Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ رضا صابر، مجری طرح با اشاره به طراحی و ساخت نخستین نانوسکوپ ایرانی (STM)، گفت: این طرح از یک پروژه تحقیقاتی به دستگاه با فناوری پیشرفته تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه قادر به تصویربرداری از سطوح و مولکول‌های هادی و نیمه‌هادی با دقت تصویربرداری اتمی است، افزود: این دستگاه اکنون در بیش از 60 مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور و نیز خارج کشور در حال استفاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



صابر با اشاره به کاربردهای این دستگاه یادآور شد: با استفاده از این دستگاه‌ها می‌توان علاوه بر تصویربرداری از سطوح نانومتری برای اندازه‌گیری سایز و یا بزرگی ذرات و همچنین اسپکتروسکوپی و یا حتی لیتوگرافی، حکاکی و جابجایی مولکول‌ها و یا اتم‌ها را (در خلا) انجام داد.

وی با اشاره به استفاده این دستگاه‌ها در آزمایش‌های دقیق و نانومتری، گفت: حکاکی و جابجایی مولکول‌ها و اتم‌ها بیشتر در حوزه ساخت تراشه‌ها و یا چیپ‌های دقیق‌تر در آینده و حتی هم اکنون نیز کاربرد فراوانی دارد که در این پروژه نیز مورد استفاده قرار گرفت.

صابر، همچنین به ساخت میکروسکوپ الکترونیکی نیروی اتمی یا AFM اشاره و خاطرنشان کرد: بر روی بخش‌ها و قابلیت‌های مختلف تصویربرداری و نیز مکانیک سیستم و الکترونیک و نیز لیزر آن کارهای نهایی صورت گرفته و دستگاه AFM با فناوری بالا به مراکز تحقیقاتی تحویل داده شده است.

مجری طرح وضوح بالای تصویربرداری را از ویژگی های این میکروسکوپ نام برد و گفت: این دستگاه، قادر به تصویر برداری از هر نوع سطح و ماده‌ای اعم از بیولوژیک، غیر بیولوژیک، آلی، غیر آلی، هادی و غیر هادی است.

وی ادامه داد: با توجه به رزولوشن بالای دستگاه STM در بررسی مواد هادی و نیمه هادی و در مقابل برد وسیع مطالعه مواد در دستگاه AFM این شرکت دستگاه میکروسکوپ پروب روبشی را به صورت ترکیبی از دو دستگاه AFM و STM تولید کرده است.



منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۳۵۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیفون تاشو و مک بوک جدید در راه بازار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، هرچند مدتهاست موبایل های تاشو به بازار عرضه شده اند اما اپل تنها تولید کننده بزرگی است که هنوز از دستگاه های انعطاف پذیر رونمایی نکرده است. در این میان گزارشی جدید حاکی از آن است که این روند احتمالا سال آینده تغییر کند.

به گفته جف پو تحلیلگر International Securities اپل مشغول توسعه دو دستگاه تاشو است. همچنین در گزارشی دیگر به توسعه آیفون ۱۷ اسلیم نیز اشاره شده بود. اکنون آیفون تاشو و یک رایانه تاشو هیبریدی نیز در حال توسعه هستند. این تحلیلگر مدعی است دستگاه تاشو ۲۰.۳ اینچی احتمالا یک مک بوک است که از اواخر ۲۰۲۵ میلادی به طور انبوه تولید می شود.

در این میان طبق شایعات مختلف آیفون تاشو احتمالا از اواخر ۲۰۲۶ میلادی وارد مرحله تولید خواهد شد. این بدان معناست که دستگاه ۲۰ اینچی در ۲۰۲۶یا ۲۰۲۷ میلادی ارائه می شود. از سوی دیگر موبایل تاشو نیز در ۲۰۲۷ میلادی یا بعد از آن عرضه خواهد شد.

هم اکنون به نظر می رسد اپل مشغول توسعه نمایشگرهای دوتایی و آی پد/ مک بوک تاشو هیبرید است. بنابراین گجت ۲۰.۳ اینچی احتمالا یک مدل مک یا آی پد باشد. اما اگر گزارش صحت داشته باشد، اپل لاین جدیدی از محصولات را در چند سال آینده رونمایی می کند که شامل دستگاه های رده بالای اولترا خواهد بود.

کد خبر 6098132 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • تکثیر گاوهای پربازده با استفاده از فناوری تولید آزمایشگاهی جنین
  • ناسا با دوربین ۳۶ پیکسلی به اکتشاف فضا می‌رود
  • هوای رباط کریم تقریبا سالم است/خرابی دستگاه پایش آلودگی هوا
  • کشف ۱۳۰ میلیاردی دستگاه‌های آزمایشگاهی قاچاق
  • افزایش تولید نیمه هادی‌ها با استفاده از دوقلو‌های دیجیتال
  • آیفون تاشو و مک بوک جدید در راه بازار
  • فیلمی از خروش رودخانه در روستای خانیله اندیمشک
  • نیویورک میزبان جزیره آزمایشگاهی اقلیمی
  • نمایش «وضوح ناقص» در خانه عکاسان جوان
  • پرچم تجارت بالا می‌رود؟