Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریریه پارسینه: حجت الاسلام محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در گفتگو با خبرنگار پارسینه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌ها در خصوص سیستم بانکی، ورشکستگی‌ بانک‌ها، موسسات و مدیران بانکی مطالبی را درج می‌کنند و این مطالب دروغ موجب تشویش اذهان عمومی و نگرانی مردم شده و آنها را روانه بانک‌ها کرده استد تا پولهایشان را از حساب برداشت کنند؛ بدین ترتیب این اتفاقات اختلالاتی را در سیستم بانکی کشور به وجود می‌آورد، چرا قوه قضائیه به این حوزه ورود پیدا نمی‌کند؟

وی در پاسخ گفت: اصل فرمایش شما را قبول دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت دادستان باید با کسانی که به هر بهانه‌ای مطالب کذب را منتشر می‌کنند و باعث تشویش اذهان عمومی می‌شوند برخورد کند. درخصوص مسائل پولی و بانکی نیز همینطور است. امروز مسئولان مختلف بانکی می‌گویند ما در مقامی هستیم که تمام افراد متخلف در موسسات اعتباری را ساماندهی کنیم و در این مسئله پیشقدم هستیم. از طرفی نیز مدعی هستند که صد‌درصد تضمین می‌کنند حقوق مردم از بین نرود. البته ممکن است سپرده‌گذاران به سودهای کلان و نامتعارفی که برخی‌ها قبلا دریافت می‌کردند، دست پیدا نکنند اما طبق گفته‌های اخیر بانک مرکزی، اصل پولشان از بین نمی‌رود.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: از مردم عزیز و خصوصا رسانه‌ها تقاضا داریم که در خصوص صحبت‌هایی که انتقال می‌دهند دقت کرده و رعایت بانک‌ها را بکنند و به تشویش اذهان عمومی دامن نزنند، زیرا اولین ضرر این اتفاق به مردم بازمی‌گردد و طبیعی است که برای دستگاه‌های ذیربط نیز مشکلاتی را ایجاد می‌سازد.

وی ادامه داد: از مردم و رسانه‌ها تقاضا داریم که تا آنجایی که ممکن است سئوال بپرسند. به عنوان مثال گفته می‌شود فردی با فیش حقوقی آزاد شده است. حال معلوم نیست که چرا این موضوع مطرح شده و چه کسی این سخن دروغ را بیان کرده است. معتقدم که دادستان باید به همه این موارد رسیدگی کند، البته آنها مشغله بسیار زیادی دارند اما دادستان باید به این مسئله ورود کند و در حد توانش با کسانی که در هر زمینه‌‌ای (پولی و بانکی و غیره) خلاف واقعه و دروغ می‌گویند و موجب تشویش اذهان می‌شوند، برخورد کند.

اژه‌ای همچنین خاطرنشان کرد: مردم نیز باید رعایت کنند. لازم نیست دادستان به همه مسائل ورود پیدا کند. شماها (رسانه‌ها) باید درست و دقیق مسائل را توضیح داده و منعکس کنید. متاسفانه یکی از روزنامه‌های رسمی کشور بیش از نصف صفحه خود را به مسائلی( در خصوص دختر بچه 8 ماهه) پرداخته که اشتباه است.

او در پایان تاکید داشت: سئوال کنید و مطالب را صحیح بنویسید! اگر مطالب شما خلاف واقع باشد چه پاسخی برای مردم دارید که مطلب اشتباه منتشر کرده اید و ذهن مردم را مشوش ساخته‌اید؟

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۴۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی خبرداد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در برنامه سررسید شبکه خبر گفت: چک کاغذی تا سه سال آینده در شبکه بانکی حذف و چک الکترونیکی جایگزین می‌شود، تا کنون ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی توسط بانک‌ها صادر شده که ۲۰۰ هزار فقره آن نقد شده است.

وی گفت: در حال حاضر ۱۲ بانک مجهز به سیستم پذیرش چک الکترونیکی هستند و به تدریج همه بانک‌ها به این سیستم مجهز می‌شوند.

وی گفت: چک‌های الکترونیک بانک‌ها فعلا در بانک صادر کننده قابل نقد است،، اما کم کم بانک‌ها شروع می‌کنند و در سایر بانک‌ها نیز نقد پذیر خواهد شد.

محریمان در مورد اعتبار سنجی مشتریان نیز گفت: این امر بر اساس شمول مالی و این که مردم چقدر از خدمات مالی برخوردارند و چقدر از خدمات بانکداری الکترونیکی استفاده می‌کنند، خواهد بود، در حال حاضر به گواه بانک جهانی ایران در زمینه تسهیلات الکترونیکی رتبه خوبی ندارد، اما در سایر موارد بانکداری الکترونیکی رتبه قابل قبولی دارد.

به گفته وی نرخ بهره منفی و نیز نکول وام بانکها، از عوامل افزایش ریسک اعتبار سنجی خرد افراد می‌شود، بنابر این تلاش می‌کنند اقساط وام خود را به موقع پرداخت کنند.

معاون بانک مرکزی با بیان این که قبلا اگر کسی حکم توقیف اموال فردی را می‌گرفت، ۲۰۰ روز طول می‌کشید تا با مراجعه به ۳۰ بانک اموال محکوم را شناسایی کند، اما الان با سامانه سیاق طرف چند ثانیه کلیه دارایی فرد در همه بانک‌ها قابل شناسایی و ضبط شدن است.

به گفته محرمیان قوه قضائیه، پلیس راهور، سازمان امور مالیاتی به سامانه سیاق وصل است و بر اساس هوش مصنوعی اعتبار افراد سنجیده و میزان بازپرداخت وام بانک بر این اساس پرداخت می‌شود.

معاون بانک مرکزی همچنین از سامانه‌های نوین بانک مرکزی برای مقابله برخط با تراکنش‌های شبکه قمار و جلوگیری از سایر جرایم بانکی خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم شبکه شتاب بانکی ایران به شبکه میربانک روسیه متصل شود تا هم بازرگانان و هم گردشگران به این کشور بتوانند تراکنش‌های مالی را به راحتی انجام دهند.

معاون بانک مرکزی در مورد امکان استفاده از سامانه املاک و اسکان برای احراز هویت محل سکونت مشتری بانک، گفت: در مرحله اول برای صدور دسته چک، احراز هویت با ثبت در این سامانه انجام می‌شود، در مورد ثبت تراکنش ثبت کارت بانکی در سامانه شاپرک به صورت هشدار برای احراز سکونت عملیاتی شده، ولی فعلا اجباری نیست.

محرمیان در مورد ریال دیجیتال نیز گفت: در حال حاضر تراکنش‌های بانکی مردم در بستر الکترونیک انجام می‌شود، ولی پول در بانک قرار دارد، ریال دیجیتال همان اسکناس است که فاقد فیزیک اسکناس است، اما همه اطلاعات آن در گوشی موبایل مشتری است. اسکناس را نمی‌توان نصف کرد، اما در ریال دیجیتال ارقام ریز هم ثابل پرداخت است. طرح ریال دیجیتال اول در جزیره کیش به شکل آزمایشی اجرا می‌شود و در موارد دیگر در جا‌های دیگر هم اجرا خواهد شد.

معاون بانک مرکزی در باره تجمیع کارت‌های بانک‌ها نیز گفت: از سال ۹۹ این طرح شروع شده و یک شرکت خدمات PSP در بانک تجارت و چند بانک دیگر این طرح را شروع کرده و در تعدادی کارتخوان هم اجرا می‌شود، ولی به زودی کارت‌های بانکی جمع آوری می‌شود و هم اطلاعات بانکی در گوشی تلفن همراه افراد جمع خواهد شد، برای خرید به مغازه مراجعه کرده و کافی است قفل گوشی باز شود و بارکد خوان مقابل گوشی قرار گیرد، پول کالای خریداری شده جابه جا می‌شود.

محرمیان در مورد وثیقه الکترونیکی برای وام نیز خاطرنشان کرد، وثیقه الکترونیکی الان هم اجرا می‌شود، برای عموم مردم دریافت تسهیلات با توثیق الکترونیکی انجام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • صدور ۲۳۰ هزار فقره چک الکترونیکی در شبکه بانکی
  • نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد رسید + جدول
  • دیدار نوروزی مدیران بانک ایران زمین از شعب پایتخت
  • ضربه بهره ۳۰ درصدی بانک‌ها به «جهش تولید»/ رشد بهره بانکی مشارکت در تولید را تحقیر می‌کند
  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • سود بانکی سال ۱۴۰۳ چقدر است؟/ بیشترین سود سپرده در کدام بانک پرداخت می‌شود
  • افزایش تعاملات دادستانی و شهرداری با رویکرد حل مشکلات مردم
  • ادعای یک خبرنگار اقتصادی؛ استقلال را به بانک زیان‌ده دادند!
  • بیشترین سود سپرده در کدام بانک پرداخت می‌شود /سود 100 میلیون سپرده چقدر است؟
  • حساب بانکی این افراد مسدود می‌شود (+ جزئیات)