Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه دولتمردان تاکنون به هر دلیلی جلسات ستاد مهندسی فرهنگی کشور را برگزار نکرده‌اند.

محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که سند مهندسی فرهنگی علیرغم تصویب در شورا به مرحله اجرا گذاشته نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی اعضای شورا به این مسئله انتقاد دارند و معتقدند عدم اجرای این سند مشکلات و آسیب‌های فرهنگی را بیشتر خواهد کرد. دبیرخانه شورا در زمینه عدم اجرای این سند و برگزاری جلسات ستاد مربوطه چه اقداماتی داشته؟ اظهار داشت:این سند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. ذیل سند مهندسی فرهنگی، ستاد راهبری اجرایی کردن سند مهندسی فرهنگی تعریف شده است.سند مذکور بخش‌های مختلفی دارد از جمله جوانان، زنان، موضوعات مرتبط با مساجد و محیط‌های فرهنگی و بخش‌های مربوط به مقابله با آسیب‌های اجتماعی نیز در این سند دیده شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه ستاد راهبری، هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌هایی است که در زمینه فرهنگ تلاش می‌کنند، گفت: حجم زیادی از کارهای فرهنگی که در کشور انجام می‌شود یا موازی‌کاری است یا همدیگر را خنثی می‌کنند و یا با هم تداخل دارند. کار سازنده، مفید و هم‌افزا در حوزه فرهنگ هنوز در کشور اتفاق نیفتاده است.

مخبردزفولی با اشاره به اینکه اسناد زیادی مرتبط با حوزه فرهنگ داریم که باید به تصویب برسد تا مسائل فرهنگی کشور سامان پیدا کند، گفت:سینمای ما باید سامان پیدا کند، لذا حتما به سند سینما نیاز داریم. سند سینمایی کشور تدوین و آماده طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اما پیشنهاد دوستان این است قبل از طرح در شورا در ستاد راهبری مهندسی فرهنگی بررسی شود. طبیعتا وقتی جلسات این ستاد برگزار نشود، سندی بررسی نخواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در موسیقی هم همین طور است. سند موسیقی را تدوین کردیم که باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود، اما این سند اکنون پشت در شورا مانده، چون ابتدا باید در ستاد راهبری اجرای سند مهندسی فرهنگی بررسی شود. ستاد راهبری اجرای سند مهندسی فرهنگی مرکب از دستگاه‌های درگیر در حوزه فرهنگ و هنر است، البته شورای عالی انقلاب فرهنگی در این‌گونه موارد اختیار تام دارد و ما نیز خود را مقید به حفظ مسیر قانونی می‌دانیم.

* اعضای شورا از عدم برگزاری جلسات ستاد راهبری سند مهندسی فرهنگی گلایه‌ دارند

مخبردزفولی با بیان اینکه اگر سندی برای کشور ضروری است، شورای عالی انقلاب فرهنگی این اختیار را دارد که بدون توجه به بخش‌های دیگر آن را در صحن علنی مطرح و تصویب کند، گفت:ما دل‌مان می‌خواهدهمدلی لازم بین مجموعه دستگاه‌های فرهنگی کشور اتفاق بیفتد. اگر این ستاد شکل می‌گرفت -که متاسفانه تا الان شکل نگرفته- این همدلی، هم‌افزایی و هماهنگی می‌توانست خیلی کارها برای کشور صورت دهد.

وی افزود: دبیرخانه ستاد راهبری اجرای سند مهندسی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده و دبیر آن نیز دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است. رئیس این ستاد رئیس‌جمهور است که در غیاب وی معاون اول رئیس‌جمهور ریاست جلسات ستاد راهبری اجرای سند مهندسی فرهنگی کشور را بر عهده خواهد داشت. درباره این موضوع با دوستان دولت صحبت کردیم و آنها نیز آمادگی خود را برای برگزاری جلسات ستاد اعلام کردند، اما متاسفانه تاکنون به هر دلیلی جلسات ستاد راهبری اجرای سند مهندسی فرهنگی کشور تشکیل نشده است.

*چندین بار از دولتمردان برای برگزاری جلسات ستاد مهندسی فرهنگی قول گرفتیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکهاین مطالبه درستی است و باید پیگیری شود، گفت: دوستان شورا هم از این موضوع گلایه‌مند هستند. تلاش‌مان را می‌کنیم تا جلسات این ستاد زودتر تشکیل شود. چندین بار برای برگزاری آن قول گرفتیم، ولی متاسفانه تاکنون موفق نشدیم این جلسات را تشکیل دهیم و امیدواریم به‌ زودی این جلسات تشکیل شود.

مخبردزفولی با بیان اینکهبرگزاری این‌گونه جلسات نه تنها فرهنگ کشور را تضعیف نمی‌کند، بلکه باعث هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌های متولی مسئله فرهنگ در کشور می‌شود، گفت: مشارکت نخبگان و مجموعه‌های مردمی و فرهنگی که در این خصوص پیش‌بینی شده، هم‌افزایی فرهنگی دستگاه‌ها را تقویت می‌کند.

به گزارش تسنیم، پیش از این نیز بارها دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی اعضای این شورا از عدم برگزاری جلسات ستاد مهندسی فرهنگی کشور توسط دولت انتقاد داشته‌اند.

انتهای پیام/

R1011173/P1011121/S1,14/CT1 موضوعات مرتبط شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۵۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم

فروش نفت و گاز سختی هایی دارد و تخصص خاصی را درجهت بازاریابی و بازارسازی می طلبد. فروش این منابع در شرایط تحریم از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. زیرا نمی توانیم از مبادی رسمی به فروش آن ها مبادرت کنیم و باید به فکر راهکارهایی برای فروش نفت و گاز با وجود تحریم باشیم.

وزارت نفت در راستای فروش نفت و گاز کشور سیاست هایی به اجرا گذاشت. از جمله این سیاست ها می توان به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی و فروش نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا اشاره کرد.

 از شواهد این طور برمی آید که این راهکارها در نهایت نتیجه داد. زیرا توانستیم فروش نفت کشور را به دوران غیرتحریمی بسیار نزدیک کنیم. صادرات گاز نیز بیشتر از دوران غیرتحریم انجام شد.

به زعم بسیاری، فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم یک موفقیت برای صنعت نفت و گاز ایران محسوب می شود. نظرات امین نوربخش، کارشناس انرژی را در خصوص مسائلی که در بالا گفته شد، در ادامه می خوانید.

صدور خدمات فنی و مهندسی به گسترش روابط ما و کشور هدف منجر می شود

 نوربخش با اشاره به این افزایش و تقویت فروش نفت و گاز در شرایط تحریم برایمان مزیت محسوب می شود، تصریح کرد: دولت توانسته است به تقویت شبکه فروش نفت کشور بپردازد و این حوزه را نسبت به گذشته گسترش دهد. این رویکرد ما را به صادرات نفت بالای  1.5 میلیون بشکه در روز رساند که با تکیه بر دیپلماسی موفق دولت سیزدهم به این میزان فروش رسیدیم که اثر مستقیمی بر رشد اقتصادی کشور در سال گذشته نیز داشته است.

وی ادامه داد: لازم است روند فعلی را پیگیری کنیم و همچنان به تلاش خود برای به فروش رساندن نفت و گاز کشور ادامه دهیم. در عین حال، باید تلاش کنیم که کشوری مانند چین بخشی از نفت ما را به صورت رسمی خریداری کند.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست هایی که طی سال های گذشته به اجرا گذاشته شد، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها بود. از این طریق نیز توانستیم برای کشور درآمدزایی داشته باشیم و به بهبود شرایط کمک کنیم.

نوربخش گفت: صدور خدمات فنی و مهندسی به گسترش روابط ما و کشور هدف منجر می شود. حوزه نفت و گاز در کشورهای صادرکننده از اهمیت بالایی برخوردار است. به طور مثال، وقتی به صدور خدمات فنی و مهندسی به ونزوئلا می پردازیم و صادرات نفت این کشور را بهبود می بخشیم، این امر قطعاً در تحکیم روابط ما با آن ها اثر می گذارد.

 افزایش تعاملات با کشورهای همسایه به منظور صادرات گاز به اجرا گذاشته شد

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بازار صادرات خدمات فنی و مهندسی ما بیشتر کشورهای همسایه و یا کشورهایی هستند که به دلیل تحریم ها به فناوری های غربی دسترسی ندارند. اما کشورهای دیگر نیز می توانند بازار هدف ما باشند، زیرا هزینه خدمات فنی و مهندسی ما برای این کشورها بالا نیست.

این کارشناس انرژی توضیح داد: موضوع توسعه زنجیره ارزش بیشتر در حوزه نفتی مطرح است. در زمینه گاز بهتر است به صادرات خام بپردازیم. در همین ارتباط می توان گفت که به درستی سیاست افزایش تعاملات با کشورهای همسایه به منظور صادرات گاز از طریق خط لوله به اجرا گذاشته شده است.

وی ادامه داد: سیاست های به اجرا گذاشته شده در زمینه توسعه زنجیره ارزش محصولات پتروشیمیایی نیز مثبت ارزیابی می شود. البته باید دقت داشته باشیم که حدود 25 الی 30 درصد از نفت کشور را به دلایل استراتژیک به صورت خام صادر کنیم.

اقدام وزارت نفت در حفظ عراق به عنوان مشتری گازی مثبت است اما کافی نیست

نوربخش گفت: صادرات گاز خاصیت تحریم پذیری ندارد. به همین دلیل، اگر بتوانیم راهکاری برای تسویه وجوه مربوط به فروش گاز پیدا کنیم، به نحوی که تحریم ها اثری بر آن نداشته باشد، می توانیم از این پتانسیل نیز بهره ببریم.

وی ادامه داد: در خصوص حفظ عراق به عنوان یک مشتری گازی باید دقت داشته باشیم که این کشور به گاز ایران نیاز دارد و گزینه دیگری هم برای تأمین آن ندارد. اما حتماً پیگیری های ما نیز در این زمینه موثر بوده است. اقدام وزارت نفت در حفظ عراق به عنوان مشتری گازی کشور مثبت است. اما نباید به سطوح فعلی روابط اکتفا کنیم.

دیگر خبرها

  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • یک کارشناس انرژی : موفقیت دولت در تقویت شبکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم
  • تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران قطعی شد؟
  • خبر جدید درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳ / تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران قطعی شد؟
  • جبهه انقلاب با عبور از اختلافات جزیی، ایران قوی را بسازد
  • وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت به کجا رسید؟ / تکلیف نیروهای شرکتی چه می‌شود؟
  • همایش هفته شورا‌ها در جغتای برگزار شد
  • حمایت از ایرانیان خارج از کشور از دغدغه‌های مهم دولت است
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند