Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بي‌تدبيري دولت در تنظيم بازار کالاهاي اساسي، تاثير مهمي در سخت‌تر شدن تهيه ملزومات زندگي بخصوص براي فقرا دارد.

سرويس اقتصاد مشرق - اين روزها کافيست سري به بازار بزنيد تا از ديدن قيمت‌هاي سر به فلک کشيده معمولي ترين مايحتاج زندگي روزمره از شدت تعجب شاخ در بياوريد!
دليل اصلي براي اين تعجب اين است که به عنوان نمونه ديروز محصولي را به قيمتي خريديد و امروز با فرض اينکه قيمت‌ها تغيير نکرده، براي خريد به بازار مي‌رويد، اما همين که وارد فروشگاه مي‌شويد تازه با شيب ملايم افزايش قيمت روبرو شده و حس "اصحاب کهف" را در مشاهده قيمت‌ها بدست مي‌آوريد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اينجاست که نه راه پس داريد و نه راه پيش و مجبور مي‌شويد به اندازه پول توي جيبتان خريد کنيد. يعني اگر تا ديروز از محصولي يک کيلو مي‌خريديد از امروز بايد با حدود نيم کيلو از آن سر کنيد. سفره تان را کوچک کنيد و افزايش قيمت‌ها را تحمل.
اما در اين ميان، کساني بيشترين ضرر را از رشد قيمت کالاهاي اساسي مي‌کنند که جزو ضعيف ترين قشر جامعه هستند. به بيان ديگر، بازار به سمتي ميل مي‌کند که فقيرتر ها را فقير تر کند.
براي نمونه مي‌توان به بررسي هزينه‌هاي پخت "املت" به عنوان يک غذاي حاضري و شام معمولي که بيشتر در خانواده‌هاي ضعيف مصرف مي شود پرداخت. البته اغنيا نيز گاهي اوقات به صورت تفنني سراغ اين غذا مي‌آيند که تغيير قيمت ملزومات آن فرق زيادي برايشان ندارد.
براي درست کردن "املت" براي يک نفر بايد وسايل زير را تهيه کنيد:
- بين 2 تا 3 عدد تخم مرغ
- يک عدد گوجه فرنگي
- 1/2 تا 1 عدد پياز
- 1 قالب 100 گرمي کره
- نمک و فلفل و ادويه به ميزان لازم
- نان 1 عدد
بر همين اساس و بدون در نظر گرفتن ساير هزينه‌هاي لازم براي اين منظور به بررسي بازار هرکدام از اين کالاها مي‌پردازيم.



تخم مرغ
تخم‌مرغ از جمله بازارهايي است که تاثير بسزايي در تعيين وضعيت ساير ملزومات غذايي دارد و از سوي ديگر يکي از پر مصرف ترين اجزاي سفره‌هاي ايرانيان نيز هست که در سبد خريد روزانه فقير و غني يافت مي‌شود.
اين ماده غذايي در حالي طي روزهاي اخير قيمت هر دانه آن به صورت فله در بازار از 500 تومان عبور کرده که تا همين هفته قبل بين 400 تا 450 تومان خريد و فروش مي شد. درواقع طي روزهاي اخير بين 20 تا 60 درصد اين ماده غذايي رشد قيمت را تجربه کرده است.
برررسي هاي ميداني نيز نشان مي‌دهد، افزايش قيمت اين محصول، باعث نارضايتي فروشندگان نيز شده است بطوريکه از نخريدن آن توسط مردم و خراب شدن کالا در مغازه نگران بودند. حميد يکي از جواناني که تازه زندگي مشترک خود را شروع کرده و براي خريد به فروشگاه آمده بود با انتقاد از افزايش قيمت تخم مرغ به خبرنگار ما گفت: مجبورم براي اينکه هزينه‌هاي زندگي را مديريت کنم کمتر از قبل خريد کنم.
بنابراين اگر بطور ميانگين قيمت هردانه تخم مرغ را 450 تومان در نظر بگيريم، پخت املت نياز به 900 تا 1350 تومان تخم مرغ دارد.

تخم مرغ
ابتداي دولت روحاني
انتهاي دولت روحاني
قيمت هرشانه (تومان)
6500
16500


گوجه فرنگي
برخي از مردم براي پخت املت از گوجه فرنگي استفاده و برخي ديگر از رب آن استفاده مي‌کنند اما باتوجه به اينکه گوجه فرنگي طعم دهي بهتري نسبت به رب گوجه در املت دارد و طبيعي تر نيز هست ما براي محاسبه هزينه‌ها از اين ماده غذايي استفاده مي‌کنيم.
در بازار قيمت هر کيلو گوجه بين سه تا سه هزار و 500 تومان است که با توجه به اينکه هر کيلو گوجه بطور تقريبي و با سايز متناسب شامل 7 عدد مي‌شود، مي‌توان قيمت گوجه مورد نياز براي پخت املت را 500 تومان در نظر گرفت.

گوجه فرنگي
ابتداي دولت روحاني
انتهاي دولت روحاني
قيمت هرکيلو (تومان)
1000
3500


پياز
تا پيش از اين، پوست کندن پياز اشک مردم را در مي‌آورد اما حدود 3 هفته‌اي هست که با رکورد شکني قيمت و نجومي شدن نرخ آن، اشک مردم نه در زمان پوست کندن که در زمان خريد آن در ‌مي‌آيد.
با گشتي در ميوه‌فروشي هاي مناطق مرکزي شهر، قيمت هر کيلو پياز با عبور از ميوه‌هاي لوکسي چون موز به بيش از 4500 تومان و در برخي مواقع 5000 تومان رسيده که رشد بيش از 200 درصدي را نسبت به قبل نشان مي‌دهد.
يکي از فروشندگان درخصوص افزايش قيمت پياز گفت: بسياري از مردم که با ديدن قيمت نجومي پياز شوکه مي‌شوند به شوخي مي‌گويند: از اين به بعد در املت به جاي پياز، موز مي‌ريزيم. قيمت موز ارزان تر از پياز است.
از سوي ديگر با توجه به نياز پخت املت به يک عدد پياز، و با در نظر گرفتن اينکه هر کيلو تقريبا شامل 7 عدد مي‌شود، مي‌توان نتيجه گرفت هزينه پياز براي پخت املت چيزي در حدود 700 تومان مي‌شود.

پياز
ابتداي دولت روحاني
انتهاي دولت روحاني
قيمت هرکيلو (تومان)
700
4500


کره
اگر آمار بانک مرکزي از قيمت کالاهاي اساسي را باور و ملاک تصميم‌گيري قرار دهيم، قيمت هر کيلو کره در بازار 29000 تومان است که اگر براي پخت املت از يک بسته کره 100 گرمي استفاده کنيم در واقع بايد 2900 تا 3000 تومان هزينه کنيم. طبق آمار بانک‌مرکزي قيمت کره طي سال‌هاي اخير رشد بيش از 100 درصدي را نشان مي‌دهد.

کره
ابتداي دولت روحاني
انتهاي دولت روحاني
قيمت هرکيلو (تومان)
12000
29000


نان
نان اما قيمت‌هاي مختلفي دارد و بسته به علاقه هر شخص متفاوت است. اگر کسي بخواهد املت خود را با نان بربري بخورد بايد بين 800 تا 1000 تومان هزينه کند. اين رقم براي نان سنگگ بين 1500 تا 2000 و براي نان لواش بين 200 تا 300 تومان است. تافتون نيز بين 300 تا 400 تومان قيمت مي‌خورد.
بنابراين با توجه به مصرف بيشتر نان بربري بين مردم، خريد يک عدد نان بربري به طور ميانگين 900 تومان هزينه دارد.

جدول هزينه‌هاي پخت يک وعده املت
کالا
تخم مرغ
گوجه‌فرنگي
پياز
کره
نان
مقدار
3 عدد
1 عدد
1 عدد
100 گرم
1 عدد (بربري)
قيمت ميانگين
1350
500
700
2900
900
"پخت يک وعده املت براي يک نفر حداقل 6 هزار و 350 تومان هزينه دارد"


براساس بررسي‌هاي انجام شده اگر ساير هزينه‌هاي پخت غذا نظير پول گاز و هزينه تهيه نمک و فلفل و ساير ادويه‌ها و همچنين آبليمو و ... را ناديده بگيريم. در حداقلي ترين حالت ممکن، سرو يک وعده معمولي غذا براي قشر مستضعف جامعه، بين 6 تا 6 هزار و 500 تومان هزينه دارد. طبيعي است که اين رقم براي خانوار 4 نفره به 25 هزار تومان مي‌رسد. که قطعا تامين چنين هزينه‌اي براي خانواده‌هاي کم برخوردار ميسر نيست.
در واقع يک وعده ساده غذاي حاضري با بي تدبيري دولت در تنظيم بازار، به غذاي اعياني تبديل شده و کم‌کم قشر کم برخوردار جامعه بايد با آن نيز خداحافظي کنند که باعث "بي رنگ تر" شدن سفره غذايي‌شان مي شود.



از سوي ديگر، اين افزايش قيمت اقلام لازم براي تهيه املت در حالي باعث رنجش خاطر مردم شده است که بسياري از اين مواد، طي پروسه برداشت محصول تا فروش، افزايش چند برابري قيمت را تجربه مي‌کنند که در اين ميان نقش پررنگ دلالان در افزايش قيمت‌ها کاملا مشهود است.
به عنوان نمونه قيمت فروش گوجه يا پياز در مبدا توليد برخي اوقات تا حدي پايين است که براي کشاورز صرفه اقتصادي ندارد براي برداشت محصول خود هزينه کند و اين محصولات در سر زمين مي‌مانند و خراب مي‌شوند. اما در همان زمان قيمت اين کالاها در کلان شهر تهران رشد چند برابري را تجربه مي‌کند.
اين مسئله ايست که با کمي دقت در مديريت آن و با ساخت انبارهاي مناسب براي نگهداري اين محصولات در فصل پر محصول و همچنين مديريت زنجيره‌ انتقال کالا از مبدا به دست مشتري، به راحتي مي‌توان زنجيره تامين غذايي مردم را با قيمت بسيار پايين تري از مقداري که الآن هست تامين نمود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۶۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد

میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشور‌های دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.

وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود.

برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

گفتنی است براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

دیگر خبرها

  • هزینه 5 میلیونی برای هر ایرانی/ ماجرا چیست؟!
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • نرخ مصوب انواع میوه؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشیده!
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • علیرضابیگی: دولت مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد
  • علیرضابیگی: دولت رئیسی ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرده
  • گوجه سبز سر به فلک کشید؛ هر کیلو گوجه سبز چند؟
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید