آقای مدیری لطفا روی صندلی سینما ننشینید
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۳۸۵۶۶
عصر روز یکشنبه مهران مدیری در اولین اکران مردمی فیلمش در مشهد به سینما هویزه رفت تا در میان خیل علاقهمندانش، نخستین فیلم سینمایی خود را با مردم ببیند؛ فیلمی که در طول چند روزی که از اکرانش میگذرد، شاید فقط به خاطر داشتن نام این طنزپرداز موفق تلویزیون، توانست رکورد فروش فیلمها در نخستین هفته اکران را بشکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قدس آنلاین- عصر روز یکشنبه خیابان دانشگاه مشهد به خاطر حضور مهران مدیری در سینما هویزه بار ترافیکی وحشتناکی را متحمل شد. حضور پرشور مردمی که احتمالاً اغلب آنها نه برای دیدن «ساعت پنج عصر» بلکه برای دیدن کارگردان موفق تلویزیون و گرفتن عکس یادگاری با او عبور و مرور مردم و خودروها را سد کرده بودند.
بالاخره مدیری در میان حلقه محافظانش وارد سینما شد. کسی که این صحنه را میدید و نمیدانست چه خبر است، احتمالاً با خود فکر میکرد که پادشاه یکی از جزایر غرب آفریقا به سفر آمده است، نه کارگردانی که در برنامههای تلویزیونی همه و بویژه مسئولان را به مردمداری توصیه میکند.
بیشتر منتقدان معتقدند که «ساعت پنج عصر» فیلم ضعیفی است و مطمئناً اگر اسم مهران مدیری نبود، هیچ اقبالی برای فروش نداشت. ولی مدیری با نمایشی که برای اکران به راه انداخت، توانست خوب بفروشد. البته بخشی از این فروش را هم مدیون همین بازیها و برو بیاهایی است که برای دیدن و همراهیکردن تماشای فیلمش با مردم به راه انداخته است. اما در این میان یک سؤال مطرح است که چرا کسی که مرتباً دم از همراهی با مردم میزند و خود را یک هنرمند مردمی میداند، این همه راه را از تهران به مشهد رفت ولی با هیچ خبرنگار و عکاسی کوچکترین ملاقات و نشستی نداشت و حتی ورود خبرنگاران به سالن سینما را هم منوط به داشتن درخواست کتبی کرده بود!؟
آیا معنای اکران مردمی این است که فقط کسانی که توصیه و سفارش داشتند، برای گرفتن عکس یادگاری وارد محل نگهداری او شوند و بقیه برای دیدن این هنرمند صف ببندند!؟ تازه، بعد از کلی معطلی، آقای مدیری متکبرانه از پشت پنجره اتاقی که در آنجا محافظت میشد، با تکاندادن دست برای آن همه مشتاقی که هزینه کرده بودند او را ببینند، دستی تکان داد و لبخندی زد. آقای مدیری شما با پول مالیات همین مردم به صدا و سیما رشد کردید و بخواهید یا نخواهید مدیون همه آنها هستید. پس بدانید که این نوع رفتار با مردم در شأن هنرمند باسابقهای همچون شما نیست.
شاید مدیری فکر کرده که میتواند با این هیاهوها حواس منتقدان را از ضعفهای فیلمش پرت کند ولی هر کسی که سینما را با دید حرفهای تماشا میکند، بعد از دیدن نخستین پلانهای «ساعت پنج عصر» این سؤالات در ذهنش ایجاد میشود که چرا کارگردانان موفق تلویزیون در سینما موفق نیستند؟ و چرا هنرمند باسابقهای مانند مدیری زیر بار ساخت فیلمی با چنین فیلمنامه مغشوش و سستی رفته است؟
حقیقت اینجاست که نمیشود منکر جریانساز بودن مدیری در حوزه طنز تلویزیونی شد ولی به نظر میرسد او در سینما یک مبتدی است و هنوز برای تبدیلشدن به یک کارگردان ششدانگ سینمایی راه زیادی در پیش دارد. «ساعت پنج عصر» نشان داد کسی که در یک مدیوم هنری موفق بوده است، لزوماً نمیتواند موفقیت خود را در مدیوم دیگری تکرار کند.
منبع: روزنامه قدسمنبع: قدس آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۳۸۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدن «مست عشق» را به دیگران پیشنهاد کنید / از کار با «حسن فتحی» لذت بردم
به گزارش قدس آنلاین به نقل از صبا، فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس «مست عشق» گفت: داستان شمس و مولانا در سالهای قبل بنا بود برای ساخت یک سریال تلویزیونی نگارش شود و مقدمات آن فراهم شده بود اما چون نگاه تلویریون حاکم بود نتوانستم با آن موقعیت کنار بیایم.
او ادامه داد: زمانی که با حسن فتحی برای کار دیگری به ترکیه رفته بودیم، زمینه را برای پرداختن به این طرح مساعد دیدیم… تولید پروژه شمس و مولانا را مطرح کردیم و استقبال زیادی از ایده اولیه «مست عشق» صورت گرفت.
بین طرحهایی که داشتیم این طرح، هفتمین اتودی بود که به آن رسیدیم و به جز طرح کلی، بقیه طرح را بر اساس چارچوب همان طرح ادامه دادیم. فیلمنامه فعلی «مست عشق» نسخه یازدهمی بود که در نهایت به آن رسیدیم.
او در پاسخ به این سئوال که نسخه نهایی اثر تا چه حد به ایده اولیه نزدیک است و توانسته به موفقیت برسد؟، گفت: تماشاگران باید پاسخ این پرسش را بیان کنند. ما تلاش خود را در این راستا انجام دادیم. پیشنهاد میکنم اگر مخاطبان فیلم چیزی در آن دیدند، دیدن «مست عشق» را به دیگران پیشنهاد کنند.
این فیلمنامهنویس درباره همکاری با حسن فتحی نیز گفت: قبلا با آقای فتحی همکاری کرده بودم… خیلی با هم تفاهم فکری داریم و خیلی خوب با هم کار میکنیم. این همکاری به خصوص برای من لذتبخشتر از همکاری گذشته بود. من و آقای فتحی به این موضوع علاقه ویژهای داشتیم. در این پروژه به صورت مداوم پنج،شش سال با هم کار کردیم و من از کار با او لذت بردم.
شب گذشته در آغاز اکران خصوصی فیلم «مست عشق» در رزمال که در غیاب کارگردان و بازیگران فیلم و با حضور چهرههایی چون بهمن فرمانآرا، رضا کیانیان، همایون اسعدیان، مازیار میری، نوید محمودی، هوشنگ گلمکانی، حامد عسگری و … برگزار شد، مهتا ملکزاده مدیر سینما به حاضران خوشامد گفت و در ادامه، فرهاد توحیدی پیش از شروع نمایش فیلم روی صحنه رفت و با خواندن عزلی از مولانا [هر که او پست و مست عشق نشد/ تا ابد در خمار خواهد بود] و ضمن اشاره به پرداخت مولانا به عشق به جمال، کمال و بالاترین مرتبه عشق از نگاه او، گفت: اگر دیوان شمس و مثنوی مولوی را مطالعه کنید، چکیده آن چیزی جز عشق نخواهد بود. توحیدی به این نکته اشاره کرد که تهیهکننده فیلم در ترکیه به سر میبرد و مشغول انجام امور مربوط به نمایش عمومی فیلم در این کشور است.
شهاب حسینی در نقش (شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر در نقش (مولانا)، حسام منظور در نقش حسام الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، ابراهیم چلیکول (اسکندر) هانده ارچل در نقش (کیمیاخاتون)، بنسو سورال در نقش (مریم)، سلما ارگچ (همسر مولانا) ، بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (فرزند بزرگ مولانا)، هالیت ارگنچ ( پدر مولانا) و بوران کوزوم در نقش علاءالدین (پسر مولانا) در «مست عشق» بازی کردهاند.
از سایر عوامل اصلی فیلم میتوان به تهیه کننده: مهران برومند، فیلمنامهنویسان: حسن فتحی و فرهاد توحیدی، جانشین تهیه کننده: شهرام زاهدی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی، مدیر هنری: نیلوفر چامور، طراح گریم: ایمان امیدواری، سرپرست گروه کارگردانی: محمدرضا رستمی، دستیار اول و مدیربرنامه ریزی: فاتیح کُجا، مدیرتولید: تولگا توسون، طراح جلوه های ویژه میدانی: آیتکین یالچین، مدیرصدابرداری: جیهان آلینگان، طراح بدلکاری: شاهین کاراکوش، عکاس: مرتضی اتابکی، طراح کانسپت: رضا همتی راد، تهیه کننده اجرایی: فریده اوزال، مدیر پست پروداکشن: رضا اوزال، سرمایهگذاران: شرکت سیماریا و شرکت ای. ان. جی اشاره کرد.