Web Analytics Made Easy - Statcounter

چشم و هم چشمی مالکان در بالا بردن نرخ اجاره خانه در شاهرود و عدم وجود ابزارهای نظارتی بر تعیین قیمت رهن و اجاره باعث نارضایتی مردم و از سوی دیگر رکود خرید و فروش ملک در شاهرود شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل شاهوار شاهرود یکی از وعده هایی که با روی کار آمدن دولت یازدهم به مردم داده شد در حوزه مسکن بود و بارها وعده طرح هایی نظیر مسکن امید، مسکن اجتماعی و استیجاری به مردم داده شد اما بعد از گذشت چهار سال در عمل هیچ کدام از این طرح ها وارد فاز عملیاتی نشد و در حد و اندازه یک حرف باقی ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی دولت یازدهم نیز بارها در صحبت های خود با انتقاد از طرح مسکن مهر دولت قبل اعلام کرده بود که با اجرای مسکن مهر پول مردم در بیان حرام شده است و ....

این در حالی است که طبق اعلام کارشناسان این حوزه علیرغم رکود چند ساله حاکم در بازار خرید و فروش مسکن شاخص اجاره بها در یک ساله منتهی به تیر ماه بیش از 11 درصد افزایش یافته است و بازار رهن و اجاره پر رونق تر از بازار خرید و فروش شده است.

قیمت اجاره خانه ها در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است

قاسم سلیمانی یکی از شهروندان شاهرودی در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار با اشاره به افزایش قیمت اجاره خانه ها در مقایسه با سال گذشته گفت: سه سال است که در منزل فعلی سکونت داریم، منزلی که در آن سکونت داریم در خیابان آیت الله غفاری واقع شده است و یک مجتمع مسکونی 6 واحدی است، واحدی که در حال حاضر در آن زندگی می کنم را با 16 میلیون تومان پول پیش داده ام و ماهانه 200 هزار تومان هم اجاره پرداخت می کنم.

وی اظهار کرد: موعد اجاره خانه ما تقریبا رو به اتمام است به بنگاه ها سر می زنم تا ببینم می توانم خانه ای با اجاره مناسب تر پیدا کنم اما تا کنون موفق نشده ام.

این شهروند شاهرودی با ابراز گلایه از عدم نظارت مسئولان دولت بر بخش مسکن افزود: دولت بخش مسکن را به حال خود رها کرده و هیچ نظارتی بر تعیین اجاره بهای مسکن، رهن و خرید و فروش انجام نمی شود و تا آنجا که تیغ مالکان می برد قیمت ها را افزایش می دهند.

قادر نیستیم هر ماه اجاره خانه را پرداخت کنیم

مینا اکبری یکی از بانوان شاهرودی نیز به خبرنگار نسل شاهوار گفت: با همسرم توافق کردیم که بعد از ازدواج در منزل مادرش سکونت داشته باشیم تا بتوانیم پولی را برای خرید خانه در بانک مسکن سپرده کنیم.

وی اظهار کرد: چهار سال از ازدواج ما می گذرد، پسرم یک سال و نیم است و در طول این چند سال در منزل پدری همسرم در دو اتاق زندگی می کنیم اما به دلیل قیمت های بالای مسکن هنوز موفق به خرید خانه نشده ایم.

این بانوی شاهرودی ادامه داد: خواهرم هم در خانه های مسکن مهر شهرک کوثر شاهرود مستاجر است برای خانه ای که یک اتاق خواب دارد 5 میلیون تومان پول پیش داده اند و ماهانه 250 هزار تومان هم اجاره می دهند، اما به دلیل عدم پرداخت به موقع حقوق همسر خواهرم که کارگر یکی از کارخانجات شهرک صنعتی قادر نیستند هر ماه اجاره خانه خود را پرداخت کنند.

وضعیت نامناسب اقتصادی مردم یکی از عوامل رکود خرید و فروش مسکن است

جلالی عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک شاهرود در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار با بیان اینکه وضعیت خرید و فروش ملک در شاهرود تقریبا صفر است گفت: وضعیت نامناسب اقتصادی مردم، بالا رفتن بی رویه قیمت املاک، عرضه زیاد منازل خالی و تعداد کم متقاضیان خرید خانه و کم شدن دلال بازی هایی که قبلا برخی بساز و بفروش ها انجام می دادند و سود کلانی که به جیب می زدند باعث شده است که مردم رغبتی به خرید خانه نداشته باشند و از سوی دیگر ساخت و ساز هم راکد شود.

وی با اشاره به افزایش بی رویه قیمت اجاره خانه ها در شاهرود اظهار کرد: بعد از شایعه ورشکستگی چند بانک مالکان قیمت های رهن و اجاره را خیلی افزایش داده اند و به طور متوسط قیمت اجاره از 200 هزار تومان شروع شده و حتی موارد اجاره یک میلیون و 700 هزار تومان هم داریم که بستگی به موقعیت ملک و نوع ساختمان دارد.

افزایش بی رویه قیمت اجاره خانه ها در شاهرود

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک شاهرود افزود: قیمت ملک هایی هم که برای رهن به مشاور املاک ما سپرده شده است متفاوت است، 15، 20، 25، 30 و حتی 45 میلیون تومان هم دیده می شود.

جلالی با بیان اینکه برخی مالکان هم هستند که به دلیل تعیین افزایش اجاره بها و رهن برای ملکی که دارند اسم آنها را در دفتر نمی نویسم بیان کرد: متاسفانه بسیاری از مالکان حاضر هستند که ملک آنها خالی بماند اما اجاره را کم نکنند.

ساز و کار نظارتی بر تعیین قیمت اجاره و رهن ملک از سوی دولت وجود ندارد

وی با اشاره به عدم وجود هیچ گونه ساز و کار نظارتی بر تعیین اجاره و رهن ملک از سوی دولت گفت: ضعف قانونی در این حوزه بسیار زیاد است، اتحادیه های مشاور املاک هم قدرت اجرایی برای قیمت گزاری ندارند و قیمت خرید و فروش، اجاره و رهن ملک توسط مالکان تعیین می شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک شاهرود ادامه داد: اگر دولت سازی و کاری داشته باشد و با پر کردن خلأ های قانونی نقش نظارتی اتحادیه ها در قیمت گزاری ملک ها برای خرید و فروش، رهن و اجاره را تبیین کرده و اختیاراتی در این زمینه به اتحادیه ها بدهد تب بازار مسکن فروکش می کند و آرام می شود.

240 تعطیلی بنگاه مشاور املاک شاهرود

جلالی در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص تعداد بنگاه های مشاور املاکی که در شهرستان شاهرود فعالیت می کنند بیان کرد: در سال های قبل حدود 540 بنگاه مشاور املاک در شهرستان شاهرود فعالیت داشتند که 180 بنگاه به علت رکود اقتصادی حاکم بر بازار خرید و فروش مسکن پروانه کسب های خود را باطل کردند، 50 یا 60 بنگاه دیگر نیز به حالت نیمه تعطیل درآمده است و در حال حاضر حدود 300 بنگاه مشاور املاک در شاهرود فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 25 بنگاه مشاور املاک که بدون پروانه کسب فعالیت می کردند پلمپ شدند اظهار کرد: در سال جاری نیز تا کنون 15 بنگاه مشاور املاک فاقد پروانه کسب پلمپ شد.

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک شاهرود ادامه داد: البته تاخیر در صدور کارت تخصصی صاحبان بنگاه های مشاور املاک که از سوی مرکز استان صادر می شد هم یکی از دلایلی بود که برخی صاحبان بنگاه ها بدون پروانه فعالیت کنند که بنگاه آنها از سوی اتحادیه پلمپ شد.

تمایل صاحب خانه ها به اجاره دادن ملک بیشتر است

سمیعی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار با اشاره به بازار راکد خرید و فروش مسکن در شاهرود گفت: به علت رکود حاکم بر بازار مسکن و سود بالایی که برخی از بانک ها به سپرده ها می دهند مردم تمایل ندارند سرمایه خود را در ساخت و ساز هزینه کنند آن را در بانک گذاشته و سود دریافت می کنند.

وی با اشاره به افزایش نرخ اجاره بها و رهن اظهار کرد: بسیاری از صاحب خانه ها رغبت به رهن دادن ملک خود را ندارند و ترجیح می دهند که اجاره بها دریافت کنند یا اگر بخواهند رهن بدهند قیمت های بسیار بالایی برای رهن تعیین می کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک شاهرود افزود: نرخ اجاره بهای املاکی که صاحبان آنها برای اجاره دادن به بنده مراجعه داشته اند از 250 هزار تومان شروع می شود و (که گاها این املاک شرایط مطلوبی هم ندارد) چند نمونه هم املاکی هست که صاحبان آنها مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان تا یک میلیون و پانصد هزار تومان هم برای اجاره بها تعیین کرده اند.

چشم و هم چشمی مالکان در بالا بردن نرخ اجاره خانه ها

سمیعی با اشاره به چشم و هم چشمی مالکان در بالا بردن نرخ اجاره خانه ها بیان کرد: یکی از مالکانی که به بنگاه من مراجعه کرده بود واحدی در یک مجتمع مسکونی در خیابان کشتارگاه داشت که 60 میلیون پول پیش و 200 هزار تومان هم برای اجاره تعیین کرده بود و زمانی که به وی گفتم در این منطقه قیمتی که برای ملک خود تعیین کرده اید بسیار بالا هست گفت که یکی از واحدهای مجتمع ما با همین مبلغ واحد خود را اجاره داده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از سوی اتحادیه نظارتی بر قیمت گذاری ملک برای خرید و فروش، رهن و اجاره انجام می شود عنوان کرد: متاسفانه به دلیل ضعف قانونی هیچ نظارت و کار کارشناسی در تعیین قیمت خرید و فروش، رهن و اجاره از سوی اتحادیه مشاوران املاک انجام نمی شود و مالکان به هر شکلی که تمایل دارند اجاره خانه، رهن و قیمت خرید و فروش ملک خود را تعیین می کنند اما اگر نظارتی از سوی اتحادیه انجام شود و راه کاری قانونی برای این موضوع اندیشیده شود قطعا اوضاع از وضعیت کنونی صد در صد بهتر می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۳۶۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، نابسامانی های بازار مسکن و اجاره‌بها مجلس یازدهم را بر آن داشت که زیرساخت‌هایی قانونی را برای رفع مشکلات بازار مسکن را فراهم کند. در این راستا علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به عنوان طراح طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی موضوع مدیریت بازار مسکن، را پیگیری کرد و این طرح در نهایت پس از ماه‌ها کار کارشناسی و بررسی در مجلس، مصوب و برای نهایی شدن به شورای نگهبان ارسال شد.   محور‌های اصلی مصوبه مجلس در باره ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی به این شرح است:

دیگر خبرها

  • مستاجران بخوانند؛ پیش‌بینی تازه از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • وام ودیعه مسکن در ۱۴۰۳ افزایش می باید؟
  • افزایش قیمت‌های اجاره در سال ۱۴۰۳ چقدر خواهد شد؟
  • پیش‌بینی رییس اتحادیه املاک از قیمت اجاره در سال ۱۴۰۳
  • خبر خوش برای مستاجران
  • جزئیات برنامه وزارت راه برای حمایت از مستاجران اعلام شد
  • جزئیات برنامه وزارت راه برای حمایت از مستاجران
  • نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
  • با کمتر از ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟
  • مستاجران ؛بازنده بازی قیمت‌سازی