Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، با بررسی آثار منوچهر نیازی در حراج تهران، شاهدِ یک آهنگ طبیعی رشدقیمت در آثار این هنرمندیم. قیمت‌ها به مرور از سال 1392، تا 1396 به ترتیب 18، 36، 42، 60 و 150 میلیون تومان رشد داشته. از طرفی همه‌ی کارهای ارائه شده‌ی نیازیدر حراجی تهران، تابلوهای تنهی درخت این هنرمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منوچهر نیازی در آستانه هشتاد سالگی است.

این نقاش در همینرابطه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: من 65 سال است که نقاشی می‌کنم، و سعی کرده‌ام که در جا نزنم. شما اگر کارهای 60 سال پیش مرا ببینید، کاملاً کلاسیک است؛ عین عکس. کارهایم را پله‌پله آورده‌ام جلو. من در عمرم به غیر از نقاشی هیچ‌ کاری نکرده‌ام. قدیم روزی 16 ساعت کار می‌کردم، اما حالا بیشتر از یکی دو ساعت در روز نمی‌توانم کار کنم.خوشبختانه حراجی باعث شد که قیمت آثار تا یک سقف معمولی افزایش پیدا کند.باید قبل از حراجی هم قیمت‌ها می‌رفت بالا. در حراجی آثار مرا یک فرد معمولی خرید، بدون سفارش و زیرمیزی؛ کسی بود که به بیوگرافی هنری من علاقه داشت. همیشه دوست داشته‌ام بدانم که خریدار اثر من، کارم را برای چه می‌خرد؟ اینکه کار را برای دکور می‌خرد یا برای خاطر منوچهر نیازی؟

وی ادامه داد: مسئله‌ی دیگری که در قیمت‌گذاری‌ها مؤثر است، این است که بازار هنر وقتی می‌بیند که هنرمندی پیر شده‌ است به سمتش روی می‌آورد. مثل پرویز کلانتری که قیمت کارهایش در اواخر عمرش خیلی بالا رفت. این اقبالبه خاطرسن هنرمند و اثر است. کسی هم که در این کار سرمایه‌گذاری می‌کند کاملاً‌ جوانب کار را درنظر می‌گیرد که ضرر نکند.این‌که فلان هنرمند چند سال است که کار کرده و نمایشگاه‌هایش چه بوده و ... برایش اهمیت دارد. علاوه بر حراجی، وقتی که موزه امام علی تولدم را جشن گرفت، بعد از آن هم یک‌سری حرکت‌هاییشد. این دیگر بستگی به سطح درک عمومی مردم دارد که هنرمندان‌شان را بشناسند. در سال گذشته در گالری نیکلا فِلامِلپاریس نمایشگاه گذاشتم.در آن نمایشگاه، 23 تا تابلو داشتم، تا شب دوم نمایشگاه، بیست و یکی از کارهایم فروش رفت. بیشتر هم فرانسوی‌ها خریدند.

این هنرمند درباره‌‌ی تابلوهای تنه‌ی درختش که هر سال در حراجی ارائه شده، گفت: این نوع از درخت‌های من که در حراجی ارائه شد، نوع جدیدی در تابلوهای من است. قدیم در ایران فقط من و سهراب روی تنه‌ی درخت کار می‌کردیم. من با سهراب چندین سال هم‌آتلیه بودم.روبه‌روی سینما شهرفرهنگ، یک آتلیه داشتم که سهراب هم می‌آمد آنجا. گه‌گاهی هم با هم دوتایی ورکشاپ داشتیم. ولی هیچ وقت مقلد همدیگر نبودیم. تنه‌های درخت سهراب، با رنگ قهوه‌ای شماره 3 (یا اَمْبَر) کار شده که قهوه‌ای تندی است. اما تنه‌های درخت من بیشتر رنگین و رنگباز است. زمینه‌ی کارهایم هم بیشتر حالت نقطه‌پردازی است. کارهای سهراب بیشتر در یک پونالیزه قرار می‌گیرد. حالا صحبت‌ شده که از سال آینده کارهای قدیم‌ام را هم در حراج بگذارند. قدیم، کارهای «کلاسیک جدید» کار می‌کردم، مثل منظره. تنه‌های درخت چون مربوط به سال‌های اخیر کاری من است، در حراجی هم شرکت داده میشود.

آثار شما از طریق واسطه‌ها ومجموعه‌دارها به حراجی راه پیدا می‌کند، یا آثار را مستقیماً از خود شما می‌خرند؟

با خانم مژده طباطبایی که صاحب گالری مژده‌اند، همکاری‌های متعددی با هم داریم. من خودم آثار را انتخاب می‌کنم و خانم طباطبایی، کارهارا مدیریت می‌کنند.

آیا در حراج‌های کریستی و ساتبی هم آثار شما حضور دارند؟

کاری دارم که در پنجاهمین سال فعالیت گالری سیحون، دوباره بعد از سالیان سال در معرض دید عموم قرار گرفت. تابلوی بزرگی هم است. وقتیآقای سمیع‌آذر این را امسال دیدند،تصمیم گرفتند که آن را به حراج کریستی ببرند. کل این تابلو یک رنگ است؛ متشکل از لکه‌های آبی.

بیش از 50 سال پیش، بانک کشاورزی کاری از من به قیمت 3 هزار تومان خرید. بانک کشاورزی یکی از کلکسیون‌های بزرگ آثار هنری را دارد. این بانک قبل از انقلاب از من کار خریده، بعد از انقلاب هم 16 سال پیش در نمایشگاهی در تالار وحدت، تابلویی داشتم که با تمام سکه‌های جهان، یک قلب سوررئال درست کرده بودم. این بانک آن موقع، آن را به قیمت 1 میلیون تومان خرید. هم‌چنین تقریباً 15 سال پیش در نگارخانه کاخ سعدآباد نمایشگاهی داشتم، که بانک سامان یکی از شاهکار‌هایم راخریداری کرد.

نیازی درباره‌ی فعالیت‌های اخیرش گفت: گالری 55 پاریس،نمایشگاهی از آثارم راگذاشته که باید به‌خاطرش 20 مرداد به فرانسه بروم. من هر سالهدر پاریس نمایشگاه انفرادی دارم، به اضافه‌ی نمایشگاه‌های جمعی‌ای کهچندان مستلزمِحضور خودم نیست.

آثار منوچهر نیازی در حراجی تهران

عکس: تهمینه شاهسوار

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۰۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

همزمان با آغاز سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت  در مصلای تهران برقرار است، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نیز با آثار خود در این رویداد حاضر شده است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همزمان با آغاز سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از 19 تا 29 اردیبهشت  در مصلای تهران برقرار است، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نیز با آثار خود در این رویداد حاضر شده است. 

درهای نمایشگاه کتاب گشوده شد؛ سی‌و‌پنجمین دوره به روایت آمار

گفتنی است کلیه آثار اسنادی، پژوهشی و تاریخی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با 20 درصد تخفیف در این نمایشگاه عرضه می‌شود. که همه عموم می توانند جهت تهیه کتاب های مورد نظر خود به سایت فروشگاه به آدرس http://shop.hdrdc.ir/ مراجعه کرده و با ارائه کد تخفیف defa1403 از تخفیف 20 درصدی نیز استفاده کنند.

این تخفیف تنها در ایام نمایشگاه کتاب معتبر خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایش برگزیده‌ای از آثار رضا مافی در موزه هنر‌های معاصر تهران
  • حضور مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • عکس| واکنش منوچهر هادی به جنجال سریال افعی تهران
  • قیمت خرید کتاب‌های درسی اعلام شد+ تقویم زمانی سفارش
  • قیمت خرید کتاب‌های درسی اعلام شد+ تقویم زمانی سفارش کتاب‌های درسی
  • حاشیه‌ها «لایه‌های دروغ» را به «تاوان» رساند؟
  • دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس 
  • نقدی بر حصار کشی و اسباب‌کشی درختان از پارک‌ها
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • علت حصارکشی در پارک لاله چیست؟ +عکس