Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@09:02:04 GMT

اولین تاثیر شهردار جدید بر پایتخت

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۴۷۲۰۷

اولین تاثیر شهردار جدید بر پایتخت

نتایج بررسی کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان محلی از صورت وضعیت هزینه‌کرد یک سال اخیر مدیریت شهری در پروژه‌های عمرانی و نگهداشت پایتخت نشان می‌دهد: حل معادله بحران مالی مدیریت شهری در تکمیل تعهدات خود برای پروژه‌های معلق و نیمه‌تمام شهری و پرداخت بخشی از بدهی شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران از یک مسیر جایگزین مشروط به توانایی رایزنی تیم آینده مدیریت شهری امکان‌پذیر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محتوای گزارش‌های ارائه شده از دو ردیف تعهدات مالی شهرداری برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهری و بدهی شهرداری به بانک‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی پیام عدم توازن منابع و تعهدات مالی را به کابینه جدید مدیریت شهری مخابره می‌کند. بنابر این گزارش، در حال حاضر از یکسو مجموع بدهی شهرداری به بانک‌ها و موسسات اعتباری و دیون پیمانکاران معادل 20هزار و 495 میلیارد تومان و از سوی دیگر نقدینگی موردنیاز برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره شهر معادل 19 هزار و 286 میلیارد تومان برآورد شده است. به گزارش دنیای اقتصاد، این لیست بدهی اگرچه ارقام رسمی ثبت شده در صورت وضعیت‌های شهرداری است اما از دیدگاه کارشناسان و برخی اعضای شورای شهر چهارم و پنجم این رقم فقط حداقل بدهی و تعهدات مالی شهرداری است. به گفته آنها بخش سوم بدهی‌ها عمدتا ارقامی است که شهرداری بابت تسویه آنها برای اشخاص حقیقی و حقوقی «هولوگرام‌های اعتباری» صادر کرده ‌است و هیچ اطلاع دقیقی از رقم واقعی این بخش از بدهی‌ها به دلیل عدم ثبت صورت وضعیت آنها وجود ندارد.

در چنین وضعیتی که مدیریت شهری پایتخت باید از یکسو از یک گردنه مالی برای ایجاد تغییر و تحول در اداره شهر تهران عبور کند و از سوی دیگر جنس پارلمان پنجم پایتخت که احتمالا از شهریورماه در ساختمان بهشت استقرار پیدا می‌کنند به گونه‌ای است که اعتقادی به تداوم اداره پایتخت از محل تراکم‌فروشی ندارند، حدود 8 هزار میلیارد تومان از بودجه سال جاری پایتخت به محل فروش تراکم و تغییر کاربری وابسته است. اما تیم جدید مدیریت شهری می‌تواند از یک مسیر جایگزین تحت شرایطی برای عبور از گردنه مالی و کاهش وابستگی به درآمدهای ناسالم و ناپایدار شهری استفاده کند. این مسیر از طریق انتخاب گزینه نهایی شهردار تهران از میان پنج گزینه فعلی میسر است. از دیدگاه کارشناسان شهری از میان پنج نامزد نیمه نهایی انتخاب شهردار تهران، بهترین گزینه فردی است که بالاترین قدرت رایزنی با بالاترین سطوح دولتی را داشته باشد. قدرت رایزنی بالا با عالی‌ترین مقامات دولتی(رئیس‌جمهوری) سبب می‌شود مدیریت شهری بتواند بخشی از طلب کهنه‌شده پایتخت از دولت را وصول کند و از این طریق بتواند بخشی از بدهی پایتخت را پرداخت و همچنین وابستگی به درآمدهای ناپایدار را کاهش دهد. بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان شورای شهر و شهرداری در سال‌های اخیر رقم طلب پایتخت از دولت را حدود 14 هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند. البته از آنجا که مبدا رقم طلب مدیریت شهری تهران از دولت ادعایی است که برمبنای گزارش‌های تهیه شده از سوی شهرداری اعلام می‌شود، دولت بخشی از آن را قبول ندارد و عنوان می‌کند بخشی از قوانینی که در این گزارش‌ها مورد استناد کارشناسان شهرداری قرار گرفته تکالیفی را به دولت تحمیل نمی‌کند و فقط به دولت «اجازه» داده ‌است. با وجود مناقشه دولت و شهرداری بر سر اصل رقم بدهی دولت به پایتخت، این بدهی در هر سطحی که باشد اگر انتخاب شهردار به گونه‌ای باشد که بتواند بالاترین قدرت رایزنی را برای وصول طلب 10 ساله پایتخت از دولت داشته باشد، کلیددار جدید شهرداری می‌تواند دست‌کم 7 هزار میلیارد تومان از این رقم را در سال اول دوره جدید مدیریت شهری از بابت مطالبات پایتخت از دولت به نفع شهر وصول کند و یک مسیر مالی تازه برای اداره شهر به وجود آورد. مسیری که کارشناسان شهری از آن به‌عنوان نفع اول پایتخت از شهردار جدید یاد می‌کنند و می‌تواند شهر تهران را از یک گردنه مالی مهم عبور دهد. گردنه مالی که هم‌اکنون دامنگیر شهر تهران شده است از سه بخش تشکیل می‌شود. بخش اول نیمه‌تمام یا معلق ماندن بخش زیادی از پروژه‌های در حال اجرا در پایتخت است. گزارش کمیسیون برنامه و بودجه پایتخت از 2 هزار و 224 پروژه عمرانی و نگهداشت در حال اجرا پایتخت نشان می‌دهد: در حال حاضر علت اصلی تاخیر پروژه‌های شهری مربوط به کمبود نقدینگی است که طی پنج سال گذشته سهم این عامل در میان پنج عامل تاخیر پروژه‌ها شامل زمین، طراحی و برنامه‌ریزی، اجرا، پیمانکاران و مالی بیشتر شده است و موجب شده مجموعا همه پروژه‌ها دچار تاخیر 34 درصدی در اجرا شوند.

براساس این گزارش، از مجموع 2 هزار و 224 پروژه شهری، معادل یک هزار و 589 پروژه(71درصد) در گروه پروژه‌های نگهداشت یا مستمر قرار دارند و در مقابل 635 پروژه در حوزه پروژه‌های عمرانی یا غیرمستمر دسته‌بندی شده‌اند که از این میان معادل 9 درصد پروژه‌های عمرانی از نوع پروژه‌های جدیدی هستند که به تازگی و برخلاف تاکید شورای شهر مبنی بر خودداری شهرداری از آغاز پروژه‌های عمرانی جدید که تعهدات مالی جدیدی را در پایان دوره برای مدیریت شهری ایجاد می‌کند، قرار دارد.

بررسی وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های عمرانی که از جمله پروژه‌های غیرحیاتی و غیرضرور شهری هستند اما در اولویت اول تخصیص منابع مالی از سوی شهرداری طی سال‌های گذشته قرار گرفته‌اند، حاکی از آن است که در پایان سال گذشته که میزان پیشرفت فیزیکی مورد انتظار برای این پروژه‌ها معادل 100درصد بود اما این پروژه‌ها به‌طور متوسط معادل 76درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، به تعبیر دیگر به لحاظ پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها حدود 24درصد با عقب‌ماندگی در اجرا مواجه بوده‌اند. در عین حال بررسی‌های کارشناسان شورای شهر از 635 پروژه عمرانی شهر تهران نشان می‌دهد این پروژه‌ها به لحاظ تعداد معادل 35درصد عقب‌تر از حد انتظار بوده‌اند. مقایسه وضعیت پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها به لحاظ تعداد با نیمه نخست سال گذشته نیز بیانگر افزایش یک واحد درصدی عقب‌ماندگی است. نکته جالب در بررسی این نوع پروژه‌های عمرانی نیز آن است که با نزدیک شدن به پایان دوره مدیریت شهری کنونی حجم پروژه‌های عمرانی یا غیرمستمر که فعالیت اجرایی ندارند(معلق یا نیمه‌تمام مانده‌اند) بیشتر شده، طوری که معادل 16 درصد از پروژه‌های عمرانی هیچ‌گونه فعالیت اجرایی در آنها دیده نمی‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» در بررسی‌های کارشناسی از پروژه‌های مشخص شده که پنج عامل اصلی شامل زمین، اجرا، برنامه‌ریزی و طراحی، مسائل مربوط به پیمانکاران و موضوعات مالی در تاخیر روند پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها موثر بوده‌اند که از میان این عوامل سهم مربوط به تامین منابع مالی از جمله کمبود نقدینگی از همه بیشتر بوده و به حدود 43 درصد رسیده ‌است.

از سوی دیگر میانگین پیشرفت فیزیکی در گروه پروژه‌ نگهداشت که سهم 71 درصدی از 2هزار و 224 پروژه‌ در حال اجرا در سطح شهر داشته‌اند، معادل 57 درصد است. این پروژه‌ها به لحاظ پیشرفت فیزیکی 43 درصد عقب‌تر از حد انتظار بوده‌اند که نشان‌دهنده سهم اندک پروژه‌های نگهداشت(عموما این پروژه‌ها به‌صورت مستمر در مناطق مختلف شهر در حال اجرا هستند و از آنجاکه با نیازهای حیاتی شهروندان در ارتباطند، جزو پروژه‌های ضروری و اولویت‌دار شهری محسوب می‌شوند) در مقایسه با پروژه‌های عمرانی از منابع مالی تخصیص یافته شهرداری است. در عین حال به لحاظ تعداد عقب‌ماندگی پروژه‌های نگهداشت وضعیت بحرانی‌تر را دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد پروژه‌های مستمر شهری که پروژه‌های فرهنگی و ورزشی شهر را نیز شامل می‌شوند به لحاظ تعداد 82 درصد در پایان سال گذشته عقب‌تر از برنامه بوده‌اند و نکته مهمی که سهم اندک این نوع پروژه‌ها را از منابع مالی تخصیص یافته در طول یک سال تایید می‌کند، آن است که حدود 82 درصد پروژ‌ه‌ها به دلیل کمبود منابع مالی با تاخیر مواجه شده‌اند. یکی از مشکلاتی که در روند تخصیص منابع مالی در این پروژه‌ها شناسایی شده اختصاص یک ردیف بودجه به چند پروژه مختلف یا هزینه‌کرد برای یک پروژه از محل ردیف‌های غیرمرتبط است.

