کودکان هم ورم مفاصل میگیرند
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۴۰۸۶۲
هنگامی که بیشتر مردم درباره ورم مفاصل (آرتریت) فکر می کنند، این بیماری را با کودکان ارتباط نمی دهند. اما شایعترین تصور نادرست درباره ورم مفاصل این است که آن را یک بیماری مختص به افراد پیر در نظر می گیرند. در واقعیت، ورم مفاصل هر فردی در هر سنی را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.
در افراد جوان و کودکان زیر 16 سال، ورم مفاصل به صورت متفاوت از بزرگسالان طبقه بندی می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصرایران، کودکان علائمی متفاوت را تجربه می کنند و به طور کلی شرایط بهبودی در آنها به واسطه پیش بینی بیماری مطلوبتر است.
ورم مفاصل دوران کودکی به نام ورم مفاصل نوجوانی یا ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانی شناخته می شود.
زیرمجموعه های ورم مفاصل نوجوانی
برای دهه ها، ورم مفاصل نوجوانی به سه زیرمجموعه تقسیم شده بود که هر یک مفاصل مختلف را با یک الگوی مشخص از علائم تحت تاثیر قرار می دهند:
ورم مفاصل نوجوانی پلی آرتیکولار
ورم مفاصل نوجوانی پوسی آرتیکولار
ورم مفاصل نوجوانی سیستمیک
بیماری سیستمیک اغلب با تب آغاز می شود که شکل گرفته و از بین می رود و برای چند هفته یا چند ماه ادامه می یابد. همچنین، راش پوستی با رنگ روشن ممکن است روی ران ها و سینه پدیدار شود
در سال 2001 اتحادیه بین المللی انجمن های روماتولوژی (ILAR) ورم مفاصل نوجوانی را به زیرمجموعه های بیشتری تقسیم کرد، که این کار عمدتا با اهداف پژوهشی انجام گرفت.
به نظر می رسد هفت زیرمجموعه ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانی به تکامل و توسعه خود ادامه خواهند داد، زیرا هر چه بیشتر از این شرایط اطلاعات کسب شده است. برای ایجاد درک اولیه، اجازه دهید سه زیرمجموعه اصلی ورم مفاصل نوجوانی را مد نظر قرار دهیم.
بیماری پلی آرتیکولار
بیماری پلی آرتیکولار بسیاری از مفاصل را شامل می شود. این نوع از ورم مفاصل نوجوانی بیش از پنج مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد و شبیهترین نمونه به آرتریت روماتوئید بزرگسالان است. دختران نسبت به پسران دو برابر احتمال بیشتری دارد به این بیماری مبتلا شوند. مفاصل به طور معمول به صورت متقارن (در هر دو سمت) تحت تاثیر قرار می گیرند.
در این بیماری اغلب مفاصل کوچک دست ها و همچنین مفاصل دیگر تحت تاثیر قرار می گیرند. تب خفیف، کاهش وزن، و کم خونی ممکن است شکل بگیرند و در موارد شدید، احتمال مواجهه با مشکلات رشد وجود دارد.
آزمایش عوامل روماتوئید در بیشتر کودکان مبتلا به بیماری پلی آرتیکولار منفی است و روند درمان و بهبودی به طور معمول خوب دنبال می شود. اقلیتی از کودکان که عوامل روماتوئید در آنها مثبت است، به نظر می رسد در معرض خطر بیشتری برای تخریب مزمن و پیشرونده و آسیب مفصلی قرار دارند.
بیماری پوسی آرتیکولار
بیماری پوسی آرتیکولار نوعی از ورم مفاصل نوجوانی است که چهار مفصل یا کمتر را تحت تاثیر قرار می دهد. شایعترین مفاصلی که تحت تاثیر قرار می گیرند زانوها، آرنج ها، مچ ها و قوزک ها هستند.
به طور معمول، در این بیماری مفاصل به صورت نامتقارن تحت تاثیر قرار می گیرند (به عنوان مثال، مفصل در یک سمت بدن تحت تاثیر قرار می گیرد و نه هر دو سمت بدن). بیماری پوسی آرتیکولار به عنوان شایعترین نوع ورم مفاصل نوجوانی شناخته می شود. این نوع از ورم مفاصل نیز بیشتر دختران را تحت تاثیر قرار می دهد.
جواب آزمایش پادتن ضد انسدادی (ANA) در افراد مبتلا به این بیماری به طور معمول مثبت است و مستعد یک بیماری التهابی چشم به نام ایریدوسیکلیت هستند. در طبقه بندی جدید، این نوع از ورم مفاصل نوجوانی به نام ورم مفاصل ایدیوپاتیک نوجوانی الیگو ارتیکولار شناخته می شود.
بیماری سیستمیک
بیماری سیستمیک با علائم عمومی که اندام ها و قسمت های درونی بدن به غیر از مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهند، آغاز می شود. این نوع از ورم مفاصل نوجوانی کمترین شیوع را دارد.
بیماری سیستمیک اغلب با تب آغاز می شود که شکل گرفته و از بین می رود و برای چند هفته یا چند ماه ادامه می یابد. همچنین، راش پوستی با رنگ روشن ممکن است روی ران ها و سینه پدیدار شود. کودکان مبتلا به بیماری سیستمیک ممکن است موارد زیر را بروز دهند:
- نشانه های بزرگ شدن طحال و غدد لنفاوی
- التهاب عضله قلب و بافت های اطراف آن
- تعداد بالای گلبول های سفید خون
- کم خونی
- خستگی
- کاهش وزن
روند بهبودی بیماری سیستمیک مطلوب در نظر گرفته می شود. در 75 درصد موارد، این بیماری بدون اثرات طولانی مدت فروکش می کند.
منبع: اقتصاد آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۰۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت یک کارگردان از فیلمسازی در نوجوانی/ هیچ چیز جز گوشی موبایل لازم نیست
به گزارش قدس آنلاین، اولین دورهمی آسمونیها در جشن ۱۰ سالگی فعالیت بادبوم ویژه فعالیتهای سینمایی نوجوانها در مجموعههای سینمایی و تلویزیونی، با حضور حمید امامی دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان کارگردان سینما و جمعی در خانه هنرمندان برگزار شد.
سید حمید امامی مدیر بادبوم به جمع هنروران نوجوان حاضر در جشن اشاره کرد و گفت: ما در این جمع قرار بود یک دورهمی ساده داشته باشیم اما کار گسترده شد و بخاطر محدودیت فضا نصف بچههایی که قرار بود دعوت شوند، دعوت نشدند و انشالله دورهمی بعدی در ورزشگاه آزادی باشد.
موضوعات «آسمون» را مطابق با نوجوانان انتخاب کنیم
او به آغاز فعالیت بادبون در سال ۹۳_۱۳۹۲ پرداخت و از خانوادههای بچههای عضو بادبوم قدردانی کرد و افزود: از تمام پدر و مادران بچههای عضو بادبوم بخاطر اینکه این سالها با ما ساختند درحالی که بارها موقعیت بادبوم عوض شد، تشکر میکنیم.
دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و ادامه داد: امروز آغاز رسمی جشنواره آسمون است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوای برای بچههای ۹ تا ۱۸ سال است که جوایز بسیار ارزشمندی دارد و که آغاز رسمی آن با شماهایی است که در این مدت با ما بودند.
امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزئیات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است، تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط با نسل ضد و دهه هشتاد و نودیها باشد چون میخواهیم ثابت کنیم نوجوانها میتوانند آینده خودشان را شکل بدهند.
برای فیلمسازی از خودتان شروع کنید
سپس، محمدرضا خردمندان کارگردان سینما در سخنانی نوجوانی را بهترین دوره زندگی هر فرد دانست و افزود: باید برای دوره نوجوانی بهشدت تلاش کرد و اشتباه اینجا جایز است و حتما در بزرگسالی میتوان از اندوختههای آن استفاد کرد.
او از تکرار تجربه در نوجوانی بهعنوان یک توصیه یاد کرد و تاکید کرد: در نوجوانی باید بسیار تجربه کرد؛ این دوره فرصتی برای آزمون و خطاست و هیچ اشکالی ندارد و خطا کرد چراکه این تجارب مواد خام آینده خواهند شد تا از آنها استفاده مفید کرد.
این فیلمساز در توصیههایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و ارزانقیمت شروع کردهام. به بچههایی که میخواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، توصیه میکنم از خودتان و تجارب و خاطرتتان شروع کنید؛ تمام آنچه که شما هستید و تجریه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهند کرد.
به اولین چیزی که نیاز دارید، ایده است
خردمندان از ایده بهعنوان اولین مرحله برای فیلمسازی یاد کرد و گفت: یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست پس در خاطراتتان جستجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را به خوبی میشناسید چوم همراه با رنج و حس غرور و ... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همینها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد چراکه به ابعاد آن اشراف دارید.
او به ذکر نمونههایی از تجارب مشترک بچهها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که بهخوبی آن را میشناسید، فیلم بسازید که جزئیات قابل لمس از آنها در ذهن داشته باشید که همگی برامده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ اولین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساختهاند. البته اینکه آیا این خاطرات بهتنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آنها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود.
کارگردان "بیست و یک روز بعد" تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوانها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم در اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی میشد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و این سوژه برای من محور یک داستان شد چون او را بهخوبی میشناختم.من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و اولین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم میتوانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم "بیست و یک روز بعد" که قصهی واقعی داشت با هدف حرکت بهسمت درون مایه تخیل به آن آمیخته شد تا بتوانیم در فیلم حرفی داشته باشیم.
خردمندان خطاب به حاضرین گفت: توصیه میکنم تجربیات و خاطرات خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که بهشدت آنها را میشناسید را بنویسید که برای شما تولید داستان میکنند. بهنظرم فیلم ساختن بهشدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلمسازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دست همگی قرار دارد.
او افزود: بچههایی که میخواهند بازیگر شوند باید ده برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و دهها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یادبگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیهسازی کنند و برای نقشهای مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.