Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک رسانه افغانستان با انتشار گزارشی از برکناری محمدنواز شریف، نخست وزیر پاکستان با رای دادگاه عالی اسلام آباد، نوشت که این رویداد می تواند در مبارزه با فساد درس خوبی برای افغانستان باشد؛ زیرا به نوشته این رسانه مبارزه با فساد تنها در سایه شکل دادن به قوه قضائیه مستقل امکان پذیر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، روزنامه ماندگار در سرمقاله خود نوشت: دولت پاکستان با همه بدی‌ها و مشکلاتی که در برابر افغانستان خلق کرده است، حد اقل به دلیل داشتن یک نظام وارسته حقوقی، توانسته است که استقلال قویه قضائیه را حفظ کند و نیز ساختار نهاد سیاسی پاکستان چنان بسته و تنومند است که با اتهامی که به نخست وزیر زده شده است، قرار نیست که حزب او از قدرت خلع شود و اتفاق بدی در کشور شکل بگیرد.

این روزنامه نوشت که وقتی در افغانسان قوه قضائیه مستقل وجود ندارد، چگونه رییس‌ جمهوری و یا هر مسئولی دیگر، نگران پاسخگوئی در قبال مرجع پاسخگو یا گشودن پرونده اش در دادگاه عالی باشد.

به نوشته این روزنامه افغان، نداشتن قوۀ قضائیه مستقل، سبب شده است که آقای اشرف غنی به هر صورت که می خواهد رفتار کند و همه امکانات را خود و حلقه ای که اصلا به کشور نمی اندیشند، در اختیار بگیرد .

ماندگار افزود که بسیار دشوار است مردم کشوری انتظار مبارزه با فساد داشته باشند و مرجعی برای عملی ساختن این مبارزه وجود نداشته باشد و مقامات با استفاده از این وضع، به ثروتی هنگفت دست یابند؛ چنانکه به نوشته این روزنامه، امروزه کسی نمی تواند سرمایه های «حامد کرزی» را محاسبه کند و فردا هم ثروت اشرف غنی را.

این روزنامه نوشت که اگر قوۀ مستقل قضائیه وجود می داشت آیا ممکن بود که ملیاردها دلار از افغانستان دزدیده شود.
ماندگار افزود که در افغانستان همیشه بحث مبارزه با فساد، شعاری در دست کسانی بوده است که خود تا گلو غرق در فساد بوده اند و نهادهایی که به نام مبارزه با فساد ایجاد شدند، خود به مرکز فساد تبدیل شده اند. بنابراین اگر ما امروز قوۀ قضائیه مستقل داشتیم، آیا رییس‌جمهوری می‌توانست کمیته تدارکات را قبضه کند ویا می توانست در برابر سرکوب و قتل معترضان خاموش باشد.

این روزنامه نوشت که قوه قضائیه مستقل، جلوی خودسری‌ها را می‌گیرد و واضح است که افغانستان به داشتن یک قوۀ مستقل قضایی نیاز دارد و تا زمانی که چنین قوه ای قدرتمند و با اعتماد ملی وجود نداشته باشد، نه دولت مسئول خواهیم داشت و نه به عدالت خواهیم رسید.

روزنامه ماندگار همچنین در مطلب دیگری در همین شماره نوشت که در یک مقایسۀ کوتاه در می‌یابیم که فاصلۀ بسیار طولانی میان دادگاه عالی افغانستان و دادگاه عالی پاکستان وجود دارد و متأسفانه ساختار نظام در افغانستان ظاهراً متشکل از سه قوه دولتی است، اما در عمل قوای سه گانه به شدت درهم تنیده و وابسته به رییس ‎جمهوری هستند.

به نوشته این روزنامه، در پانزده سال گذشته هیچ صدایی از دادگاه عالی افغانستان بلند نشده است. در هیچ پرونده ای خلاف میل حکومت به ویژه رییس ‌جمهوری عمل نکرده است و قوه قضائیه در میان قوای سه گانه، منفعل‎ترین و بی اختیارترین قوه بوده است و مبالغه نیست اگر ادعا شود که بخش بزرگی از جامعه افغانستان، قوه قضائیه را نمی‌شناسند.

ماندگار افزود که متأسفانه این «انفعال» دادگاه عالی، ریشه در قانون اساسی دارد. قانون اساسی افغانستان، نظامی به ‌شدت متمرکز را پیش‌بینی کرده و تمرکز قدرت و صلاحیت بر تمامی سطوح نظام دولتی افغانستان سایه افکنده است و در واقع، قانون اساسی دست قوای سه‌گانه را از پشت بسته و رییس ‌جمهوری را به عنوان «شاه مطلقه» در رأس هرسه قوای نظام قرار داده است.

این روزنامه نوشت که رییس ‌جمهوری، اعضای دادگاه را تعیین می‌کند و به منظور کسب رای اعتماد به مجلس معرفی می کند و اعضای دادگاه، هم به رییس جمهوری پاسخگو هستند و هم به پارلمان. بنابراین، آنان مجبور هستند که به جای «عدالت» و «قانون»، طبق خواست رییس دولت عمل نمایند و نیم نگاهی به مطالبات نمایند‌گان مجلس داشته باشند . این درحالی است که در بسیاری از کشورهای جهان، شورای عالی قضائی وجود دارد و اعضای دادگاه‎ها از طریق این شورا برگزیده می‌شوند.
ماندگار افزود: رهبری دولت افغانستان برای تامین عدالت، حاکمیت قانون، نظم و آرامش عمومی باید نظام مطلقه و متمرکز کنونی را تعدیل و اصلاح کند و استقلال قوای سه ‌گانه را پاس بدارد و قوه قضائیه را به عنوان یک رکن اساسی دولت، احیا کند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۴۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتباه لفظی ژاوی: جای لواندوفسکی امن است

به گزارش "ورزش سه"، لواندوفسکی در ابتدای فصل جاری نتوانست به اندازه فصل گذشته درخشان ظاهر شود و همین باعث شد که انتقادهای بسیاری از او مطرح شود اما این بازیکن در چند هفته اخیر بار دیگر به روزهای اوج برگشته است.

با این حال، بسیاری از رسانه‌های اسپانیایی در روزهای اخیر از احتمال جدایی این بازیکن در پایان فصل خبر داده بودند و چنین سوالی در نشست خبری روز گذشته از ژاوی پرسیده شد که او در پاسخ گفت:« در پایان فصل در این باره تصمیم خواهیم گرفت.»

این جمله بیش از پیش به شایعات دامن زد و باعث شد که بسیاری مدعی شوند که احتمالا این ستاره لهستانی در پایان فصل جاری از بارسلونا جدا خواهد شد اما روزنامه موندو دیپورتیوو با انتشار مطلبی به این موضوع اشاره کرده که احتمالا این جمله ژاوی اشتباه لفظی از سوی این مربی بوده است.

این روزنامه تاکید دارد که ژاوی قصد نداشته است با این اظهارنظر جنجال جدیدی را در تیمش ایجاد کند و در واقع منظورش این بوده که «این تصمیم در پایان فصل گرفته خواهد شد» اما به اشتباه جمله «در پایان فصل در این باره تصمیم خواهیم گرفت» را مطرح کرده که به این معناست که کادر فنی باید وضعیت او را بررسی کند و احتمال جدایی لواندوفسکی از بارسا وجود دارد، در حالی که گفته می‌شود دو طرف به ادامه این همکاری مایل هستند.

دیگر خبرها

  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم
  • اشتباه لفظی ژاوی: جای لواندوفسکی امن است
  • زندان‌های مازاد مولدسازی می شوند
  • یک روزنامه‌نگار بر اثر انفجار بمب در پاکستان کشته شد
  • غریب‌آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه: ۲۸ زندانی پاکستانی آزاد می‌شوند
  • غریب آبادی: ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان آزاد می‌شوند
  • آزادی ۲۸ زندانی پاکستانی در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به هرمزگان
  • دادگاه های صلح در محاکم اردبیل ایجاد می شود