Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با تمایل پیونگ یانگ برای دستیابی به موشک های قاره پیما رویارویی این کشور با امریکا شکل جدی تری به خود گرفته است. پژوهش خبری صدا وسیما: سالهاست که بحران کره به عنوان مشکلی پیچیده مسائل امنیتی شرق اسیا و حوزه پاسیفیک را تحت تاثیر قرار داده است و رویدادهای بین‌المللی دهه‌های اخیر نیز نتوانسته به کاهش این بحران کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحران کره که عمدتاً بین کره شمالی و ایالات متحده جریان دارد در سال‌های اخیر هم درمسیری حرکت می‌کنندکه چشم انداز صلح را دور از دسترس قرار داده است. یک طرف تضعیف، محاصره، تحریم و امید سرنگونی خصم خود را در سر می پروراند و دیگری هر روز برای مقابله با آن، به زرادخانه های هسته ای و غیر هسته ای خود اضافه و به آزمایش هایی جهت کارآیی بیشتر و توسعه آنها اقدام می‌کند. متقابلاً طرف اول در آب های شبه جزیره کره مرتب به رزمایش نظامی با متحد خود کره جنوبی می‌پردازد و ناوهای هواپیمابر مسلح به سلاح های هسته ای را در آنجا به نظارت دائم گسیل می‌کند و طرف دوم باز بر شدت فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای‌اش می افزاید و این دور، همچنان ادامه می‌یابد.در دو دهه گذشته دولت‌های «کلینتون» و «اوباما »به تعامل دیپلماتیک، تحریم های اقتصادی فراگیر یا نادیده گرفتن کره شمالی پرداختند به امید اینکه رژیم «پیونگ یانگ» از داخل فروریزد پرداختند، سیاستی که عملا ناکارامد بود و « بوش پسر» نیز آنقدر درگیر حوادث 11 سپتامبر و جنگ در افغانستان و عراق بود که عملاً فرصتی برای حل و فصل مسائل شبه جزیره کره نداشت. حالا نوبت به رئیس جمهور تاجر پیشه‌ای رسیده که تجربه چندانی برای مواجه شدن با بحران اتمی و موشکی ندارد.کسی که تاکنون نشان داده حوزه مورد علاقه او در نظام جهانی اقیانوس آرام است و به دنبال راه حلی است تا هر چه زودتر کره شمالی را خلع سلاح اتمی نماید.
 طرف های درگیر در بحران کرهالف) چین : واقعیت این است که غرب و آمریکا حساب ویژه ای روی پکن برای کنترل رفتارهای تنش زای رهبر جوان پیونگ یانگ باز کرده است. رفع سیاسی و مسالمت آمیز بحران کره شمالی از آن جهت برای مقامات چین حائز اهمیت است که استمرار آن می تواند زمینه و توجیه لازم برای حضور آمریکا در منطقه و پیشبرد راهبرد حضور نظامی این کشور در شرق آسیا را فراهم آورد. از همین رو نیز چین همواره سعی داشته است تا ضمن حفظ روابط خود با کره شمالی از ابزار میانجیگری برای کنترل تنش ها میان پیونگ یانگ و غرب بهره برد.پکن همچنین می داند حل و فصل بحران کره می تواند دولت آمریکا را متوجه چین کرده و فشارهای سیاسی و اقتصادی بیشتری بر چین وارد شود. به نظر می رسد که پکن، مذاکرات دوجانبه با طرفین درباره حل مسالمت آمیز مسئله کره شمالی و خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره را به عنوان اصلی ترین سیاست خود دنبال می‌کند. و از سوی دیگر مایلند به محض آنکه کره شمالی فعالیت های هسته ای خود را به حال تعلیق درآورد ، چین با جدیت در جهت محافظت از امنیت یک کره شمالی عاری از تسلیحات هسته ای و البته کشوری با قدرت نظامی متعارف و رویارو با سیاست های آمریکا،اقدام خواهد کرد.
ب) روسیه: مسکو همانند پکن با هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه دولت پیونگ یانگ مخالف است. روسیه و چین معتقدند طرح «تعلیق در برابر تعلیق» درباره کره شمالی می تواند به کاهش تنش ها کمک کند.سقوط دولت کره شمالی نیروهای نظامی آمریکا را در یک قدمی مرزهای روسیه و چین قرار می دهد که برای امنیت ملی انها مخاطره آمیز است.روسیه همچنین با سرمایه گذاری های کلان در صنعت و کشاورزی مهم ترین پشتیبان کره شمالی در سالهای گذشته بوده و پیونگ یانگ را متحدی در مقابل زیاده خواهی آمریکا در خاور دور می بیند.
ج)‍ ژاپن : ژاپن سقوط رژیم در کره شمالی را بسیار خطرناک می داند زیرا که توازن قوا را در منطقه به هم خواهد زد و عواقب ناگوار و غیر قابل پیش بینی را به دنبال خواهد داشت.در صورت اتحاد دو کره ، سئول دولت مستقر و حکمران کره واحد خواهد شد و همین مساله چالشی بزرگ برای توکیو به همراه خواهد داشت.کره متحد، علاوه بر قدرت اقتصادی و تکنولو‍ژیک دارای ارتشی بسیار قوی نیز خواهد شد که موقعیت ژاپن در شرق دور را به مخاطره خواهد انداخت.بنابراین بهترین گزینه برای توکیو تنها خلع سلاح کره شمالی و آنهم بصورت صلح آمیز است.
 ادامه بحران موشکی شبه جزیره کره در دوره ترامپتنها اندکی پس از استقرار ترامپ در کاخ سفید و تشکیل هیات حاکمه جدید در آمریکا در روز 12 اسفند ماه سال 95 بود که به طور همزمان 4 فروند موشک بالستیک با بردهای مختلف به سمت دریای ژاپن شلیک کرده بود که پس از طی مسافتی حدود 1000 کیلومتر به داخل دریا فرود آمده اند. این اقدام کره شمالی چند روز پس از آن انجام شد که کره شمالی قول داد در واکنش به رزمایش نظامی مشترک کره جنوبی و آمریکا اقدامی تلافی جویانه انجام خواهد داد.اقدام بعدی در روز 26 فروردین 96 روی داد.در این روز پیونگ یانگ اعلام کرد همزمان با سالگرد «کیم ایل سونگ» اولین رهبر و بنیانگذار کره شمالی آزمایش موشکی انجام داده است.روز 24 اردیبهشت نیز مقامات کره شمالی اعلام کردند موشک بالستیک راهبردی جدید خود با نام هواسونگ 12 / Hwasong-12 را آزمایش کرده اند.هواسونگ 12 موشکی میان برد با قابلیت تبدیل به موشک دور برد است.
کره شمالی در بیانیه خود همچنین اعلام کرد هدف از آزمایش موشکی اخیر بررسی جزئیات فنی و ویژگی های نوع جدیدی از موشک با قابلیت حمل یک کلاهک هسته ای قوی و بزرگ و همچنین تایید قابلیت یک موتور جدید موشک بود که به تازگی در این کشور ساخته شده است.در این بیانیه همچنین آمده است این موشک جدید پس از رسیدن به ارتفاع دو هزار و 111 کیلومتری ، مسافتی 787 کیلومتری را طی کرد و دقیقا در محلی که برنامه ریزی شده بود فرود آمد. (کره شمالی موشک نوع جدیدی آزمایش کرد،پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم،25/ 2/ 96)
اما این پایان ماجرا نبود زیرا کره جنوبی و ژاپن درروز 13 تیرماه و در آستانه روز استقلال آمریکا از یک آزمایش موشکی جدید به وسیله کره شمالی خبر دادند.به گزارش خبرگزاری کره جنوبی، یونهاپ، یک موشک بالستیک از غرب کره شمالی به سمت دریای ژاپن شلیک شده است.شبکه خبری ان اچ کی ژاپن نیز در گزارشی اعلام کرد این موشک احتمالا در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن در دریای ژاپن فرود آمده است.به گفته منابع خبری دو کشور، موشک شلیک شده در چهل دقیقه مسافتی معادل ۹۳۰ کیلومتر را طی کرده است. نهادهای نظامی آمریکا می‌گویند باور دارند موشکی که کره‌شمالی آزمایش کرده یک موشک بالستیک قاره‌پیما بوده و "قابلیت رسیدن به خاک آلاسکا" را دارد. (آمریکا: موشک آزمایش شده کره‌شمالی قاره‌پیما بود،بی بی سی فارسی،13/ 4/ 96)
شلیک موشک جدید کره شمالی چند روز پس از آن صورت گرفت که دونالد ترامپ میزبان «مون جائه این» رئیس جمهور جدید کره جنوبی در کاخ سفید بود. روسای جمهور دوکشور در اولین نشست خود، در خصوص تنش زدایی در شبه جزیره کره بحث و گفت وگو کرده بودند. ترامپ پیشتر نیز از چین نزدیک ترین متحد دیپلماتیک کره شمالی خواسته بود پیونگ یانگ را برای برنامه های موشکی بالستیک و هسته ای تحت فشار قرار دهد اما اخیرا اعلام کرد تلاش های چین در خصوص کره شمالی چندان کار ساز نبوده است. شبکه خبری بی بی سی با اعلام این خبر تاکید کرد که پیونگ یانگ با موفقیت موشک بالستیکی را آزمایش کرده که می تواند به خاک آمریکا هم برسد.

 نگاهی به موشک‌های کره‌ شمالی«کی ان-١»: یک موشک کروز کوتاه‌برد ضدکشتی برد این موشک حدود ١٦٠ کیلومتر تخمین زده می‌شود و احتمالا شکل تکامل‌یافته موشک ترمیت شوروی است.هواسونگ ٥: موشک سوخت مایع با بردی حدود ٣٣٠ کیلومتر که با موفقیت آزمایش شده است. گفته می‌شود که کره‌شمالی بین ١٥٠ تا ٢٠٠ موشک از این نوع را بر روی موشک‌اندازهای خود مستقر کرده است.هواسونگ ٦: شبیه هواسونگ٥ با برد افزاش‌یافته (٥٥٠ تا ٧٠٠ کیلومتر) و کلاهک کوچک‌تر (٦٠٠ تا ٧٥٠ کیلوگرم). بدون‌تردید این پرکاربردترین نوع موشک در برنامه موشکی کره‌شمالی است و درحال‌حاضر نزدیک به ٤٠٠ موشک هواسونگ ٦ در کره‌شمالی وجود دارد.هواسونگ ٧: سوخت مایع، موشک متحرک جاده‌ای با کلاهکی به وزن ٦٥٠ کیلوگرم با قابلیت هدایت جی‌پی‌اس که دقت اصابت را به ١٩٠ تا ٢٥٠ متر خطا کاهش می‌دهد. برد این موشک بین هزارو ٣٠٠ تا هزارو ٦٠٠ کیلومتر تخمین زده می‌شود.هواسونگ ١٠: این موشک که با اسامی دیگری مانند نودونگ-بی، موسودان و بی‌ام ٢٥ نیز شناخته می‌شود، برآورد می‌شود که بین دوهزارو ٥٠٠ تا چهار هزار کیلومتر برد داشته باشد. گفته می‌شود که حدود ٣٥ موشک از این نوع بر روی موشک‌اندازهای کره‌شمالی مستقر شده باشند.هواسونگ ١٢: یک موشک متحرک جاده‌ای میان‌برد که از سوخت مایع تغذیه می‌کند. این موشک که از آن با عنوان «کی ان-١٧» نیز یاد می‌شود، بین پنج تا شش هزار کیلومتر برد دارد و برای نخستین بار در می ‌٢٠١٧ با موفقیت آزمایش شد.هواسونگ ١٤: موشک بلندبرد و جاده‌ای که با نام «کی ان-٢٠» شناخته می‌شود، در ماه جولای ٢٠١٧ آزمایش شد و برد آن بین شش‌هزارو ٧٠٠ تا هشت هزار کیلومتر تخمین زده می‌شود.تائپودونگ ٢: برای اولین بار در سال ٢٠٠٦ میلادی آزمایش شد که موشک ٤٠ ثانیه بعد از پرتاب سقوط کرد. تخمین زده می‌شود که این موشک بین چهار تا ١٠‌ هزار کیلومتر برد داشته باشد.(خیر پیونگ یانگ برای آمریکا، روزنامه شرق 27/ 4/ 96،ص8)
 راهکار آمریکا برای مقابله با بحران موشکی کرهدر پی آزمایش‌های موشکی کره شمالی و پس پایان یافتن حملات لفظی زمامداران کاخ سفید اولین اقدام آمریکا اعلام استقرار سیستم دفاع موشکی TAD در کره جنوبی بود.امری که موجب خشم چین و روسیه در منطقه شد.خبرگزاری رویترز گزارش داد، روسیه و چین مشترکا موافقند که توسعه برنامه هسته ای پیونگ یانگ نباید به بهانه‌ای تبدیل شود که آمریکا با استفاده از آن سامانه های ضد موشکی خود را در شبه‌جزیره کره مستقر کند.وانگ یی، وزیر امور خارجه چین ضمن بیان اینکه اقدام کره جنوبی و آمریکا برای استقرار سامانه دفاع موشکی تاد در خاک کره جنوبی یک اشتباه راهبردی است از دولت کره جنوبی خواست که از این تصمیم منصرف شود.وی همچنین اضافه کرد که سامانه دفاع موشکی نه تنها امنیت ملی کشور چین را در معرض خطر قرار می‌دهد بلکه امنیت ملی خود کره جنوبی را نیز تهدید می‌کند.وزارت خارجه روسیه هم در واکنش به آغاز استقرار سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا در کره جنوبی اعلام کرد، این اقدام باعث یک بن بست در وضعیت شبه جزیره کره خواهد شد.

الف) سامانه دفاع موشکی تاد (Terminal High Altitude Area Defense System)سیستم دفاع ضد موشکی «تاد» یک سامانه برد بلند بوده که سیستم‌های تجهیزاتی آن به آسانی قابل انتقال است و قابلیت مقابله و محدودسازی سامانه‌های موشکی متخاصم را در محدوده 200 کیلومتر و ارتفاع بیش از 150 کیلومتر، داراست.شرکت"لاکهید مارتین (Lockheed Martin) که این سامانه را ساخته است" درباره سامانه "تاد" می گوید: سیستم دفاع ضد موشکی "تاد" تلفیقی از 5 بخش "لانچر (سکوی پرتاب یا پرتابگر موشک بالستیک)"، "رادار"، "سیستم کنترل آتش" و "سامانه‌ها و واحدهای ارتباطی" است که به طور مشخص سیستم "تاد" را حمایت می‌کنند.سامانه دفاع ضد موشکی تاد با ایجاد یک سپر دفاعی از پایگاه‌های تاکتیکی و استراتژیک در خارج از محدوده جوی حفاظت می‌کند. این سامانه قابلیت پیش بینی هدف قبل از پرتاب را داشته و دارای سوخت جامد بوده و وزن پرتاب آن 900 کیلوگرم است و تا حد واسط طول موج 3 تا 5 میکرون می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. (سامانه دفاع موشکی تاد چیست؟سایت باشگاه خبرنگاران جوان،27/ 12/ 93)
 سامانه موشکی «تاد» دارای چه ویژگی هائی است؟۱- این سامانه می تواند موشک های بالستیک با بُرد کوتاه و متوسط را در مرحله نهائی پروازشان مورد اصابت قرار دهد.۲- سامانه مذکور دارای فن آوری ضربه و انهدام است؛ بدین معنی که انرژی جنبشی آن می تواند کلاهک موشک را به سهولت تمام منهدم نماید.۳- ۲۰۰ کیلومتر بُرد داشته و می تواند تا ارتفاع ۱۵۰ کیلومتر نیز بالا برود.۴- آمریکا پیشتر نیز چنین سامانه ای را در «گوام» و «هاوایی» به عنوان اقدامی در راستای حملات احتمالی کره شمالی مستقر کرده است.
 سیستم پیشرفته دفاع موشکی کره جنوبی چگونه عمل می‌کند؟۱- دشمن موشکی را شلیک می‌کند؛۲- سیستم راداری «تاد» این پرتاب را شناسائی کرده و آن را به بخش فرماندهی و کنترل منعکس می‌کند؛۳- بخش فرماندهی و کنترل دستور شلیک موشکِ ردیاب را صادر کرده؛۴- موشک ردیاب به سمت آن شلیک می گردد؛ و نهایتاً۵- موشک دشمن در مرحله نهائی پرواز منهدم می‌گردد.این در حالیست که سکوی پرتاب کننده می‌تواند تا ۸ موشک ردیاب را در خود جای دهد. (ویژگی‌های سامانه موشکی «تاد» چیست؟ ،خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی،18/ 12/ 95)
هر چند آمریکایی‌ها می‌گویند استقرار این سامانه برای دفاع است اما رادارهای سامانه تاد می‌توانند منطقه گسترده‌ای را تحت پوشش قرار دهند و حتی به عنوان یک سلاح تهاجمی از تاد استفاده شود. بر خلاف سامانه‌های دیگر که رادار تنها یک سخت افزار واحد است، رادار تاد از چندین جزء تشکیل شده. علاوه بر آنتن، بخش های تجهیزات الکترونیکی، تجهیزات خنک‌کننده، تجهیزات تامین قدرت و بخش کنترل اپراتور در هنگام عملیات رادار را پشتیبانی می‌کنند.
حالت‌های رادار: ‌ در حالت Forward-Based رادار در نزدیکی مرزهای کشور هدف قرار می گیرد تا در صورت شلیک موشک در مراحل اولیه پرواز آن را شناسایی و هدفش را پیش بینی کنند و همچنین اطلاعات کسب شده را برای اخذ تصمیمات بعدی به رده های بالای فرماندهی منقل کنند. در این حالت رادار کاملا خارج از سامانه تاد است و تنها نقش کشف هدف و جمع آوری اطلاعات را برای تمامی اجزاء سپر موشکی دارد.در حالت Terminal-Based این رادار نقش کشف، ردگیری و ارسال اطلاعات مسیر به رهگیر شلیک شده را دارد. در این حالت که رادار بیشترین برد خود را نیز دارد رادار وظیفه پشتیبانی و کنترل آتش برای واحد آتش بار را بر عهده خواهد داشت و پس از شلیک موشک، اطلاعات مربوط به هدف را لحظه به لحظه تا زمان فعال شدن جست و جو گر به موشک مخابره می‌کند.
پرتابگر: پرتابگر تاد، یک دستگاه خودروی اصلاح شده M1075 PLS (سیستم بارگذاری پالت بندی شده) است که سکوی نگه دارنده ی موشک، بخش قطعات الکترونیکی، ژنراتور و یک بسته ی باتری قابل شارژ بر روی آن قرار دارد.هر خودروی پرتابگر ۸ موشک را حمل می‌کند و می تواند در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده ی پرتاب شود. بارگذاری مجدد نیز در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می شود. این خودرو را می توان توسط کشتی های باری، واگن های باری و همچنین هواگرد های ترابری به اندازه ی C-17 یا بزرگتر جا به جا کرد. هر آتش بار تاد معمولا ۶ پرتابگر دارد.
موشک رهگیر: موشک رهگیر تاد ۶.۱۷ متر طول، ۳۷ سانتی متر قطر، ۹۰۰ کیلوگرم وزن و ۲۰۰ کیلومتر برد دارد و ساختار کلی آن شامل پیشران، موتور جداکننده و کلاهک جنگی انرژی جنبشی است. پیشران رهگیر موتور راکت سوخت جامد تک مرحله ای مجهز به نازل کنترل رانش است که سرعت موشک را به ۸٫۲۴ ماخ می‌رساند. در بخش میان مرحله، موتور جدا کننده قرار دارد که به جدایی کلاهک جنگی و بوستر کمک می‌کند. کلاهک جنگی مجهز به سیستم کنترل وضعیت و انحراف است که در مرحله ی نهایی وظیفه هدایت کلاهک به سمت نقطه برخورد را بر عهده دارد.نوک این کلاهک توسط یک محافظ دو لایه ی تاشو پوشانده شده است. در مرحله ی نهایی و قبل از فعال شدن جست و جوگر، دو کیسه که در درون این لایه محافظ نصب شده اند متراکم شده و باعث جدا شدن آن در این مرحله می شوند. جست و جوگر فروسرخ از نوع آرایه ی صفحه کانونی است که در بازه امواج فروسرخ با طول موج ۳ تا ۵ میکرون عمل می‌کند. (مشخصات فنی سامانه موشکی تاد که آمریکا در کره جنوبی مستقر می‌کند.خبرآنلاین،17/ 12/ 95)
ب) سامانه دفاع موشکی پاتریوت PAC-3ژاپن از جمله کشورهای منطقه شرق آسیا محسوب می شود که دارای سامانه های دفاع موشکی و سامانه های موشک انداز «پاتریوت PAC-3 » است.سامانه موشکی "پاتریوت" در سال 1991توسط شرکت آمریکایی Raytheon ساخته شده است و برای دفاع از عربستان‌سعودی و رژیم صهیونیستی در جنگ خلیج‌فارس به‌کار گرفته شد. این سامانه دفاع موشکی، یکی از پیشرفته‌ترین سامانه دفاعی موشکی است.سامانه پاتریوت (Patriot) یک سیستم دفاع هوایی موشکی هدایت‌شونده است که توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی، موشک‌های کروز و هواپیماهای پیشرفته را در تمامی شرایط آب و هوایی و در هر ارتفاعی دارا است. از مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه دفاعی پاتریوت وجود رادار مرکب چندکاره، هدایت تعقیب از طریق موشک، نرم‌افزار پیشرفته و همچنین کارکرد خودکار این سامانه به صورت گسترده است.سامانه دفاع موشکی پاتریوت به طور گسترده‌ای در عملیات‌های انجام شده در عراق شرکت داشته و با استقرار در کویت، موشک‌های عراقی شلیک شده به کویت در سال 2003 را از بین برده است. ضمن اینکه در عملیات‌های انجام شده در کویت از پیشرفته‌ترین نوع این سامانه یعنی PAC-3 و موشک‌هایی با هدایت پیشرفته‌تر استفاده شده بود. سامانه پاتریوت برای شناسایی، هدف‌گیری و شلیک به موشک‌هایی است که به سمت هدف خاصی شلیک می‌شوند و سرعت آن تقریبا 3 تا 5 برابر سرعت صوت است. سامانه‌های پاتریوت جدید می‌توانند هواپیماها و همچنین موشک‌های کروز را نیز نابود کنند. از آنجایی که سکوی موشک پاتریوت می‌تواند 16 پرتاب‌کننده داشته باشد و همچنین موشک‌های یدکی برای تامین مجدد موشک پرتاب‌کننده‌ها وجود دارد، استقرار سکوی موشک پاترویت کار آسانی نیست. هر کدام از پرتاب‌کننده‌ها به اندازه یک تریلی هستند. همچنین پرسونل عملیاتی، تکنسین ، کارمند پشتیبانی ، سوخت ژنراتورها، نیروهای امنیتی برای حفاظت از سکو استفاده می‌شوند، کاروانی با بیش از 300 خودروی نظامی مانند نیروهای پیاده زمین، تانک و نیروهای دریایی برای انتقال یک سکوی موشک پاتریوت به خط مقدم و عملیاتی کردن آن نیاز است.
آنتن راداری: هر سکوی موشک پاتریوت یک آنتن رادار فشار قوی دارد که نفش‌های مختلفی بازی می‌کند.این آنتن می‌تواند:1- اهداف مهاجم را ردگیری کند2- یک هدف بالقوه را شناسایی کند3- مسیر و سرعت موشک هدف مهاجم را تعیین می‌کنند4- اطلاعاتی ارائه می‌دهد مبنی بر اینکه هدف دوست است یا دشمن5- موشک‌های پاتریوت شلیک شده را تا برخورد به هدف ردگیری می‌کند
پرتابگر : سکوی پرتاب موشک پاتریوت حدود 16 پرتاب‌کننده دارد. تمام پرتاب‌کننده‌ها در سکو با یک مرکز کنترل به نام "کامیون کنترل درگیری" از طریق کابل‌های فیبری هوشمند یا رادیویی با هم در ارتباط هستند. این کامیون‌ها فرمان را به پرتاب‌کننده برای شلیک موشک ارسال می‌کنند.هر پرتاب کننده به اندازه یک تریلی است. یک پرتاب‌کننده می‌تواند 4 موشک PAC-2 یا 16 موسک PAC-3 در خود نگه می‌دارد. بعد از وارد کردن موشک‌ها، یک کامیون تامین مجدد با یک جرثقیل به پرتاب‌کننده می‌چسبد و آن را با موشک‌های جدید بارگزاری می‌کند.
موشک‌های پاتریوت: موشک پاتریوت موشک تک مرحله‌ای است که در دو شکل وجود دارد. یکی موکش قدیمی‌تر PAC-2 است که بزرگتر است اما نسبت به نوع جدید خود PAC-3 کارایی کمتری دارد.موشک PAC-2ـ حدود 5.5 متر طول داردــ 41 سانتی‌متر عرض داردـ باله‌هایی دارد که 41 سانیمتر دیگر امتداد می‌آیدـ وزن آن‌ها حدود 900 کیلو استـ می‌تواند بمب 90 کیلویی را حمل کندـ 4 موشک PAC-2 در یک پرتاب‌گر جا می‌شوندـ این موشک مست

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۳۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که قرار است کمک‌هایی هنگفت از ایالات متحده آمریکا دریافت کند، خواستار دریافت تسلیحات بیشتر شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، زلنسکی امروز یکشنبه دوباره از جامعه جهانی خواست تا سلاح‌های دفاع هوایی بیشتری را در اختیار این کشور قرار دهند درحالیکه به تازگی یک کمک 61 میلیارد دلاری در آمریکا برای اوکراین در نظر گرفته شده است.

زلنسکی همچنین درخواست کرد که مذاکرات رسمی برای ورود اوکراین به اتحادیه اروپا و دعوت از کی‌یف برای پیوستن به ناتو آغاز شود.

رئیس‌جمهور اوکراین گفت که کی‌یف در حال مذاکره با واشنگتن درباره حجم حمایت‌های نظامی، مالی و سایر موارد برای ده سال آینده است.

وضعیت برای نیروهای اوکراینی در شرق رو به وخامت گذاشته است و آنها منتظر دریافت تسلیحات آمریکایی هستند. زلنسکی بارها درخواست سامانه‌های دفاع هوایی به ویژه سامانه‌های پاتریوت کرده است.

اظهارات زلنسکی در مورد ورود به اتحادیه اروپا نیز در حالی است که کی‌یف نامزد پیوستن به این بلوک 27 کشوری است اما روند الحاق سال‌ها طول می‌کشد.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مورد ورود اوکراین به ناتو گفته است که این کشور در نهایت به ائتلاف نظامی خواهد پیوست. زلنسکی در اینباره بیان کرد که هر کشوری که ارزش‌های مشترک دارد و آماده دفاع از آنها است شایسته دعوت شدن به ناتو است. 

ناتو: برنامه‌ای برای گسترش استقرار تسلیحات هسته‌ای نداریم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین/منطقه دونباس اوکراین به زودی سقوط می کند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • اسپانیا: به‌زودی موشک‌های پاتریوت را به اوکراین ارسال می‌کنیم
  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد
  • سرنگونی پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک دو موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • سرنگونی پهپاد 30 میلیون دلاری آمریکا توسط انصارالله یمن/ حمله موشکی به یک میدان گازی در شمال عراق/ تعویق دیدار بایدن و اردوغان در کاخ سفید/شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • کره شمالی: حقوق‌ بشر ابزار تهاجم و رفتار خصمانه آمریکاست