجرای این پروژه را با محوریت بخش خصوصی در دستور کار قراردادیم.

شهردار قم احداث این آکواریوم را فارغ از مباحث اقتصادی طرحی در راستای توسعه جاذبه‌های توریستی می‌داند، وی اما هیچ اشاره‌ای به محورهای سه‌گانه گردشگری قم ندارد، از همین رو این سؤال بی‌پاسخ می‌ماند که پروژه سنگین و هزینه‌بری همچون آکواریوم بزرگ شهری قم قرار است ذیل کدام محورهای گردشگری قم تعریف شود؟

وی با تأکید بر اینکه وظیفه شهرداری است که زمینه را برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی فراهم کند ادامه می‌دهد: 7 ماه برای آغاز ساخت آکواریوم تأخیر ایجاد کردیم تا این پروژه با نظر کارشناسی اجرایی شود.

اگرچه بارها هزینه‌های ساخت این آکواریوم با ارقام متفاوتی حدود 100 میلیارد تومان خبری شد اما این بار شهردار قم رقم پیش‌بینی‌شده برای اجرای پروژه آکواریوم بزرگ شهری قم را رقمی بین 40 تا 70 میلیارد تومان اعلام کرد.

ازآنجا یکی از مهم‌ترین انتقادات کارشناسان به اجرای این طرح اولویت نداشتن آن با توجه به کمبودهای شهر قم از حداقل‌های امکانات شهری و نیز حجم زیاد سرمایه‌گذاری در این پروژه خاص است، اما سقاییان نژاد بر یک موضوع تأکید دارد و آن اینکه در بحث‌هایی که در رابطه با جاذبه توریست-زیارتی مطرح می‌شود، در حقیقت زیرساخت‌های شهر را فراهم می‌کند، بنابراین در این موارد اصلاً بحث توجیه اقتصادی آن مطرح نیست؛ اما این نقطه همان جای سؤال ابهام است.

عباس جعفری دکتری محیط‌زیست و برنامه‌ریزی اما بر این مسئله تأکید دارد که نمی‌توان امنیت سرمایه‌گذار را در طرح‌ها و پروژه‌ها نادیده گرفت و ادامه می‌دهد: سؤال مهم‌تر اینکه چرا این هزینه صرف پروژه‌های به‌دردبخور شهر نمی‌شود؟

وی اما اقدامات شهردار قم را چشمگیر توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: شهر قم مسائل و مشکلات بسیاری داشت که خوشبختانه مدیریت صحیح شهردار توانست بسیاری از این مشکلات را از پیش پای شهر بردارد، ولی انتقاد از این پروژه ازآن‌جهت است که نمی‌خواهیم یادگاری بدی از شهردار برای قمی‌ها باقی بماند. قدر مسلم آکواریوم بزرگ شهری در قم سود ده نخواهد بود، علاوه بر آن دردی هم از مشکلات شهر کم نمی‌کند.

نعمت‌الله عواطف رستمی عضو شورای شهر قمدر گفت‌و‌گو با تسنیم، پاسخ به الزامات اولیه این طرح را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌گوید:اگر نیازهای شهر را از بعد جامعه‌شناسی بررسی کنیم طبیعتا به اولویت بندی‌هایی می‌رسیم که قطعا در این اولویت‌ها در زمره اولین‌ها نیست.

وی اولویت‌های اولیه شهر را توسعه فضای سبز و ناوگان حمل و نقل عمومی می‌داند و تصریح می‌کند: همه مردم نمی‌توانند از آکواریوم یا باغ پرندگان بازدید کنند اما همه مردم از پارک و بوستان‌ها می‌توانند استفاده کنند و همین مسئله نشان می‌دهد که اولویت‌شهر قم امثال پروژه آکواریوم نیست.

عضو شورای اسلامی شهر قم تمرکز و توجه مدیریت شهری به هسته مرکزی شهر را مورد تاکید قرار می‌دهد و می‌افزاید: اگرچه با اجرای چنین پروژه‌هایی مخالف نیستمولی حقیقت این است که هسته مرکزی شهر فراموش شده در حالی که در حواشی میلیاردی هزینه می‌شود، قالب مردم در هسته مرکزی شهر تردد دارند از همین رو به نظر می‌رسد پرداختن به چنین پروژه‌های توجیه ندارد.

با همه مخالفت‌ها و انتقادات و پیشنهادات به این پروژه اما به گفته کارشناسان ابهاماتی در این پروژه مشهود است، نوع سرمایه‌گذاری، یعنی باید دقیقاً تشریح شود که روش واگذاری پروژه به سرمایه‌گذار چیست؟ آیا در آینده هزینه‌ای روی دست شهر نخواهد گذاشت؟ چرا که ریسک بالای این پروژه در سرمایه‌گذاری موضوعی است که قابل توجیه نیست و اینکه آکواریوم بزرگ شهری قم ذیل کدام اولویت‌های گردشگری قم تعریف می‌شود؟ پاسخ به این سوالات اگرچه نمی‌تواند قطع به یقین مهر تائیدی براین پروژه باشد اما بسیاری از نگرانی‌ها را از آینده نا مشخص آن رفع می‌‌کند.

انتهای پیام/

R7854/P1361/S6,62/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۱۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه

دبی با رونمایی از پروژه بزرگ‌ترین ساحل جهان با گنبدهای زیستی و فناوری پیشرفته در کنار ابرپروژه‌هایی هم‌چون بزرگ‌ترین فرودگاه، اولین استادیوم زیر آب، بلندترین برج ساعت مسکونی جهان و دبی‌لند، گام دیگری در تبدیل شدن به شگفتی جهان برداشته است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ابرشهر خاورمیانه، دبی، در حال حاضر از بلندترین ساختمان‌ها گرفته تا بزرگ‌ترین مرکز خرید، خانه شگفتی‌های معماری متعدد است. این شهر بیش از ۴۲۵ رکورد جهانی گینس دارد که بیش از هر شهر دیگری در خاورمیانه است. در جدیدترین اقدام خود نیز به برنامه‌ریزی برای ساخت بزرگ‌ترین ساحل جهان با گنبدهای زیستی و فناوری پیشرفته رونمایی کرده که می‌تواند به شگفتی بعدی جهانی تبدیل شود، زیرا این خط ساحلی ۴۵ مایلی قرار است به بهشت حرا تبدیل شود.

بزرگ‌ترین ساحل جهان در دبی

این پیشنهاد بلندپروازانه دارای گنبدهای شیشه‌ای آینده‌نگر است که مرکز بازدیدکنندگان، موزه گیاه‌شناسی و مرکز حفاظت را در خود جای خواهد داد و توسعه‌دهنده آن از طرح‌هایی برای کاشت ۱۰۰ میلیون مانگرو در سواحل خلیج فارس رونمایی کرده است. در داخل گنبدهای زیستی، بازدیدکنندگان می‌توانند گیاهان مختلف را بررسی کنند و در عین حال اطلاعات بیشتری در مورد جنگل‌های حرا و گیاهان منطقه بیاموزند.

گردشگران همچنین می‌توانند در طول خط ساحلی قدم بزنند و از طبیعت اطراف و مناظر خیره‌کننده اقیانوس لذت ببرند. پروژه حاضر برای علاقه‌مندان به تناسب اندام و سلامتی نیز مسیرهای دویدن و دوچرخه‌سواری به همراه تمام امکانات ورزشی ساحلی ارائه داده است.

زیرساخت‌های پروژه همچنین شامل فضاهای اجتماعی و مناطق اختصاص داده شده به کشاورزی زیست شور (یک روش کشاورزی با استفاده از آب شور) خواهد بود.

علاوه بر مزایای تفریحی، این پروژه با هدف تقویت گردشگری آموزشی و اکوسیستم محلی به نحوی پیاده‌سازی خواهد شد که طبیعت را با اوقات فراغت ترکیب می‌کند.

حرای دبی گواهی بر این است که چگونه نوآوری‌های شهری و محیطی می‌توانند به‌عنوان الگویی هماهنگ برای شهرهای سراسر جهان عمل کنند و قدرت دگرگون‌کننده ادغام حفاظت از محیط زیست با رشد شهری را به نمایش بگذارند. با این حال این پروژه بسیار بیشتر از بازسازی یا تاب‌آوری ساحل و در مورد تعیین یک استاندارد جهانی برای چگونگی تعادل شهرها بین نیازهای کره زمین و نیازهای مردم است.

انتظار می‌رود که جنگل حرای دبی سالانه ۱.۲۳ میلیون تن کربن‌دی‌اکسید را جذب کند که معادل انتشار ۲۶۰ هزار خودرو در سال است. این ابتکار پیشگامانه هنوز در مراحل اولیه است، اما مبتکران آن قصد ایجاد یک بزرگراه دوچرخه‌سواری ۵۸ مایلی را نیز دارند که در یک لوله شیشه‌ای محصور شده است که در اطراف دبی قرار می‌گیرد و در صورت ساخته شدن، دارای یک کف جنبشی خواهد بود که هنگام پا گذاشتن روی آن انرژی تولید می‌کند و دبی را به متصل‌ترین شهر پیاده‌رو یا دوچرخه‌سوار تبدیل می‌کند.

برنامه‌های بلندپروازانه‌تر دبی برای آینده

دبی همچنین از برنامه‌های خود برای ساخت بزرگ‌ترین فرودگاه جهان رونمایی کرده است که ۲۶۰ میلیون مسافر را از طریق مرکزی ۲۸ میلیارد پوندی جابه‌جا می‌کند. به این ترتیب ساخت ترمینال مسافربری جدید در فرودگاه بین‌المللی آل مکتوم این شهر آغاز شده است.

این شهر همچنین قرار است اولین استادیوم زیر آب را با سقف شیشه‌ای ۱۰۸ فوتی داشته باشد که به سمت اقیانوس قرار دارد. این پروژه پیشگامانه با قیمت چشمگیر دو میلیارد پوندی قرار است در قسمتی از شهر بین برج‌العرب و جزایر نخل جمیرا در دبی واقع شود و علاوه بر نگهداری از ماهی‌ها و حیوانات دریایی، دارای هفت زمین تنیس با صخره‌های مرجانی نفس‌گیر است.

پروژه‌های بزرگ دبی در حالی انجام می‌شوند که این شهر در حال آماده شدن برای ساخت بلندترین برج ساعت مسکونی جهان با ارتفاع خیره‌کننده ۴۵۰ متری (پنج برابر بلندتر از همتای بریتانیایی ۹۶ متری خود) خواهد بود. در همین حال دبی‌لند که دیزنی‌لند خاورمیانه نامیده می‌شود نیز پس از گذشت ۲۱ سال از چالش‌ها، هنوز در حال ساخت است. این پروژه ۱۰۷ متر مربعی با هزینه حدود ۵۰ میلیارد پوند، دو برابر اندازه استراحتگاه جهانی والت دیزنی خواهد بود و به ۶ منطقه مجزا تقسیم می‌شود.

کد خبر 750027

دیگر خبرها

  • حضور دنیلو در فینال کوپا ایتالیا در هاله‌ای از ابهام
  • طهرانچی: معماران دانشگاه آزاداسلامی پروژه مسکن دانشگاه را طراحی می‌کنند
  • ابهام بزرگ بایرن برای بازی مرگ و زندگی برنابئو
  • رونمایی از پیراهن فصل آینده بایرن: فقط قرمز! (عکس)
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ درباره فصل جدید «پایتخت»
  • تمدید قرارداد پرسپولیسی‌ها در هاله‌ای از ابهام؛ درویش با نظر چه کسی مذاکره می‌کند؟
  • پاسخ به یک ابهام بزرگ دربراه فصل جدید «پایتخت»
  • تکمیل واحد‌های ۲۷ هکتاری تا چند ماه آینده
  • ببینید | نیمه تاریک ماه
  • دبی، میزبان بزرگ‌ترین پروژه‌های خاورمیانه