Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛عصمت‌السادات هاشمی متخصص زنان در گفت وگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت، آمار ابتلای مردان به سرطان سینه را ۲درصد و زنان را ۹۸ درصد عنوان و بیان کرد: برخی عوامل خطر، مانندِ افزایش سن، جنس (خانم‌ها)، سابقه فامیلی مثبت، مسائل هورمونی، سن شروع قاعدگی، سن یائسگی و سبک زندگیدستِ ما نیست،البته نقش انسان در نوع سبک زندگی موثر است به‌ عنوان مثال، پیشگیری از چاقی، مصرف نکردن بی‌رویه هورمون‌ها، تغذیه خوب، مصرف نکردن فست‌فود، پرهیز از سیگار و دخانیات و الکل و ورزش و فعالیت بدنی منظم به افراد توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به نقش عوامل ژنتیک و محیطی در بروز سرطان سینه گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد زمینه ژنتیک و ۸۵ درصد عوامل محیطی که موجب جهش ژنی می‌شود، در این خصوص نقش دارد که سابقه سرطان سینه در مادر یا دختر زیر ۴۰ سالگی، ریسک سرطان را در فرد، چهار پنج برابر افراد عادی جامعه افزایش می‌دهد.

این متخصص زنان با اشاره به انجام معاینات شخص و معاینه پزشک ادامه داد: خانم‌ها لازم است از ۳۰ سالگی، سالی یکبار توسط پزشک معاینه شوند، بهتر است خانم‌ها به جراح سینه مراجعه کنند و اگر این متخصص در دسترس نباشد، به جراح عمومی که در جراحی سینه تجربه دارد، مراجعه کنند و در برخی مناطق که جراح عمومی نداریم، به ماما مراجعه نمایند.

وی یکی از روش‌های استاندارد تشخیص سرطان سینه را ماموگرافی دانست و افزود: خانم‌ها نباید نگران ماموگرافی باشند، ماموگرافی براساس سن بیمار درخواست می‌شود و روش جایگزین ندارد، سونوگرافی و ام‌آر‌آی براساس ضرورت، مکمل ماموگرافی است و جایگزین آن نمی‌شود و در سنین پایین از سونوگرافی و ام‌آر‌آی استفاده می‌شود و از ۴۵ سالگی بسته به شرایط ماموگرافی انجام می‌گیرد.

هاشمی تصریح کرد: کسی که سابقه سرطان سینه در مادر و خواهر دارد، باید از ۴۰ تا ۴۵ سالگی ماموگرافی انجام دهد و از ۵۵ سالگی به بعد هم ماموگرافی دو سال یکبار انجام می‌شود، ولی همه این موارد با توجه به شرایط بیمار تعریف می‌شود که ممکن است در یک خانم ۳۵ ساله که توده‌ای در سینه خوداحساس کرده، ابتدا درخواست یک سونوگرافی دهد و اگر سونوگرافی وجود توده را مشخص کند، نیاز به ماموگرافی خواهد بود.

وی با بیان اینکه خانم ۴۰-۴۵ ساله که کیست سینه دارد، باید سونوگرافی انجام می‌دهد، گفت: اگر سونوگرافی توده خوش‌خیم نشان بدهد، نیازی به ماموگرافی ندارد، اما کسی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارد، مجبوریم در فواصل معین ماموگرافی انجام بدهیم. اگر بافت پستان بدون تراکم باشد، فواصل را بیشتر می‌کنیم.

این متخصص زنان بیان کرد: اگر خانم‌های ۷۰-۷۵ ساله حداقل طول عمر ۱۰ ساله داشته باشد، باید ماموگرافی انجام شود، اما در خانم ۸۰ ساله توصیه نمی‌کنیم سالی یکبار ماموگرافی انجام شود و برای خانم ۶۰-۵۵ ساله که حداقل ۱۰ سال زنده می‌ماند، ماموگرافی انجام می‌دهیم.

وی در خصوص فیبروزکیستیک و کیستیک سالید گفت: فیبروز کیستیک، ضایعه خوش‌خیم است و نگران کننده نیست اما اگر پزشک ضرورت آن را تشخیص دهد، لازم است سونوگرافی و از ضایعات نمونه برداری شود.

هاشمی درباره درمان تورمِ دست بعد از شیمی‌درمانی یادآور شد: فرد باید به کلینیک لنفوم مراجعه کند و این کلینیک‌ها در مورد شکل ورمِ دست فعالیت می‌کنند که در این مراکز لنفوتراپیست‌ها، روش‌های درمانی را برای دست این افراد اتخاذ می‌کنند.

انتهای پیام/

98 درصد مبتلایان به سرطان سینه خانم هستند

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۳۱۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاپ جهانی شانگهای| حذف ریکرو مردان و زنان تیم ملی

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسابقات مرحله اول کاپ جهانی در مرحله مقدماتی در شانگهای چین امروز در بخش تیمی ریکرو برگزار شد و کمانداران کشورمان به مصاف رقبای خود رفتند.

تیم ریکرو مردان ایران با ترکیب فائز محمدی، رضا شبانی و محمدحسین گلشنی پس از استراحت در دور نخست بازی‌های حذفی در دور دوم به مصاف تیم آمریکا رفت و با نتیجه ۵ بر یک شکست خورد و از صعود به مراحل بالاتر بازماند.

تیم ریکرو بانوان کشورمان با ترکیب مبینا فلاح، یسنا پورماهانی و حوریه حاجی حسینی در دور نخست بازی‌های حذفی به مصاف تیم قزاقستان رفت و با نتیجه ۵ بر ۳ به پیروزی رسید. تیم ایران در یک هشتم نهایی با نتیجه ۶ بر صفر مقابل تیم کره‌جنوبی شکست خورد و از صعود به مراحل بالاتر بازماند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (تصاویر) زنان فوتبالیستی که مردان از بازی مقابل آنها می‌ترسیدند!
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • برتری تیم ملی شطرنج مردان مقابل نمایندگان روسیه
  • برتری تیم ملی شطرنج مردان و تساوی تیم ملی زنان مقابل نمایندگان روسیه
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • تیم‌های ریکرو مردان و زنان از صعود بازماندند
  • حذف ریکرو مردان و زنان ایران از کاپ جهانی شانگهای
  • کاپ جهانی شانگهای| حذف ریکرو مردان و زنان تیم ملی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص