Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - استاندار يزد با بيان اينکه خوشخبتانه ضريب امنيتي در اين استان بالاست گفت: نيروي انتظامي قوي و قدرتمندي داريم و موردي نبوده که اتفاقي بيفتد و عوامل کشف و دستگير نشوند. سپاه هم همکاري خوبي در اين استان دارد و دستگاه قضايي هم در اين استان بسيار همراه است.

به گزارش خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان، يزد که به معني مقدس و پاک است اولين شهر خشتي و دومين شهر تاريخي جهان محسوب مي شود و پس از اسلام عنوان «دارالعباده» به آن داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پيرو ثبت جهاني يزد در يونسکو پاي گفتگو با استاندار يزد نشستيم. سيد محمد ميرمحمدي متولد 1327 اردکان، تحصيلکرده ليسانس در رشته مهندسي منابع طبيعي دانشگاه تهران و داراي کارشناسي ارشد مديريت در مرکز مديريت دولتي است و البته معاونت پارلماني وزارت جهادکشاورزي و قائم مقام خانه کشاورز کشور و عضو شوراي مرکزي خانه کشاورزي را در کارنامه خود دارد.

مشروح گفت‌وگوي خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان با سيدمحمد ميرمحمدي دوازدهمين استاندار يزد به شرح زير است:

روند ثبت يک ميراث
ميزان: استان يزد، يکي از تاريخي ترين استان هاي کشوراست که چندي پيش نيز اخبار به ثبت جهاني رسيدن اين شهر در رسانه ها بازتاب گسترده اي پيدا کرد، استانداري يزد چه اقداماتي براي به ثبت جهاني رسيدن يزد، انجام داد و اصولا چه نقشي در اين فرايند داشت؟
ميرمحمدي: رئيس پايگاه يا همان محوطه اي که مي خواهد مورد ثبت جهاني واقع شود، شخص استاندار است و گروه هاي مختلفي هم در اين کار دخيل هستند البته مردم نقش اصلي را دارند به‌خصوص در گذشتگان که چنين ميراثي را براي ما به يادگار گذاشتند.بافتي که به ثبت جهاني رسيده شامل (عرصه باغ دولت‌ّآباد، عرصه بافت مرکزي و مسجد جامع و بازار، اميرچخماق و محله زرتشي‌ها است. اداره کل ميراث فرهنگي، معاونت عمراني استانداري و مجموعه سازمان‌هاي مردم نهادي که در ارتباط با ميراث فرهنگي تلاش مي‌کنند و ساکنان خود بافت براي عملياتي شد اين اقدام مهم دست به دست هم دادند. لذا با اقداماتي که در آنجا به عمل آمد و الزاماتي هم که ما متعهد شده و انجام دهيم، پرونده ثبت جهاني تکميل شد و در دفاعي هم که ارزياب يونسکو و کشورهايي که در آنجا عضو بودند از ثبت جهاني بافت تاريخي يزد به عمل آوردند، کميته ميراث فرهنگي يونسکو به اتفاق آرا (ثبت) را به تصويب رساند.

تاثير در توسعه گردشگري
ميزان:‌ثبت جهاني بافت تاريخي يزد چه فرصت‌ها و ظرفيت‌هايي را در اختيار مردم ايران وخصوصا استان يزد، قرار مي‌دهد؟
ميرمحمدي: اين اقدام يک فرصت بسيار بزرگي را هم براي استان يزد و هم براي کشور ايجاد کرد تا بتواند در زمينه‌هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و حتي امنيتي بهره هاي فراواني ببرند. ثبت جهاني شهر يزد در يونسکو در توسعه گردشگري بسيار موثر خواهد بود. ما بايستي بتوانيم تلاش‌هاي قابل توجهي از اين فرصت بدست آمده در تقويت روابط بين‌الملل، مبادلات فرهنگي داشته باشيم و اميدوارم در همه زمينه‌ها بتوانيم از اين مزايا و زمينه مناسبي که در کشور ايجاد شده بهره ببريم.

فراز و نشيب ثبت
ميزان: روند ثبت جهاني بافت تاريخي شهر يزد چند سال به‌طول انجاميد؟
ميرمحمدي: براي ثبت جهاني يک بافت تاريخي، در ابتداي امرآن بافت بايستي به‌ عنوان ميراث ملي ثبت شده باشد که اين اتفاق براي شهر يزد در سال 84 افتاده و به ثبت ملي رسيده بود. بعد از آن فراز و نشيب‌هاي زيادي داشت و توفيقاتي در اين زمينه نداشتيم. از سال 93 به‌طور جدي به اين موضوع پرداخته شد و با يک هماهنگي بين استانداري و ميراث فرهنگي کشور تلاش‌هاي قابل توجهي هم در مرمت و احياي بافت به عمل آمد. درپي اين اقدامات سکونت در بافت توسعه پيدا کرد، قبلاً بافت به‌صورتي بود که خانواده هاي کمتري در آن حضور داشتند و بعضاً اتباع بيگانه در اين محل‌ها ساکن مي‌شدند. اما بعداز اينکه يک‌سري اقدامات مرمت، بازسازي و بازآفريني (شهري) در آنجا انجام شد، بعضي از مردم براي سکونت به اين مناطق بازگشتند و واحدهاي رستوران، هتل سنتي و هتل‌هاي جديد در اين مناطق مستقر شد و در مجموع منجر به اين شد که شرايط بافت در جامعه يک تغييري داشته باشد و قيمت زمين در اين مناطق افزايش پيدا کرد و هم‌اکنون اين مناطق بيشتر مورد توجه است. استانداري هم با فراهم کردن خدمات شهري سعي‌ دارد شرايط زندگي امروز را در تطبيق با شرايط زندگي 500 سال قبل فراهم کند تا همه بتوانند زندگي با آسايش و آرامشي در آن بافت داشته باشند.

روند افزايشي جذب توريست
ميزان: با توجه به احياي بافت تاريخي شهر يزد و ثبت جهاني آن در يونسکو اين اقدام آيا تاثيري هم در افزايش تعداد آمار توريست هاي خارجي داشت ؟درباره تعداد گردشگران آمار مقايسه‌اي از زمان حضورتان با سال جاري داريد؟
ميرمحمدي: خوشبختانه يک روند افزايشي را ما در اين سال ها داشته‌ايم. در سال 91 فقط 12 هزار و 500 گردشگر خارجي داشتيم اما در سال95 استان يزد ميزبان 113 هزار گردشگر خارجي بود. در ارتباط با ايجاد هتل براي اسکان گردشگران داخلي و خارجي، تعداد 7 هتل 4 و 5ستاره در دست ساخت داريم که با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حال ساخت هستند. تعدادي هم از اين خانه‌هاي سنتي‌ بازسازي شده و به‌ صورت رستوران و هتل در آمده است و 51 واحد بوم‌گردي هم در دو ساله اخير ايجاد شده که هزار تخت اقامتي را براي گردشگران مهيا کرده ايم.

بوم گردي در يزد
ميزان: بوم‌گردي در استان يزد به‌ چه‌ صورت است؟
ميرمحمدي: بوم‌گردي به‌صورت برپا کردن چادر و کمپ است. ولي در استان يزد بوم‌گردي بدين صورت است که يک‌ سري خانه هاي قديمي را بازسازي مي‌کنند و مهمان مي‌پذيرند و خودشان غذا درست کرده و از مهمانان خارجي پذيرايي مي‌کنند و قيمت‌هايشان نيز پايين‌تر است و اين امکانات در شهر يزد و شهرهاي ديگر مانند تفت، ابرکوه، مهريز و شهر يزد ارائه مي شود. کلا در شهرهايي که بناهاي تاريخي وجود دارد و مسافران داخلي و خارجي براي بازديد از آنها اقبال نشان مي‌دهند برخي از خانه‌هاي قديمي به هتل و رستوران تبديل شده و امکانات پذيرايي را ارائه مي‌کنند.

