Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@12:55:56 GMT

بيکاري 6 ميليون نفر در دولت يازدهم

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۳۸۰۸۴

خبرگزاري آريا - کارشناس حوزه کاربا بيان اينکه عملکردوزارت کار و اشتغال قابل دفاع نيست گفت:وزارت کار به اندازه‌اي که بايددر شوراي عالي کارفعاليت نداشته است،وزارت کار در دولت يازدهم فاقد برنامه مشخص در حوزه اشتغال است.

به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، کارشناس حوزه کاربا بيان اينکه عملکردوزارت کار و اشتغال قابل دفاع نيست گفت:وزارت کار به اندازه‌اي که بايددر شوراي عالي کارفعاليت نداشته است،وزارت کار در دولت يازدهم فاقد برنامه مشخص در حوزه اشتغال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حميد حاج اسماعيلي، کارشناس حوزه کار با بيان اينکه واقعيت هاي اجتماعي حکايت از افزايش چشمگير آمار بيکاري دارد گفت: وزارت کار در 4سال گذشته بخش کار را رها و کمترين تلاش را براي آن داشته است،بخش قابل توجهي از فعاليت هاي اين وزارتخانه به سمت رفاه بوده است. اگر نخواهيم بگوييم که وظيفه وزارت کار اشتغالزايي است، بايد بپذيريم هماهنگ کننده و تنظيم اشتغال از وظايف وزارت کار است.

وي با بيان اينکه محور حوزه تعاون، کار بايد مسائل حوزه کار باشد گفت:وزارت کار بايد ارائه دهنده طرح و برنامه براي ايجاد اشتغال در کشور باشد، فعال کردن شوراي عالي اشتغال و پيگيري برنامه هاي اشتغالي در کشور ،شناسايي و رصد موانع کسب و کار،پيگيري براي حل مشکلات،فعال کردن دبيرخانه شوراي عالي کار،توجه به حوزه تعاون از جمله مواردي است که وزارت کار در دولت دوازدهم بايد به آن توجه کند. وزارت کار در موارد فوق بسيار ضعيف عمل کرد و کارنامه مثبتي ندارد. براساس اظهارات کارشناسان بازار کار باتوجه به اينکه با انباشت بيکاري روبرو هستيم و تخمين زده مي شود که نزديک به 6ميليون بيکار در کشور وجود دارد و آمارهاي رسمي خبر از بيکاري 3ميليون و 500 هزار نفر مي دهند، اما تمرکزي که بر روي جمعيت بيکار انجام نمي شود، بخش فارغ التحصيلان و زنان جز اکثريتي هستند که تعداد بيکاران را در کشور دارند و اين نگراني وجود دارد که دچار بحران هاي اجتماعي بشويم که ناشي از بيکاري جوانان و فارغ التحصيلان است.

حاج اسماعيلي بيان کرد: وزارت کار به اندازه اي که بايددر شوراي عالي کار فعاليت نداشته است، وزارت کار در دولت يازدهم فاقد برنامه مشخص و فني در حوزه اشتغال بوده است که بتوانيم ارزيابي دقيقي براي تحقق برنامه هاي اشتغالزايي در کشور داشته باشيم. برگزاري 2جلسه شوراي عالي اشتغال پاسخگوي مسئوليتي که براي اشتغالزايي در کشور وجود دارد نيست، در عين حال وزارت کار برنامه دقيق و مشخصي را در حوزه تنظيم روابط کار ندارد. تعداد تعاوني ها در دولت يازدهم کاهش يافته و بيشتر نشده است.

کارشناس حوزه کار با بيان اينکه بخش زيادي از تعاوني ها نيمه فعال شده اند افزود:آمارها حکايت از اين دارد که تعداد تعاوني هايي که تا 110 هزار عضو رسيده بود در حال حاضر به کمتر از 80 هزار تعاوني در کشور رسيده است. اين نشان دهنده اين است که دولت باور جدي بر تعاون ندارد، باور جدي بر تجميع سرمايه خرد مردم ندارد. باور جدي براي مشارکت بخش تعاون وجود ندارد. در شرايط رکود اگر تعاون رونق مي يافت، بدون شک بخش زيادي از مشکلات رادر حوزه زنان و فارغ التحصيلان حل مي کرد.

وي با بيان اينکه دولت در حوزه اشتغالزايي تعاون تا کنون غفلت کرده است گفت: مسئوليت هاي زيادي در وزارت کار وجود دارد، وزارت تعاون و کار بايد از رفاه اجتماعي جدا شود و وزارتخانه اي به نام رفاه و تامين اجتماعي جدا از مقوله اشتغال ايجاد شود.مقوله رفاه اجتماعي در ايران بسيار گسترده است و نياز به يک وزارتخانه جدا دارد و نبايد اين امر مهم را در ديگر مقوله هاي اقتصادي ادغام کرد.

فعال بازارکار گفت: حدود 40ميليون نفر از جمعيت کشور تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار دارند و به همين سبب اين جمعيت وسيع نياز به وزارتخانه اي جدا دارد تا بهتر بتوان امور مربوط به آنها را بررسي کرد.

وي يادآور شد: کاهش فقر،بررسي وضعيت حاشيه نشيني با توجه به اينکه حدود 13ميليون از جميعت کشور حاشيه نشين هستند ،کاهش قدرت خريد مردم و مسائلي از اين دست نياز به يک نهاد مستقل دارد.وزارت رفاه مي تواند ساماندهي نهادهاي اجتماعي نظير سازمان بهزيستي و کميته امداد امام(ره) را پيگيري کند. اين در حاليست که صندوق هاي بازنشستگي با چالش هاي زيادي مواجه هستند.

حاج اسماعيلي گفت: وزارت کار در چهار سال گذشته پيش از آنکه به مسائل اشتغال و تعاون بپردازد موضوع رفاه اجتماعي را مورد توجه قرار داده بود.وزارتخانه اي به اين عريض و طويلي معلوم است که نمي تواند در همه حوزه ها اقدامي درخور انجام دهد. در چهار سال گذشته بخش تعاون نتوانست گام ارزشمندي بردارد در حاليکه مي توان به دليل اينکه هنوز بستر براي فعاليت بخش خصوصي فراهم نيست بر بخش تعاون تاکيد کرد.
تسنيم
110


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۳۸۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی روسیه رقم خورد

اقتصاد روسیه در میان نرخ پایین بیکاری رشد اقتصادی ثبت کرد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت اقتصادی روسیه اظهار کرد: اقتصاد روسیه در بحبوحه نرخ بیکاری نسبتا پایین، سه درصد رشد ثبت کرد.

او گفت: اقتصاد در برابر نرخ بسیار پایین بیکاری در حال رشد است. این سطح پایین برای یک سال و نیم ادامه دارد، در حالی که رشد اقتصادی تضمین شده است.

وی افزود: چنین نتیجه‌ای نشان می‌دهد که بازار کار ما نسبتا انعطاف‌پذیر است.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: در عین حال، ما سناریوی محافظه‌کارانه‌ داریم که در آن خطرات مربوطه گنجانده شده است.

به نقل از بیزنس، وزارت اقتصادی روسیه انتظار دارد که نرخ بیکاری روسیه در سال جاری در محدوده سه درصد باقی بماند.

دیگر خبرها

  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان
  • بیکاری در کشور تک رقمی شد
  • کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری گیلان/ برخورد قضایی با ۱۵۰ کار فرمای متخلف
  • عزم جدی دولت برای ساختن ایلام قوی
  • ۲۳۲ واحد راکد ایلام به چرخه تولید بازگشت
  • بازنگری تعهدات وزارت نفت نسبت به طرح‌های درمانی بوشهر
  • طرح «شنبه‌های احیا» برای واحدهای تولیدی در کردستان اجرا می‌شود
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • گشایش نمایشگاه کارآفرینی و اشتغال بسیجیان استان در درچه
  • رشد اقتصادی روسیه رقم خورد