Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-02@04:20:56 GMT

ابراز تأسف مقام کویتی از تحول منفی در روابط با ایران

تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۴۵۵۳۸

«خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت بر تداوم میانجی‌گری کشورش برای حل بحران بوجود آمده در روابط بین قطر با چهار کشور عربی تأکید کرد.

خبرگزاری فارس: معاون وزیر خارجه کویت از تحول منفی بوجود آمده در روابط کشورش با ایران به دنبال قضیه «باند العبدلی» ابراز تأسف کرد.

«خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت بر تداوم میانجی‌گری کشورش برای حل بحران بوجود آمده در روابط بین قطر با چهار کشور عربی تأکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در حاشیه مراسمی که در سفارت مغرب به مناسبت هجدهمین سالگرد پادشاهی «محمد ششم» برگزار شد، گفت که تلاش‌های امیر کویت برای حل بحران قطر با استقبال عربی و بین‌المللی مواجه شده است.

به نقل از روزنامه القبس کویت، جارالله درباره بحران کویت و ایران در پی قضیه «باند العبدلی» نیز اظهار داشت: «ما در یک بیانیه رسمی موضع خود را اعلام کردیم و از تحول منفی که در روابط ایران و کویت بوجود آمده است به شدت متأسف هستیم».

وی در خصوص نامه وزارت خارجه کویت به همتای لبنانی خود درباره حزب‌الله نیز تصریح کرد که تا کنون پاسخی دریافت نکرده‌اند و منتظر پاسخ لبنانی‌ها هستند.

بیست و دو مردادماه دو سال پیش (1394) کویت اعلام کرد یک گروهک را به همراه مقادیر زیادی اسلحه و مهمات در منطقه «العبدلی» این کشور بازداشت کرده و از آن زمان موج اتهامات علیه ایران و حزب‌الله در این رابطه آغاز شد.

برخی مقامات کویتی و رسانه‌‌های این کشور مدعی شدند گروهک مذکور با ایران و حزب‌الله ارتباط داشته‌ است؛ اتهامی که هم ایران و هم حزب‌الله بارها آن را رد کرده‌اند.

اخیرا نیز روزنامه السیاسة کویت به نقل از کسانی که آنان را مقامات عالی‌رتبه خواند، مدعی شد که حدود 14 عضو باند «العبدلی» پس از صدور حکم نهایی دادگاه فرجام علیه آنها به ایران فرار کرده‌اند.

این روزنامه مستندی برای ادعای خود ارائه نکرد و نوشت که پس از رأی دادگاه تجدیدنظر مبنی بر تبرئه و آزادی این 14 نفر تا زمان صدور حکم نهایی دادگاه فرجام، این افراد در تدارک برای فرار به ایران بوده‌اند و به محض صدور حکم دادگاه فرجام درباره حبس 5 تا 10 ساله آنها، با یک لنج که در ساحل دریا منتظر آنها بود به ایران فرار کرده‌اند.

دادگاه کویت این افراد را به جاسوسی و تلاش برای انجام اقدامات خصمانه علیه کویت، تعرض به وحدت و سلامت ارضی کویت و در اختیار داشتن مواد محترقه، سلاح گرم، مهمات و دستگاه‌های شنود متهم کرده است.

اخیرا کویت از ایران خواسته بود تعداد اعضای دیپلمات خود را از 19 نفر به 4 نفر کاهش دهد.

در واکنش به این اقدام، وزارت خارجه ایران کاردار کویت در تهران را فراخواند و یادداشت اعتراضی ایران را به وی تحویل داد.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۵۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات جهانی به سود ایران است

سعید لیلاز: غربی‌ها متوجه شدند که قسمت کوچکی از بحران میان فلسطین و اسرائیل، تحت تاثیر ایران است.

به گزارش مشرق، یک فعال سیاسی اصلاح طلب بر این باور است که تحولات جهانی چند سال گذشته به سود جمهوری اسلامی ایران بوده است.

سعید لیلاز طی گفتگویی با یورونیوز تاکید با بیان اینکه در سه سال گذشته همه تحولات بین‌المللی، کم یا زیاد، به سود جمهوری اسلامی بوده، تصریح می کند، از جمله بحران غزه که باعث شده توجه غرب همان قدر که از اوکراین منحرف شده، از روابط ایران و چین هم منحرف شود به سمت حل و فصل بحران غزه. بویژه که غربی‌ها در این فاصله متوجه شدند که قسمت کوچکی از بحران میان فلسطین و اسرائیل، تحت تاثیر ایران است.

وی همچنین در بخش دیگری از گفتگوی خود با اشاره به اینکه تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران بیشتر اثر سیاسی و سمبلیک دارد و بر زندگی مردم و اقتصاد ایران تاثیر عمیقی نخواهد داشت، می گوید: او درباره تاثیر تحریم‌ها بر روابط ایران و اروپا گفت: تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا نقار و شکاف بین ایران و این اتحادیه را بیشتر خواهد کرد. اتحادیه اروپا در گذشته میانجی بین ایران و آمریکا بود، ولی الان کشورهای عربی این نقش را بر عهده دارند.

دیگر خبرها

  • سخنگوی وزارت امور خارجه: بیانیه‌ های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد میدان آرش ایجاد نخواهد کرد
  • بیانیه‌های تکراری، حقی برای کویت در مورد میدان آرش ایجاد نمی‌کند
  • بیانیه‌های تکراری، حقی برای دولت کویت در مورد «آرش» ایجاد نمی‌کند
  • تکرار ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس از سوی کویت مایه تأسف است
  • سخنگوی وزارت خارجه: تکرار ادعاهای یک‌جانبه و بی اساس در مورد میدان «آرش» از سوی طرف کویتی مردود و مایه تاسف است
  • ابراز خرسندی امیرعبداللهیان از پیشرفت های صورت گرفته در روند روابط ایران و بورکینافاسو
  • تحولات جهانی به سود ایران است
  • ابراز خرسندی ایران از پیشرفت در روند مناسبات با بورکینافاسو
  • عذرخواهی ناشر هندی بابت اقدام توهین‌آمیز به امام (ره)
  • ناشر هندی بابت اقدام وهن‌آمیز به امام خمینی(ره) عذرخواهی کرد