Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد : کاهش صادرات غیرنفتی به دلیل قیمت تمام‌شده و غیررقابتی کالای ایرانی است که باید ساماندهی شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی گفت: همیشه با عوض شدن سال در ایران نرخ تورم در قیمت تمام‌شده همه بخش‌های کشور تأثیر می‌گذارد بنابراین وقتی در این شرایط قیمت کالا افزایش پیدا می‌کند اما نرخ ارز ثابت است، عملاً قیمت کالاهای صادراتی ایرانی نسبت به سال قبل متناسب با نرخ تورم رشد می‌کند درحالی‌که در بازارهای جهانی حتی افزایش قیمت یک تا دو درصدی را نیز نمی‌پذیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته او در این شرایط باید تفاوت قیمت از محل واقعی سازی نرخ ارز یا پرداخت مشوق‌ های صادراتی از سوی دولت پوشش داده شود در غیر این صورت صادرکننده از فروش
کالا در بازارهای جهانی متضرر می‌شود و طبیعتاً از این کار صرف‌نظر می‌کند.
بر اساس آمار منتشرشده از سوی گمرک، حجم تجارت خارجی ایران در چهارماهه نخست سال جاری حدود 6 درصد رشد داشته اما ازآنجاکه در این دوره زمانی، ارزش واردات 23.97 درصد رشد کرده است، بنابراین بزرگ‌تر شدن حجم تجارت خارجی ناشی از افزایش واردات بوده و در این میان ارزش صادرات غیرنفتی نه‌تنها رشد نداشته بلکه 9.54 درصد نیز کاهش یافته است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران دربار اینکه چرا این کاهش قابل‌توجه در حوزه سایر کالاها رخ داده است، گفت: در مورد کالاهای ساخته‌شده و مصرفی، هرچه به سمت ارزش‌افزوده بالاتر برویم قیمت کالای صادراتی گران‌تر از کالاهای نیمه ساخته و خام تمام می‌شود و تورم خود را بیشتر در قیمت نهایی کالا نشان می‌دهد و به همین دلیل در این بخش شاهد کاهش شدید صادرات هستیم و در بخش‌های دیگر افت کمتری رخ می‌دهد.
لاهوتی ادامه داد: در بحث کالاهای کشاورزی و صنعتی، بخش زیادی از صادرات ما را کالاهای مصرفی با ارزش‌افزوده بالا تشکیل می‌دهد، از این منظر، افت 14.99 درصدی صادرات در حوزه سایر کالاها نشان می‌دهد که ما هرساله نسبت به سال قبل قدرت رقابت خود را در بازارهای بین‌المللی را از دست می‌دهیم.
این فعال اقتصادی در ادامه تأکید کرد: اگر دولت، مجلس و قوه قضائیه، یک‌صدا در جهت رفع موانع صادراتی و تسهیل سرمایه‌گذاری در حوزه تولید حرکت نکنند قطعاً ارزش صادرات غیرنفتی ما در آینده بیشتر از این کاهش خواهد یافت.
لاهوتی معتقد است: اینکه صادرات با بروز یک اتفاق رشد پیدا کند تفکر نادرستی است بلکه برای توسعه صادرات باید در جهت رفع موانع این حوزه اعم از غیرواقعی بودن نرخ ارز، بالا بودن نرخ تسهیلات، وجود تورم، هزینه بالای حمل‌ونقل داخلی و خارجی، عدم پرداخت مشوق‌های نقدی صادراتی، نبود ارتباطات بانکی باوجود رفع تحریم‌ها در حوزه تجارت خارجی و... تلاش کرد.
به گفته او، این مسائل، موضوعات مهم و اولویت‌داری است که تا زمان برطرف نشدن آنها، قطعاً نمی‌توانیم به افزایش مطلوب صادرات امید داشته باشیم.
با اشاره به هدف‌گذاری افزایش 20 درصدی صادرات در سال جاری، اظهار کرد: باوجوداین هدف‌گذاری، پس از گذشت 4 ماه، حدود 9.54 درصد کاهش در صادرات غیرنفتی را تجربه می‌کنیم که نان می‌دهد سیاست‌گذاری‌های ما مطابق با هدف‌گذاری‌ها نیست.
لاهوتی افزود: در حالی شاهد عدم تطابق سیاست‌گذاری‌ها با هدف‌گذاری‌های انجام شده در حوزه اقتصاد هستیم که نقشه راه ما اقتصادی مقاومتی با شعار و هدف اصلی «تولید درون‌زا و برون‌نگر» است ازاین‌رو قطعاً سیاست‌گذاران باید برنامه‌ها را بر اساس اهداف اقتصاد مقاومتی بازنگری کنند چراکه اگر قرار باشد اقتصاد مقاومتی را در چارچوب سیاست‌های قبلی پیاده کنیم و با تفسیر و برداشت گوناگون از اقتصاد مقاومتی همان سیاست‌های قبلی را ادامه دهیم تغییری در شرایط رخ نمی‌دهد و اوضاع بهتر نخواهد شد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران همچنین با اشاره به اینکه سرمایه گذاران داخلی از چند نرخی بودن ارز رنج می‌برند، گفت: با وجود ارز چند نرخی امکان برنامه ریزی دراز مدت برای آنان نیز وجود ندارد.
محمد لاهوتی پیش از این در مصاحبه با رسانه ملی افزوده بود : کشورهایی که ارز چند نرخی دارند ، بیانگر این است که اقصاد این کشورها برای سرمایه گذاری مناسب نیستند.
وی همچنین با بیان اینکه تک نرخی کردن ارز جزء اهداف اصلی دولت یازدهم است ، اظهار داشت: این موضوع یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد کشور است چرا که چند نرخی بودن ارز فرصت را از صادرکنندگان می‌گیرد از مهمتر در باب واردات با توجه به فاصله حدود 20 تا 50 درصدی نرخ ارز آزاد و نرخ رسمی ارز باعث ایجاد سودهای سرشار برای عده‌ای می‌شود و نفعی برای مردم و تولید داخلی ندارد.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران دو نرخی بودن ارز را یارانه دادن به واردات دانست و گفت: اگر موضوع تک نرخی شدن بر اساس نرخ واقعی ارز به صورتی که در تمامی کشورها مرسوم است، اجرایی شود ، می‌تواند در خدمت تولید باشد چرا که شفافیت اقتصادی و تک نرخی بودن ارز می‌تواند به کاهش فساد اداری و رانت‌ها منجر شود.
وی افزود: چند نرخی بودن ارز با شرایط اقتصاد همگون نیست به این صورت که چند نرخی بودن ارز پشتوانه علمی ندارد و این امر به دلیل شرایط خاص کشور، کمبود منابع مالی دولت و تحریم‌ها بوده است.
لاهوتی بیان داشت: اکنون با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها و حجم صادرات که در حال حاضر بیش از واردات است ضرورتی برای وجود نرخ دومی برای ارز وجود ندارد.
وی گفت: تعیین نرخ منطقی باید بر اساس قانون برنامه پنجم صورت گیرد که افزایش نرخ ارز را سالانه متناسب با نرخ تورم تعیین کرده است.
لاهوتی افزود: نرخی که هم اکنون در بازار آزاد وجود دارد تا حدودی بر اساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری شده است.
وی تاکید کرد: تک نرخی شدن ارز اگر بخواهد ماندگاری داشته باشد به نظر قیمت بازار آزاد می‌تواند نزدیک‌تر به قیمت واقعی باشد و تک نرخی شدن باید از نرخ بازار حال حاضر شروع شود.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در بیان آسیب‌های چند نرخی بودن اظهار داشت: این تفاوت نرخ‌ها دو اشکال اساسی دارد نخست اینکه افراد خاصی به نرخ‌های خاص دسترسی پیدا می‌کنند و در تجارت خارجی و واردات در قیمت تمام شده تفاوت ایجاد می‌کند که این امکان رقابت را سلب می‌کند.
وی در بیان دیگر آسیب‌های چند نرخی بودن افزود: در حقیقت تفاوت نرخ باعث ایجاد یکسری درآمدهای غیر متعارف طی سالیان گذشته شده است که این مسائل باعث به هم ریختن سیستم اقتصاد کشور می‌شود.
لاهوتی تصریح کرد: چند نرخی بودن در هیچ یک از بخش‌ها به نفع اقتصاد کشور نبوده و در عین حال نمی‌تواند سیاست پایدار پولی برای کشور باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ارز دو یا چند نرخی علاوه بر اینکه بر تولید و تولیدکنندگان کشور آسیب رسانده بلکه باعث به وجود آمدن رانت شده است، افزود: فاصله میان نرخ ارز مبادله‌ای و نرخ ارز در بازار آزاد برای واردکنندگان جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند و این نوعی سوبسید دادن به واردکنندگان است.
وی یادآورشد: نرخ ارز باید بر مبنای قانون برنامه پنجم توسعه مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نظام ارزی کشور باید نظام مدیریت شده شناور باشد که هنوز اجرایی نشده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۲۸۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟

به گزارش همشهری آنلاین، آخرین جزئیاتی که از ریز مبادلات ایران و عراق منتشر شده مربوط به ۹ ماهه ۱۴۰۲ است که نشان می‌دهد در این بازه زمانی، حدود ۲۰ درصد از تجارت ۷.۳ میلیارد دلاری ایران و عراق به صادرات گاز اختصاص داشته و مابقی کالاهای غیرنفتی و مصرفی بوده است.

بنا بر اعلام سازمان توسعه تجارت، در ۹ ماهه پارسال، علاوه بر گاز، محصولات فولادی، پلاستیکی، لبنی، معدنی فلزی، صنایع تبدیلی، کاشی و سرامیک، شیرینی و شکلات مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به عراق بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق

کد خبر 847420 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها صادرات تجارت خارجی عراق

دیگر خبرها

  • عراقی‌ ها کدام کالاهای ایرانی را می‌ خرند؟
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • خرید کالای ایرانی باید به عنوان امر به معروف درجامعه غالب باشد
  • بخشی از رونق تولید با خرید کالای ایرانی محقق می‌شود
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • ترکمنستان مقصد۴۸ درصد صادرات گلستان/ خبری از یُد در ۱۰ کالای اول صادرات نیست!
  • چرا صادرات خدمات سدسازی و نیروگاهی مهم است؟