Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عضو شوراي شهر تهران معتقد است در بستن ليست اصلاح‌طلبان «بي صداقتي و انحصار طلبي» رخ داده است و شوراي پنجم مسير شوراي اول را طي مي‌کند.

سرويس سياست مشرق - احمد حکيمي پور عضو و رئيس فراکسيون اصلاح طلبان دوره چهارم شوراي شهر تهران است؛ وي حضور در سپاه پاسداران و جبهه هاي جنگ را تا رده‌هاي فرماندهي گردان در کارنامه خود دارد و در عمليات‌هاي مهمي در دفاع مقدس حضور داشته و از جانبازان جنگ تحميلي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حکيمي پور با انتقاداتش به عملکرد شهرداري تهران بويژه در ايام منتهي به انتخابات رياست جمهوري بيش از گذشته در رسانه‌ها مطرح شد و اوج اين موضوع به ماجراي املاک شهرداري رسيد؛ اتفاقي که به اذعان خود آقاي حکيمي پور، انتشار آن کار اشتباهي بود که از سوي مدير يک وبسايت صورت گرفت و قرار نبود منتشر شود. وي همچنين تاکيد مي‌کند که «املاک نجومي» در جايي بيرون از شوراي شهر ساخته و پرداخته شد؛ موضوعي که در مناظرات انتخاباتي هم مطرح و از اتاق عمليات رواني به رياست يکي از نامزدهاي فعلي شهرداري تهران پرده برداشته شد.
حکيمي پور معتقد است در بستن ليست اصلاح‌طلبان «بي صداقتي و انحصار طلبي» رخ داده است و اعضاي اصلاح طلب شوراي چهارم بطور سيستماتيک از ليست کنارگذاشته شده‌اند. ايشان دخالت مسائل اقتصادي در تصميم‌گيري‌هاي سياسي جريان اصلاحات را نيز تاييد کرده اند. وي ساز و کار تصميم گيري را اينگونه توضيح داده است که تصميمات در جايي بيرون از شورايعالي سياستگذاري گرفته مي‌شود و تنها براي کسب مشروعيت به داخل شورايعالي مي‌آيد؛ البته ايشان در مقابل سؤالات ما درباره تصميم‌گيران و اصطلاحا پدرخوانده‌هاي جريان، تن به پاسخ صريح نمي‌دهند و آن را به آسيب‌شناسي‌هاي بعدي موکول مي‌کنند.



مهمترين نکات مطرح شده در گفتگو با احمد حکيمي پور بدين شرح است:

- در قضيه بستن ليست شوراي پنجم حرف زياد زده شده و الان هم جريان اصلاحات در حال بررسي و آسيب شناسي اين موضوع است.- به عنوان يک حزب عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، در انتخابات مجلس دهم هم به فرآيند شکل گيري ليست نقد داشتيم.- جريان اصلاحات پدرخواندگي بر نمي تابد و عده اي نبايد چنين رفتاري از خود نشان دهند.- تصميماتي در بيرون دارد اخذ مي شود و مي آيد در شورايعالي مشروعيت حقوقي مي گيرد. اين کار بي صداقتي و عدم شفافيت است.- در شوراي اول جريان اصلاحات کلت را برداشت، گلنگدن را کشيد و به سر خودش شليک کرد- به ما خبر رسيد که دارند پنهاني امضا جمع مي کنند که اعضاي شوراي فعلي در ليست شوراي پنجم نباشند.- محسن هاشمي گزينه مطلوب براي شهرداري تهران است. خيلي از راي دهندگان هم به اين نيت به ايشان راي دادند.- نمي‌خواهم بگويم ايشان را حذف کردند اما شوراي پنجم توانايي هاي محسن هاشمي را ناديده مي‌گيرد.- عبارت املاک نجومي را من نگفتم. من همواره گفتم املاک واگذار شده و اين عبارت بيرون شکل گرفت.- شوراي پنجم مسير شوراي اول را طي مي‌کند.
**در ادامه مشروح گفتگو مشرق با احمدي حکيمي پور از نظرتان مي‌گذرد:


آقاي حکيمي پور گفتگويمان را از حضور شما در شوراي شهر اول شروع کنيم. چه شد که يکباره به شما پيشنهاد شد و از زنجان آمديد در ليست انتخابات شوراي اول شهر تهران. چطور شد که تجربه اول شوراهاي شهر در تهران آغشته به مسائل سياسي شد و آن سرنوشت را پيدا کرد؟
بسم الله الرحمن الرحيم. من قبل از اينکه عضو شوراي شهر تهران شوم، يک دور نماينده مجلس دوره چهارم بودم. در عرصه سياست و عرصه عمومي حضور داشتم و اين حضور با ورودم به مجلس چهارم بيشتر شد. قبل از آن هم ما جزو نسلي بوديم که بيشتر وقت مان در دفاع مقدس گذشت، اما همراه با آن من تحصيل هم مي کردم.

