Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بسیج از گرگان، سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان گلستان در خصوص قراردادهای نفتی شرکت توتال بیانیه ای صادر کرد که متن این بیانیه به شرح ذیل است:طبق اصل ۴۵ قانون اساسی انفال و ثروت‌های عمومی در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نماید. تفصیل و ترتیب استفاده از هر یک را قانون معین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا و در خصوص نحوه استفاده از منابع نفت و گاز ، ماده ۲ قانون نفت ۰۷/ ۰۷/ ۱۳۶۶ اشعار می‌دارد : « منابع نفت کشور جزء انفال و ثروت‌های عمومی است و طبق اصل ۴۵ قانون اساسی در اختیار حکومت اسلامی می‌باشد و کلیه تأسیسات و تجهیزات و دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که در داخل و خارج کشور توسط وزارت نفت و شرکت‌های تابعه به عمل آمده و یا خواهد آمد ، متعلق به ‌ملت ایران و در اختیار حکومت اسلامی خواهد بود . اعمال حق حاکمیت و مالکیت نسبت به منابع و تأسیسات نفتی متعلق به حکومت اسلامی است که بر اساس مقررات و اختیارات مصرح این قانون به‌عهده وزارت نفت می‌باشد که بر طبق اصول و برنامه‌های کلی کشور عمل نماید. » علاوه بر این دو مقوله یکی از محورها و الزاماتی که در متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی وجود دارد ، تأکید معظم‌له بر « جلوگیری از نفوذ و سیطره بیگانگان بر اقتصاد ملی» است .

در خصوص این قرارداد آنچه که به عنوان شاه بیت این شاهکار تاریخی مغفول مانده ذکر این موضوع است که چگونه است که رژیم ایالات متحده آمریکا با اعمال تحریم های گسترده اجازه انعقاد قرارداد را به سایر شرکت ها و کشورها نمی دهد و تنها به شرکت فرانسوی توتال این اجازه را میدهد . در جهت تنویر افکار و علت و ماهیت این اقدام بررسی چند موضوع حائز اهمیت است .

1ـ شرکت توتال شریک قطر در استخراج منابع نفتی و گازی این کشور عربی می باشد .

2ـ سابقه شرکت توتال در بد عهدی در ایران در سال های اخیر به ویژه در در سال 1391 و در قضیه خیانت این شرکت در بهره برداری از منابع گازی مشترک ایران و قطر به ایران .

3ـ اعتراف و اقرار شرکت توتال به پرداخت رشوه شصت میلیون دلاری به یکی از مقامات وقت دولت ایران در سال های گذشته .

انعقاد قرارداد بیست ساله در تحصیل منابع نفت و گاز توسعه فاز 11 پارس جنوبی علی رغم وجود دانش و توانمندی در داخل کشور.

حال این پرسش اساسی مطرح می شود که اساساٌ با وجود تمامی این ابهامات چگونه است که مسئولین ارشد نفتی کشورمان با ذوق زدگی وصف ناشدنی سخن از یک فتح الفتوح در قرارداد های نفتی را سر میدهند.

هرچند عنوان فتح الفتوح در ذهن مردم ما چندان هم بیگانه نیست ، در زمان تصویب برجام نیز مردم ما به کرات این واژه را تجربه کرده اند. (( این درحالیست که ثمره وحاصل برجام به اذعان کارشناسان وشخصیت های حقیقی وحقوقی تقریبا هیچ بوده )) و جای بسی تاسف است در جایی که کشور وابسته عربستان با قدر السهم 5/62 درصد در خصوص استحصال منابع نفتی خود با شرکت توتال قرارداد می بندد ، چرا کشور جمهوری ایران که در سالی که به ­فرموده مقام معظم رهبری ، بنام سال تولید و اشتغال تمامی عرصه های علمی وفناوری در جهان به ­عنوان یک الگو برای سایر کشورهای در حال توسعه محسوب می­ شود ، تنظیم چنین قرار دادهای یک جانبه و بدون توجه به ظرفبت های داخلی با چه منطقی انجام شده است.

لذا اساتید بسیجی دانشگاه های استان گلستان ضمن تاکید بر اهمیت وحساسیت موضوع از تمامی ارگان های نظارتی ومراجع ذیصلاح قانونی وقضایی ودادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم جامعه انتظار داریم با ورود به موضوع و تشکیل یک تیم کارشناسی تخصصی و مداقه در محتوای این قراردادها وارائه راهکارهای مناسب براین موضوع نظارت نمایند واز دولت محترم انتظار داریم ضمن اصرار بر ضرورت پاسخگویی دولت به ملت نسبت به حساسیت ملت ایران به اهمیت ذخایر ملی آن را حفظ نموده و بعنوان یک امانت به آیندگان انتقال دهد.

« سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان گلستان »

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

«انگاته روبارد» وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی که برای شرکت در دومین همایش ایران و آفریقا و نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است، با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

 امیرعبداللهیان در این دیدار توسعه و ارتقای همه جانبه مناسبات با قاره آفریقا را از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات دوجانبه با جمهوری آفریقای مرکزی در زمینه‌های مورد نیاز این کشور به ویژه در حوزه‌های کشاورزی، علمی و فناوری و آموزشی آمادگی خود را اعلام می‌دارد.

«انگاته روبارد»، وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط آفریقای مرکزی نیز با اشاره به اهمیت پذیرش دعوت جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دومین همایش ایران و آفریقا و اکسپو تهران و ابراز قدردانی از حسن میزبانی از ایشان و هیات همراه، پیشرفت‌ها و دستاورد‌های کشورمان در زمینه‌های علمی، فناوری و صنعتی را ستود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود
  • توطئه برهنگی برنامه نفوذ دشمن برای استحاله و براندازی است
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • پلیس و معترضان گرجستانی در تفلیس درگیر شدند
  • انتقادات پهلوی به قاجاریان به‌خاطر امتیازدادن به بیگانگان!
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران
  • رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • توسعه همه جانبه مناسبات با آفریقا از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است