Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- يک روزنامه لبناني در گزارشي به اظهارات يک مسؤول بلندپايه در وزارت امور خارجه ايران درباره تحولات منطقه پرداخت.
به گزارش سرويس سياست خارجي خبرگزاري آريا، طارق ترشيشي، در گزارشي در روزنامه الجمهوريه (لبنان)، نوشت:
يک مسؤول بلندپايه در وزارت امور خارجه ايران در بسياري از کانون هاي بحراني به ايراد نظر پرداخت او ابتدا از بحران قطر که در صدر برنامه هاي منطقه اي و بين المللي قرار گرفته سخن گفت: نگاه ايران به بحران قطر همان نگاه به کويت است زماني که تحت اشغال صدام حسين قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه ما نگاه تسويه حساب با کويت و يا با هر کشور ديگر نيست. ما هرگز قصد بهره برداري از موقعيت پديد آمده نيستيم، نگاه ما با توجه به اصول سياست هاي منطقه اي مان است، سياستي که بر مبناي استقلال کشورها در منطقه شکل گرفته است.

تهران: با وجود لغو ميانجي گري کويت، نسبت به گفتگو با عربستان سعودي گشاده فکر هستيم
درجه حرارت در خارج از ايران از نظر سياسي و طبيعي، گرم است ولي در داخل کشور ايران، حالتي عکس دارد و به عبارت ديگر اگر در خارج از کشور از نظر مواضع سياسي جوي حاکي از تنش افزايي ديده مي شود در داخل نسبت به بسياري از کانون هاي بحران حالتي گشاده قابل لمس است و ايراني ها بر اين باورند که با گفتگو و يافتن راه حل هاي مناسب همه بحران ها از سوريه و عراق و بحرين گرفته تا يمن و قطر، قابل حل خواهند بود.
يک مسؤول بلندپايه در وزارت امور خارجه ايران در بسياري از کانون هاي بحراني به ايراد نظر پرداخت. او ابتدا از بحران قطر که در صدر برنامه هاي منطقه اي و بين المللي قرار گرفته سخن گفت: نگاه ايران به بحران قطر همان نگاه به کويت است زماني که تحت اشغال صدام حسين قرار گرفت. نگاه ما نگاه تسويه حساب با کويت و يا با هر کشور ديگر نيست. ما هرگز قصد بهره برداري از موقعيت پديد آمده نيستيم، نگاه ما با توجه به اصول سياست هاي منطقه اي مان است، سياستي که بر مبناي استقلال کشورها در منطقه شکل گرفته است.
او گفت: ما به عنوان ايراني هرگز با سياست سلطه جويانه اي که بر اساس تهاجم به يکديگر شکل گرفته موافق نيستيم لذا با هر گونه سياست سلطه طلبانه اي که قصد تهاجم به کشوري ديگر را در نظر داشته باشد، مخالف هستيم.
و در ادامه گفت: ما با قطر اختلاف داريم همان طور که با عربستان سعودي و با ديگر کشورها نيز در مواردي اختلاف داريم ولي با سياست مبتني بر تهاجم و سلطه بر ديگر کشورها به شدت مخالف هستيم.
مورد دوم اين است که ما با سياست اعمال محاصره اقتصادي بر ملت ها به شدت مخالف هستيم بنا بر اين با سياست اعمال محاصره و تحريم عليه قطر و يا هر کشور ديگر در منطقه مخالفتي جدي داريم.
سومين نکته اين است که ديدگاه ما نسبت به رخدادهاي منطقه اي بر اصل گفتگو و حل اختلافات به صورت مسالمت آميز و گفتگوي صريح و شفاف ميان طرف هاي مختلف، استوار است.
از آن مقام بلندپايه پرسيديم آيا براي راه اندازي گفتگو ميان ايران و عربستان سعودي، ميانجي گري هايي صورت گرفته است؟ او گفت: «براي ميانجي گري ميان ايران و عربستان سعودي تلاش هايي از سوي برخي در حال انجام است و ما بر اساس اصولي که سياست هايمان بر آن استوار است، نسبت به همه تلاش ها با حالتي گشاده برخورد کرديم و با هيچ يک از تلاش هاي ميانجي گرايانه مخالفت نکرديم. از سوي کشورهاي کويت و عمان و ديگر کشورهاي اسلامي و غيراسلامي تلاش هايي صورت گرفته است.
و در ادامه گفت: ما با هرگونه ميانجي گري و برگزاري گفتگوهاي مستقيم با عربستان سعودي موافق هستيم ولي عربستان سعودي سياست و ديدگاه ديگري دارد. عربستان سعودي سياست خود را بر اين اصل استوار کرده که ايران عامل همه بحران هاي منطقه است لذا اين کشور، همه درها را براي گفتگو مسدود کرد لذا همه ميانجي گري ها و از جمله تلاش امير کويت شيخ صباح الاحمد الصباح که ما با روي گشاده با آن برخورد کرديم، ناکارآمد شدند. ما به کويتي ها گفتيم که آماده پاسخگويي مناسب به تلاش هايشان هستيم و آقاي روحاني هنگام ديدار از کويت طي يک نشست ويژه با امير کويت اين موضوع را مورد بررسي قرار داد.
امير کويت از ما خواست که به تلاش هاي او که در اعزام وزير امور خارجه کويت به کشورمان متبلور شده پاسخي مکتوب دهيم و کويتي ها به ما گفتند که اين موضوع را با سعودي ها در ميان خواهند گذاشت و تاکنون پاسخي دريافت نشده است.
در مورد سرشت رابطه ميان ايران و قطر که برخي قطر را متهم مي سازند که حمايتگر اصلي تروريسم در منطقه است. چنين گفت: «اين، همان سياست است يعني اين که ممکن است با کشوري اختلاف داشته باشي ولي در برخي مقاطع بين شما همگرايي به وجود آيد ولي در پايان ما کشورهايي همسايه هستيم و نمي توانيم واقعيت هاي جغرافيايي و ژئوپلتيکي را تغيير دهيم. سياست ما تعامل با همسايگان بر اساس سياست هاي طبيعي با قطر و يا هر کشور ديگري است.
آيا با کشورهايي که با آن ها اختلاف داريم بايد حالتي جنگي به خود گيريم؟ به طور قطعي خير! ما با ترکيه به عنوان يک کشور مهم منطقه اي و همسايه روابطي داريم. ما با ترکيه در برخي مقاطع تاريخي، برخوردي مستقيم داشتيم و منظور ما برخوردهاي نظامي در قرن هاي گذشته است و با ترکيه گرچه اختلافاتي دارم خصوصاً در موضوع سوريه ولي چون با اين کشور منافع مشترک داريم، رابطه اي خوب نيز داريم.
ما با اين که در موضوع سوريه با ترکيه و قطر اختلاف داريم ولي هرگز راه را براي ايجاد رابطه خود و تعامل گسترده نبسته ايم. مشکل اينجاست که برخي کشورها، سياست خود را بر اساس ذهنيت قبيله اي و بدوي شکل داده اند و متأسفانه آن ها با توجه به همين سياست با هر کشوري دچار اختلاف شوند در همه جبهه ها وارد جنگ خواهند شد و هيچ گونه مجالي براي تنفس باقي نمي گذارند.
مسؤول بلندپايه مي گويد: يکي از اصول اساسي در سياست هاي ايران، گشودن راه هاي برخورد مثبت مبتني بر منافع مشترک به رغم وجود اختلافات ميان کشورهاي همسايه است و اين ديدگاه کلي ما نسبت به عربستان سعودي، قطر و ترکيه و هر کشور ديگري است.
مسؤول بلندپايه در پاسخ به يک پرسش چنين مي گويد: «ايران با بحران سوريه از همان آغاز بر اساس اصول خود برخورد کرد و اين موضوع را در بالاترين سطح مطرح ساختيم. ما از همان ابتدا گفتيم که با تحميل دستورالعمل ها با دخالت خارجي در سوريه از سوي برخي طرف هاي منطقه اي و بين المللي مخالف هستيم. ما با راه حل داخلي و مديريت بحران موافقت داريم و هرگز با بلندپروازي هاي ملت سوريه در تعارض قرار نخواهيم گرفت.
در ادامه گفت: اگر با درخواست هاي طبيعي جامعه براي ايجاد اصلاحات مخالفت شود بي شک زمينه دخالت خارجي فراهم خواهد شد. در موضوع سوريه، تعدادي از کشورها که با دمشق، تسويه حساب هاي تاريخي داشتند وارد ماجرا شدند چون دمشق در مقام مقايسه با ديگر کشورها در جهان عرب از استقلال بيشتري برخوردار بود. سوريه نماينده افکار آزادي خواهانه ملت هاي عرب و اسلامي در برابر اشغالگري هاي صهيونيست ها و دفاع از آرمان ملت فلسطين، محسوب مي شد برخي کشورهاي منطقه و بين المللي براي پيش راندن بحران سوريه در مسير تحقق اهداف و منافع ويژه و تسويه حساب با دولت سوريه وارد ماجرا شدند.
ما به برادرانمان در دمشق گفتيم با درخواست هاي طبيعي ملت براي اصلاحات، برخورد مناسبي داشته باشند ما با درخواست هاي طبيعي مردم سوريه همراه هستيم و اين قاعده بر همه زمينه ها در اتخاذ سياست با سوريه و عراق و بحرين و ديگر کشورها، قابل طرح است.
مسؤول ايراني در مورد گزينش محمدبن سلمان به عنوان وليعهد عربستان حاضر به اظهارنظر نشد و به گفتن اين جمله که :«اين امر، موضوعي داخلي و مربوط به عربستان است» اکتفا کرد.
در مورد آينده روابط ايران و عربستان سعودي گفت: ما به عربستان سعودي به عنوان کشوري همسايه مي نگريم که تا به حال نتوانسته ايم در رابطه با يکديگر تغيير مثبتي ايجاد کنيم.» او گفت: «ما با شدت با سياست هاي عربستان سعودي در تغيير دادن نظام هاي کشورهاي منطقه مخالفت مي کنيم.» و در ادامه گفت: هر چه باشد، عربستان کشوري همسايه است و ما نسبت به اين موضوع با حالتي باز برخورد مي کنيم و اميدواريم که مشکلاتمان با گفتگو و توافق به سرانجام رسد.»
و در مورد اخوان المسلمين چنين گفت: ايران نسبت به اخوان المسلمين نگاه کينه توزانه ندارد زيرا اخوان طيف سياسي متنوع و جنبشي سياسي، اجتماعي، فکري و اقتصادي هستند که از مغرب اسلامي و تا مشرق آن امتداد دارند. ما به اخوان المسلمين به عنوان بخشي از بافت امت اسلامي مي نگريم ولي در بسياري موارد با آن ها اختلاف نظر داريم، در عين حال مشترکاتي نيز با يکديگر داريم که بايد با اتکاي به آن ها به نقاط مثبت بيشتري دست يابيم که موضوع فلسطين يکي از آن هاست که بايد به عنوان محور اصلي امت اسلامي محسوب شود.
در موردي ديگر بايد گفت که ميان ما و حزب عدالت و توسعه نه دشمني کامل و نه توافق کامل برقرار است.
و درباره اخوان المسلمين گفت: ايران، اخوان المسلمين را طيفي تروريست قلمداد نمي کند چون اين گروه، طيف اسلامي گسترده اي از اندونزي تا اروپا را شامل مي شود ولي اگر گروهي از وابستگان اخوان المسلمين، تروريسم را به کار گيرد، اين جنبش را تروريست قلمداد مي کنند.
و در مورد سوريه، مسؤول ايراني چنين گفت: «ايران در جزييات راه حل سوري دخالت نخواهد کرد.» و در ادامه گفت: «تنها مرجعي که مي تواند در مورد تعيين سرنوشت سخن بگويد، ملت سوريه است، حتي اگر بشار اسد را برنگزيند.» او گفت: «ايران به ديدارهاي آستانه که درصدد يافتن راه حل براي بحران سوريه است بر اساس اصل توافق و اجماع نگاه مي کند. زماني که روسيه پيش نويس قانون اساسي سوريه را ارائه کرد هيأت ايراني اعلام کرد که نبايد در اين مورد دخالتي صورت پذيرد». مسؤول ايراني در ادامه گفت: «تهران با کاهش سطح تنش در سوريه و در همه مناطق پرجمعيت سوريه، موافق است و توافق آتش بس در جنوب سوريه ميان آمريکا و روسيه به مثابه يک امتحان و آزمايش بزرگ است.»
او مي گويد: «آيا ايالات متحده آمريکا به اين توافق روي خوش نشان مي دهد يا اين که از آن خارج خواهد شد؟ آمريکا يک سال و نيم پيش با مسکو در مورد آتش بس در شمال سوريه توافق کرد ولي آن را ناديده گرفت.
مسؤول ايراني، اين سخن را که ايران قصد گسترش تشيع را دارد را سخني بيهوده دانست.
در مورد لبنان چنين گفت: ايران با همه طيف هاي ملت لبنان و گروه هاي سياسي و اجتماعي اش رابطه گسترده اي دارد. برخي گروه ها نسبت به ايران ديدگاهي متفاوت دارند و ما به ديدگاه آن ها احترام مي گذاريم. ما با همه گروه هاي لبناني، برخوردي مثبت داريم.
زماني که از او پرسيديم که با همه گروه ها و حتي با «نيروهاي لبناني» وابسته به سمير جعجع رابطه خوبي داشته و خواهيد داشت چنين پاسخ داد «من از گروه ويژه اي سخن نمي گويم ما نسبت به همه گروه ها که بخشي از بافت اجتماعي لبنان را تشکيل مي دهند و از جمله آن ها مي توان به "نيروهاي لبناني" اشاره کرد، با حالتي گشاده برخورد مي کنيم.»
مسؤول ايراني گفت: «کشورش همچنيان نسبت به پيشنهادهاي گذشته در جهت کمک به لبنان و ارتش آن نظر مساعد دارد ولي برخي گروه ها به دليل ارتباط با برخي کشورهاي منطقه با اين موضوع به تعارض پرداختند.»
ما به جريان مقاومت ضداسرائيلي کمک کرديم و هم اکنون نيز به دولت و ارتش لبنان با همه امکانات کمک خواهيم کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۳۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: اشغالگران دیروز که همچنان از مداخله‌گری، بی‌ثبات سازی افغانستان و ایجاد مزاحمت از خاک این کشور حمایت کرده و دنبال می‌کنند، از سیاست خود دست بر نمی‌دارند.

به گزارش ایسنا، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در گفت‌وگویی در مورد مساله داعش گفت: داعش خاکی را در افغانستان در اختیار ندارند، اما هسته‌های هراس افکنی در این کشور هستند. حکومت سرپرست افغانستان نیز اعلام کرده که در سرکوب داعش جدی هستند، ما این را قبول داریم و برای بهبود شرایط امنیتی کمک می‌کنیم این مساله تعارف ندارد. اما آیا اشغالگران دیروز که همچنان از سیاست مداخله‌گری، بی‌ثبات سازی و سیاست ایجاد مزاحمت از خاک افغانستان حمایت کرده و دنبال می‌کنند، مگر دست بر می‌دارند؟ 

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره حضور جریان‌های مخالف امارت اسلامی در ایران، تاکید کرد: سیاست ایران هیچ تهدید برای حاکمیت افغانستان نخواهد داشت. ایران با همه‌ مجموعه‌های افغان در ارتباط بوده، هست و خواهد بود. این را من روشن و صریح می‌گویم. اگر افغانستان برای همه‌ افغانی‌هاست، مهمان‌نوازی ایران برای مهمانانی‌ست که می‌آیند. ان‌شاالله شرایط این‌جا بهبود پیدا کند و همه برگردند. هر قوم، نژاد و مذهبی از افغانستان به هر دلیلی وارد ایران شده آیا آنان در ایران اقامت دارند؟ بلی اقامت دارند. اما سوال این‌ است که کدام مجموعه از ایران برای امنیت افغانستان تهدیدآمیز است؟ نیست و نخواهد بود. این سیاست قاطع جمهوری اسلامی‌ ایران است.»

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در خصوص حق‌آبه هیرمند نیز ابراز خرسندی کرد و افزود: «در دو نوبتی که آب رهاسازی شد، می‌توان گفت که در حدود صد میلیون مترمکعب آب وارد ایران شد، در چارچوب حقابه‌ای که وجود دارد. در سال گذشته مشکلاتی در بند کمال خان وجود داشت، از جانب حکومت دو سه اقدام برای ترمیم سد کمال خان انجام شد و مشکلاتی که در دریچه‌های این سد وجود داشت، رفع شد.»

کاظمی قمی در ادامه در مورد وضعیت مهاجرین نیز گفت: ایران با ۶ میلیون مهاجری مواجه هستیم که به دلیل شرایط سخت افغانستان که عمدتا ناشی از اشغالگری است، مهاجرت کرده‌اند. امروز کشور ما باید مهاجرین را میزبانی کند. می‌دانید میزبانی ۶ میلیون مهاجر کار راحتی نیست. 

وی خاطرنشان کرد: برای این‌که ورودهای غیرقانونی را کنترل کنیم، اقدام به ارائه و صدور ویزا کرده‌ایم، نمی‌خواهیم در مرزها آشفتگی ایجاد شود. نمی‌خواهیم کسانی که به دلیل مشکلات معیشتی یا هر دلیل دیگری از کشور خارج می‌شوند با مسائلی در مرزها مواجه شوند. در طول بیش از ۴۵ سال به‌عنوان برادران و خواهران میزبانی کرده‌ایم، مهمانان ما هستند و تلاش ما این است که در این شرایط سخت اگر مجبور شدند کشور را ترک کنند فرزندان این آب و خاک از حق تحصیل محروم نشوند، این‌ها می‌خواهند آینده این کشور را بسازند، ایران با چنین نگاهی به جامعه افغانستان نگاه کرده است. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشگاه محل تسویه حساب سیاسی نیست
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  •  تماس تصویری نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با مشاور ارشد امیرعبداللهیان
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • تسویه حساب سهم بیمه سلامت با داروخانه ها/وضعیت بدهی یارانه دارو
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد