Web Analytics Made Easy - Statcounter

چگونگی کشف راز خوشبختی و سعادت یکی از مهمترین دغده های فلاسفه بوده که از زمان های قدیم، ذهن آنها را بخود مشغول کرده است. کجا باید بدنبال آن بود؟ درون خودمان و یا خارج از آن؟ در پی آن باید تلاش کرد یا اینکه بدون زحمت و جستجو خود بسراغ ما می آید ؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا،چگونگی کشف راز خوشبختی و سعادت یکی از مهمترین دغده های فلاسفه بوده که از زمان های قدیم، ذهن آنها را بخود مشغول کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کجا باید بدنبال آن بود؟ درون خودمان و یا خارج از آن؟ در پی آن باید تلاش کرد یا اینکه بدون زحمت و جستجو خود بسراغ ما می آید ؟
گاه گاهی به ذهن ما خطور می کند واقعاً بدنبال چه هستم؟و از خودمان می پرسیم ما به دنبال چه هدفی تلاش می کنیم؟ آن چیست که اگر ما به آن رسیدیم، دنبال هیچ چیز دیگری نخواهیم بود؟؟
همه ی آنچه که ما آرزو یش داریم و به دنبال دستیابی به آن هستیم در یک تصور محدود خوشبختی بر ایمان محسوب می شود حتی اگر ما به طور کامل آن را درک نکنیم این ادراک یکی از قدیمی ترین موضوعات تمدن ها بوده که بویژه بوسیله ی فلاسفه ی هر دوره مورد بحث قرار گرفته و دست بدست گردیده است.ما چگونه نهایتاً به خوشبختی دست یابیم؟

-افلاطون (قرن چهارم قبل از میلاد) گفت:«هرکه آنچه را که منجر به خوشبختی می شود با تکیه برخود بدست آورد و به دیگران وابسته نباشد او بهترین روش برای زندگی خوشبختانه خویش را برگزیده است» در تمدن یونان باستان بهترین آرمانی که انسان به دنبال آن است فضیلت نامیده شد که افلاطون و ارسطو در آن دیدگاه متفاوتی ارائه دادند.


افلاطون فضیلت را عدالت تعبیر می کرد و چشم انداز خود را در این رابطه در مقدمه ی کتاب جمهوریت خود با همین عنوان آغاز کرده است این کتاب او در تاریخ فلسفه یکی از مشهورترین هاست. برداشت افلاطون از عدالت در مدینه فاصله اش مستلزم آن است که هر شخص کاری را بعهده بگیرد که با طبیعت جسمی و روانی او سازگار باشد .و این سخن از او نقل شده است : «ما دیوانه ایم اگر نتوانیم در موردی فکر کنیم. و متعصبیم اگر نخواهیم به فکر کردن در مورد چیزی بپردازیم و برده ایم اگر جرات فکر کردن در مورد چیزی را نداشته باشیم.


- ارسطو (300 سال قبل از میلاد) گفت:خوشبختی ما به خودمان بستگی دارد. اما ارسطو فضیلت را در دانش می دانست و از مجموعه دانش موجود در دنیای آن روز، ارسطو حاکمیت یا علوم سیاسی را به عنوان بالاترین علوم در دانش و آگاهی می دانست.
دانش حاکمیت برای معلم اول، علمی بود که تنظیم امور مردم در شهر را جایی است که انسان در آن می توانست با خودشناسی به کمال و هدفش در آن برسد. و گروه سیاسی در جامعه تنها تامین کننده اهداف مادی زندگی نبود بلکه بستر ساز خوشبختی و سعادت جامعه ی تحت پوشش با استفاده از اهداف حاکمیتی باید باشد.

قرن ها پس از فیلسوفان یونانی ، آگوستین، که در الجزایر به دنیا آمد و با عنوان سنت آگوستین شناخته شده است او یکی از مهم ترین فلاسفه قرون وسطی بشمارمی آید با موضوع غایت علیا فضیلت را در ایمان و کمال معنوی خلاصه کرد و در کتاب معروف خود شهر خدا تفاوت بین دو جهان موازی، جهان دنیوی و جهان دینی را برجسته کرد.
این روند ادامه داشت تا اینکه نوبت به فلاسفه ی مسلمان رسید.


- بین قرن های سوم و چهارم میلادی، فیلسوفی مسلمان ایرانی محمد بن محمد بن طرخان با نام مختصر فارابی از هدف نهایی انسان گفت و آثار متعددی در مورد این موضوع از خوشبختی و سعادت انسان از خود بجا گذاشت دیدگاه خود را در جمع آوری فضیلت برای سعادت و خوشبختی در آرمانشهر و مدینه ی فاضله دید، به طوری که وی به عنوانفیلسوف سعادت معروف شد.
او در کتاب خود با عنوان آراء أهل المدینة الفاضلةدیدگاه های برای مردم این شهر با فضیلت را نشان داد: خوشبختی مادی ، که در نظر او شادی کاذب و زود گذر است و سعادت معنوی است که برای تبدیل شدن به کمال انسان در وجود او برای رسیدن به ثبات به آن نیازمند است و باید میان آن دو تفاوت قائل است.

- حکیم و فیلسوف مسلمان ایرانی محمد بن یحیی بن زکریا رازی ، چشم انداز انسان آرمانی را در مقاله خود إمارات الإقبال والدولة با علم و عدالت بعنوان دو عنصر اساسی در تحقق سعادت بشری دانست و تاکید کرد به همین دلیل انسان باید آنها را به صورت موازی دنبال کند..
- اما حمدبن یعقوب احمد، ملقب به مسکویه با این فرض که انسان متفاوت است مسکویه در کتاب خود تهذیب اخلاق» نوشت: که انسان خود با پالایش جدی خویش می تواند به قلب مطمئن دست یافته و به خدای خود نزدیک شود .
- بودا (500 سال قبل از میلاد)گفت:«هیچ راهی برای رسیدن به سعادت وجود ندارد، سعادت همان پیمودن راه است.ما سعادت را در مسیر ی که می رویم می سازیم، نه پس از رسیدن به مقصد.
- فردریش نیچه (قرن 19) در باره خوشبختی می گویید:«خوشبختی وقتی است که احساس می کنید قدرت خود را افزایش داده اید.هر گاه انسان به افکار سعادتمندانه امیدوار است، جهان خود را به بهتر تبدیل کرده است.
کنفوسیوس معتق بود کخه خوشبختی پتانسیلی بالقوه است وقتی در زندگی ما آشکارم شود که ما شرایط مناسب برای لافعل درامدن آن ایجاد کرده ایم انگاه میتوان به آن دست یافت.
سنکا بزرگترین نعمت بشریت در وجود خودمان و در چنگ خودمان قرار دارد. انسان عاقل با هر چه دارد خوشبخت است و به چیزی که متعلق به او نیست دل نمی بندد »
مرکز«هدایت» برای برخی از مردم در خارج است و احساس می کنند قدرت های خارجی باید باشند که آنها را راهنمایی کند در حالی که دیگران هدایت خودرا به مرکز داخلی سوق داده اند.
- لو تزو (600 قبل از میلاد) گفته است اگر شما ناامید هستید، در گذشته و اگر عصبی هستید در آینده زندگی می کنید، اما اگر احساس ثبات و آرامش دارید مطمئن باشید در حال حاضر زندگی می کنید.
- سورن کی یر کگارد (قرن 19) گفت:زندگی یک مشکل نیست که نیاز به یک راه حل داشته باشد، بلکه واقعیتی است که در آن زندگی می کنیم».

نتیجه گیری : دو عامل خوشبختی و سعادت؛ عامل اول سعادت و خوشبختی انسان خود انسان است و عامل دوم اگر خود انسان بخواهد.

عبدالمجید اورا

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۲۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت روز معلم در مدرسه علمیه فاطمیه نقده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  حجت الاسلام حسین فصیح نیا در مراسم گرامیداشت هفته معلم که در مدرسه علمیه فاطمیه(س) نقده برگزار شد، اظهار داشت: روز عالمی بصیر و متفکری دانشمند شهید مطهری به عنوان روز معلم نامگذاری شده، شخصیتی که یک انسان جامع در تمامی عرصه‌ها بود و می‌توان از او به عنوان الگو در تمامی صحنه‌هایی زندگی که چه فردی و چه اجتماعی یاد کرد.

وی ادامه داد: شهید مطهری فردی حکیم بود و هرکاری انجام می‌داد با هدف و برنامه بود، کتاب‌های بسیار پر محتوا در همه ابعاد از این استاد حوزه به یادگار مانده که امروز محل رجوع طلاب، فضلا، دانشجویان و اهل علم است.

امام جمعه نقده خاطرنشان کرد: معلمی شغل شریفی است و این برای معلمین افتخاری است که به آموزش و یاد دادن انسان‌ها و دانش آموزان می‌پردازند و لذا این معلمین هستند که زندگی کردن و انسانی زیستن را به مردم یاد می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه معلمی شغل انبیاست، یادآور شد: معلمی می‌تواند الگو باشد که در همه شرایط بتواند به تعلیم و تربیت صحیح بپردازد و آن امانتی که به دوش او گذاشته شده را به سر منزل مقصود برساند.

در پایان این مراسم از اساتید مدرسه علمیه فاطمیه(س) نقده تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است
  • با این ۸ روش طول عمرتان بیشتر می‌شود
  • نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری
  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
  • راه‌های مقابله با کمبود آرامش در زندگی چیست؟
  • ایمان برای انسان مؤمن امنیت به ارمغان می‌آورد
  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • عفاف و حجاب حافظ زندگی انسان‌ها است
  • بزرگداشت روز معلم در مدرسه علمیه فاطمیه نقده
  • هشدار! به خط قرمز نزدیک می‌شوید