Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@18:19:43 GMT

مردان بعد از طلاق چه آسيب هايي مي بينند؟

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۳۸۳۳۵

خبرگزاري آريا -


هنگام متارکه مردان ضربه بيشتري را متحمل مي شوند.

از آنجاييکه مردان توانايي برخورد يا کنار آمدن با مشکلات را ندارند و توانايي رواني زنان در اين گونه مسايل بيشتر مي باشد و علت آن نيز ترشحات هورمون «استروژن» است ، هنگام متارکه مردان به دليل وابستگي به همسر از نظر مسايل تربيتي و مسايل حاکم بر زندگي ضربه بيشتري را متحمل مي شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مردان قرباني تاثيرات زيانبار طلاق
دکتر مظاهري دبير انجمن روان پزشکان ايران، تاثيرات زيانبار طلاق در خانواده را به ترتيب بر دوش فرزندان، سپس مردان و در انتها زنان دانست و اظهار داشت: از آنجاييکه مردان توانايي برخورد يا کنار آمدن با مشکلات را ندارند و توانايي رواني زنان در اين گونه مسايل بيشتر مي باشد و علت آن نيز ترشحات هورمون «استروژن» است ، هنگام متارکه مردان به دليل وابستگي به همسر از نظر مسايل تربيتي و مسايل حاکم بر زندگي ضربه بيشتري را متحمل مي شوند.

دکتر مظاهري افزود: از آنجاييکه مردان بخاطر مشغله کاري خارج از محيط خانواده نمي توانند همانند زنان زندگي را اداره کنند و عدم آشنايي با مشکلات محيط خانواده اعم از تربيت فرزندان و مسايل حاکم بر خانه، دچار شکست روحي رواني مي شوند.

طلاق؛ فرايندي با ابتدا و بي انتها
دکتر مهاجري جامعه شناس و آسيب شناس اجتماعي بر اين باور است که فرآيند طلاق بر اساس مطالعات جامعه شناختي فرايندي است که ابتدا دارد، اما انتهايي ندارد، به اين معنا که طلاق صد در صد اتفاق نمي افتد و صرفا اين مساله به شکل حقوقي پايان مي پذيرد، اما مسايل عاطفي ناخودآگاه در ذهن طرفين مي ماند.

افسردگي رايج ترين بحران مردان بعد از طلاق
دکتر توکلي روانپزشک، در تشريح پيامدهاي طلاق بر روي مردان گفت: غالبا احساساتي نظير نااميدي، ياس، افسردگي، کاهش اعتماد به نفس، کاهش پذيرش شخصيت فردي، زير سوال بردن زيباييهاي شخصي و زير سوال بردن تواناييهاي شخصي و فردي بعد از متارکه به شکل گسترده و پنهان در مردان شکل مي گيرد.

دکتر توکلي افسردگي را رايج ترين بحران مردان بعد از متارکه دانست و گفت: افسردگي در اين دوران بسيار شايع است؛ زيرا مردان نمي‌داند چه وضعيتي در انتظار آنهاست. به طور کلي در دوره‌ي پس از طلاق، خشم و تاسف و عشق و نفرت در هم مي‌آميزند. ممکن است بعضي اوقات، مرد احساس راحتي کند؛ زيرا بر اين باور است که ديگر فشارها و دخالتها تمام شده؛ اما ترس از آينده‌ي نامعلوم، اين احساس راحتي موقت را از بين مي‌برد. در اين دوران، مردان با يادآوري‌هاي مکرر گذشته و بررسي رابطه‌ي ازهم‌گسيخته‌ي خودشان، دچار اختلال تمرکز مي‌شوند و نمي‌توانند به هيچ‌چيزي به طور طبيعي فکر کنند.

دکتر مهاجري پيامدهاي منفي اقتصادي بعد از طلاق را در دو دهه اخير پر رنگ تر دانست و گفت: يکي از پيامدهاي منفي طلاق براي مردان که در دو دهه گذشته رواج پيدا کرده است مسايل اقتصادي ناشي از مهريه هاي سنگين است.

متاسفانه بخاطر رسم و عرف اشتباه حاکم بر جامعه مرداني که توان مالي کمتري دارند براساس هيجان، احساسات، چشم و همچشمي و بيان عشق و علاقه خود مهريه هاي سنگيني را که دور از عقل و منطق است تقبل مي کنند و دليل برخورد خود را جمله بي معناي « کي داده ، کي گرفته » مي دانند.

اين مساله باعث ضررهاي سنگين اقتصادي، رواني و اجتماعي براي مرد مي شود و سپس مرد را دچار عقده هاي نهفته براي بازپرداخت مهريه مي کند، و در صورت عدم توان پرداخت مرد دچار فرايند قضايي تازه ايي مي شود که تبعات رواني منفي در پي خواهد داشت.

سوختن و ساختن يا سوختن و سوزاندن
دکتر مهاجري در تشريح اين نظريه گفت: فرآيند طلاق در بررسيهاي جامعه شناسان 13 مرحله است، هفتمين مرحله آن طلاق پنهان است که با رنگ باختن عش و علاقه در محيط خانواده بين زوجين اتفاق مي افتد، و از آنجاييکه ساختار سنتي بر جامعه حاکم است، زنان به جمله «مي سوزم و مي سازم» اکتفا مي کنند، در اين مرحله زن معتقد به سوختن و ساختن براي نگاهداري از پيوند خود است، اين در حاليست که هر چه بسوزد مي سوزاند، و قرباني اين تفکرزنان، مردان مي باشند، در اين مرحله که به ظاهر بر اساس ايثار زن صورت گرفته است و مرد برنده آن است، آثار مخرب روحي و رواني و زيانبار آن بيشتر متوجه مرد مي شود.

دکتر مظاهري با اشاره به فرهنگ حاکم بر جامعه که از کودکي به دختران اجازه گريستن در صورت بروز مشکل را مي دهد، افزود: جامعه ما به زن اجازه گريه کردن را مي دهد، از دوران کودکي دختر بچه حق گريستن دارد در صورتي که اگر پسر بچه اي گريه کند همه او را سرزنش مي کنند، اين تلقين از دوران کودکي مدام در ذهن مرد شکل مي گيرد و از آنجاييکه عادتا مردان غرور مردانه اي دارند از گريستن و يا بيان مشکلات خود سرباز مي زنند، که اين مساله باعث رفتارهاي ناهنجاري در مردان پس از متارکه ، مانند پرخاشگري ، افسردگي و... مي شود.

مدت پايداري مردان بعد از طلاق
دکتر مظاهري درباره مدت پايداري مردان نسبت به همسر سابق خود پس از طلاق خاطر نشان کرد: عادتا مدت پايداري مردان پس از متارکه يا فوت همسر بسته به ميزان علاقه و وابستگي متغير است، در بعضي اوقات علاقه و وابستگي به همسر سابق مدت پايداري مردان را بالا مي برد، و در شرايطي ديگر سرخوردگي از ازدواج اول باعث بالا رفتن مدت تجرد مردان بعد از متارکه مي شود.
دکتر مظاهري افزود: تجربه نشان مي دهد مدت پايداري مردان به سه دليل نياز فردي مردان به يک شريک، وجود کودک در محيط خانواده و فشار اطرافيان، درصد بسياري از مردان در دو سال ابتدايي بعد از متارکه اقدام به ازدواج مجدد مي کنند.

مردان بعد از طلاق غمگين ‌تر از زنان
مردان در مقابله با تمامي مراحل مختلف قطع رابطه از زنان ضعيف تر هستند و طي چند سال اول پس از طلاق، روابط کمتري با دوستانشان برقرارمي کنند. روانشناسان و محققان معتقدند زنان در مقايسه با مردان در مواجهه با بحران ناگهاني مثل طلاق، با شرايط بهتر کنار مي آيند.

بنابر يک تحقيق در يورکشاير انگلستان ، 61 درصد از زنان طي 2 سال اول بعد از طلاق، بسيار خوشحال‌تر از موقعي هستند که هنوز در حال زندگي مشترک بودند در حالي که اين رضايتمندي تنها در 51 درصد از مردان وجود داشته است.

براساس اين تحقيقات زنان در مقابله با تمامي مراحل مختلف قطع رابطه از مردان قوي‌تر هستند و طي چند سال اول پس از طلاق، اين روابط بيشتري با دوستانشان برقرار و وقت بيشتري را صرف خانواده‌‌شان مي کنند و به‌دنبال مشاوره‌ها و درمان ناراحتي‌هايشان هستند در حالي که مردان غالبا به‌دنبال لذت‌هاي موقتي اند.

با از بين رفتن قبح فرآيند طلاق و افزايش آمار روبه رشد آن، روزانه افراد بسياري را در قالب دوست يا آشنا مشاهده مي کنيم که خواسته يا ناخواسته درگير اين اتفاق شوم شده اند. اما در اين بين تأثير طلاق بر روي مردان به صورت ناهنجاري هايي در جامعه بروز مي کند، گاها براي مقابله با مشکلات ناشي از طلاق به مسايلي پناه مي برند که از لحاظ عرف جامعه مذموم و نکوهيده است و براي خود شخص بار منفي بسياري دارد. بي شک عدم انديشه و وجود راهکار مناسب براي مقابله با اين مشکلات، جامعه را به سوي ورطه اي هولناک سوق مي دهد، ورطه اي که هر لحظه هر کداممان را به سوي خود مي کشد و مي بلعد.

مرداني مي توانند پس از طلاق موفق تر عمل کنند که تحمل مسئوليت انتخاب خودشان را داشته باشند.

براي کاهش آسيب هاي بعد از طلاق مي توان 8 راهکار تعريف کرد.
1. تحمل مسئوليت انتخاب. مرداني مي توانند پس از طلاق موفق تر عمل کنند که تحمل مسئوليت انتخاب خودشان را داشته باشند. در واقع بپذيرند که طلاق انتخاب خود آنها بوده و لزوما از بيرون به آنها ديکته نشده است. به جاي گشتن به دنبال مقصر، شيوه زندگي خود را تحليل کنند.

2. از مشاور و متخصص کمک بگيرند. براي شناخت زندگي پس از طلاق و مسئوليت هاي بعدي که به ويژه پس از طلاق بر عهده آنهاست، از وزان شناسان خانواده راهنمايي بگيرند.

3. حتما مسير گفت و گوي را با همسر قبلي خود محفوظ داشته باشند. در واقع از قطع ارتباط مطلق پرهيز کنند. هميشه زمينه بازگشت به زندگي مجدد را باز نگه دارند. حتي در قانون شرع اسلام، در بين 4 نوع طلاق، طلاق رجعي داريم که اگر زوجين پيش از سرآمدن عده 3 ماه و 10 روز است به هم برگردند، بدون عقد دوباره زن و شوهر هستند. در واقع اين موضوع مي تواند از بسياري از پيامدهاي فردي، خانوادگي و اجتماعي از جمله انحرافات جنسي و ... پيشگيري کند و تلاش براي تفاهم مجدد را موجب شود.

4. به هيچ وجه اصرار به قطع رابطه کامل فرزندان با مادر خود نکنند.

5. به هيچ وجه در مقابل فرزندان از مادر آنها بدگويي نکنند، ولو اينکه مادر مقصر باشد. در واقع ذهن بچه ها مقصر را شکل ندهند.

6. شبکه روابط اجتماعي را هم براي خود و هم با مديريت خود براي فرزندانشان شکل دهند. در واقع نبايد بگذارند طلاق روابط اجتماعي منفي را جايگزين روابط اجتماعي مثبت کند.

7. اگر خواستند که بچه اي از همسردوم خود داشته باشند، پيش از اقدام موضوع را با فرزند يا فرزندان اولي که با انها زندگي مي کنند در ميان بگذارند و موضوع را طرح کنند. به عبارتي حق انتخاب دهند.

8. مردان پيش از رسميت دادن به ازدواج مجدد خود، زمينه آشنايي فرزند يا فرزندان را با آن خانم فراهم کند. در اين مورد مي توانند از مشاور تخصصي در اين زمينه کمک بگيرند.
گردآوري:بخش زناشويي بيتوته
منبع:

tabnak.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۳۸۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور آموزش‌های مهارتی می‌بینند

 معاون وزیر کار و رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور صبح امروز در هشتمین همایش سراسری مدیران سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در استان کردستان اظهار داشت: رویکرد مهارت‌آموزی از نکات مهم تحقق شعار  سال است و در این راستا تعهد داریم طی قراردادی با آموزش و پرورش ۲۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان کشور را در بحث مهارت آموزش دهیم.

 مهرداد عظیمی، با اشاره به مفهوم شعار سال از نگاه مقام معظم رهبری، افزود: جهش تولید با مشارکت مردم یک انتخاب راهبردی در این راستا بوده و خادمان کشور باید به برخی موضوعات نگاه ویژه‌تری داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مسئله اصلی کشور است، افزود: دشمن همواره در این حوزه برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌کند، لذا دولت باید با کار جهادی در حوزه تولید و با نگاه جهشی به تحقق شعار سال گام بردارد.

 عظیمی خاطر نشان کرد: توسعه مراکز جوار کارگاهی، با هدف تربیت نیروی متخصص برای تولید نیاز‌های اساسی کشور ضروری است و ارتقاء این مراکز و آموزش و سنجش صلاحیت از جمله اولویت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور طی سال‌جاری خواهد بود.

به گفته عظیمی، سازمان فنی حرفه‌ای کشور دارای ۴ هزار و ۱۶۲ گارگاه و واحد آموزشی، ۲۲ هزار آموزشگاه آزاد در کشور است و این ظرفیت ارزشمند می‌تواند در آموزش نیروی کار کارآمد و متخصص در کشور بسیار تاثیرگذار و نقش‌آفرین باشد.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه از کردستان به عنوان سرزمین استعداد‌های درخشان در حوزه‌های مختلف نام برد و گفت: این استان ظرفیت‌های خدادادی به ویژه نیروی انسانی توانمند و متخصصی دارد که باید به این ظرفیت‌ها در معرفی استان کردستان توجه شود.

وی گفت: مطالبات مردم کردستان از دولت زیاد است که خوشبختانه بخشی از این مطالبات در این دولت با تلاش‌های صورت گرفته جامه عمل پوشانده شده است که این اقدامات باید به خوبی منعکس شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در کشور آموزش‌های مهارتی می‌بینند
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • رئیسی: تعلیم‌وتربیت اساسی برای ارتقا یک نسل است (فیلم)
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله نخست کشور است
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • آموزش و پرورش نه مسئله با اولویت، بلکه مسئله اول کشور است
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است