تاثير اقتصاد مقاومتي
ميزان: احياي واحدهاي صنعتي وتوليدي يکي از وظايف استانداري هاست، جنابعالي از زمان حضورتان در استانداري يزد چه تعداد واحد در استان را توانستيد احيا کرده و به محيط کسب و کار برگردانيد؟
ميرمحمدي: در ارتباط با احيا و بازسازي واحدهاي توليدي بايد بگويم وقتي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد و ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي پا گرفت، خوشخبتانه قدم‌هاي خوبي برداشته شد. در استان يزد، تقريباً حدود 740 تا 750 واحد را که نيمه فعال بود و يا با مشکلاتي دست و پنچه نرم مي‌کردند سعي کرديم به اين واحدها مبلغي حدود 800 ميليارد تومان از تسهيلات بانکي که به‌صورت مستقيم و به‌صورت گروه تسهيل و رفع موانع توليد، پرداخت کنيم تا به رفع مشکلاتشان کمک کند. الحمدالله برنامه‌هايشان دوباره راه افتاد و افراد زيادي در اين واحدها کارهايشان را انجام مي دهند. بعضي از واحدها هم که تعطيل شده بود، راه‌انداي مجدد شدند.

ميزان: ازتعداد 750 واحد نيمه فعالي که عنوان کرديد همگي توانستند فعاليت هاي شان را احيا کرده و به بازارکار برگردند؟
ميرمحمدي: تقريباً در استان با 5-6 واحد توليدکاشي و سراميک مشکل داريم که با وجود اينکه تسهيلات به آنها داده شده، مشکلاتي در ارتباط با مديريت شان دارند. براي رفع مشکلات اين واحدها پيشنهادهايي داده ايم که سرمايه‌گذار جديد بيايد و سهامش تقسيم شود تا مديريت قوي‌تر و مؤثرتري بر آن حاکم شود يا اينکه اين واحدها را به افرادي بفروشند که توانمند بيشتري دارند.چنين مواردي را پيگيري کرده ودر دستور کار داريم.

واگذاري 87 طرح
ميزان: با طرح هاي نيمه تمام باقي مانده چه کرديد و چه تعداد طرح نيمه تمام در استان وجود داشت ؟
ميرمحمدي: از حدود سه هزار و 700 طرح‌ نيمه‌تمام، نزديک به 87 واحدش را واگذار کرديم و بقيه‌اش را که ديگر کاري روي آنها انجام نشده بود را منقضي و از ليست خارج کرديم. بعضي از اين پروژه ها که 80 درصد به بالا و در سال 95 از 60 درصد به بالا پيشرفت داشتند را در اولويت‌هاي کاري قرار داده و کارشان را دنبال کرديم.

وضعيت آب يزد
ميزان: بعد از مسائل عمراني و زيربنايي که در استانداري ها به آن پرداخته مي شود، مديريت منابع آب در استان ها نيز با توجه به وضعيت آب وهوايي کشور يکي از مسائل مهم و راهبردي است، با توجه به قرارگيري استان يزد در مناطق جنوبي و نسبتا بياباني کشور، وضعيت تأمين آب شرب در شهرها و روستاهاي اين استان چگونه است؟
ميرمحمدي: در ارتباط با آب شرب يزد بايد بگويم، اين استان يک خط انتقال آب دارد که به‌طور متوسط سالانه 65 ميليون مترمکعب آب از حوزه زاينده‌رود – (آن هم آب انتقالي) به يزد وارد مي‌شود و بقيه آب هم از چاه‌هاي عميق و سفره‌هاي زيرزميني تأمين مي‌شود.

ميزان: براي جلوگيري از قطعي موقت و مواجهه بامشکلات کمبود آب اقدامي نداشتيد؟
ميرمحمدي: در واقع برخي مواقع که با قطعي آب مواجه مي‌شديم، در اولين قدم مجوز حفر 5 حلقه چاه گرفتيم (به‌عنوان چاه هاي اضطراري) تا در مواقعي که احتمالاً به دليل خوردگي لوله و يا اتفاقات که ممکن است بر اثر اجراي طرح‌هاي عمراني پيش بيايد و لوله سوراخ مي شود، مشکل قطعي آب پيدا نکنيم و بتوانيم آن چاهها را وارد مدار کرده و از قطعي آب شرب جلوگيري کنيم که الحمد الله اين امر تحقق شده و در اين چند سال ما در استان يزد قطعي آب نداشته‌ايم و علي‌رغم اينکه چند بار با مشکل خوردگي و سوراخ شدن لوله داشته‌ايم اما با استفاده از همين لوله‌ها در زمان‌هاي 24 تا 48 ساعت خوشبختانه قطعي آب را نداشته‌ايم.

آب رساني به 320 روستا با تانکر
ميزان: وضعيت آب روستاهاچگونه است، در روستاها قطعي آب نداريد؟
ميرمحمدي: چرا، هم‌اکنون تعداد 320 روستاي يزد با تانکر آب شرب مي‌گيرند و براي تعديل سفره‌هاي آب زيرزميني‌مان هم مديريت مصرف آب کشاورزي را به شدت دنبال مي‌کنيم تا خدايي ناکرده با يک بحران غيرقابل جبران مواجه نشويم و مديريت مصرف آب را جدي گرفته ايم.

توسعه آبياري قطره اي
ميزان: به آب رساني روستاهاي يزد با تانکر اشاره کرديد، عملا روستاها پايگاه هايي براي انجام امور کشاورزي هستند، براي آبرساني به کشاورزان در روستاها چه کرديد تا با مشکل آبياري زمين ها و باغات روبرو نشوند؟
ميرمحمدي: در کشاورزي، آبياري قطره‌اي را توسعه داديم و سيستم‌هاي کشت را تغيير داده‌ايم همچنين روش‌هاي آبياري را تغيير داديم. مدل آبياري زيرسطحي را تجربه کرديم. کشت‌هاي سهم آب را دنبال کرديم وتوانستيم به خوبي منابع آبي استان در مورد استفاده کشاورزي را مديريت کنيم و با اين اقدامات اتفاقات خوبي افتاد. در اين راستا در برخي نقاط، انتقال آب را با لوله انجام داديم تا تبخيري صورت نگيرد و هر اقدامي که از نظر فني به‌نظر مفيد مي‌آمده را در استان دنبال کرديم. چاه‌هاي آب را نيز به کنتورهاي هوشمند مجهز کرديم تا آب مازاد نداشته باشيم و زمان‌هايي که باغات و مزارع‌مان در زمستان نياز به آب ندارند، آب‌رساني از چاه متوقف‌شود.خوشبختانه مردم و کشاورزان به ارزش آب پي برده‌اند و همکاري خوبي را با استانداري انجام مي دهند.

ضريب امنيتي استان يزد بالاست
ميزان: آقاي استاندار يکي ديگر از مسائل مهمي که استانداري در تامين و حفظ آن موثر است وضعيت امنيتي استان است، وضعيت امنيتي يزد چگونه است و چه رتبه اي در بين استان هاي امن کشور داريد؟
ميرمحمدي: خوشخبتانه ضريب امنيتي در استان بالاست و يزد جزو استان‌هاي امن کشور تلقي مي‌شود و جزو 4-5 استان امن کشور است. خوشبختانه مشکلات امنيتي نداشته‌ايم و تنها مشکلي که داريم در برخي موارد اتباع بيگانه هستند که گاهي مواردي مانند سرقت انجام مي دهند اما در مجموع يزد، استان امن و باآرامشي است. نيروي انتظامي قوي و قدرتمندي داريم و موردي نبوده که اتفاقي بيفتد و عوامل کشف و دستگير نشوند وسپاه هم همکاري خوبي در اين استان دارد و دستگاه قضايي هم در اين استان بسيار همراه است و مجموعه اعضاي شوراي تأمين استان بسيار فعال و همراه هستند.

استان يزد کمترين ميزان بارندگي در سطح کشور را دارد
ميزان: با توجه به وضعيت جغرافيايي استان يزد، آيا با بحران‌هاي آب و هوايي روبرو هستيد که هرساله تخريب‌هايي در سطح استان به‌وجود بياورد؟
ميرمحمدي: امکانات ستاد بحران در استان نسبتاً خوب است و در ارتباط با بحران‌هايي که قابل پيش‌بيني است خوشبختانه امکانات و آمادگي خوبي دارند و ستاد بحران معمولاً‌ براي کارهاي بزرگ در استان است. دامنه شيرکوه در زمستان گاهي با نزول برف بسته مي‌شود و در يخبندان، مشکلات تردد براي خودروها به وجود مي‌آورد که به آنها سريعا رسيدگي مي‌شود و در ارتباط با پيش‌بيني گردوخاک ها يکي از مشکلات اين است که در آنجا طوفان داريم. اما متأسفانه استان يزد کمترين ميزان بارندگي در سطح کشور را دارد. در سال 94 متوسط بارندگي استان 69 ميلي‌متر بود که خيلي پايين است.

ميزان: آقاي ميرمحمدي از اينکه وقت خودتان را در اختيار خبرگزاري ميزان قرار داديد سپاسگزارم.
ميرمحمدي: من هم از شما و از همه همکارانتان در خبرگزاري ميزان تشکر مي کنم.

انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۲۹۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود

به گزارش قدس خراسان، رضا ربیعی با اشاره به اینکه طی چند روز آینده آیین سنتی پخت شیر برنج در روستای توندر این شهرستان برگزار می‌شود، اظهار کرد: هرچند آیین سنتی شیربرنج همه ساله در روستای توندر برگزار می‌شده اما به جز اهالی خود روستا کس دیگری از آن در شهرستان اطلاعی نداشته است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ اذعان کرد: این آیین سنتی همه ساله هفته دوم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شده اما به صورت استثنا امسال به دلیل تعطیلی که پیش رو داریم زودتر و در جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۴ برگزار خواهد شد.

وی در خصوص نحوه برگزاری این آیین گفت: بر اساس این آیین دامداران و اهالی روستا بعد از اذان صبح تمام دام‌های روستا را جمع کرده و به منطقه‌ای به نام دامگاه برده و اقدام به جدا کردن بره‌ها و بزغاله‌ها از گله گوسفندان می‌کنند.

جمع‌آوری بیش از دو تن شیر

ربیعی با بیان اینکه بعد از دوشیدن تمامی گوسفندان و کیله کردن هم شیری انجام می‌دهند و تمامی شیرها را با هم تجمیع می‌کنند، اظهار کرد: در مجموع این روز بیش از دو تن شیر جمع‌آوری می‌شود.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ خاطرنشان کرد: آیین سنتی پخت شیر برنج در این روز همراه با برنامه «شیردوشی» و «خلمه»، بازارچه فروش محصولات محلی و صنایع‌دستی است که با همت اهالی روستا و شورای اسلامی و دهیاری و مشارکت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دامداران و اهالی منطقه پس از جمع‌آوری تمامی شیرها آنها را به گلزار شهدای روستا می‌برند، افزود: شیرها را پس از رد کردن از صافی به همراه برنج آنها را برای جوشیدن در دیگ دان‌هایی که از قبل آماده کرده‌اند می‌ریزند.

ربیعی با بیان اینکه خرید تمامی اقلام شیربرنج و دوشیدن شیر و جمع‌آوری آنها توسط اهالی خود روستا انجام می‌شود، تصریح کرد: شیربرنج پس از اینکه آماده شد بعد از اقامه نماز ظهر به همراه فتیر محلی به نام کماج بین اهالی توزیع می‌شود.

۳۰۰۰ پرس شیربرنج پخته شده از شیر گوسفند

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ با اشاره به اینکه شیربرنج به همراه شکر یا شیره انگور مصرف می‌شود، اذعان کرد: در این آیین بیش از ۳۰۰۰ پرس شیر برنج پخته شده از شیر گوسفند توزیع و مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: این آیین به نیت امام زمان(عج) و بارش رحمت الهی برگزار می‌شود، حدود هفت دهه که این آیین برگزار می‌شود و در بیشتر سال‌ها از جمله سال گذشته شاهد بارش باران همزمان با اجرای این آیین باشکوه بوده‌ایم.

ربیعی همچنین در خصوص «خلمه» گفت: خلمه زمانی‌ است که بعد از دوشیدن و «کیله کردن» و «هم شیری»، چوپان گله بره‌ها را با نوای «های های»، صدا میزند، چوپان دوم که همراه گله بره‌های شیرخوار(گله خلمه‌ها) است، از پشت تپه به سمت گله حرکت می‌کند، به محض اینکه دو گله همدیگر را می‌بینند، به سوی هم می‌دوند و بره‌ها به دنبال مادر خود می‌گردند تا او را پیدا کنند و از شیر باقی مانده می‌خورند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ ادامه داد: چون امسال به دلیل بارندگی و سرد شدن هوا برنامه ریواس چینی چند روزی به تعویق افتاد این برنامه از چند روز قبل شروع شده و در روز جمعه این محصول بسیار با کیفیت به همراه محصولات لبنی و دیگر محصولات روستا در بازارچه محلی که پیش‌بینی شده عرضه می‌شود.

توندر به لحاظ بافت روستا و طبیعتش منحصر به فرد است

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲ تا ۳ هزار نفر در شهرهای مختلف در این آیین شرکت کنند، گفت: توندر به لحاظ بافت روستا و طبیعتی که دارد جزو روستاهای منحصر به فرد بوده و گردشگر پذیر است.

ربیعی در خصوص وضعیت ثبت آیین‌های این شهرستان گفت: هرچند برخی آیین‌ها از جمله تعزیه‌خوانی در گذشته به ثبت رسیده‌اند اما چون آن زمان کوهسرخ بخشی از کاشمر بود به همین دلیل به نام کاشمر به ثبت رسیده است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ افزود: امسال پرونده چند آیین ناملموس تکمیل و برای به ثبت رسیدن ارسال می‌شود، همچنین اکنون پرونده مراسم آیینی از جمله حیدر علی، شیربرنج و برخی دیگر در دست تکمیل شدن است.

وی یادآور شد: برداشت گیاهان کوهی، فرآوری آنغوزه و ... در بخش میراث طبیعی هستند که پرونده را تکمیل می‌کنیم، اکنون در شهرستان کوهسرخ ۶ اثر ثبتی داریم که بنا و محوطه هستند.

ربیعی گفت: روستای زیبای توندر در دامنه کوه در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهر ریوش مرکز شهرستان کوهسرخ استان خراسان رضوی قرار دارد.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کوهسرخ اذعان کرد: َتوَنْدَر روستایی از توابع بخش بررود شهرستان کوهسرخ در استان خراسان رضوی است و این روستا در دهستان تکاب قرار دارد و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۸۴۶ نفر است.

وی اظهار کرد: محصولات باغی و دامی، گندم دیم و آبی، نان محلی، دوغ و شیر و ماست محلی، روغن زرد گوسفندی، کشک و قروت، گردو، بادام، آلود، جوزقند، قیسی، کشته زردآلو، سنجد، پسته و بنه‌کوهی می‌تواند سوغات این منطقه برای گردشگران و مسافرینی که به این دیار سفر می‌کنند، قرار گیرد.

ربیعی گفت: کوهسرخ شهرستانی است که در کنار روستاهای تاریخی فراوانش یکی از سرسبزترین، خوش آب و هواترین و ییلاقی‌ترین و زیباترین شهر با داشتن آبشارها و رودخانه‌ها در خراسان رضوی است؛ بهار و تابستان بهترین فصول برای سفر به این منطقه و روستاهای آن و گذراندن شبی در اقامتگاه‌های بوم گردی، کوهستانی و خانه‌های بومی و محلی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ضرغامی: حال مردم خوب هست که به سفر می‌روند
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مردم اصفهان در جریان روند خدمت‌رسانی قرار بگیرند
  • مقاوم سازی بافت‌های فرسوده در بوئین زهرا با جدیت دنبال می‌شود
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد
  • اصفهک؛ سفری به عمق زیبایی در دل کویر/ روستایی مطرح در سطح جهانی