Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-08@23:47:55 GMT

معضل این روزهای پایتخت؛ شوک ترافیکی!

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۲۱۸۷۹

معضل این روزهای پایتخت؛ شوک ترافیکی!

به گزارش جماران؛ دنیای اقتصاد در شماره امروزش از ترافیک سنگین در معابر پایتخت و عوامل ایجاد آن نوشته است؛

پایتخت‌نشین‌ها طی روزهای اخیر از بابت تشدید دوباره حجم ترافیک، غافلگیر شدند. بار سنگین تردد خودروها در میانه تابستان، وضعیت برخی معابر بزرگراهی را مشابه روزهای نیمه دوم سال کرده است. بررسی‌ها درباره منشا افزایش اخیر حجم ترافیک، از نقش 4 عنصر حکایت دارد که مهم‌ترین آنها، «بروز گرمای کم‌سابقه هوای پایتخت» و «افزایش تقاضای سفر به قصد خرید و تهرانگردی در ماه مرداد» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش دما، سهم سفر با خودروی شخصی را افزایش داده است. مقامات «راهور» برای کاهش میل به استفاده از خودروی شخصی، دو راهکار مطرح می‌کنند.

چهار عنصر تشدید‌کننده ترافیک ماه میانی تابستان توسط پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت شناسایی و معرفی شد. رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ضمن شناسایی و تشریح این عناصر، از بغرنج شدن وضعیت ترافیک تهران خبر داد و دو راهکار توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو و نیز اخذ «عوارض تردد» از بخشی از معابر اصلی و پرترافیک شهر را به‌عنوان تنها راهکار نجات پایتخت از وضع کنونی معرفی کرد. طی روزهای سپری شده از مرداد ماه حجم خودروهای عبوری از معابر تهران در بسیاری از نقاط شهر به شکل محسوس افزایش یافته و این موضوع به «افزایش زمان سفر» در ساعات پیک ترافیک منجر شده است. تشدید محسوس ترافیک در میانه تابستان در حالی که تعطیلات تابستانی مدارس و دانشگاه‌ها همچنان ادامه دارد، سوال‌برانگیز شده است.

سردار محمدرضا مهماندار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، ضمن تایید افزایش ترافیک در ایام سپری شده از ماه میانی تابستان در مقایسه با ترافیک تیرماه، چهار عنصر تشدید‌کننده ترافیک در این ماه را شناسایی و تشریح کرد. به گفته وی، نخستین و مهم‌ترین عنصر موثر بر ترافیک این ماه، گرمای کم‌سابقه هوا بوده که انگیزه استفاده از خودروی شخصی را در میان شهروندان افزایش داده است. در یکی، دو هفته اخیر بعضی‌ روزها دمای هوای تهران از 40 درجه نیز فراتر رفت و این موضوع موجب شد تمایل شهروندان برای استفاده از خودروی شخصی که قاعدتا به سیستم سرمایشی مجهز است، بیشتر شود و حتی برخی از کسانی که در هفته‌ها و ماه‌های قبل از حمل‌ونقل عمومی برای سفرهای درون‌شهری استفاده می‌کردند، طی این ایام به دلیل گرمای هوا خودروی شخصی را برای سفر آسان و بدون دغدغه گرما انتخاب کرده‌اند. افزون بر این، در روزهای گرم طبعا بسیاری از شهروندان سفرهای خود را به ساعت 17 به بعد موکول می‌کنند و در نتیجه در ساعات پیک ترافیک عصرگاهی شاهد افزایش چشمگیر حجم خودروها در روزهای اخیر بوده‌ایم.

سردار مهماندار از «نامعادله ورود و خروج خودروها به شبکه معابر تهران» به‌عنوان عنصر دیگر تشدیدکننده ترافیک که نه تنها در ماه جاری بلکه در تمام سال موجب تشدید ترافیک می‌شود، یاد کرد و توضیح داد: روزانه 1000 دستگاه خودروی جدید در تهران پلاک می‌شود و این در حالی است که آمار خروج خودروهای فرسوده در روز، یک دهم این رقم یعنی فقط 100 دستگاه است. بنابراین به تعداد متقاضیان استفاده از شبکه معابر تهران روز به روز افزوده می‌شود و این در حالی است که گنجایش معابر شهر تهران تکمیل شده و عرصه شهر نیز محدود است و نمی‌توان تمام آن را به خودروها اختصاص داد.

سومین عنصر تشدیدکننده ترافیک در ماه میانی تابستان از نگاه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، «انتخاب مرداد به منظور سفرهای با قصد تفریح و تفرج تابستانی در داخل محدوده شهر» است که تاثیر زیادی در بروز وضعیت کنونی دارد. از آنجا که در ابتدا و انتهای ماه گذشته، دو نوبت تعطیلات پیاپی وجود داشت، بسیاری از شهروندان این ایام را برای سفر انتخاب کردند. از سوی دیگر عده‌ای ترجیح می‌دهند در تیرماه و قبل از اینکه دمای هوا به اوج میانه تابستان برسد، سفر کنند. به این ترتیب کسانی که ماه گذشته را برای سفر انتخاب کرده بودند، مرداد را که یک ماه استثنایی و بدون تعطیلات در تابستان امسال محسوب می‌شود و هوا نیز در ایام این ماه علی‌القاعده گرم‌تر از تیر است را به‌عنوان زمان مناسب برای اقامت در تهران برگزیده‌اند. طبیعی است با توجه به فراغت فرزندان از تحصیل در تابستان، خانواده‌ها از ایام مرداد برای سفرهای درو‌ن‌شهری با قصد تفریح و تفرج استفاده می‌کنند. در نتیجه این نوع تقاضای سفر، تشدید ترافیک معابر در مردادماه امری قابل انتظار است.

سردار مهماندار در ادامه، چهارمین عنصر اثرگذار بر میزان ترافیک روزهای اخیر را افزایش مهاجرت به تهران با هدف اشتغال، آن ‌هم عمدتا از طریق مسافرکشی برشمرد و به «دنیای اقتصاد» گفت: در کل ایام سال به دلیل مشکل اشتغال در کشور،‌ عده‌ای به تهران مهاجرت می‌کنند و عمدتا مقصود آنها از این مهاجرت، اشتغال به مسافرکشی است. این مسافرت‌ها در تابستان امسال نیز بر ترافیک اثر گذاشته است. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد»‌ حاکی از آن است که در تابستان امسال به دنبال رونق گرفتن و فراگیر شدن آژانس‌های اینترنتی، تمایل مهاجران به مسافرکشی در تهران بیشتر شده و این موضوع را می‌توان با مشاهده ازدیاد خودروهای پلاک شهرستان در معابر پایتخت نیز تایید کرد.

راهکار حل معضل ترافیک از نگاه پلیس

به گزارش «دنیای اقتصاد»، سردار مهماندار معتقد است وضعیت ترافیک تهران بغرنج شده و در این رابطه توضیح می‌دهد: ترافیک تهران در حال حاضر با وجود بیش از چهار میلیون خودرو و سه میلیون موتورسیکلت، به نقطه «اشباع» رسیده و در نتیجه هر یک از مولفه‌های موثر بر ترافیک که دچار تغییر هر چند جزئی شود، اثر آن بلافاصله در معابر شهر به شکل بروز «گره ترافیکی» قابل مشاهده است و عموم مردم متوجه تغییر در میزان ترافیک به ویژه در ساعات پیک می‌شوند.

وی در ادامه به تشریح تنها راهکار حل معضل ترافیک تهران پرداخت و اظهار کرد: با وجود تلاش‌هایی که برای بهبود کیفیت حمل‌ونقل عمومی در تهران صورت گرفته، هنوز فاصله زیادی با نقطه مطلوب وجود دارد. سردار مهماندار افزود: تنها راهکار حل معضل ترافیک تهران این است که از انگیزه سفر با خودرو شخصی در طول هفته کاسته شود. برای این منظور قبل از هر چیز باید کمیت و کیفیت شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت به ویژه مترو که یک مد حمل‌ونقلی آسان، سریع و انبوه‌بر محسوب می‌شود، ارتقا یابد. افزون بر این و در گام دوم، اخذ عوارض تردد از برخی معابر پرترافیک شهر نیز به‌عنوان راهکار بازدارنده استفاده از خودروی شخصی در سفرهای درون‌شهری روزمره باید مورد توجه قرار گیرد. به گفته وی، «اعمال محدودیت‌های جدید تردد با تعریف رینگ مورد نیاز محدودیت شامل معابر پرترافیک بدون مولفه جریمه و تحت عناوینی مثل پرداخت عوارض تردد» می‌تواند میل به استفاده از خودروی شخصی را کاهش دهد. سردار مهماندار ابراز امیدواری کرد در دوره جدید مدیریت شهری به این دو مورد از پیشنهادهای کلیدی پلیس راهنمایی و رانندگی برای مهار ترافیک به‌صورت ویژه توجه شود و یادآور شد: تنها راه مهار ترافیک تهران این است که تهرانی‌ها همچون بسیاری از شهروندان ابرشهرهای پیشرفته، حمل‌ونقل عمومی را جایگزین استفاده از خودروی شخصی کنند و استفاده از خودروی شخصی برای تمام اقشار اعم از کم‌درآمد و پردرآمد به روزهای آخر هفته و تقاضای سفرهای تفریحی و تفرجی اختصاص یابد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه سرانه مالکیت خودروها در بسیاری از کشورهای پیشرفته از تهران بیشتر است، ارتباط میان این شاخص و ترافیک تهران را رد کرد و گفت: مساله اصلی ترافیک تهران «میزان استفاده از خودروی شخصی» است که باید از طریق توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کاهش یابد. به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ آمارهای شهرداری و گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز نشان می‌دهد بین 45 تا 50 درصد از سفرهای درون شهری روزانه تهران با خودرو شخصی انجام می‌شود. برابر آخرین آمار، شمار سفرهای درون‌شهری روزانه تهران 18 میلیون و 600 هزار سفر است که تقریبا نیمی از این میزان با خودروی شخصی انجام می‌شود و سهم مترو به‌عنوان پراستفاده‌ترین مد حمل‌ونقل عمومی در شهرهای جهان، در تهران بین 16 تا 18 درصد است.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۱۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح ۴۴ نقطه از گره‌های ترافیکی مشهد تا پایان سال جاری

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه تمام پروژه‌های بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری، امسال اجرایی خواهند شد، گفت: بیشترین حجم ترافیک مشهد در ۶۰ نقطه است که طبق برنامه‌ریزی، امسال ۴۴ نقطه از این ۶۰ نقطه اصلاح و ترافیک آنها برطرف می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، مجید نژادحسین در نشست بررسی عملکرد کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد به تشریح برخی سیاست‌گذاری‌ها، اقدامات و فعالیت‌های حوزه عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهر مشهد پرداخت و گفت: یکی از رویکردها و ملاحظات کمیسیون برای سال 1403، تعریف بودجه برای پروژه‌هایی است که دارای مطالعات هستند و کمترین تملک را دارند.

وی افزود: همچنین جلسات مشترکی با شهرداران مناطق و مدیران عامل سازمان‌ها و غیره برگزار کردیم تا اولویت‌های آن‌ها در تعریف پروژه‌ها لحاظ شود و براساس آن، بتوانیم رسالت شورای شهر یعنی نظارت و مطالبه‌گری از آنها را تحقق ببخشیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد تاکید کرد: بودجه سال 1403 و پروژه‌های تعریف شده در آن، کاملا با نظر مدیریت شهری بوده است.

وی در ادامه به حوزه حمل‌ونقل عمومی شهر مشهد پرداخت و گفت: در این شهر، درحال حاضر هزار و 720 اتوبوس داریم که این عدد در شهر تهران، 2500 دستگاه، اصفهان 1150، شیراز 750 و تبریز 650 دستگاه است؛ اگر این عدد را نسبت به جمعیت ساکن بسنجیم، وضعیت مشهد در قیاس با سایر کلانشهرهای کشور، وضعیت بهتری است.

نژادحسین افزود: افزون بر این، مجوز خرید 450 دستگاه اتوبوس هم به شهرداری داده شده که امسال به چرخه خدمات‌رسانی اضافه می‌شوند.

وی در ادامه به بهای خدمات اتوبوسرانی در شهرهای مختلف هم اشاره کرد و گفت: در مشهد، بهای خدمات اتوبوس را از 1200 تومان به 1500 رساندیم؛ این درحالی است که بلیت اتوبوس در تهران، 4500 تومان است و درصد افزایش بهای خدمات در مشهد در قیاس با سایر کلانشهرهای کشور، کمتر است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد تصریح کرد: خدمات‌رسانی اتوبوسرانی در مشهد، نسبت به سایر کلانشهرها، ارزان‌تر و از طرفی، تعداد ناوگان نیز، به نسبت جمعیت، بهتر از دیگران است.

نژاد حسین به رویکردهای عمرانی کمیسیون و شهرداری در دوره ششم مدیریت شهری پرداخت و گفت: در گام نخست، اهتمام خود را به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی معطوف کردیم که دوره گذشته شروع شده بود چراکه این مهم را به نفع شهر و شهروندان می‌دانیم.

وی افزود: این رویکرد و نگاه قطعا در ادوار آتی نیز خواهد بود و آیندگان پروژه‌های دوره ششم که نیمه‌تمام مانده را تکمیل خواهند کرد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه در کنار تکمیل تقاطع 4سطحی آزادگان، پروژه‌هایی چون احداث تقاطع غیرهمسطح شهید میرزایی در همین دوره اجرا و تکمیل شد، تصریح کرد: علاوه بر این، تعریض پل دهرود را داشتیم که با وجود واقع شدن در خارج از حریم شهر مشهد، در تعامل با فرمانداری و اداره کل راه و شهرسازی، اجرایی کردیم.

نژادحسین از اهتمام مدیریت شهری دوره ششم برای تکمیل پروژه خطوط مترو مشهد سخن گفت و افزود: تا پایان سال آینده، تکمیل حفاری خطوط 4گانه قطارشهری مشهد را خواهیم داشت.

وی گفت: در مرحله یک خط سوم مترو مشهد، اخیرا تصویب شد که ایستگاه‌های «بسیج»، «شارستان»، «تقاطع دانش» و غیره نیز تکمیل شود؛ پس از اینکه در شهریورماه، اتصال خط 2 و 3 مترو را خواهیم داشت، تا خردادماه سال آینده، خط یک مترو به خط 3 متصل می‌شود.

نژادحسین به پروژه پیاده‌روسازی سطح شهر اشاره کرد و گفت: میانگین پیاده‌روسازی در مشهد، سالانه 250 هزار مترمربع بوده که این عدد را در سال 1401 به 300 هزار مترمربع و سال 1402 به 450 هزار مترمربع افزایش دادیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد با بیان اینکه عمده این پیاده‌روسازی‌ها در حاشیه شهر صورت گرفته، گفت: امسال، دامنه این پیاده‌روسازی‌ها را افزایش دادیم و علاوه بر حاشیه شهر، مناطق 9 و یک و 11 را هم تحت پوشش قرار می‌دهیم.

نژادحسین به یکی از مصوبات شورای شهر درخصوص فراهم آوردن امکان تهاتر قیر، سیمان و میلگرد و ماشین‌آلات این حوزه اشاره کرد و افزود: به واسطه همین مصوبه، امروز شرایط خوبی به لحاظ قیر داریم و هدفگذاری آسفالت 4 میلیون مترمربع از معابر شهر را برای سال 1403 انجام شده است.

وی گفت: معابر برای آسفالت مشخص شده‌اند و براساس نیازسنجی و طبق نقشه‌های GIS آسفالت می‌شوند.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد اشاره‌ای به برخی پروژه‌های عمرانی شهر داشت و افزود: در 3 ماه آتی، شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف و متعددی خواهیم بود؛ از جمله این پروژه‌ها می‌توان به تعریض پل‌های سرخس و شهید باهنر، تقاطع شهید هریری و دسترسی‌های سوم و چهارم تقاطع غیرهمسطح مصلی اشاره داشت.

پروژه‌های زودبازده محور دیگر صحبت‌های نژادحسین در این جلسه بود و درباره آن گفت: در مرحله اول پروژه‌های زودبازده، 74 محله داشتیم که این عدد در مرحله دوم، به 80 محله افزایش یافت و در مجموع 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های زودبازده یک و دو هزینه کردیم.

وی با بیان اینکه 22 بهمن‌ماه امسال، ایستگاه سلامت در خط 2 مترو مشهد به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: علاوه بر این، برای سال 1403 پروژه‌های متعددی چون دوربرگردان‌های بزرگراه پیامبر اعظم(ص)، تقاطع غیرهمسطح شاهنامه، تقاطع غیرهمسطح مشهد-طرقبه-شاندیز، دوربرگردان‌های غیرهمسطح هاشمی رفسنجانی، پارکینگ ضلع غربی پارک ملت و غیره نیز پیش‌بینی شده و اعتبار به آن تخصیص داده‌ایم.

نژادحسین افزود: درخصوص دوچرخه‌های اشتراکی نیز، امسال 700 دوچرخه به شبکه بایدو اضافه می‌شود تا تعداد دوچرخه‌های بایدو به 1700 دستگاه افزایش یابد؛ علاوه بر این، تجهیزات ایستگاه‌ها و مسیرها نیز تکمیل می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصریح کرد: براساس گزارش سازمان ترافیک، بیشترین حجم ترافیک در 60 نقطه شهری وجود دارد که این نقاط با اصلاحات هندسی قابلیت حل و فصل شدن دارند؛ با برنامه‌ریزی صورت گرفته، امسال 44 نقطه از مجموع 60 نقطه اعلامی، اصلاح هندسی می‌شوند.

نژادحسین در پایان، به لزوم خارج شدن بلوار نماز از بن‌بست بودن تاکید کرد و گفت: ایجاد تونل و اتصال بلوار نماز به میدان نمایشگاه و انتهای بلوار شهید برونسی از جمله پروژه‌هایی است که در دوره بعد مدیریت شهری باید دنبال شود.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • اصلاح ۴۴ نقطه از گره‌های ترافیکی مشهد تا پایان سال جاری
  • آغاز ترافیک صبحگاهی در بزرگراه های پایتخت
  • اقدامات خوبی برای اصلاح فرهنگ ترافیک کرمانشاه صورت گرفته است
  • سگ‌های ولگرد معضل این روزهای سنندجی‌ها/زوزه‌هایی که دلهره آفرینند
  • وضعیت ترافیکی و جوی جاده‌های کشور اعلام شد
  • وضعت ترافیکی و جوی جاده‌های کشور اعلام شد
  • آخرین وضعیت ترافیکی آزادراه کرج تهران در ۱۷ اردیبهشت
  • آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور/ بارش باران در جاده‌های ۱۱ استان
  • اتصال خیابان جمالی به بزرگراه شهید صیاد شیرازی با تصمیم کمیته شبکه معابر
  • اتصال خیابان جمالی تهران به بزرگراه شهید صیاد شیرازی