عضو سپاه هم بوديد؟
بله من عضو سپاه بودم. از سال 74 ديگر براي ادامه تحصيل از سپاه آمدم بيرون.

با چه درجه اي آمديد بيرون؟
در زمان ما درجه نبود. درجه بعد از قبول قطعنامه مرسوم شد.

شما سال 74 بيرون آمديد و قطعنامه سال 67 پذيرفته شد؟!
نه نه. عذر مي خواهم. سال 64. من اشتباه کردم. من سال 64 بعد از عمليات والفجر هشت که فاو را ما فتح کرده بوديم، رزمندگان فاو را فتح کرده بودند و ما هم در عمليات توفيق حضور داشتيم و من در لشکر عاشورا بودم، آمدم ديدم که ستاد خبر داد که بالاخره جواب استعفاي تو آمد. دو سال طول کشيد تا موافقت کنند. من رفتم دنبال ادامه تحصيل تا هم بتوانم راحت تر و داوطلبانه به کار جبهه و جنگم بپردازم و هم به تحصيل. لذا از سپاه آمدم بيرون و از آن سال فقط بسيجي بودم. منتها در جنگ مسئوليتهايي داشتم که فرمانده گردان بود، معاونت و اينها در عمليات هاي مختلفي که حضور داشتم و ماموريتهاي پدافندي و در نهايت هم توفيق داشتم افتخار جانبازي نصيبم شد.
منتها در دوره جنگ ما ديگر جنگ را مساله اصلي مي دانستيم و سياست براي ما فرع بود. هر وقت مي آمديم پشت جبهه و مرخصي و اينها مسائل کشور را هم رصد مي کرديم. البته در خود جبهه و جنگ هم غافل از مسائل سياسي نبوديم، اما براي ما چون امام فرموده بودند که مساله اصلي جنگ است براي ما آن بحث، بحث اصلي بود.
بعد از جنگ اين گشايش فراهم شد و من به عنوان کانديداي رزمندگان و خانواده شهدا و نه کانديداي جناحي از زنجان به مجلس چهارم راه پيدا کردم در حالي که تنها 28 سال داشتم. بعد از مجلس هم که در وزارت دارايي، عضو هيات مديره سازمان اموال تمليکي بودم تا رسيد به دوره اصلاحات در سال 76 که بعد از آن هم بحث انتخابات شوراها مطرح شد. بنده از سوي گروههاي خط امامي آن زمان که بعد از دوم خرداد اسم آنها شده بود گروههاي دوم خردادي، براي شوراي شهر تهران کانديدا شدم. لذا از زنجان بلند نشدم بيايم تهران. ما در واقع مي شود گفت که به نوعي اينجا بوديم، از دوران تحصيل و از مسائل شهر تهران بي خبر نبودم.
حضور بنده در شورا هم اينگونه شد که بنده از سوي گروههاي مختلف اصلاح طلب کانديدا شدم. گروههاي همسوي آن زمان روي يکسري افراد مشترکشان به تفاهم رسيدند و عمده اختلاف روي 4 نفر از ليست 15 نفره بود. من جزو افراد مشترک بين گروهها بودم.

آن زمان ليدر بستن ليست کي بود؟
آن زمان ليست را عمدتا گروههاي خط امامي ... .

آقاي حجاريان و اينها بستند يا اينکه کس ديگري؟
نه همه گروهها بودند در بستن ليست ... .

به هر حال همه گروهها هم که باشند چنين کارهايي بالاخره يک نفر ليدر مي خواهد.
آن زمان مشارکت يک ليست مستقل داد که 11 نفرش با ليستهاي ديگر مثل کارگزاران مشترک بود و 4 نفر در هر ليست اختلاف وجود داشت. بنده در ليست مشترک بودم. اختلافي هاي ليست حزب مشارکت آقايان دوزدوزاني، لطفي، سليماني و خانم وسمقي بودند. ليست کارگزاران هم اختلافي هايش خانم سياسي، آقاي غرضي، آقاي عليزاده طباطبايي و ... .

بالاخره ليدر بستن ليست آن موقع کي بود. کسي که حرف نهايي را در بستن ليستها مي زد؟
ببينيد خانه کارگر هم ليست مستقلي داده بود که در مجموع سه ليست شد. در ميان اين ليستها 11 نفر مشترک بودند. بنده در ليست مشترک بودم و بيشتر فعاليتم در آن مجموعه مشترک بود و در تهران هم قائم مقام ستاد بودم و در فعاليتهاي انتخاباتي نقش داشتم.

اينکه کل منتخبين شوراي آن موقع اصلاح طلب شد، به نظر شما که تجربه حضور در آن را داشتيد، خوب بود که همه يکدست بودند؟
ببينيد يکدست بودن هم مي تواند فرصت باشد هم تهديد. يکدست از اين لحاظ که هماهنگي و همفکري در تصميمات راحت تر مي تواند صورت بگيرد و تهديد از اين لحاظ که وقتي احساس شود رقيبي نيست، ممکن است بالاخره اختلافات داخلي بروز کند و در تصميم گيري ها همه جوانب ديده نشود.

بيشتر تهديدي که گفتيد در آن دوره شورا مترتب شد؟
نه شوراي اول حديث خيلي مفصلي دارد. شما بايد دوره فعاليت شورا را بين سه سال اول و سال آخر تفکيک کنيد. مباحث چالشي حاد براي سال آخر بود. علتش هم در قضيه تراکم پيش آمد که شهردار بدون هماهنگي شورا در 6 منطقه اصلي تهران فروش تراکم را ممنوع کرد. اينجا بحران در بخش مسکن پيش آمد و قيمت مسکن شديدا بالا رفت حتي در روستاها. ما احساس کرديم اين تصميم اولا غيرقانوني است چرا که بايد شورا چنين تصميمي مي گرفت. و دوما اين تصميم بي ضابطه باعث شد به اقشار آسيب پذير فشار سنگيني بيايد. آنجا ديگر يک طيفي گفتند که اين تصميم را بايد شهرداري پس بگيرد و موضوع به شورا بيايد. اما از آنجا که آن تصميم اعلام شده بود و تاثيراتش را گذاشته بود در سطح جامعه، ما را به اختلاف رساند و جلسات شورا به مشکل خورد و تبديل شديم به دو فراکسيون. اختلاف سر اين بود که ما مي گفتيم شهردار صلاحيت اتخاذ اين تصميم را نداشت و بايد شورا در جريان مي بود و آثار رواني اين تصميم طبقات پايين دست را تحت تاثير قرار داده است. لذا مي خواستيم به همين دليل شهردار را استيضاح کنيم.
حاميان شهردار هم در مقابل به هر دليلي کار را عقب مي انداختند، جلسات را آبستراکسيون مي کردند، دستور جلسات را اين ور و آن ور مي کردند و خلاصه شورا به يک وضعيت فرسايشي افتاد.
همه اين مباحث مربوط به سال آخر بود و ما از اول دوره اين بحثها را نداشتيم.

آن موقع به هر حال در ليست انتخاباتي جريانهاي دوم خردادي يا اصلاح طلب قرار گرفتيد. اين نشان مي دهد که آن طيف اصلي جريان دوم خردادي شما را از خودشان مي دانستند و شما را در ليست قرار دادند و وارد شورا شديد و بين ليستها مشترک بوديد. آن اجماعي که روي شما بود، چه شد که با وجود حضور شما در شوراي چهارم، ديگر در ليست کانديداهاي انتخابات شوراي شهر پنجم از سوي اصلاح طلبان نبوديد؟
در قضيه بستن ليست شوراي پنجم حرف زياد زده شده و الان هم جريان اصلاحات در حال بررسي و آسيب شناسي اين موضوع است. من حرفهايم را گذاشته ام بعد از اين بررسي ها ... .

شما يکسري حرفها را زده ايد. اما براي خود من به عنوان يک روزنامه نگار سوال است که با اين سابقه و خدماتي که شما کرده ايد به جريان اصلاح طلبي و سوابق تان، چه شد که يکباره آدمهايي که کمتر شناخته شده هستند در ليست وارد شدند و افراد با سابقه زياد در جريان اصلاح طلبي که سابقه منطقي تري داشتند پس زده شدند؟
اين را بايد کسان ديگري پاسخ دهند. ما منتها به عنوان يک حزب عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، در انتخابات مجلس دهم هم يک نقدي به فرآيند شکل گيري ليست داشتيم. که اين را پارسال شهريور ماه مکتوب کرديم و براي دبيران کل احزاب اصلاح طلب و شخصيت هاي تاثيرگذار جريان اصلاحات فرستاديم. اين دفعه هم قصدمان همين است. يعني معتقديم که در آسيب شناسي و نقد بيشتر هدف ما فرآيند را نقد کردن است نه فرد را. چون نقد فرد جواب نمي دهد. دنبال اصلاح فرآيند هستيم که ببينيم چرا نتيجه اش اينطوري مي شود که مورد اعتراض قرار مي گيرد.
لذا معقتديم که علي رغم حسن نيتي که بوده و تلاشهايي که شده براي حفظ انسجام و وحدت، در عمل ما جاهايي مشکلاتي داشتيم که خروجي به هر حال مورد اعتراض بدنه اصلاحات قرار گرفت و اين بايد آسيب شناسي شود تا جريان بتواند با هزينه کمتر و نتيجه بهتر ادامه راه بدهد.
ما اين را مکتوب خواهيم کرد و آن را براي پويايي جريان اصلاحات لازم و ضروري مي دانيم.

در برهه انتخابات عده اي شعاري دادند تحت عنوان شوراي پاک و شما يکي از معترضين به اين شعار بوديد و گفته بوديد که شما که اين حرفها را مي زنيد خودتان عضو شوراي سابق بوديد و مگر آن شورا ناپاک بود که حالا مي خواهيد شوراي پاک تشکيل دهيد؟ جريان اين شوراي پاک چه بود؟
کلا حرف ما در درجه اول اين بود که ما اعتقاد به استمرار تجارب داريم و انقطاع تجربه را در مسائل سياسي و مديريتي و غيره آسيب زا مي دانيم. در هر زمينه اي اين استمرار تجارب و پيوستگي تجارب به کسب نتيجه بهتر با هزينه کمتر کمک مي کند. اينجا ما بالاخره يک فراکسيوني از اصلاح طلبان بوديم که 4 سال تجربه داشتيم. با توجه به تجربيات قبلي، به عنوان مثال در دوره سوم شورا که سه عضو اصلاح طلب در شوراي شهر تهران داشتيم، اين سه عضو در شکل گيري ليست و فرآيندهايي که تصميمات را داشت مي گرفت و خروجي مي داد، کاملا در جريان تصميمات و بحثها بودند و نظراتشان اخذ مي شد و به کار گرفته مي شد. به خاطر اينکه اينها در متن کار بودند و عيني نسبت به موضوع اشراف داشتند.
اين سري اما اين اتفاق نيفتاد. ما هم پرسيديم که چرا اين اتفاق نيفتاد؟ براي ما جالب بود و حتي من گفتم که اين مثل اين است که ما براي مجلس يازدهم بخواهيم تصميم بگيريم، اما از اعضاي فراکسيون اميد مجلس دهم حتي يک نفر در جريان اين تصميم گيري نباشد.
جالب بود در فرآيند تصميم گيري در شورايعالي براي شوراي شهر پنجم، سه عضو از فراکسيون اميد مجلس حضور داشتند، اما از اعضاي اصلاح طلب شوراي شهر کسي حضور نداشت. اگر ما عضو شورايعالي بوديم يا آقاي سالاري، اين به اعتبار جايگاه حزبي ما بود. ايشان از حزب همبستگي و من از حزب راه ملت در جلسات شورا حضور داشتيم. ما مي گفتيم بايد خود افراد اصلاح طلب عضو شوراي چهارم در شورايعالي حضور داشته باشند.
بالاخره دوستان ما تجاربي داشتند و گزارش عملکرد دقيقي تهيه شده بود که به اينها بي اعتنايي شد.

شايد آنها که شعار مي دادند، شما را خودي و پاکدست و پاک نمي دانستند؟
نمي دانم، کسي چنين حرفي نزد.

ببينيد وقتي شعار شوراي پاک داده شد خود شما اعتراض کرديد و گفتيد که يعني ما ناپاک هستيم؟
در شورايعالي وقتي يک تعدادي از اصلاح طلبان نامه نوشته بودند و يک بحث هايي مطرح کرده بودند که به نوعي يک تعريضي داشت به اعضاي اصلاح طلب شوراي چهارم، من گفتم که حتما جلسه اي تشکيل شود تا اعضاي اصلاح طلب شوراي چهارم باشند و کساني که نکته و مطلبي دارند هم باشند و اين مطالب شفاف مطرح شود. متاسفانه اين جلسه تشکيل نشد. من مصرانه دنبال اين بودم جلسه اي باشد که اگر ابهامي و مطلبي روي هر فردي وجود دارد و ذهنيت هايي به وجود آمده، اينها مطرح شود. چون از نظر من اصلاح طلبان شوراي چهارم کارنامه خيلي خوبي داشتند.

اين جلسه را کي بايد تشکيل مي داد که با تشکيل آن موافقت نکرد؟
شورايعالي بايد اين جلسه را تشکيل مي داد ... .

شما از پدرخوانده اسم برده بوديد، اين پدرخوانده کي بود که اجازه نداد اين جلسه تشکيل شود؟
بحث من اين نبود. من گفتم جريان اصلاحات جرياني است که پدرخواندگي بر نمي تابد و عده اي نبايد چنين رفتاري از خود نشان دهند ... .

اما عملا اين سري رفتارها حالت پدرخواندگي پيدا کرد.
بايد در آسيب شناسي اين مساله بررسي شود. اگر چنين چيزي باشد، آسيب و آفت بزرگي براي جريان اصلاح طلبي ماست ... .

علي الظاهر که اينگونه است، نيست؟
من نمي خواهم قضاوت کنم. من کلا آفتهاي جريانات سياسي از جمله اصلاح طلبي را گفته ام که چي هست. فرقي هم نمي کند اصلاح طلب و اصولگرا. اينجا اگر بحث عدم شفافيت، فرصت طلبي، انحصارطلبي و برتري طلبي باشد، در هر جرياني، اصلاح طلب يا اصولگرا، اين آفت است. ما در جريان جبهه اي و ائتلافي بايد کاري کنيم که هيچ مجموعه اي احساس حذف و ديده نشدن نکند. احساس مي شد که يک تصميماتي در بيرون دارد اخذ مي شود و مي آيد در شورايعالي مشروعيت حقوقي مي گيرد. اين کار بالاخره يک جور بي صداقتي و عدم شفافيت است. مثلا به ما خبر رسيد که دارند پنهاني امضا جمع مي کنند که اعضاي شوراي فعلي در ليست شوراي پنجم نباشند. اگر چنين ذهنيتي در برخي يا در حزب و جمع اصلاح طلبي وجود داشت، بهتر بود اين بحث شفاف مطرح مي شد. مي آمدند در جلسه دلايلشان را مي گفتند و اصلاح طلبان شوراي چهارم هم حرفهايش را مي زدند. چه بسا اعضاي اصلاح طلب شوراي چهارم مي ديدند که چنين چيزي مورد توافق کلي جريان اصلاح طلب است و ديگر اين دوستان اصلاح طلب اصلا کانديدا نمي شدند. کسي اينجا طلبکار نيست و حق ويژه اي براي خودش قائل نيست. ما اين دست رفتارها را اصلاح طلبانه نمي دانيم. رفتارهاي پنهان و به قول معروف فعل و انفعالات پشت صحنه، اينها با روحيات اصلاح طلبي که بايد شفافيت و صداقت کاملا در آن باشد، منافات دارد.

اين تصميماتي که از بيرون مي آمد در شورا به گفته شما مشروعيت حقوقي مي گرفت، اين بيرون کجا بوده بالاخره. آن پدرخوانده منظورتان بوده است؟
من با کلمه کار ندارم. يک کلوني هايي در هر جرياني بالاخره وجود دارد که اينها مي خواهند دست بالا را داشته باشند و در جريان اصولگرايي هم همين است. اينها فکر مي کنند که دست بالا را اينها دارند، وزن و تاثير بيشتري دارند و اين ذهنياتي است که ممکن است به افراد و احزابي دست بدهد. فرقي هم بين اصولگرا و اصلاح طلب در ابتلا به اين آفت نيست. اينها براي اينکه در واقع در تصميمات، دست بالا را داشته باشند، يکجوري ممکن است فعاليتها و رايزني ها و لابي هايي پنهاني که جدا از ساز و کار تعريف شده است انجام دهند ... .

من هم قبول دارم که اين رفتار در هر جريان فکري باشد مذموم است، اما سوال من اين است که اين آدمها و جريانها و کلوني ها کي هستند که بالا دست شورايعالي اصلاح طلبان قرار مي گيرند و برايش تعيين تکليف مي کنند که کي در ليست باشد و کي نباشد. بالاخره اين کلوني چيست؟ قدرت و ثروت دستشان است يا از منابع ديگري سرچشمه مي گيرند که شورايعالي حرفشان را گوش مي کند؟
اين بايد در جامعه شناسي سياسي ايران تحليل شود. من به يک نقطه اي در دوره اول شورا رسيدم که اگر بخواهيم واقع بينانه مسائل ايران را تحليل کنيم، اگر فقط به حوزه سياست وارد شويم، به همه واقعيتها نمي رسيم. يعني ممکن است به اشتباه اصلا به خاکي برويد. حتما بايد مناسبات در ايران را برش اقتصادي بدهيد. فقط با برش سياسي شما به واقعيت نمي توانيد برسيد. بايد برش اقتصادي هم بدهيد تا ببينيد پشت پرده واقعا چه مسائلي هست.

يعني يک حجمي از پول و تطميع پشت اين موضوع بوده است؟
ببينيد به هر حال يکسري منافع هم پشت اينها خوابيده و فقط سياسي نيست. اقتصادي هم هست موضع گيري ها. اگر شما فقط بخواهيد کشور را به اصولگرا و اصلاح طلب تقسيم کنيد و يک خط بکشيد وسط اينها، کاملا اشتباه کرده ايد و نمي توانيد به اين ترتيب به همه واقعيات سياسي ايران برسيد.
گاهي هم اين تقسيم بندي هاي سياسي يک سپر حقوقي است که فرد متخلف برود پشت آن قايم شود و براي خودش يک حريم دفاعي درست کند. شما بخواهيد واقعيات جامعه ايران را تحليل کنيد بايد از زواياي ديگر به موضوع نگاه کنيد. کلا بحث من اين است که چنين بر مي آمد که همه اين فرآيندها يکجوري براي اين بوده که من به عنوان بدنه جريان، قانع بشوم که کار دارد درست انجام مي شود. کاملا دمکراتيک و شفاف. اما در نهايت وقتي مرتب غربالگري اتفاق مي افتد و مي آيد جلو، در مقاطعي اراده هاي ديگري شکل مي گيرد که حفظ ظاهر کند، ولي نتيجه از پيش تعيين شده باشد. يعني در واقع من اينگونه احساس مي کنم که تصميم بر اين بود که يک عده اي حتما در ليست باشند و عده اي حتما در ليست نباشند. اين از پيش تعيين شده بود. به خاطر همين راي گيري و تصميم گيري در بيرون شده بود که مثلا وقتي فردي که قرار است در ليست نباشد، جلويش کي را بگذاريم که در راي گيري در شورايعالي راي نياورد.

خيلي فضا به سمت ناسالمي حرکت مي کند در عرصه سياسي، واقعا بروز چنين رفتارهايي جاي تاسف است.
من خودم البته يک باوري دارم و مي گويم بايد به هر وضعيتي نگاه فرصت محور کنيم. من اين را يک فرصت خوب براي جريان اصلاحات مي دانم؛ براي پايش و پالايش و نقد درست فرآيندهايش.

اين فرصتي که شما مي گوييد در جريان اصلاحات، من اين فرصت را نمي بينم، چون بر اساس اخباري که از تحولات بعدي شنيده مي شود، مثلا در جريان روند انتخاب شهردار، اين روند و رفتار دارد تکرار مي شود. يعني احساس مي شود که از بيرون يک نفر را به عنوان شهردار انتخاب کرده اند و عملا چند نفر را گذاشته اند تا از بين اينها آن کسي که مي خواهند در نهايت شهردار بشود. نظر شما چيست؟
من يک تحليلي از انحلال شوراي شهر اول داشتم. من گفتم وقتي آن اتفاق افتاد، جريان اصلاحات کلت را برداشت، گلنگدن را کشيد و به سر خودش شليک کرد. وقتي شورا را منحل کرد، در واقع خودش، خودش را زد. الان هم مي گويم اگر با چنين فرآيندهايي برخورد تعالي بخش و نقد واقعا بي پرده کارشناسي، نه نسبت به افراد، بلکه روندها و فرآيندها، صورت نگيرد، اين عين نارنجکي مي ماند که ضامن آن را کشيده اند و آن را ميان جريان اصلاحات انداخته اند.
يعني کلا همه چيز بهم مي ريزد و از هم مي پاشد و جريان اصلاحات از هم مي پاشد و تکه تکه مي شود و اين بسيار براي آينده جريان اصلاحات خطرناک است.

الان شما فکر نمي کنيد همين اتفاقي که در مورد تعيين ليست شوراي پنجم اتفاق افتاد در مورد انتخاب شهردار هم دارد تکرار مي شود؟
من هنوز چنين احساسي ندارم. البته با دوستانم در شوراي پنجم نشستهايي داشتم و تجربياتم را منتقل کرده ام. گفته ام از نظر من راهي که ما در دور اول رفتيم که خيلي شفاف و دمکراتيک بود، در عمل به بن بست خورد. خوب مردم به اعضاي شورا راي داده اند که کار کنند. اينکه شما بخواهيد محتواي تمام جلسات را به گوش مردم برسانيد، تمام تصميمات را علني کنيد، آن بدنه راي دهنده نه وقت توجه به اين مسائل را دارد نه حوصله اش را. متاسفانه ما گاهي در جو کانالها و سايتها و رسانه ها قرار مي گيريم. آنقدر که اينها براي ما تصميم سازي مي کنند. اين در مورد نهادهاي مختلف صادق است نه تنها شوراها.
شورا از نظر ما خب وظيفه انتخاب شهردار را دارد. قانون گفته شهرداري ها در هر شهري نسبت به تعداد جمعيت، چه شاخص ها و ويژگي هايي بايد داشته باشند. قانون چارچوب مدرک، سابقه و تخصص شهردار را تعيين کرده است. بايد بيايند ببينند در بين کساني که مي شناسند کسي هست که اين ويژگي ها را داشته باشد و به علاوه در اداره شهري مثل تهران با اعضاي شورا هماهنگ باشد؟
بعد بروند تصميم بگيرند و اعلام کنند.
وقتي ما مي رويم به اين سمت مثلا شفاف عمل کردن، عملا يک هيجانات و استرس هايي توليد و به جامعه تزريق مي کنيم و يکسري کش و قوسهاي غير لازم کار را به حاشيه مي برد و در واقع به نوعي آن آرامش براي تصميم گيري را از شورا مي گيرد. الان من احساس مي کنم دوستان ما همان راهي را که در دوره اول رفتيم دارند مي روند. آنجا ما تا آخر رفتيم ولي در نهايت تصميم گيري را گفتيم پشت درهاي بسته. يک دور باز و آشکار برنامه ريزي کرديم، افراد را انتخاب کرديم، آمدند، برنامه دادند. جلوي خبرنگاران، تماشاچيان علني و رسمي سوالاتمان را مطرح کرديم. اما در نهايت هيچ کدام از آنها شهردار نشدند.

چرا؟
چون وقتي رسيديم به تصميم، شورا دو شقه شد.

آن موقع هم يک اراده بيروني شهردار را تعيين کرد يا واقعا اعضا تعيين کردند؟
ببينيد ما از ابتدا دو دسته شديم ديگر. پانزده نفر اعضاي شورا به دو گروه 9 و شش نفره تقسيم شديم. يکبار آن اکثريت 9 نفره وقتي مي خواستند در جلسه بعدي نفر انتخابي خودشان را معرفي کنند، ولي در لحظه آخر جلسه را آبستراکسيون کردند و جلسه تشکيل نشد.

يعني آن اقتصاد بر سياست اثر گذاشت؟
حالا اقتصاد بود يا هر چي نمي دانم. اين شد که تصميم گرفته شد شهردار به روش اجماعي و با راي موافق همه 15 نفر انتخاب شود. لذا دوباره افراد را معرفي، پالايش و پايش کرديم و نهايتا رسيديم به 4 نفر. قرار بود هر کس اسم 2 نفر از اين 4 نفر را در برگه بنويسد. 9 نفر يکي را نوشتند به عنوان نفر اول و آقاي الويري را به عنوان نفر دوم و 6 نفر ديگر هم يک نفر ديگر را به عنوان نفر اول نوشتند و آقاي الويري را به عنوان نفر دوم نوشتند. به اين ترتيب آقاي الويري شد نفر دوم مورد اجماع همه 15 نفر اعضاي شورا. اين را ما گفتيم يک معجزه است که با اين همه اختلاف همه بر روي يک نفر به عنوان نفر دوم اجماع داريم.
اين ديگر نيامد در فرآيند برنامه دادن و خبرنگار بودن و تماشاچي حضور داشتن و اينها. کلا توصيه من به دوستان اين است که در چارچوب قانون به وظايف مان عمل کنيم. اطلاع رساني به مردم بايد از نتيجه باشد. چون نه مردم وقت اين را دارند همه چيز را ببيند و نه حوصله آن را. بله من موافقم که راديو جلسات علني شورا را پخش کند تا مردم در جريان تصميمات شورا باشند مثل مجلس. اما فرآيند انتخاب شهردار باي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۲۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر قربانزاده بعد از ظهر پنج شنبه در نشست خبری شهردار و اعضای شورای شهر پیربازار اظهار کرد: با روی کار آمدن مدیریت جدید شهری، کار عمرانی و زیرساختی در پیربازار جان دوباره ای به خود گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر پیربازار به تشریح برخی از اقدامات صورت گرفته در این شهر پرداخت و بیان کرد: استقرار پایگاه اورژانس، تخریب ساختمان انتظامی و ساماندهی و تعیین تکلیف این عرصه، پیگیری جهت تعویض لوله‌های فرسوده و ترمیم شبکه انتقال آب، بهسازی پیاده روها و پیگیری جهت بازگشایی محورهای منتهی به پیربازار تنها بخشی از اقدامات در این شهر بوده است.

قربانزاده از تصویب ۲۱ میلیارد تومان اعتبار برای بودجه شهرداری در سال جاری خبر داد و اضافه کرد: این مبلغ برای ادامه روند اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی پیربازار در صحن شورا به تصویب رسید.

وی با تاکید بر لزوم استقرار ادارات و نمایندگی‌های دستگاه‌های خدمات رسان در پیربازار افزود: تا استقرار کامل ادارات و نمایندگی‌ها، مدیریت شهری پیربازار برای رفاه حال شهروندان به مطالبات مردم از دیگر دستگاه‌ها رسیدگی می‌کند.

رئیس شورای اسلامی پیربازار از خرید ۳۰۰ لامپ روشنایی برای معابر این شهر خبر داد و اضافه کرد: اگر چه تهیه لامپ معابر بر عهده شهرداری نیست اما برای رفاه حال شهروندان زیباسازی شهری این اقدام توسط مدیریت شهری صورت گرفت.

قربانزاده با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های ورزشی پیربازار در دستور کار قرار دارد، گفت: احداث پارک و زمین ورزشی برای رفاه حال شهروندان به ویژه جوانان در پیربازار جزو برنامه‌های مهم مدیریت شهری است.

وی با اشاره به انسجام، همدلی و وفاق در مدیریت و پارلمان شهری پیر بازار افزود: مجموعه اعضای شورای شهر پیربازار تمام قد از عملکرد و فعالیت‌های شهردار جوان این شهر دفاع و حمایت می‌کند.

درب شورا و شهرداری پیربازار به روی همه باز است

«حسن دوستی» عضو شورای اسلامی پیربازار در این نشست با اشاره به فرصت ۱۰ ماهه مدیریت شهری در سال گذشته اظهار کرد: شهردار جوان پیربازار در سال گذشته کمتر از ۱۰ ماه فرصت داشت و در این بازه زمانی اتفاقات خوبی را برای شهر رقم زد.

وی با اشاره به مشکل آب شرب شهر پیربازار افزود: مدیریت شهری با کمک بسیج سازندگی سپاه اقدام مشترک مؤثری برای رفع مشکل اب شرب انجام دادند.

عضو شورای اسلامی پیربازار از تعویض ۲۰ کیلومتر لوله‌های فرسوده در این شهر خبر داد و اضافه کرد: گام‌های مثبتی برای رفع چالش آب شرب و ساماندهی شبکه آبرسانی پیربازار انجام شده و در حال انجام است.

دوستی با اشاره به وجود انسجام، وفاق و همدلی بین مدیریت و پارلمانی شهری پیربازار بیان کرد: مشارکت مردم، همراهی مسؤولان استان و شهرستان، نمایندگان رشت و همچنین نگاه تعاملی شهردار و اعضای شورای شهر رسیدگی به امورات شهری را تسهیل بخشیده است.

وی با بیان اینکه درب شورا و شهرداری پیربازار به روی همه باز است، افزود: شهروندان پیربازار هر زمانی اراده کنند می‌توانند با اعضای شورا و شهردار ملاقات و دیدار چهره به چهره داشته باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر پیربازار از برپایی میز خدمات در شهرداری پیربازار خبر داد و اضافه کرد: مجموعه مدیریت شهری آماده برپایی میز خدمت برای سرعت بخشی به حل مشکلات شهروندان را دارد.

به گفته دوستی، اعضای شورای پیربازار یک دست و با قاطعیت حامی و پشتیبان شهردار توانمند و کاربلد این شهر برای انجام امورات شهری است.

توسعه شهری مهم‌ترین دغدغه مدیریت شهری است

«کمیل حسینی» نایب رئیس شورای اسلامی شهر پیربازار در این نشست با اشاره به قدمت و پیشینه این شهر اظهار کرد: پیربازار به دلیل سبقه تاریخی و همچنین همجواری با رشت می‌توانست خیلی زودتر به توسعه و پیشرفت دست یابد و یا اینکه به امکانات حداقلی برسد اما برخی کوتاهی‌ها در گذشته این توفیقات را از این شهر سلب کرده است.

وی با بیان اینکه توسعه شهری مهم‌ترین دغدغه مدیریت شهری است، افزود: استقرار اورژانس، آتش نشانی و تأمین برخی زیرساخت‌ها خیلی زودتر از اینها می‌توانست در پیربازار رقم بخورد اما نشد و با روی کار آمدن مدیریت جدید کارها گام گام به جلو پیش می‌رود.

نایب رئیس شورای اسلامی پیربازار با بیان اینکه بخش عمده‌ای از وقت شهرداری و شورا صرف تأمین زیرساخت‌های شهر شد، گفت: اگر زیرساخت‌های شهری در پیربازار در گذشته فراهم می‌شد قطعاً این روزها فکر و اندیشه مدیریت شهری روی برنامه‌های مهم‌تری معطوف می‌شد.

حسینی با بیان اینکه دبنال کالبد شکافی برای حل نشدن مشکلات نیستیم، اضافه کرد: اعضای شورا و شهردار به دنبال باز کردن گره مشکلات و موضوعات هستند.

افزایش ۴۵ درصدی درآمد شهرداری پیربازار

«مهرشاد پورنوروز» عضو شورای اسلامی شهر پیربازار هم در این نشست از درآمد ۱۴۰ میلیارد ریالی شهرداری پیربازار خبر داد و اظهار کرد: که نیمی از این میزان درآمد در بخش عمرانی و مابقی صرف هزینه‌های جاری شهرداری شد.

وی از افزایش ۴۵ درصدی درآمد شهرداری پیربازار در سال گذشته خبر داد و افزود: با توجه به عدم وجود درآمد پایدار برای شهرداری پیربازار جذب درآمد ۱۴۰ میلیارد ریالی رقم مثبتی به حساب می‌آید.

این عضو شورای پیربازار با تاکید بر لزوم اجرای پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در این شهر بیان کرد: مدیریت شهری پیربازار در سال جاری دنبال رونق بخشی پروژه‌های عمرانی شهری هستند تا کم و کاستی‌ها در این بخش جبران شود.

پورنوروز با اشاره به اینکه ایجاد فضای تفریحی و تفرجگاهی در پیربازار مورد توجه است، گفت: احداث دو پارک تفریحی در شهر پیربازار جزو برنامه‌های مدیریت شهری در سال جاری است.

وی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در توسعه و عمران شهری افزود: چشم انداز روشنی برای شهر پیربازار ترسیم شده است که با مشارکت مردم و همراهی و همدلی شورا و شهرداری تحقق پیدا می‌کند.

کد خبر 6088445

دیگر خبرها

  • نوسازی پیاده‌رو‌های خیابان ۱۹ دی قم
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • پیاده‌روهای خیابان ۱۹ دی قم نوسازی می‌شود
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی‌شود؟!
  • تصویب بودجه ۲۱ میلیارد تومانی برای شهرداری پیربازار
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند