Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - معاون پارلماني رئيس جمهور درباره موضوعاتي همچون مناسبات بين دولت و مجلس، عدم وجود اختلاف نظر بين رئيس جمهور و وزرا، روند فعلي قانونگذاري، مهمترين قوانين مصوب با همت دولت يازدهم، سرنوشت اموال دزديده شده ايران، نگاه دولت به برنامه ششم، گمانه‌زني‌ها درباره کابينه دوازدهم، لايحه تفکيک وزارتخانه‌ها، موسسات مالي و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. توضيحاتي ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان، حسينعلي اميري از تيرماه 1395 با حکم حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهوري اسلامي ايران سمت معاونت امور مجلس رئيس جمهور را برعهده دارد.

وي پيش از انتصاب به اين سمت، به عنوان قائم مقام و سخنگوي وزارت کشور، عضو حقوقدان شوراي نگهبان، معاون رئيس قوه قضائيه و رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رئيس کل دادگستري استان‌هاي خوزستان، کردستان و فارس خدمت کرده بود.

وي فعاليت قضايي خود را از پايه شروع کرده و تقريبا تمام سمت‌هاي قضايي از جمله داديار، دادرس، معاون دادستان، دادستان، رئيس محکمه عمومي، رئيس محکمه تجديد نظر، قائم مقام رئيس دادگستري، رئيس کل دادگستري، معاون رئيس قوه قضاييه و قاضي ديوان عالي کشور را در کارنامه حرفه‌اي خود دارد.

اميري در دوره رياست آيت‌الله يزدي در قوه قضاييه و همچنين در دوره رياست آيت‌الله هاشمي شاهرودي، چند بار به عنوان مدير نمونه قضايي در سطح کشور برگزيده شد.

وي که داراي سوابق تحصيلات حوزوي است، دکتراي تخصصي (PhD) خود را در رشته حقوق عمومي اخذ کرده و هم اکنون به عنوان مدرس دانشگاه نيز فعاليت دارد.

اميري همچنين چند دوره تخصصي حقوقي-قضايي را در خارج از کشور گذرانده و از ابتداي شروع به کار دولت يازدهم از قوه قضائيه به دولت مامور شده است.

در ادامه گفت‌وگوي تفصيلي خبرگزاري ميزان با حسينعلي اميري معاون پارلماني رئيس جمهور را مي خوانيد:



خبرگزاري ميزان: آقاي اميري ابتدا از اينکه علي رغم مشغله هاي زياد وقت خودتان را در اخيتار خبرگزاري ميزان قرار داريد سپاسگزارم.
اميري: من هم از شما تشکر مي کنم و اميدوارم گفت‌وگوي خوبي داشته باشيم.

برخي اختلاف ديدگاه‌ها در مورد طرح‌ها و لوايح ميان دولت و مجلس طبيعي است
خبرگزاري ميزان: آقاي اميري حضرتعالي پيشتر مسئوليت‌هايي داشتيد که مربوط به دو قوه مقننه و قضائيه بود و الان هم که در قوه مجريه حضور داريد؛ با استناد به اين سوابق مهم و حساس، نظرتان درباره روابط مجلس و دولت چيست؟ به عبارتي روابط دولت يازدهم با دو مجلس نهم و دهم را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
اميري: خوشبختانه تعامل و همکاري بسيار خوبي با نمايندگان محترم داريم و اين تعامل شامل همه جناح ها، فراکسيون‌ها و مجامع استاني نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي مي‌شود. البته طبيعي است که برخي اختلاف ديدگاه‌ها در مورد مسائل مختلف و از جمله برخي طرح‌ها و لوايح ميان دولت و مجلس پيش مي‌آيد که همواره تلاش کرده ايم اين اختلاف ديدگاه‌ها را بر اساس قانون و با نگاه کارشناسي و با همدلي و همفکري با نمايندگان مجلس حل و فصل کنيم. اين همراهي قطعا تاثير مثبت داشته و در آينده نيز تاثير خواهد داشت، چرا که دولت و مجلس هر دو مي‌خواهند مشکلات مردم رفع و يا حداقل کمتر شود بنابراين همراهي و درک متقابل دولت و مجلس در اين زمينه مي‌تواند در بررسي طرح‌ها و لوايح و تصويب به موقع آن‌ها موثر باشد.

همسوئي دولت و مجلس به معناي تابعيت محض آنها از يکديگر نيست
البته مجلس همسو و همفکر با دولت به اين معني نيست که مجلس خداي ناکرده تابع محض دولت باشد و يا برعکس دولت تابع محض مجلس شود. نظام ما مبتني بر تفکيک قوا است و هر يک از قوا بر اساس قانون اساسي وظايف خود را انجام مي‌دهند. همدلي و تعامل خوب ميان قوا نيز به اين معنا است که هر يک از آن‌ها با حفظ استقلال خود وظايفشان را به بهترين نحو ممکن انجام دهند و هدف شان حل مشکلات و مسائل جامعه، توسعه و پيشرفت کشور و خدمت به مردم باشد، در اين صورت است که همفکري و همدلي واقعي معنا پيدا مي‌کند و نگراني از اين نوع همدلي و همفکري نيز بي معنا است.

نظارت به معناي مچ گيري و برخورد جناحي نيست
بر اساس قانون اساسي تقنين و نظارت دو وظيفه اصلي مجلس است و در صورتي که اين دو وظيفه خود را بخوبي انجام دهد نه تنها تاثيرگذاري خود را از دست نمي‌دهد بلکه به بهبود امور در ديگر قوا نيز کمک مي‌کند البته اين وظايف مهم با مچ گيري و برخورد جناحي و گروهي متفاوت است و اين نوع برخورد‌ها است که به همه قوا و مردم آسيب مي‌زند و به جاي حل مشکلات مردم، دعوا‌هاي سياسي اولويت مي‌يابد.

اگر تعامل و اعتماد ميان دولت و مجلس شوراي اسلامي وجود داشته باشد، بسياري از مشکلات کشور به آساني قابل حل است. از سوي ديگر من حدود سه سال در وزارت کشور بودم و علاوه بر قائم مقامي و سخنگويي، کار‌هاي پارلماني اين وزارتخانه را نيز پيگيري مي‌کردم و به همين دليل ارتباطات خوبي با نمايندگان محترم در مجلس نهم داشتم. همچنين چند سال حضور در شوراي نگهبان و قوه قضائيه نيز باعث شده با اکثر نمايندگان محترم مجالس نهم و دهم تعاملاتي داشتم باشم که مطمئنا به تسهيل امور در معاونت امور مجلس رياست جمهوري کمک مي‌کند.

انتصاب بنده به سمت معاون امور مجلس رئيس جمهور تقريبا مقارن شد با استقرار مجلس دهم که فضاي متفاوتي با مجلس پيشين داشت. از همين موضوع مي‌توان به تفاوت در نگاه و خواسته‌هاي مردم پي برد. يعني در واقع توقع و خواست مردم از کارگزاران و نمايندگان خود کاملا روشن شد. در واقع اگر بين نمايندگان مجلس فعلي با مجلس قبلي در همين تهران مقايسه‌اي صورت بگيرد؛ بطور کامل خواسته‌هاي مردم مشخص مي‌شود، بديهي است در انتخابات اخير مجلس نمايندگان محترم مجلس نيز در جهت خواسته مردم تغيير کردند.

مناسبات رضايت بخش دولت يازدهم با مجلس دهم
با اين اوصاف، طي يک سال اخير با توجه به درک مناسب دولت و مجلس از مشکلات و مسائل کشور و ارتقاء سطح تعاملات و همچنين لوايح مهمي که دولت به مجلس داد و تصويب شد، از مناسبات دولت و مجلس راضي هستيم.

شاهد هيچگونه تنشي بين رئيس جمهور و رئيس مجلس نيستيم؛ اين يک نعمت است
همکاري بين روساي دو قوه نيز خيلي خوب است و آقايان روحاني و لاريجاني نشست‌هاي مختلفي دارند و در جلسات و شورا‌هايي که روساي دو قوه عضو رسمي آنجا هستند مثل شوراي عالي امنيت ملي، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و ... علاوه بر شرکت در جلسه اصلي اين شورا‌ها و مجامع، جلسات دو نفره و سه نفره هم براي حل مسائل کشور تشکيل مي‌دهند، لذا ما خوشبختانه شاهد هيچگونه تنشي بين رئيس جمهور و رئيس مجلس نيستيم و اين هم براي ما در دولت و هم براي نمايندگان مجلس يک نعمت و هم يک فرصت است و جلوه خوبي از همکاري بين دو قوه را نشان مي‌دهد.

درک مشترکي از مسائل کشور بين دولت و مجلس وجود دارد
آقاي روحاني از همان ابتداي دولت تدبير و اميد به مساله تعامل بين مجلس و دولت تاکيد داشتند و مي‌گفتند که بايد با پرهيز از تنش و اختلاف مسائل را حل کنيم و با مجلس تعامل خوبي داشته باشيم. در مورد مجلس نهم نيز آقاي رئيس جمهور همين نگاه را داشت و چندين بار هم اين موضوع را اعلام کرده بود. خوشبختانه درک مشترکي از مسائل کشور بين دولت و مجلس وجود دارد و مثال‌هاي زيادي از جلوه‌هاي همکاري بين دوقوه مي‌توانيم بزنيم. مثلا راي اعتماد بالا به سه وزيري که در مجلس قبلي راي نياورده بودند، و يا بيانيه‌اي که نمايندگان مجلس در تشکر از رئيس جمهور صادر کردند نمونه‌هايي از اين تعامل خوب است. در دوره جديد معاونت امور مجلس ما براي ديدار منظم اعضاي فراکسيون‌هاي مختلف، کميسيون‌هاي تخصصي مجلس و همچنين مجامع استاني نمايندگان با رئيس جمهور و معاون اول رئيس جمهور برنامه ريزي کرده‌ايم.

برگزاري 30 جلسه مجمع استاني و فراکسيوني مجلس با رئيس جمهور طي 4 سال گذشته
در دوره چهار ساله دولت تدبير و اميد حدود 30 جلسه مجمع استاني و فراکسيوني با رئيس جمهور برگزار شد و در همين مدت معاون اول رئيس جمهور نيز 31 جلسه مجمع استاني و فراکسيوني با نمايندگان مجالس نهم و دهم برگزار کرد که اکثر آن‌ها در يک سال گذشته و با نمايندگان مجلس دهم بوده است.

برگزاري 9 اجلاسيه مشترک دولت و مجلس طي چهار سال گذشته
از سال 1392 تاکنون نيز 9 اجلاسيه مشترک دولت و مجلس برگزار شده که شش جلسه با مجلس نهم و سه جلسه با مجلس دهم بوده است.

نقاط مثبت تعاملات دولت يازدهم و مجلس دهم بسيار بيشتر از نقاط ضعف است
خبرگزاري ميزان: مهمترين نقاط ضعف و قوت روابط دولت‌ها و مجلس‌ها چيست؟ به نظرتان دولت و مجلس بايد از يک جناح باشند بهتر است يا از دو جناح مخالف؟

اميري: بحث نقاط ضعف و قوت دولت‌ها و مجالس بحثي گسترده است که به تاريخ حدود 40 ساله جمهوري اسلامي بر مي‌گردد؛ هيچ دولت و مجلسي خالي از ايراد و اشکال نبوده و ما فراز و نشيب روابط دو قوه را در تاريخ نظام جمهوري اسلامي شاهد بوده‌ايم و عملکرد قوا نيز در حوزه‌هاي مختلف نسبي است و بايد با توجه به شرايط و موقعيت زماني خاص خود مورد بررسي قرار گيرد. همه دولت‌ها و مجالس خدماتي را به فراخور امکانات و توانايي‌هاي خود ارائه کرده‌اند که قابل تقدير است، ولي همانگونه که عرض کردم هر وقت همدلي و همراهي دولت و مجلس بيشتر بوده، خدمات و عملکرد دو قوه نيز براي خدمت مردم و حل مشکلات آنان موثرتر بوده است و با توجه به اين شرايط من تعاملات دولت يازدهم و مجلس دهم را بسيار خوب ارزيابي مي‌کنم و معتقدم که نقاط مثبت اين همکاري‌ها بسيار بيشتر از نقاط ضعف و کمبود‌هاي احتمالي بوده است.

قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران نيز اصل تفکيک قوا و استقلال قوا را به رسميت شناخته است و اصولا در نظام‌هاي حقوقي دنيا پذيرش اصل تفکيک قوا يکي از مهمترين مباني دموکراسي محسوب مي‌شود و ما از مزاياي اصل تفکيک قوا در نظام سياسي خود بهره‌مند هستيم. اصل تفکيک قوا مزاياي بسياري را از جهت حقوقي و سياسي به دنبال دارد و در چهار دهه گذشته ضمن عمل به اين اصل، هر يک از قوا در حدود اختيارات و صلاحيت‌هايي که قانون اساسي برايشان در نظر گرفته به تعامل و همکاري با يکديگر پرداخته‌اند.

درست است که قانون اساسي هر يک از قوا را مستقل فرض کرده، اما واقع قضيه اين است که هيج يک از قوا نمي‌توانند همانند جزاير مستقل از هم به انجام وظايف و صلاحيت‌هاي قانوني شان بپردازند، لذا ضمن پذيرش اصل تفکيک قوا، همکاري خيلي خوبي هم ميان قوا بويژه قوه مجريه که کار سنگين اجرا را برعهده دارد و مجلس شوراي اسلامي که کار قانون گذاري را انجام مي‌دهد، وجود داشته است.

البته نمي‌توان گفت که در 38 سال گذشته شرايط همکاري و تعامل قوه مجريه و قوه مقننه همواره يکسان بوده است. فراز و نشيب‌هايي وجود داشته، اما اين فراز و نشيب‌ها هيچ گاه در حدي نبوده که کشور را با مشکلات جدي مواجه کند.

مشکلاتي از قبيل انحلال مجلس و انحلال دولت در کشور ما به سبب حاکميت نظام ولايت فقيه، رخ نمي‌دهد
گاهي در نظام تفکيک قواي کشور‌هاي ديگر مشکلات به حدي بروز مي‌کند که منجر به انحلال مجلس و يا انحلال دولت و توقف کار‌هاي کشور مي‌شود، ولي خوشبختانه ما شاهد چنين مشکلاتي در کشور نبوده‌ايم که علت آن هم ناشي از ساختار سياسي در نظر گرفته شده در قانون اساسي و هم حاکميت نظام ولايت فقيه است.

مطالب مطرح شده در جلسه اخير روساي قوا
همانگونه که مطلع هستيد آخرين جلسه مشترک سران سه قوه نيز به ميزباني آقاي دکتر روحاني رئيس جمهور و با حضور آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضائيه و آقاي دکتر لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار شد که در اين جلسه ضمن تاکيد بر وحدت و همدلي قوا، مهمترين مسائل کشور و منطقه نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

همانگونه که آقاي رئيس جمهور بعد از اين جلسه گفتند "امروز بين قواي سه‌گانه و ساير ارکان نظام، تحت نظر مقام معظم رهبري، وحدت و انسجام وجود داشته و همه قوا از نيرو‌هاي مسلح جمهوري اسلامي ايران که حامي اين نظام هستند، حمايت خواهند کرد و کسي نخواهند توانست صدمه‌اي به قدرت نيرو‌هاي مسلح ما وارد کنند. دولت دوازدهم نيز با وحدت و هماهنگي بيشتر با مجلس شوراي اسلامي و قوه قضائيه، در راستاي محقق کردن مطالبات و خواسته‌هاي مردم تلاش خواهد کرد. "

در مورد بخش دوم سوال شما بايد عرض کنم که مجلس خانه ملت است و نمايندگان آن بايد از همه اقشار، گروهها، اقوام و طبقات نمايندگي کنند، طبيعي است که با توجه انتخابي بودن نمايندگان محترم، ممکن است در دوره‌هايي يک جناح و تفکر تعداد بيشتري نماينده در مجلس داشته باشد و جناح ديگري کمتر. مهم اين است که همه به انتخاب مردم احترام بگذاريم و شرايطي را فراهم آوريم که خواسته‌هاي مطرح شده از طريق صندوق‌هاي راي عملياتي و اجرايي شود. من معتقدم نمايندگان محترم نيز به رغم وابستگي‌هاي سياسي و جناحي در نهايت به عنوان نمايندگان ملت در تصميمات شان بويژه در مسائل حساس و مهم، فارغ از گرايش‌هاي جناحي عمل مي‌کنند.

روند فعلي قانونگذاري در کشور آسيب‌ها و نواقصي دارد
خبرگزاري ميزان: با روند فعلي قانونگذاري در کشور موافقيد؟

اميري: بنده با توجه به حضورم در سه قوه و سر و کار داشتن با قانون و قانونگذاري، بويژه تجربه عضويت در شوراي نگهبان قانون اساسي به عنوان حقوقدان و همچنين رشته تحصيلي ام که دکتراي تخصصي حقوق عمومي است، در اين باره هم بصورت تئوريک و هم در عرصه عمل کار کرده و به نوعي نظام قانونگذاري کشور را آسيب شناسي کرده ام و معتقدم که روند فعلي قانونگذاري در کشور آسيب‌ها و نواقصي دارد که بايد برطرف شود.

قانون به عنوان مهمترين منبع حقوق در هر جامعه بر اساس ضوابط مشخصي به مرحله وضع و تصويب مي‌رسد. با گذشت حدود چهار دهه از تشکيل حکومت جمهوري اسلامي ايران بررسي آسيب‌هاي نظام قانون گذاري آن نشان مي‌دهد که از يک سو حجم قوانين بصورت بي رويه در حال افزايش است، يعني با تورم قوانين مواجهيم و از سوي ديگر عدم توجه به مسائلي نظير سلسله مراتب قوانين و وضع ضمانت اجراي مناسب براي قوانين وضع شده، منجر به کاهش کارايي آن شده است. ضمن آن که اعمال اصلاحات و الحاقات مکرر نسبت به قوانين و فقدان قوانين جامع و در نتيجه ناپايداري و عدم ثبات قوانين، احترام به قانون و اجراي آن را با موانع جدي مواجه کرده است.

آسيب‌هاي نظام قانون گذاري کشور
اگر بخواهم بصورت خيلي خلاصله و فهرست وار آسيب‌هاي نظام قانون گذاري کشور را براي شما بيان کنم، بايد به اين موارد اشاره کنم:
- وضع قوانين متعدد (افزايش حجم قانون گذاري)
- اصلاحات مکرر قوانين و استفساريه‌ها
- کاهش چشمگير قوانين جامع
- تعارض و يا ابهام در نظام تقنين و قوانين
- فقدان ضمانت اجراي مناسب براي قوانين
- به روز نبودن قوانين
- مشکلات اجراي قوانين
- عدم رعايت اصل سلسله مراتب قوانين
- مشکل ناشي از فوريت در تصويب قانون
- غلبه طرح‌ها بر لوايح
- افزايش پيشنهادات نمايندگان مجلس

راه حل‌هاي رفع مشکلات قانونگذاري
البته من در کنار بيان مشکلات سعي کرده ام راه حل نيز ارائه کنم که برخي از آن‌ها را بطور فهرست آور عرض مي‌کنم:
- تدوين اصول حاکم بر قانون گذاري
- رسيدگي تخصصي به طرح‌ها و لوايح
- ايجاد سازوکار بررسي انطباق مصوبات با اسناد بالادستي و يا اصول کلي و قانون اساسي
- لزوم دقت و کنترل در سازوکار ابلاغ مصوبات
- تنقيح قوانين و مقررات
- توجه به اصل مفيد بودن، کارا بودن و اثربخشي قوانين و مقررات

مهمترين قوانين مصوب با همت دولت يازدهم
خبرگزاري ميزان: مهمترين قوانيني که به همت دولت يازدهم به مرحله اجرا درآمد کدام است؟
اميري: تصويب قانون برداشت 5/1 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي ايجاد اشتغال در مناطق محروم روستايي، عشايري و مرزي، ارائه حداقل 15 لايحه با موضوع محيط زيست به مجلس شوراي اسلامي توسط دولت يازدهم که اکثر آن‌ها نيز تاکنون به قانون تبديل شده است. از جمله مهمترين آن‌ها قانون حمايت از محيط بانان و قانون حفاظت، احيا و مديريت تالاب‌هاي کشور بود که پس از تصويب مجلس و تاييد شوراي نگهبان اخيرا به قانون تبديل شده اند.

همچنين قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل داراي شرايط خاص، قانون مبارزه با تامين مالي تروريسم، قانون شورا‌هاي حل اختلاف، قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقا نظام مالي کشور، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون حمايت از کودکان و نوجوانان بي سرپرست از ديگر مواردي بود که بصورت لايحه به مجلس ارائه شده بودند که از سال 1392 تاکنون تصويب و به قانون تبديل شده اند.

سرنوشت اموال دزديده شده ايران
خبرگزاري ميزان: پيگيري استرداد اموال دزديده شده توسط آمريکا و اخيرا توسط کاناداد در چه مرحله‌اي است؟
اميري: آنچه که من بطور خلاصه مي‌توانم در اين زمينه عرض کنم اين است که اين موضوعات با جديت در حال پيگيري است، اما جزييات بيشتر و دقيق‌تر را بايد از معاونت حقوقي رياست جمهوري و وزارت امور خارجه سوال بفرماييد.

نگاه جديدي نسبت به دوره‌هاي قبل در مورد برنامه ششم شکل گرفت
خبرگزاري ميزان: درباره روند ارسال لايحه برنامه ششم توضيح بفرماييد؟ دولت همچنان نظر مجلس در باره قانون برنامه را قبول ندارد؟ اگر چنين نيست چرا قانون برنامه ششم را ابلاغ نکرد؟

اميري: لايحه برنامه ششم با پنج برنامه قبلي که تصويب و اجرا شده اند، تفاوت‌هايي داشت. بر اساس اصل 126 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران رئيس جمهور مسئول برنامه و بودجه و امور اداري و استخدامي کشور است. موضوعي که به صراحت در قانون آمده است؛ بنابراين در دولت تدبير و اميد با برداشتي که از قانون اساسي وجود داشت و با توجه به اينکه شخص آقاي رئيس جمهور محترم هم سال‌هاي متمادي نماينده مجلس بوده و خودش حقوقدان است و برداشت‌هاي حقوقي از قانون اساسي دارد، نگاه جديدي نسبت به دوره‌هاي قبل در مورد برنامه ششم شکل گرفت. به هرحال در موضوعاتي که قانون دايمي داريم نيازي نيست که بخواهيم آن را مجددا در قانون برنامه تکرارش کنيم. اصولا يکي از مشکلات نظام تقنيني ما تورم قوانين است که هم براي مجريان مشکل درست مي‌کند و هم براي مردم؛ لذا يکي از جهتگيري‌هايي که وجود داشت اين بود که ما چرا بايد در جايي که قانون وجود دارد دوباره تحت عنوان برنامه، قانون تصويب کنيم.

لايحه برنامه ششم در راستاي چابک سازي تدوين شده بود
يکسري احکام وجود دارد (يعني در قانون برنامه يکسري احکام مي‌آورند) که ويژگي و خصيصه برنامه‌اي ندارند؛ بنابراين نيازي نيست چيزي که ويژگي برنامه‌اي ندارد را بخواهيم در برنامه بياوريم و بالطبع اين‌ها نيز کنار گذاشته مي‌شوند. مساله بعدي اين است که در قوانين برنامه يکسري قوانين ثابت تحت عنوان قانون احکام برنامه داريم که در همه قوانين و در همه دوره‌ها اين احکام ساري و جاري بوده اند و در راستاي چابک سازي برنامه، نيازي نيست آن‌ها را دوباره در قانون برنامه بياوريم. اين قوانين را پيشتر دولت در قالب يک لايحه جداگانه و به عنوان لايحه قوانين دايمي برنامه به مجلس تقديم کرده بود.

برنامه ششم حدود 600 هزار ميليارد تومان بار مالي مضاعف براي دولت ايجاد کرد
حال مجموعه اين تحليل باعث شد که لايحه برنامه ششم در قالب 34 ماده به مجلس ارائه شود. البته يکسري جداول و پشتيباني‌هايي هم اين 34 ماده داشت که آن‌ها هم به نمايندگان محترم مجلس تقديم شد. در مجلس استنباط‌هايي وجود داشت که با برداشت دولت متفاوت بود. بعضي نمايندگان استدلال‌هاي دولت در زمينه چابک سازي برنامه را قبول داشتند و بعضي ديگر از نمايندگان هم استنباط شان راجع به برنامه از قانون اساسي متفاوت با استنباط دولت بود. اين اختلاف نظر کارشناسي در مجلس، برنامه را دچار تحول اساسي کرد به شکلي که شاکله لايحه دولت در مجلس دچار تحولات اساسي شد و مواد الحاقي متعددي به آن اضافه شد و علاوه بر آن حدود 600 هزار ميليارد تومان بار مالي مضاعف نيز براي دولت ايجاد کرد. نهايتا آنچه به تصويب رسيد لايحه دولت نبود بلکه احکام متعدد و الحاقيه‌هاي بسياري به آن اضافه شده بود که آن را عملا تبديل به طرح کرده بود. در واقع، بعضي ازاحکام که ويژگي برنامه‌اي نيز ندارند در لايحه برنامه ششم قرار داده شدند، به علاوه بار مالي براي دولت ايجاد شد و همچنين بعضي از احکام هم که مخالف سياست‌هاي کلي برنامه ششم ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري بودند در آن گنجانده شد.

وقتي قانوني تصويب شد چه خوش مان بيايد و چه نيايد بايد اجرا کنيم
در مورد بخش دوم سوال بايد بگويم بحث قبول داشتن و نداشتن نيست، وقتي قانوني تصويب مي‌شود چه خوش مان بيايد و چه نيايد بايد بر اساس مقررات اجرا کنيم و اگر مشکلي هم دارد روند قانوني را براي اصلاح آن طي کنيم. دولت تدبير و اميد دولتي قانونمدار است که خود را موظف به اجراي قانون مي‌داند.

رئيس جمهور دستور تدوين آيين نامه‌ها و بخشنامه هاي برنامه ششم را صادر کرده است
برخلاف گزارش‌هاي کذبي که برخي رسانه‌ها مطرح مي‌کنند نه تنها آقاي رئيس جمهور دستور توقف اجراي برنامه را نداده، بلکه بعد از ابلاغ قانون، آقاي روحاني به اعضاي دولت دستور داد که آيين نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اجرايي قانون مذکور را تهيه کنند و در مواردي که نياز به مصوبه دولت دارد سريعا به تصويب دولت برسانند.

نگاه دولت يازدهم به اداره کشور کاملا برنامه محور است و دولت به اداره کشور بر اساس برنامه اعتقاد دارد. اداره علمي و برنامه‌اي کشور از باور‌هاي اعضاي دولت يازدهم است. دولت هيچگاه از اجراي قانون استنکاف نمي‌کند و اگر قانوني هم در عمل و اجرا با مشکلاتي مواجه باشد، ضمن احترام به قانون، با تقديم لايحه به مجلس محترم، در صدد اصلاح آن برخواهد آمد.





اختلاف نظر وزرا با رئيس جمهور صحت ندارد
خبرگزاري ميزان: اينکه بعضا درباره اختلاف نظر وزرا با رئيس جمهور اخباري منتشر شد صحت دارد؟ آيا اصولا اختلاف نظر وزرا با رئيس جمهور مذموم هست يا طبيعي؟

اميري: خير صحت ندارد. اعضاي هيات دولت با رئيس جمهور همراه و همدل هستند و به برنامه‌هاي ارائه شده توسط منتخب ملت اعتقاد دارند و با چنين باور و اعتقادي است که مي‌توانند اين برنامه‌ها را که در واقع خواسته ملت است به بهترين نحوه اجرايي کنند. با توجه به اصل مسئوليت جمعي اعضاي دولت، تيم مديران ارشدي که با رئيس جمهور کار مي‌کنند حتما علاوه بر کارآمدي، تعهد، تخصص، توان مديريتي و ويژگي‌هاي ديگر بايد با رئيس جمهور کاملا هماهنگ باشند.

البته طبيعي است که اين همدلي و هماهنگي به معناي آن نيست که وزرا يا ديگر مديران ارشد نبايد نظرات و ديدگاه‌هاي کارشناسي خود را بيان کنند. اتفاقا آقاي دکتر روحاني بسيار به مشورت و استفاده از ديدگاه‌هاي کارشناسي اهميت مي‌دهند و در دولت نيز راجع به مسائل آنقدر اجازه بحث مي‌دهند که اجماع حاصل شود.

مطالبي که در روزهاي اخير درباره کابينه دوازدهم مطرح شده گمانه زني رسانه اي است
خبرگزاري ميزان: اظهارات و مواضعي که در خصوص چينش کابينه دوازدهم با توجه به ديدار‌هاي اخير رئيس جمهور با فراکسيون‌هاي مجلس و طيف‌هاي سياسي در محافل رسانه‌اي مطرح مي&zwnj

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۳۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برنامه‌های رادیو برای دور دوم انتخابات

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاونت صدای رسانه ملی برای برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه ویژه برنامه‌های متنوعی را برای پخش تدارک دیده است. در گزارش ذیل به جزئیات برنامه‌های شبکه‌های رادیویی اشاره شده است.

رادیو ایران؛ روز انتخاب

شبکه رادیویی ایران در ویژه برنامه‌های «با ایرانیاران» ویژه انتخابات به دریافت تولیدات ایرانیاران (شبکه همراهان رادیو ایران در سراسر کشور) در قالب‌های مختلف برنامه‌سازی به جایگاه و نقش مجلس می‌پردازد. «با ایرانیاران» به تهیه کنندگی ندا حاجی اسماعیلی تا چهارشنبه ساعت ۱۶:۴۰ و پنجشنبه ساعت ۱۶:۱۵ تقدیم می‌شود. «خانه مردم» با هدف افزایش آگاهی مخاطبان نسبت به اهمیت جایگاه تقنینی و نظارتی مجلس و نیز جایگاه مردم تا پنجشنبه ۲۰ اردیبشهت ساعت ۱۲:۴۰ از رادیو ایران تقدیم می‌شود.

ایران است که در هفته منتهی به دور دوم انتخابات به صورت ویژه به این مهم می‌پردازد. «جهان سیاست» تا چهارشنبه ساعت ۱۵:۳۰ پخش می‌شود. «پرسا» در گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران ویژه انتخابات طراحی شده و ساعت ۲۰ تقدیم می‌شود.

«بحث روز» هم با این محوریت روی آنتن می‌رود. "خانواده‌ای به نام ایران" ویژه برنامه دیگری است که پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت بعد از خبر ساعت ۱۷ تقدیم خانواده بزرگ ایران می‌شود؛ و «روز انتخاب» نام ویژه برنامه انتخاباتی رادیو ایران است که در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت از آغاز نخستین لحظات رای گیری آماده انعکاس این رویداد بزرگ است. همچنین برنامه‌های «سلام صبح بخیر، نمودار، ایرانشهر و راه شب» نیز در بخش‌های مختلف به موضوع انتخابات در رادیو ایران می‌پردازند.

رادیو جوان؛ سبز سفید سرخ

شبکه رادیویی جوان در برنامه‌های مختلف رادیویی با مسئولان و دست اندرکاران ستاد انتخابات در دور دوم انتخابات مجلس شورای به گفتگو می‌پردازد. در برنامه زنده "جوان ایرانی سلام" با دکتر محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفتگو شد و در برنامه "گپ تو" با معصومه نصیری (کارشناس سواد رسانه ای) درباره شاخصه‌های یک نماینده تراز انقلاب اسلامی صحبت شد. در برنامه "سبز سفید سرخ" گفتگو با دکتر جواد اقدس طینت (کارشناس اقتصادی) در خصوص اقتصاد داخلی ایران و اهمیت درست انتخاب کردن نمایندگان از طرف مردم صورت گرفت. در برنامه "منحصر به فرد" با دکتر علی ودایه (کارشناس سیاسی) درباره نقش نهاد‌های قانونگذاری در کشور‌های مختلف و اهمیت آنان و نقش مجلس قانونگذار در جمهوری اسلامی گفتگو شد. همچنین در برنامه زنده "جوونی مجاز" با محسن اسلامی در خصوص دور دوم انتخابات به گفتگو خواهد پرداخت.

رادیو فرهنگ؛ من مسئولم

رادیو فرهنگ برنامه‌های «من مسئولم»، «شمای نماینده». «صحن علنی»، «صندلی سبز» و «باهم برای ایران» را ویژه دور دوم انتخابات پخش می‌کند. برنامه «صحن علنی» از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ با هدف انعکاس خواسته‌های مردم از نمایندگان مجلس هر روز در فواصل برنامه‌ها پخش می‌شود. برنامه سرزمین من هر روز ساعت ۱۳ در بخش‌های مختلف به موضوع انتخابات در ایران از گذشته تا امروز می‌پردازد. همچنین وظایف نمایندگان مجلس و ویژگی نماینده تراز انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار می‌دهد. «صندلی سبز» مسابقه رادیویی ۳۰ دقیقه‌ای ویژه انتخابات است. این برنامه کاری مشترک از صدای مرکز سمنان و گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که با هدف آموزش و شناساندن وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مخاطبان، تعامل مردم ورسانه و افزایش آگاهی و تقویت دانش سیاسی مردم برای انتخاب نماینده اصلح ساعت ۱۷پخش می‌شود. در هر برنامه شرکت کنندگان بر اساس سن و مدرک تحصیلی، در قالب گروه‌های سه نفره شرکت می‌کنند.

سئوالات این مسابقه پیرامون موضوعات مختلف از جمله وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی و قوانین انتخابات همچنین سوالاتی درباره مجلس خبرگان است.

برنامه گفتگومحور «من مسئولم» همراه با مجری و چهار شرکت کننده از میان دانشجویان کشور به بررسی و موشکافی فرایند انتخابات در کشور اختصاص دارد.

برنامه «شمای نماینده» نیز با محوریت شرکت حداکثری در انتخابات، چرایی شرکت در انتخابات و ویژگی یک نماینده اصلح است که صبح‌ها ساعت ۷:۴۵ و ۱۲:۱۵ پخش می‌شود.

برنامه «باهم برای ایران» از ۸ صبح تا ۱۸ جمعه ۲۱ اردیبهشت به همت سه گروه کتاب و جامعه، تاریخ و اندیشه و ادب و هنر روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود. رادیو تهران؛ با ویژه برنامه «شهرآرا»

شبکه رادیویی تهران، با استقرار واحد سیار در مسجد لرزاده با ویژه برنامه» شهرآرا» لحظه به لحظه؛ اخبار، رویدادها، اتفاقات و حواشی انتخابات و... را منعکس می‌کند. محمدرضا پاکزادیان، تهیه کننده برنامه انتخاباتی «شهر آرا» ضمن اعلام این خبر گفت: شبکه رادیویی تهران، جمعه ۲۱ اردیبهشت روز برگزاری دور دوم انتخابات، به صورت زنده از مسجد لرزاده روی آنتن می‌رود.

برنامه «شهرآرا» لحظه به لحظه؛ اخبار، رویدادها، اتفاقات و حواشی انتخابات و حضور پرشور رای دهندگان و... تقدیم مخاطبان می‌کند. وی افزود: حضور گزارشگران رادیو تهران در محل‌های اخذ رای و گفت وگوی گزارشگران با مسئولان، رای دهنده‌ها و مردم بخشی از این ویژه برنامه است. تدارک بخش‌های کارشناسی، نمایش، طنز، پخش موسیقی شاد و انتخاباتی از دیگر بخش‌های ویژه برنامه شهرآراست.

پاکزادیان در پایان عنوان کرد: استقرار شبکه‌های تصویری و صوتی باعث تشویق و ترغیب بیشتر مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای می‌شود. ما در این برنامه تلاش می‌کنیم تا علاوه بر آگاهی بخشی، با اطلاع رسانی دقیق و شفاف رضایت مخاطبان جلب شود.

رادیو قرآن؛ انتظار من

همزمان با آغاز دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی پخش برنامه «انتظار من» به مناسبت انتخابات تهیه و تقدیم شنوندگان رادیو قرآن می‌شود. همچنین برنامه‌های تسنیم و والعصر نیز به موضوعات انتخاباتی و پوشش خبری آن خواهند پرداخت.

رادیو صبا؛ از صبح صبا تا عصرصبا

شبکه رادیویی صبا متناسب با ماموریت شبکه در فضایی متفاوت به موضوع انتخابات و طرح و پاسخ دهی چالش‌های انتخاباتی می‌پردازد.

برنامه‌های «غیرعلنی و بی‌زحمت» به صورت ویژه با موضوع انتخابات روی آنتن رفتند.

هر یک از این برنامه‌ها متناسب با رویکرد و شعار برنامه با نگاهی طنزآمیز به مباحثی همچون اهمیت شرکت در انتخابات، باید‌ها و نباید‌های انتخاباتی، ویژگی‌های یک نامزد شایسته و چگونگی انتخاب و... می‌پردازد.

برنامه نمایشی «غیر علنی» در قالب طنز ماجرای انتخابات را در رادیو صبا به نمایش می‌گذارد. در این نمایش قرار است یک نفر از شخصیت‌های طنز به عنوان رییس اتحادیه طنزپردازان رادیو صبا انتخاب و معرفی شود.

در این برنامه شخصیت‌های شاخص طنز رادیو صبا همگی دور هم جمع شدن تا برای انتخاب شدن به عنوان رییس اتحادیه طنازان «رادیو صبا» با هم رقابت کنند که در این فرایند باماجرا‌ها و چالش‌های مختلفی رو به رو می‌شوند. «غیر علنی» هر روز ساعت ۱۰ صبح پخش می‌شود. برنامه طنز «بی زحمت» با شرکت شخصیت اصلی برنامه در انتخابات مجلس شورای اسلامی از چالش‌های انتخاباتی می‌گوید. این برنامه هر روز ساعت ۱۶:۱۵ تقدیم شنوندگان می‌شود. برنامه آموزشی «زنگ انشا» به پخش انشا‌های دانش آموزی با موضوع انتخاب و اهمیت انتخابات اختصاص دارد. این برنامه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۴:۴۵ راهی آنتن می‌شود.

برنامه‌های زنده روزانه «صبح صبا و عصر صبا» در بخش‌های مختلف برنامه در قالب‌های متنوع با نگاهی طنز به موضوع‌های انتخاباتی می‌پردازد. «صبح صبا» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۶:۳۰ تقدیم مخاطبان می‌شود و برنامه «عصر صبا» شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ راهی آنتن می‌شود.

رادیو نمایش؛ با هم رای

«هم رای» ویژه برنامه رادیو نمایش برای روز انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی است و اهمیت این موضوع که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم و رای بدهیم را مورد بررسی قرار می‌دهد. این برنامه به نویسندگی و تهیه کنندگی نسیم السادات صباغان و گویندگی نرجس فروغی، علیرضا تابان، گزارشگری و هماهنگی آتنا سادات محمدپناه روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه ساعت ۹:۳۰ صبح به صورت زنده از رادیو نمایش پخش می‌شود.

رادیو پیام؛ پیام انتخابات

ویژه‌برنامه انتخابات رادیو پیام با نام پیام انتخابات به تهیه کنندگی مجید امجدی فردخش می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیسی: با عملیات وعده صادق، سایه جنگ از کشور برداشته شد/ عده‌ای فکر می‌کردند با موشک می‌شود معامله کرد/ همه باید به قانون حجاب پایبند باشند/ دشمن به دنبال حیازدایی از جامعه است
  • قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها توسط رئیس جمهور ابلاغ شد
  • رئیسی «قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» را ابلاغ کرد
  • دولت برنامه‌ای برای ارسال لایحه واگذاری حقوق کارگران به مجلس ندارد
  • قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها ابلاغ شد
  • معرفی برنامه‌های رادیو برای دور دوم انتخابات
  • رئیس‌جمهور دستور داد؛ متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفان در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفین در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن