Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- معاون استاندار آذربايجان غربي و فرماندار شهرستان ويژه مهاباد با بيان اينکه دولت يازدهم در بخش صنعت و اشتغال عملکرد مناسبي در اين شهرستان دارد، گفت: 25 درصد از حجم سرمايه گذاري چهار سال گذشته استان در اين شهرستان جذب شده است.
به گزارش خبرگزاري آريا، ايرج شجاعي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينکه پتروشيمي مهاباد بزرگترين طرح افتتاح شده شمال غرب کشور در دولت تدبير و اميد است، اظهار کرد: اين طرح با 10 هزار و 760 ميليارد ريال سرمايه گذاري براي 600 نفر به صورت مستقيم و 2 هزار و 500 نفر به صورت غير مستقيم اشتغال ايجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: با افتتاح پتروشيمي مهاباد امکان ايجاد صنايع پائين دستي مربوط به اين واحد صنعتي نيز به وجود آمده تا با ساخت آن علاوه بر صرفه جويي و درآمد ارزي چشمگير، براي بيش از سه هزار نفر ديگر نيز امکان اشتغال فراهم شود.
شجاعي بيان کرد: 30 هکتار زمين براي ساخت شهرک صنايع پائين دستي در اطراف پتروشيمي مهاباد اختصاص يافته و 180 نوع طرح با توجيه هاي لازم براي آن تعريف شده است.
وي افزود: مرکز مشاوره اي هم در خود پتروشيمي ايجاد شده که خدمات مشاوره لازم را به علاقه مندان به سرمايه گذاري در صنايع پائين دستي ارائه مي دهد.
فرماندار مهاباد گفت: تاکنون 20 ميليارد ريال با مساعدت استاندار آذربايجان غربي براي ايجاد زيرساخت هاي شهرک پائين دستي مهاباد اختصاص يافته است تا آب، برق و گاز شهرک ايجاد شود و سرمايه گذاران رغبت بيشتري براي سرمايه گذاري داشته باشند.
شجاعي با اشاره به اينکه پس از برجام فضاي سرمايه گذاري در کشور مناسب شد، اضافه کرد: 2 تا سه سرمايه گذار از ترکيه و اقليم کردستان عراق پيشنهاد خود را در اواخر دولت يازدهم ارائه کردند که مراحل اوليه و مقدماتي سرمايه گذاري را مي گذراند.
وي تاکيد کرد: اگر بتوانيم صنايع پائين دستي پتروشيمي مهاباد را راه اندازي کنيم براي حدود سه هزار و 500 نفر اشتغال مستقيم ايجاد مي شود و از صادرات مواد خام جلوگيري شده و در نتيجه چندين برابر ارزآوري و صرفه جويي مي شود.

** بزرگترين مرکز واکسن سازي تب برفکي خاورميانه در مهاباد افتتاح شد
فرماندار مهاباد همچنين با بيان اينکه مرکز واکسن سازي تب برفکي مهاباد با حدود 100 نفر اشتغال زايي در دولت تدبير و اميد ايجاد شده است، گفت: 50 درصد واکسن تب برفکي ايران در مهاباد تامين مي شود و بقيه فرآوردهاي اين مرکز به عنوان بزرگترين سازنده واکسن دام و طيور خاورميانه به کشورهاي همسايه صادر مي شود.
وي همچنين با اشاره به اينکه 22 طرح صنعتي از جمله کارخانه قند و شهرک صنايع پائين دستي با سرمايه گذاري يکهزار و 400 ميليارد ريال در مهاباد در حال اجراست، اظهار کرد: 11 طرح از اين تعداد 50 درصد پيشرفت فيزيکي دارد که امسال به بهره برداري مي رسد.
وي همچنين در خصوص اشتغال در بخش صنعت و معدن و تعداد واحدهاي فعال و راکد مهاباد گفت: 134 واحد صنعتي در اين شهرستان وجود دارد که 77 واحد از آنها فعال بوده و 2 هزار و 365 نفر اشتغال دارند؛ 18 واحد نيمه فعال نيز وجود دارد که 465 نفر در اين واحدها شاغل هستند.
شجاعي اظهار کرد: 380 ميليارد ريال از سامانه صنايع کوچک و بزرگ جذب شده است و تاکنون واحدهاي توليدي صنعتي و کشاورزي را سرپا نگه داشته ايم.

** 45 درصد سنگ باريت کشور در مهاباد توليد مي شود
وي همچنين با بيان اينکه 45 درصد سنگ باريت کشور در مهاباد توليد مي شود، گفت: دومين قطب معدن آذربايجان غربي هستيم و سنگ باريت مهاباد به خارج کشور از جمله ايتاليا، ترکيه، عراق و ساير کشورهاي همسايه و حوزه خليج فارس صادر مي شود.
وي بيان کرد: 39 معدن در مهاباد فعال است که براي 365 نفر شغل ايجاد کرده است و هشت واحد فرآوري نيز وجود دارد که 200 نفر مشغول کار هستند.

** 95 درصد شهروندان مهابادي زير پوشش طرح بيمه سلامت قرار گرفتند
فرماندار مهاباد با اشاره به طرح تحول سلامت که يکي از افتخارات دولت يازدهم است، گفت: در چهار سال گذشته 95 درصد جمعيت شهرستان زير پوشش خدمات بيمه سلامت قرار گرفتند و دفترچه سلامت دريافت کردند.
شجاعي بيان کرد: با اجراي طرح تحول سلامت ساخت 13 مرکز بهداشتي مصوب شده و جانمايي آن نيز انجام شده است.

** مرکز سرطان شناسي مهاباد 85 درصد پيشرفت فيزيکي دارد
فرماندار مهاباد اظهار کرد: مرکز سرطان شناسي جنوب آذربايجان غربي و غربالگري سرطان استان در مهاباد در حال ساخت است که 85 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و به احتمال زياد از جمله طرح هايي است که امسال افتتاح مي شود.
شجاعي افزود: مرکز جديد زايمان بيمارستان مهاباد پارسال افتتاح شد و مرکز تخصصي بيمارستان مهاباد نيز در حال تکميل است.
وي يادآور شد: مرکز آموزش درماني خليفان نيز تکميل و به تجهيزات دنداپزشکي مجهز شد.
شجاعي گفت: بيمارستان 100 تختخوابي نيز در محوطه بيمارستان امام خميني(ره) مهاباد در حال ساخت است تا تعداد تخت هاي بيمارستاني به 350 تخت افزايش يابد.
وي اضافه کرد: موافقت وزير بهداشت براي ساخت بيمارستان 305 تختخوابي مهاباد نيز اخذ شده و 14 هکتار براي ساخت اين بيمارستان مشخص شده تا اعتبارات آن مصوب شود.
وي بيان کرد: تعميرات 17 مرکز بهداشتي روستايي از سال 94 تاکنون انجام شده و مرکز سلامت پشتاب مهاباد نيز در حال تکميل است.
به گفته وي بيمارستان امام خميني (ره) مهاباد به دستگاه ام.آر.آي و سي تي اسکن مجهز شده و چهار دستگاه جديد دياليز نيز به اين بخش تحويل شده است که خدمات به بيماران را ارايه مي دهد.
شجاعي گفت: تاکنون در دولت يازدهم هيچ بيماري به علت نداشتن پول يا فقر محروم از خدمات درماني نشده و خدمات مورد نياز آنها ارايه شده است و برخي نيز با معرفي کميته امداد و بهزيستي رايگان درمان شدند.
فرماندار مهاباد همچنين با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش کشاورزي گفت: دومين باغ هاي آذربايجان غربي به لحاظ وسعت با 10 هزار هکتار در مهاباد قرار دارد.
شجاعي بيان کرد: با بحران در درياچه اروميه براي احياي آن و صرفه جويي در مصرف آب طرح هاي خوبي در مهاباد اجرا شده است و تاکنون يکهزار و 500 هکتار از زمين هاي آبي به آبياري تحت فشار تجهيز شده و سه هزار هکتار ديگر نيز برنامه ريزي شده است.
وي با تاکيد بر اينکه کانال هاي فرسوده آبرساني کشاورزي نيز بازسازي مي شود، ادامه داد: کانال هاي درجه يک و درجه 2 بازسازي مي شود تا از هدررفت آب جلوگيري شود.
شجاعي بيان کرد: ميزان مصرف آب کشاورزي شهرستان از سد مهاباد 135 ميليون مترمکعب بود که اکنون براي صرفه جويي و مصرف بهيه آب 95 ميليون مترمکعب از طرف دستگاه هاي مربوطه تعريف شده است.
وي افزود: بر اين اساس با وجود اينکه با تنش آبي مواجه هستيم در 2 سال گذشته صرفه جويي مناسبي در مصرف آب کشاورزي صورت گرفته و در صورت مکانيزه شدن آبياري زمين هاي کشاورزي و استفاده بيشتر از آبياري تحت فشار صرفه جويي بيشتري انجام مي شود.
شجاعي گفت: در بخش ترويج کشاورزي هم آموزش هاي لازم در خصوص صرفه جويي و مصرف بهينه آب براي کشاورزان ارائه شده است.
وي اظهار کرد: امسال به علت کمبود بارندگي و نياز آبي تاکنون رهاسازي آب از سد مهاباد به سمت درياچه اروميه انجام نشده اما در مجموع 200 ميليون متر مکعب براي احيا درياچه اروميه آب از اين سد رهاسازي شده است.
وي افزود: امسال اصلاح الگوي کشت براي توليد گندم انجام شده و بر روي چغندر قند و جايگزيني کلزا نيز مطالعات انجام شده است.
فرماندار مهاباد همچنين با اشاره به اجراي طرح تصفيه خانه آب مهاباد، گفت: اعتبار اين طرح بالغ بر 800 ميليارد ريال است.
شجاعي اضافه کرد: در حدود 450 ميليارد ريال از اعتبارات اين طرح از سرمايه گذاري بخش خصوصي و بقيه از اعتبارات عمراني استان تامين مي شود و تا کنون 75 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است و با بهره برداري از اين طرح بيش از 260 هزار نفر تحت پوشش قرار مي گيرد.
معاون استاندار آذربايجان غربي همچنين با اشاره به اهميت زيست محيطي و گردشگري تالاب بين المللي کاني برازان و احياي اين تالاب گفت: امسال يک ميليون متر مکعب آب سد مهاباد براي حفظ مقدار آب و جلوگيري از خشک شدن اين تالاب رهاسازي شده است.
شجاعي اظهار کرد: مرکز پرنده نگري ايران در اين تالاب قرار دارد و پرندگان مهاجر از روسيه، اکراين و قفقاز و ساير کشورهاي منطقه در اين منطقه فرود مي آيند.
وي همچنين با تاکيد بر حفظ و مراقبت از منابع آب افزود: حفاظت از آب در کشور به يک گفتمان تبديل شده و اين به برکت دولت تدبير و اميد است.
شجاعي بيان کرد: اگر حدود 20 سال قبل اين گفتمان و فرهنگ سازي وجود داشت بسياري از مشکلات کمبود آب در زمان حاضر وجود نداشت.
وي افزود: براي احيا مرکز گردشگري ` قوپي باباعلي` نيز برنامه داريم و سد مهاباد نيز به عنوان نزديکترين سد به شهر، جاذبه گردشگري مناسبي است که ويژگي هاي منحصر به فرد خود را دارد.
فرماندار مهاباد همچنين با اشاره به اينکه اين شهرستان از قطب هاي گردشگري آذربايجان غربي است، گفت: تاکنون 91 اثر تاريخي، ثبت ملي شده و 30 اثر نيز براي ثبت معرفي شده است.
وي اضافه کرد: تعطيلات نوروز امسال 256 هزار نفر از مهاباد ديدن کردند که بيشترين بازديد از غار سهولان بوده است.
شجاعي بيان کرد: امسال يک ميليارد و 500 ميليون ريال براي طرح هاي عمراني مثل بازسازي ورودي غار، ايجاد مراکز آلاچيق و پاسگاه، فنس کشي اطراف زمين هاي و آسفالت پارکينگ و ورودي هزينه شده است.
وي با بيان اينکه براي 74 نفر ساکنان بومي اشتغال ايجاد شده است، افزود: پنج ميليارد ريال هم براي تامين برق غار سهولان، روستاي سهولان و آسفالت ورودي اين روستا هزينه شده است و آب روستا نيز از محل درآمدهاي غار تامين شد.
شجاعي همچنين از اختصاص زمين يکهزار و 500 متري براي ساخت موزه باستان شناسي مهاباد خبر داد.
وي همچنين در خصوص طرح هاي ساخت جاده هاي منتهي به مهاباد گفت: پارسال 150 هزار مترمربع راه روستايي اجرا شده و امسال به 30 کيلومتر راه روستايي رسيده است.
شجاعي اظهار کرد: جاده مهاباد - اروميه تا سه راه دارلک به طول 12 کيلومتر 2 بانده شده و جاده مهاباد - اروميه - مياندوآب را نيز 2 بانده مي کنيم که تا کنون 9 کيلومتر آن انجام شده است.
وي افزود: نيمه دوم امسال نيز 30 کيلومتر 2 بانده کردن جاده مهاباد - اروميه - مياندوآب انجام مي شود.
وي با اشاره به اينکه شبکه اينترنتي در مهاباد کامل است، گفت: شبکه فيبر نوري تقويت شده و توسعه يافته است و اينترنت روستايي هم در روستاهاي بالاي 20 خانوار فعال است و تنها در بخشي از شهر خليفان مشکل داريم.
فرماندار مهاباد همچنين در خصوص وضع مساکن مهر مهاباد گفت: پنج هزار و 250 واحد مسکن مهر سهم مهاباد بوده که تاکنون يکهزار و 250 واحد افتتاح شده است.
شجاعي اظهار کرد: 2 هزار و 150 واحد داراي 88 درصد پيشرفت فيزيکي، يکهزار و 578 واحد هم بيش از 90 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.
شهرستان مهاباد با حدود 237 هزار نفر جمعيت با 2 بخش مرکزي و خليفان در جنوب آذربايجان غربي واقع است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۷۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسازی حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، رسول عطائی افزود: بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن محدوده های بازآفرینی شهری در ۲۲ شهر هدف استان در حال اجراست.

او اضافه کرد: طرح بسته‌های تشویقی متضمن نوسازی مسکن محدوده های بازآفرینی شهری در ۱۰۰ درصد محدوده های بازآفرینی مصوب در ۲۲ شهر هدف  سطح استان اجرایی می شود.

عطائی گفت: تاکنون ۱۲ هزار و ۶۶۳ واحد مسکونی در سامانه ستاد ملی ثبت شده است و پروانه ساختمانی برای نوسازی مسکن دریافت کرده‌اند.

او بیان کرد: با این آمار آذربایجان غربی در نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری بیش از ۷۵ درصد از برنامه ۲ ساله را اجرایی کرده است.

آذربایجان‌غربی جزو استان‌های پیشرو بوده و در آینده این طرح همراه با اطلاع رسانی عمومی عملیاتی می‌شود.

 

 

دیگر خبرها

  • بارش‌ باران تا شنبه در آذربایجان‌غربی تداوم دارد
  • تداوم بارش باران تا روز شنبه در آذربایجان ‌غربی
  • بارش باران تا شنبه در آذربایجان‌غربی تداوم دارد
  • میاندوآب قهرمان مسابقات بوکس نونهالان آذربایجان ‌غربی شد
  • فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان‌غربی تقویت شد
  • نوسازی حدود ۱۷ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده آذربایجان‌غربی
  • لزوم جذب سرمایه گذار برای اجرای طرح‌های راه وشهرسازی آذربایجان غربی
  • معرفی ۷۶ فرصت سرمایه‌گذاری آذربایجان‌غربی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • معرفی بیش از ۹۰ فرصت و بسته سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری آذربایجان غربی