Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد باقر قالیباف میهمان شب گذشته برنامه «جهان‌آرا» بود و در مورد موضوعات گوناگون از حضور انتخابات تا طرح ایده نواصول‌گرایی گفت‌وگو کرد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - برنامه تلویزیونی دوشنبه شب «جهان‌آرا» میهمانی ویژه داشت؛ محمدباقر قالیباف شهردار تهران و نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در استودیوی جهان‌آرا حضور یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قالیباف که یکی از شاخص‌ترین کاندیداهای اصول‌گرایان در این دوره از انتخابات بود، چند روز پیش از 29 اردیبهشت به نفع آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد.

در برنامه شب گذشته «جهان‌آرا» شاهد گفت‌وگوی وحید یامین پور با قالیباف پیرامون حضور او در انتخابات و طرح ایده نو اصول‌گرایی بودیم.

در ابتدای این گفت‌وگو قالیباف در پاسخ به این سئوال که مبنای تفکیک مردم به 4 درصد و 96 درصد چه بود با بیان این مقدمه که تا یک روز مانده به انتهای مهلت ثبت‌نام قصد آمدن در عرصه انتخابات را نداشتم و همان‌طورهم وقتی به صحنه انتخابات آمدم، قصد کناره‌گیری از آن را نداشتم گفت: بنده با دوقطبی کردن جامعه مخالفم. ما یک دوقطبی کاذب و یک دوقطبی بر مبنای حقیت داریم. دوقطبی که مبنای حقیقت داشته باشد اشکالی ندارد. اگر بخشی از جامعه ظالم باشند و بخشی مظلوم آیا نباید آنها را دوقطبی کرد؟ اگر موضوع فقر و غنا باشد نباید دوقطبی کرد؟

وی در همین باره ادامه داد: ما نمی‌خواهیم‌ بگوییم که همه مردم باید یکسان زندگی کنند، حتماً شیوه زندگی افراد با یکدیگر متفاوت است، ولی آن‌چیزی که نباید باشد، «تبعیض» است.

کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه در موضوع 4 درصدی‌ها مبنای ما نظرسنجی‌ها و نگرش‌سنجی‌ها بود اظهار داشت: در بحث مربوط به 4 درصد و 96 درصد مطالعه دقیق داشتیم و این تقسیم‌بندی مبنای کاملاً علمی دارد. 4 درصد هستند که از شرایط موجود در حوزه‌های ثروت‌اندوزی و رفاه راضی هستند.

قالیباف در واکنش به انتقادهایی مبنی بر مخالفت وی با ثروت‌مندان ضمن رد این مطلب توضیح داد: تولید ثروت از افتخارات این کشور است. وقتی صحبت از تولید می‌شود، منظور تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت است. ما با چیزی که موافق نیستیم، رانت، تبعیض و ظلم است. ما معتقدیم این 4 درصد کسانی هستند که خلاف منافع 96 درصد حرکت می‌کنند و بعضی اوقات ممکن است در مسندهایی قرار گیرند که یا خودشان و یا کسانی که در مسئولیت هستند تحت تأثیر 4درصدی‌ها تصمیم بگیرند.

وی در باره بازخوردهای این تقسیم‌بندی در جامعه با بیان اینکه همان‌موقع می‌دانستم با چه قشری طرف هستم افزود: اینها پول، قدرت لابی و رسانه دارند، اهل زدوبند هستند و اخلاق را هم نمی‌شناسند و انتظاری جز این نداشتم که مورد هجمه این‌گونه واقع شوم، ولی اینکه آیا توانستم پیام را برسانم یا خیر به‌نظر می‌رسد موضوع پیام رسید، ولی فرصتی برای تبیین مفهوم این پیام فراهم نشد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس، «عمل به تکلیف» و «وظیفه‌شناسی» را دو یادگاری دوران جنگ هشت‌ساله دانست و تصریح کرد: هر آن‌کس که به خود فکر نکند بسیجی است و واقعاً در انتخابات به خودم فکر نکردم.

کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به این سئوال که چطور شد بعد از آن حضور پرحرارت در عرصه انتخابات تصمیم به انصراف دادید توضیح داد: حداقل 12 سال است که پا در میدان سیاست گذاشته‌ام. هر لحظه ممکن است فرصت‌های برای یک فرد سیاسی فراهم باشد. به نظر می‌رسد یک فرد سیاسی در صحنه کشور، باید یک فرد آماده باشد، یعنی همین الان باید برای مسائل اقتصادی، مدیریتی و برنامه‌ریزی کشور آشنا و برای آن برنامه داشته باشد.

قالیباف به تحلیل خود از ورود به عرصه انتخابات اشاره کرد و با بیان اینکه با وجود یک رئیس‌جمهور مستقر در بین کاندیداها قصد حضور در انتخابات را نداشتم خاطرنشان کرد: نظر خیلی از دوستان این بود که من حتماً در انتخابات حضور پیدا کنم. خیلی برای آنها استدلال کردم، حتی آنها را مکتوب کردم که اگر یک روز لازم شد بازخوانی شود، ولی یکی از دوستان نزدیک در این باره به من گفت فکر نمی‌کنی بین منافع شخصی خود یا عمل به تکلیف تصمیم می‌گیری؟ این صحبت وی روی من خیلی اثر گذاشت و تصمیم گرفتم در انتخابات شرکت کنم.

وی در باره نحوه انصراف خود از انتخابات نیز گفت: حتی تا صبح دوشنبه‌ای که از انتخابات انصراف دادم هم در یک سفر انتخاباتی به رشت رفتم، یعنی تا آنجا هم تصمیم به انصراف نداشتم و محکم کار خود را دنبال می‌کردم.

این کاندیدای انصرافی دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری در واکنش به این مطلب که آیا انصراف شما مانند ثبت‌نام با فشار دوستان همراه بود بیان کرد: اسم این را فشار نگذاریم. دوستانی که من را می‌شناسند می‌دانند که تحت فشار تصمیم نمی‌گیرم. با توجه به صحبت‌های دوستان و تحلیلی که خودم داشتم به این جمع‌بندی رسیدم که الان وظیفه من انصراف از حضور در انتخابات است.

وی در باره چرایی این موضوع تأکید کرد: در سال‌ 84 همه افراد در اردوگاه اصول‌گرایی می‌گفتند وحدت رخ نداد که دیدیم چه اتفاقی افتاد. دو باره در سال 92 همه قول داده بودند که سر قول خود باقی بمانند و همه گفتند هرکسی خلف وعده کند نشان از بی‌دینی و بداخلاقی است، ولی این اتفاق افتاد و همه توافقات به‌هم خورد. حس این اردوگاه این بود که حلقه گمشده برای اینها وحدت است و همه می‌گفتند اگر وحدت انجام بگیرد به نتیجه می‌رسیم.

قالیباف در همین باره اضافه کرد: در درون خود احساس کردم شاید نظر همه این باشد که من باید کنار بروم تا وحدت شکل بگیرد. تحلیل من این بود که شرایط 50- 50 است و یکی باید در صحنه بماند و حتماً ترجیح می‌دادم که خودم در صحنه باشم، آمار و اطلاعات هم این را نشان می‌داد، اما موقع انصراف همه به من نگاه کردند و من هم انصراف دادم. این در شرایطی بود که اگر در عرصه انتخابات می‌ماندم انتخابات به دور دوم کشیده می‌شد و اختلاف آرا بسیار کمتر و در حد یک تا 1.5 درصد می‌شد.

وی در باره ارائه ایده نواصولگرایی با تأکید بر این نکته که امروز همه متوجه شدند وحدت مهم است، ولی همه‌چیز نیست یادآور شد: اشکالات فراوانی در اردوگاه اصولگرایی وجود دارد، ولی یک‌بار این تصمیم را گرفتم که ما باید هم سیاست‌ورزی خود را تغییر دهیم و هم نگاه‌های خود را اصلاح کنیم و یادمان باشد که فلسفه انقلاب چیست و بفهمیم مردم ما کجا قرار دارند.

این کاندیدای انصرافی دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ضمن اشاره به اظهار تبریک نسبت به انتخاب روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور اظهار کرد: با حفظ همه مرزها و اعتقادات همیشه به این اعتقاد دارم که تقویت دولت مستقر، کمک به مردم است.

قالیباف در بخش دوم این گفت‌وگو در واکنش به این صحبت رجانیوز که نامه وی در مورد نواصولگرایی تهاجمی بود با رد این مطلب که دنبال رهبری جریان اصولگرایی نیست تصریح کرد: احساس کردم شاید صدای من از صدای میلیون‌ها نفر از جوانانی که به رفتارهای سیاسی ما نگاه می‌کنند بیشتر شنیده می‌شود. جوانانی امین و صادق و دقیقی که وقتی حرفی می‌زنند حرف‌شان شنیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه پاسخ به چرایی عدم موفقیت‌های جریان اصولگرایی دلیل اصلی انتشار این نامه بود یادآور شد: نه می‌گویم ادعای رهبری این جریان را دارم و هم اینکه این نامه حرف شخص من نیست. این موضوع که بزرگان ما در اردوگاه اصولگرایی چه فعالیتی می‌کنند تبدیل به مطالبه خیلی از افراد جامعه شده است. بدنه می‌گوید ما در تصمیم‌سازی نقش نداریم و در تصمیم‌گیری هم اختیار نداریم.

کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با جدا کردن حساب تفکر اصولگرایی با جریان اصولگرایی توضیح داد: مردم‌داری و توجه به مستضعفین اساس تفکر اصولگرایی است. اصولگرایی گفتمان امام و انقلاب است و هر شهروندی می تواند اصولگرا باشد.

وی انتقاد اصلی خود نسبت به اصولگرایانی که حق این تفکر را ادا نکردند اهل گفت‌وگو نبودن آنها عنوان کرد و گفت: اصولگرایی «خودانتقادی» ندارد و تصمیم‌ها به‌صورت دستوری از بالا به پایین صادر می‌شود. نباید فکر کنیم مبانی اصولگرایی فقط برای ماست و نباید این مبانی را برای خودمان مصادره کنیم.

قالیباف در واکنش به این سئوال که آیا گفت‌وگوی اصولگراها با مردم می‌تواند به موفقیت این گروه کمک کند ضمن تأیید این مطلب اظهار کرد: اصولگرایان در این زمینه اشکال جدی دارند و نمی‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند.

در ادامه قالیباف در باره این صحبت یامین‌پور که مردم قالیباف را در کسوت شهرداری موفق‌تر می‌دانند و اگر در انتخابات شرکت نمی‌کرد موفق‌تر بود خاطرنشان کرد: به‌نظر می‌رسد اگر می‌خواهیم به اصولگرایی و انقلابی‌گری بپردازیم روی شخصی مثل قالیباف بحث نکنیم. ما به اصولگرایی انتقاد داریم چون همان کسانی که تصمیم می‌گیرند، همان‌ها علی‌رغم استدلال‌های فراوان در اتاق دربسته نشستند و تصمیم گرفتند من باید در انتخابات شرکت کنم. اگر به حرف آنها گوش نکنیم می‌گویند که سرکشی کرده است و به حرف‌شان هم گوش دهیم باید جواب افکار عمومی را بدهیم که برای آن پاسخی نداریم.

شهردار تهران تصریح کرد: واقعاً به‌هیچ عنوان قصد نداشتم شهردار شوم. چرخش مدیریت یک ضرورت است. در دوره سوم همه دوستان می‌دانند که داوطلب شهردار شدن نیستم و برای من همان دو دوره کافی بود.

قالیباف با تأکید بر این نکته که نامه مربوط به طرح نواصولگرایی اصلا وحدت‌شکن نیست با انتقاد از یکی از افراد اصولگرا که گفته بود مانیفست اصولگرایی را ما نوشتیم و هیچ‌کس حق تغییر آن را ندارد تصریح کرد: این یعنی اینکه همه در خانه‌های‌شان بنشینند و دیگران برای آنها تصمیم بگیرند. ما با مردم سروکار داریم، آیا آنها این حرف را از ما می‌پسندند؟ باید باورمان شود که فقط ما نیستیم که حرف از انقلاب اسلامی می‌زنیم. مگر می‌شود در مبارزه با تبعیض، فساد و فقر مبنای حزبی داشته باشیم؟

وی در باره نسبت نواصولگرایی و انقلابی‌گری تصریح کرد: ما در گفتمان انقلاب اسلامی به‌دنبال مردم‌داری هستیم. عمق استراتژیک نظام ما همرامی مردم با انقلاب است. در اصولگرایی و انقلابی‌گری مستضعفان نسبت به سایر اقشار اولویت دارند. حتماً اسلام فقاهتی و جدانبودن دین از سیاست مبنای ماست.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه افراد زیر 40 سال جامعه ما نه در صحنه انقلاب حضور داشتند و نه در دوران دفاع مقدس و از رفتار و گفتار ما نسبت به انقلاب اسلامی قضاوت می‌کنند توضیح داد: اگر به این افراد بگوییم ما می‌خواهیم کیفیت زندگی مردم را در دو بعد مادی و معنوی ارتقا دهیم به ما می‌گویند فاصله طبقاتی یا آسیب‌های اجتماعی کمتر شده یا بیشتر جوابی برای آنها نداریم. البته کارهای بسیار بزرگی بعد از انقلاب انجام شده که جای طرح این مباحث اینجا نیست.

قالیباف در پاسخ به این سئوال که مردم با کدام مدل مدیریتی در جامعه همراهی می‌کنند تصریح کرد: کسی که حرف و عملش یکی باشد، یعنی اینکه ما از حرف انقلابی خجالت نکشیم و کار انقلابی هم انجام دهیم. امروز مصداق شعار مرگ بر آمریکا کار، کار و کار است. امروز حزب‌اللهی کسی است که فقرزدایی کند و گره‌ای از مشکلات مردم را باز کند.

بخش دیگر این گفت‌وگو به دوران مسئولین قالیباف در شهرداری تهران اختصاص داشت.

شهردار تهران در باره روش‌های مختلف مدیریتی خود در زمان تصدی شهرداری و نسبت آن با انقلابی‌گری گفت: روش‌های مدیریتی من بیشتر با سلوک انقلابی بیشتر نسبت دارد. اولین هدف در هر مسئولیت باید خدمت به مردم باشد. در خدمت نباید هیچ تبعیضی قائل شد. در خدمت به مردم نمی‌توان تبعیض قائل شد، قانون فقیر و غنی نمی‌شناسد، اما معتقدم مستضعفین اولویت دارند. در دوران مدیریت من در شهرداری، فاصله و شکاف طبقاتی در شمال و جنوب تهران کمتر شد، با توجه به اینکه قولی به مردم بابت این موضوع نداده بودم.

قالیباف میزان بافت فرسوده در تهران را 3هزار هکتار اعلام کرد و با بیان اینکه وجود بافت فرسوده یعنی وجود افراد مستضعف اظهار داشت: در تهران شش سال است که تصمیم گرفته شده برای بافت‌های فرسوده هیچ‌کس نباید عوارضی بابت ساخت‌وساز به شهرداری پرداخت کند. این یکی از مصادیق انقلابی‌گری است.

وی با بیان اینکه حزب‌اللهی هم باید در ساخت مسجد کوشا باشد و هم سینما در باره شایعاتی که در باره آتش‌سوزی در سینمای آزادی بر سر زبان‌ها افتاده بود اشاره کرد و گفت: در روز افتتاح سینما آزادی در بین هنرمندان گفتم سینما آزادی را انقلابی‌ها ساختند و تحویل شما دادند و از آنها خواهش کردیم که در اینجا گناهی انجام نشود. ما قائل به تبعیض برای هیچ گروهی نیستیم، اما تفاوت وجود دارد که ما باید به رسیدگی بیشتری به مستضعفین داشته باشیم.

شهردار فعلی تهران در واکنش به اظهارنظر یامین‌پور که گفته بود اگر شما در تهران لیست داده بودید امکان برنده شدن داشتید با تأیید تلویحی این مطلب گفت: می‌توانیم با تحلیل و برنامه‌ریزی درست می‌توانیم کاری کنیم که در بعد سیاسی 30 بر هیچ نبازیم و بتوانیم 30 بر هیچ ببریم و حتی رقیب ما هم بتواند خود را ارتقا دهد و بتواند مردم را جذب کند.

قالیباف با تأکید بر این نکته که مخاطبان نامه نواصولگرایی همه جوانان انقلابی بودند نه پیروان یک گرایش خاص تصریح کرد: کسانی که پیشتازتر هستند حتماً اولویت بیشتری دارند و توقع من این است که اینها به میدان بیایند و خط‌شکنی کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که مخاطبان ویژه این نامه یا همان حزب‌اللهی‌ها چه انتقادهایی به شما دارند یادآور شد: جوانان حزب‌اللهی اعتقاد داشتند که من التقاطی صحبت می‌کنم. البته این بچه‌ها اشتباه نمی‌کردند. اشتباه را کسانی کردند که بالای سر آنها بودند و بعضاً با من حرف داشتند و زمانی که مطالبی را به این جوانان منتقل می‌کنند همه راست را نمی‌گفتند.

شهردار تهران رویکرد خود را در شهردای تهران از ابتدای کار فرهنگی و اجتماعی توصیف کرد و ادامه داد: در شهرداری سعی کردیم ارتقای کیفیت زندگی را چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی مبنا قرار دهیم و به مسائل تربیتی و آموزشی توجه کنیم و در عین حال زیرساخت‌های شهری را با تفاوت آشکار نسبت به گذشته پیش ببریم.

وی در باره گسترش فضای سبز تهران با دو برابر دانستن آن نسبت به گذشته به ساخته شدن 46 درصد از زیرساخت‌های شهری در 12 سال اخیر نسبت به 50 سال گذشته اظهار داشت: این کارها در شرایطی انجام شد که هم تحریم خارجی داشتیم و هم تحریم داخلی و از طرف دولت‌ها و واقعاً با توان خود مردم، این شهر ساخته شد.

قالیباف در بخش پایانی این گفت‌وگو در باره انتقادهای احتمالی بعد از اتمام مسئولیت در شهرداری تهران ضمن بیان این مطلب که به‌نظر می‌رسد بیشتر انتقادها، رویکرد سیاسی داشته باشد خود را آماده پاسخ به انتقادها دانست و گفت: شاید یکی از انتقاداتی که هم به شهرداری و هم به دولت و هم به ساختار اداری جمهوری اسلامی وارد است این باشد که چرا این نهادها این‌قدر بزرگ شدند. این شاید به‌خاطر بی‌توجهی به مردم باشد. حضرت امام هم در این زمینه فرمودند کاری را که مردم انجام می‌دهند، دولت‌ها انجام ندهند که متأسفانه ما در حال خارج کردم مردم از تمام گردونه‌ها هستیم.

منبع: مشرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۳۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶ مرحله اخذ رای الکترونیک/ نشست رئیسی و استانداران

«مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی»،‌ «انتخابات الکترونیک» و «نشست مشترک رئیس‌جمهور و استانداران» از موضوعات مهم خبری شانزدهم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز خود در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود برای انتخابات مجلس خبرگان تاکید کرد: بررسی صلاحیت خبرگان رهبری با فقهای شورای نگهبان است و تاکید عزیزان نیز همیشه بر اجرای قانون بوده است؛ این حرفها تازگی ندارد  ظاهراً برخی وقتی تایید می‌شوند سطح درک شورای نگهبان بالاست و وقتی رد می‌شوند حرف دیگری دارند.

هادی طحان نظیف درباره دلایل رد صلاحیت حسن روحانی گفت: مواردی که بصورت مکتوب به ایشان اعلام شده موارد متعددی است و محدود به چند موردی که ایشان مطرح کردند نیست؛ البته همین چند مورد نیز به صوت دقیق مطرح نشده است.

وی در بخش دیگری از این نشست درباره تمهیدات شورای نگهبان برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: در انتهای هفته مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده در ۱۵ استان برگزار می‌شود؛ در ۸ حوزه انتخابیه که بالای دو نفر از داوطلبان آن‌ها تعیین تکلیف نشدند (تبریز، ری، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم شهر و ملایر) انتخابات بصورت تماماً الکترونیک برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تجربه انتخابات الکترونیکی در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم و تاثیر برگزاری انتخابات الکترونیکی در دور دوم انتخابات مجلس در انتخابات‌های آتی گفت: در مرحله اول چهار حوزه را به صورت الکترونیکی بود. تجربه انتخابات الکترونیک رضایت‌بخش بود. در مرحله دوم چهار حوزه به هشت حوزه افزایش یافت تا تجربه بهتری داشته باشیم.

بر اساس اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور امروز؛ در استان تهران صندوق های الکترونیکی زیر بار می‌رود و شبیه‌سازی انتخابات الکترونیک اجرا خواهد شد.

دومین مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم در ۸ حوزه به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد که شش مرحله رای دادن در انتخابات الکترونیکی را می توانید در این لینک ببینید.

امروز،‌ تعدادی از کاندیداهای دومین دوره انتخابات مجلس دوازدهم از جمله مجتبی زارعی از اعضای لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، سمیه گلپور کاندیدای لیست شورای وحدت اصولگرایان و جبهه صبح ایران  و مجتبی رحماندوست کاندیدای شورای وحدت اصولگرایان و لیست امناء ، علی طهرانی مقدم از اعضای لیست شورای وحدت و جبهه صبح ایران با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران به ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌های  خود پرداختند.

در بخشی از این نشست مجتبی زارعی با بیان این‌که «معتقدم نظارت مجلس هم زیر سوال است»، تصریح کرد:  ما در  کشور بحران نمایندگی داریم. نظام اداری ما نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است اما اگر مردم را نمایندگی نکنیم، مردم سالاری ما به مخاطره می‌افتد. خیلی وقت‌ها ما به سمت ساختارها غش می‌کنیم در حالیکه افراد باید نمایندگان مردم باشند.

سمیه گلپور هم با اعتقاد به شنیده‌ نشدن صدای مستضعفان در مجلس یازدهم تاکید کرد و گفت: باید صدای جامعه کارگری و بازنشستگان در مجلس شنیده شود.

همچنین مجتبی رحماندوست با تاکید بر تحقق عدالت اجتماعی در مجلس آینده، اظهار کرد: ما در مجلس آینده به دنبال این هستیم که مردم بدون لکنت زبان و ترس از عواقب آن، زبانشان به روی مسئولان و مقامات باز باشد. ما مردم بسیار خوبی داریم و باید مسئولانی داشته باشیم که همراه با مردم پیش بروند.

علی طهرانی مقدم نیز با بیان این‌که «نمایندگان از مسیری وارد مجلس شوند، که آلوده نباشد»، گفت: ما در حوزه قانونگذاری قوانین زیادی داریم. ما به قانون خوب نیاز داریم ولی به نظارت هم نیاز داریم. خیال دولت ها نباید از بعد نظارت مجلس راحت باشد. در مجلس نمایندگانی می خواهیم که وامدار باندهای قدرت و ثروت نباشند و هم در طول دوره نمایندگانی ضمن هم افزایی و کمک به دولت، اگر ایرادی می‌بینند، نظارت کنند و کوتاه نیایند.

****

در نشست مشترک رئیس جمهور با استانداران، سیدابراهیم رئیسی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به اینکه در انتخابات قبل هم مجریان (وزیر کشور و استانداران) هم ناظران(شورای نگهبان) هم عموم‌مردم همت کردند وانتخاب با شکوهی براساس ۴ اصل مورد تاکید رهبرانقلاب برگزار شد، گفت: ان‌شاءالله در انتخابات میان دوره‌ای پیش رو با همت استانداران ۴ اصل مورد تاکید رهبری همواره در اولویت باشد و شاهد انتخابات میان دوره ای با شکوه باشیم و مجلس شورای اسلامی در زمان خود تشکیل شود.

رئیس­ جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین امروز، ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه هشتم اسفند ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی هم طی پیامی ضمن عرض تسلیت برای درگذشت سردار سرتیپ سیدمجید ایافت گفت: ایشان رزمنده‌ای مجاهد، فرماندهی بااخلاص، از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و هم‌رزم وفادار سردار شهید محمود کاوه بودند که پس از دوران دفاع‌مقدس نیز با مجاهدت و تعهد، مسئولیت‌های متعددی را در عرصه‌های مختلف سپاه از جمله جانشینی فرماندهی لشکر ویژه شهدا، فرماندهی قرارگاه عاشورا، جانشینی فرماندهی قرارگاه ثامن‌الائمه(ع) نیروی زمینی سپاه و مسئولیت دبیرخانه کنگره بزرگداشت سرداران شهید و ۲۳ هزار شهید خراسان را برعهده داشتند که به‌طور یقین خدماتشان در گنجینه افتخارات این کشور به یادگار باقی خواهد ماند.

****

صبح امروز، ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفردرجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد که این اولین ماموریت دوربرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع ماموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود.

ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، انواع رادارهای پیشرفته نظیر رادار سه‌بعدی، سامانه‌های موشکی، سطح به سطح، سطح به هوا و سامانه سوم خرداد و سایر سامانه‌های مخابراتی پیشرفته را داراست و در نوع خود از جمله ناوهای خاص کشور محسوب می‌شود. علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک‌های بالستیک دوربرد است.

****

همزمان با چهل و نهمین سالروز شهادت سید مجید شریف واقفی، عضو سازمان مجاهدین خلق ایسنا در گزارشی تاریخی با عنوان «فرجام مجاهدی که نامش بر دانشگاه صنعتی نشست»به مرور این واقعه پرداخت و یادآور شد که سازمان مجاهدین خلق دو ماه قبل از تاسیس دانشگاه صنعتی آریامهر در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۴۴ توسط محمد حنیف‌نژاد، سعید محسن و عبدالرضا نیک‌بین تشکیل شد. این سازمان خود را مدافع حقوق «خلق» می‌دانست و در ابتدای تاسیس متاثر از افکار اسلامی، تم مبارزه علیه رژیم پهلوی گرفت اما قدرت‌طلبی‌ها و حسادت‌های داخلی سازمان در برهه‌های زمانی مختلف موجب تصفیه حساب‌ها و حذف فیزیکی خونین در رده‌های عالی و میانی سازمان شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افشاگری رشیدی کوچی: افرادی محکومیت قطعی داشتند، اما به دلیل نزدیکی شان به دولت در مجلس آینده حضور دارند / می‌خواهند ریاست را هم به جریان پایداری نزدیک کنند
  • دست‌های پشت پرده در انتخابات به روایت «رشیدی کوچی»
  • اخبار سیاسی ۱۶ اردیبهشت؛ ۶ مرحله اخذ رای الکترونیک/ نشست رئیسی و استانداران
  • گفت‌وگوی مستقیم نامزدهای انتخابات با مردم در «فرصت انتخاب» و «نماینده مردم»
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • احتمال انصراف قالیباف از ادامه حضور در مجلس
  • بازی جدید قالیباف برای حفظ صندلی ریاست؛ تندرو‌ها شمشیر را از رو بسته‌اند
  • سه رقیب جدید قالیباف در کرسی ریاست مجلس؛ وزرای احمدی نژاد به صف شدند
  • دلایل استعفای امام جمعه رفسنجان پس از ۳۹ سال فعالیت /تاکید بر جوان گرایی
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد