Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@03:12:23 GMT

يک ملت پنير اين 1400 نفر را خوردند

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۲۲۵۰۵

خبرگزاري آريا - پنير محلي و معروف طالقان به کمک 1400 کارگر در 60 کارگاه توليد مي شود. طالقان با توليد سالانه 640 تن پنير سنتي يکي از قطب هاي اصلي توليد پنير محلي در کشور است.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، شهرستان طالقان در دره بزرگي ميان رشته کوه هاي البرز و در فاصله 90 کيلومتري از شهر کرج قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالقان اگرچه از جاذبه هاي گردشگري متعددي چون سد معروف طالقان، رودخانه شاهرود، چشمه هاي آب گرم، آبشار و طبيعتي زيبا برخوردار است اما بسياري از مردم ايران طالقان را به خاطر لبنيات خوش طعم و بي نظيرش مي شناسند. در ميان انواع محصولات لبني با کيفيت و خوش طعم، پنير طالقان از شهرت بيشتري برخوردار است.

پنير محلي در واقع پدربزرگ همه پنيرهاي ايراني است و به روش سنتي تهيه مي‌شود و طرفداراني پر و پا قرص دارد. بيشتر اين پنيرها به شکل چانه خمير، قالب‌گيري مي‌شود و چون آن را در پارچه مي‌پيچند تا آب‌گيري شود، بافتي لاستيکي دارد و بعضا تار و پود پارچه روي آن نمايان است. پنير محلي طعم ملايمي دارد و در مقايسه با ساير پنيرها آب بيشتري در بافت آن ديده مي‌شود، به همين دليل سرشار از ويتامين‌هاي محلول مانند B و C است. اين پنير به دليل اينکه از شير کامل دام تهيه مي‌شود، بسيار پرچرب است.

شهرستان طالقان به دليل برخورداري از مراتع وسيع و با کيفيت، يکي از قطب هاي اصلي توليد لبنيات در کشور است. در شهر طالقان 60 کارگاه توليد لبنيات و پنير فعال است و هزار و 400 نفر در اين کارگاه ها مشغول به کار هستند. طالقان با توليد سالانه 640 تن پنير سنتي يکي از قطب هاي اصلي توليد پنير محلي در کشور است.

مهرداد صادقيان، يکي از توليد کنندگان و صادر کنندگان موفق پنير در شهر طالقان است و بيش از 30 سال در اين عرصه سابقه فعاليت دارد. وي درباره علت گرايش طالقاني ها به توليد لبنيات و موفقيتشان، مي گويد: «طالقان طبيعتي کوهستاني دارد و به همين دليل زمين کشاورزي در اين منطقه کم است. در عوض مراتع طالقان استعداد بسيار بالايي براي دامداري و گوسفندداري ايجاد مي کند. به همين دليل از گذشته هاي دور گرايش به کار دامداري در ميان طالقاني ها قوي بوده است. در سال هاي دورتر از آنجايي که امکاني براي نگهداري طولاني مدت شير وجود نداشت، مردم شير را به پنير، کشک و روغن تبديل مي کردند تا در فصول ديگر سال استفاده کنند و اضافه اين توليدات را هم در شهرهاي بزرگ مثل تهران به فروش مي رساندند. اين روند به مرور طالقان را به قطب توليد پنير درجه 1 محلي تبديل کرده است.»

وي مي افزايد: «کارگاه توليد پنير و لبنيات را سال 1364 تاسيس کردم. پنير را به صورت سنتي توليد مي کنيم و محصول ما صنعتي نيست. پنير ماده غذايي مهمي است و بايد درست و بهداشتي توليد شود. امروزه سليقه مردم مثل قديم نيست و تغيير کرده، بنابراين حتما بايد بسته بندي شکيل را براي عرضه موفق مورد توجه قرار داد. براي توليد لبنيات لزوما نبايد به کارخانه هاي بزرگ صنعتي تکيه کرد، مي توان روي کارگاه هاي کوچک و زودبازده نيز حساب کرد.»

صادقيان درباره راز تفاوت طعم پنير طالقان با ساير پنيرهاي محلي، مي گويد: «گوسفندان طالقان در ارتفاعات و مراتع با کيفيت از گياهان دارويي و معطر تغذيه مي کنند و اين مساله روي عطر و طعم شيرشان موثر است و به تبع کيفيت پنير را هم افزايش مي دهد. مشتري هاي پنير طالقان هم عاشق همين عطر و طعم مي شوند.»

مهرداد صادقيان اشتغالزايي براي جوانان طالقاني را يکي از لذت هاي مستدام زندگي اش مي داند. وي درباره علت موفقيتش مي گويد: «زماني که اين مغازه را براي عرضه توليدات افتتاح کردم، حاج ميرزاي اجلالي، معلم دوره دبيرستانم آمد تا به من تبريک بگويد. ايشان به من گفت مهرداد! جنسي توليد کن و مغازه اي بزن که هرکس از اتوبان تهران – کرج مي گذرد، سر ماشينش را کج کند و بيايد طالقان تا از تو لبنيات و پنير بخرد، بايد اسمت مثل سوهان پزهاي قم و توليد کنندگان گز در اصفهان معروف شود. اين توصيه ملکه ذهن و آويزه گوش من شد.»

وي مي گويد: «از همه استان ها مشتري داريم و الحمدلله همگي راضي هستند. با افزايش کيفيت محصول و بسته بندي شکيل تلاش مي کنيم حق مشتري به اندازه سر سوزن هم تضييع نشود. جوان هاي علاقمند براي ورود به اين عرصه بايد دانش و سليقه روز را لحاظ کنند.چندين دانشکده علمي کاربردي در کشور وجود دارد که در آنها رشته توليد و نگهداري لبنيات تدريس مي شود. برخورداري از تحصيلات علمي در اين حوزه حتما راهگشا است.»
تسنيم
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۲۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکونام به دنبال طلسم شکنی مقابل ذوب آهن

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ استقلال در 6 بازی اخیر خود برابر ذوب آهن صاحب 5 برد و یک مساوی شده و در این دیدارها 9 گل زده و 2 گل دریافت کرده است.

آخرین ناکامی استقلال برابر تیم ذوب آهن اصفهان در روز 19 اردیبهشت 1400 ثبت شد و آبی پوشان برابر حریف اصفهانی 2-0 بازنده شدند. استقلال در حالی برابر ذوب آهن قرار می گیرد که فرهاد مجیدی و ریکاردو ساپینتو برابر ذوب آهن آمار صددرصد برد داشتند اما جواد نکونام در تنها دیداری که برابر این تیم قرار گرفت، به تساوی رسید.

استقلال 1-1 ذوب آهن در روز 6 آذر ماه 1402

استقلال 2-0 ذوب آهن در روز 11 فروردین 1402

استقلال 1-0 ذوب آهن در روز 22 مهر 1401

استقلال 1-0 ذوب آهن در روز 24 بهمن 1400

استقلال 2-0 ذوب آهن در روز 3 آبان 1400

استقلال 2-1 ذوب آهن در روز 29 اردیبهشت 1400

استقلال 0-2 ذوب آهن در روز 19 اردیبهشت 1400

257 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903437

دیگر خبرها

  • انسان‌ها قبل از عصر کشاورزی چه می‌خوردند؟
  • نکونام به دنبال طلسم شکنی مقابل ذوب آهن
  • پرسپولیس با رکورد 17 گل در شهر قهرمانی به میدان می‌رود
  • فرار از سقوط: یونیون دست به دامن مربی زن!
  • آب به قزوین رسید
  • قول وزیر نیرو برای رها کردن بخش دیگری از حق آبه قزوین از سد طالقان
  • عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار ۱۴۰۰ مگاوات برق در آستانه فصل گرما
  • تندی غذا را چگونه بگیریم ؟ | رفع تندی غذا با چند راه ساده ؛ از رفع تندی غذا با نوشابه تا سیب زمینی و لبنیات
  • طرز تهیه پنیر محلی با ۴۰ کیلو شیر گاو (فیلم)
  • علی کریمی و حسینی دوباره از لیست خط خوردند