همچنین در گزارشی که از سوی علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخصوص روند یکساله پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای ارائه شده به مقایسه علل تاخیر در پروژه‌های غیرعمرانی یا همان نگهداشت در پنج گذشته نیز پرداخته شده‌ است. در این مطالعه مشخص شده که مشکلات مربوط به تامین منابع مالی این پروژه‌ها طی دو سال گذشته در مقایسه با سال‌های 90 تا 93 حادتر شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که علت تاخیر پروژه‌ها در سال‌های 94 و 95 به ترتیب معادل 8/ 52 درصد و 4/ 42درصد به کمبود نقدینگی و سایر مشکلات مربوط به تامین مالی برمی‌گردد و این در حالی است که سه سال قبل از آن تاخیر در پروژه‌های غیرعمرانی با علت خاص کمبود منابع مالی کمتر از 40 درصد بوده ‌است. بررسی‌های تکمیلی از مجموع 2 هزار و 224 پروژه عمرانی و نگهداشت شهری که در سطح شهر آغاز شده و تعداد زیادی از آن نیمه‌تمام یا غیرفعال شده‌اند، نشان می‌دهد طبق برآوردهای اولیه اعتبار موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام معادل 19 هزار و 286 میلیارد تومان یعنی رقمی بیش از بودجه یکساله اداره پایتخت است. در حال حاضر بودجه سال 96 شهرداری تهران معادل 17 هزار و 900 میلیارد تومان است. اما بخش دوم لیست بدهی‌های قطعی شهرداری تهران مربوط به پیمانکاران حقیقی و حقوقی و همچنین بانک‌ها می‌شود که رقمی بالغ بر 20هزار و 495 میلیارد تومان است. براین اساس طبق آخرین برآوردهای انجام شده بدهی‌های ثبت‌شده مدیریت شهری به این بخش‌ها شامل دیون به پیمانکاران (اشخاص حقیقی و حقوقی) معادل 5182 میلیارد تومان، دیون حاصل از تملک 1713 میلیارد تومان، 481 میلیون تومان سپرده حسن انجام کار و سپرده تامین اجتماعی 1138 میلیارد تومان بوده و میزان بدهی به موسسات و بانک‌ها 11981 میلیارد تومان است که در مجموع 20 هزار و 495 میلیارد تومان می‌شود. اضافه شدن این رقم به اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام شهری که رقمی معادل 19 هزار و 286 میلیارد تومان است نشان می‌دهد که در حال حاضر مدیریت شهری دست‌کم رقمی معادل 39 هزار میلیارد تومان به اشخاص حقیقی و حقوقی و بانک‌ها بدهکار است.

اما بخش سوم از بدهی‌های مدیریت شهری که سبب شده در چند ماه اخیر اعداد و ارقام مختلفی از بدهی شهرداری (از 20 هزار میلیارد تومان تا 60هزار میلیارد تومان) شنیده شود مربوط به بدهی‌ها و صورت وضعیت‌های ثبت نشده شهرداری است. به این معنا که طی سال‌های گذشته مجموعه‌ای از اشخاص حقیقی و حقوقی برای مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف ماموریتی همچون طرح‌های توسعه شهری خدماتی را ارائه داده‌اند اما به جای پرداخت پول به این اشخاص هولوگرام‌های اعتباری(تراکم سیار) پرداخت شده است. این اشخاص با داشتن این هولوگرام‌های اعتباری می‌توانند در هر منطقه‌ای از شهر تقاضای صدور پروانه ساختمانی داشته باشند. اما از آنجا که اطلاعات مربوط به این هولوگرام‌های اعتباری در دست نیست حتی رده‌های بالای مدیریتی در مدیریت شهری نیز آمار دقیقی از حجم این نوع از بدهی‌های شهرداری در دست ندارند و به همین دلیل حجم دقیق بدهی‌های مدیریت شهری در پایان این دوره به یکی از دغدغه‌های مهم تیم جدید مدیریت شهری بدل شده‌است. دغدغه‌ای که به گفته کارشناسان شهری می‌تواند از طریق انتخاب یک تیم مدیریتی توانمند از یکسو بحران مالی شهرداری تهران را پایان دهد و از سوی دیگر شورای‌شهر و شهرداری تمام شیشه‌ای را محقق کند. بنا بر بررسی‌های انجام شده از سوی کارشناسان شهری، شرط عبور از بحران مالی پایتخت که بخش مهمی از آن به دلیل بدهی‌های انباشته چند ساله و همچنین وابستگی به درآمدهای ناپایدار و ناسالم است، می‌تواند از طریق انتخاب شهرداری که بتواند با قدرت رایزنی بالا با مقامات ارشد دولتی، دست‌کم 7 هزار میلیارد تومان از طلب انباشته پایتخت را وصول کند، باشد. لیست طلب پایتخت از دولت که تهیه گزارش حسابرسی آن به پیشنهاد دولت یازدهم بوده است در 9 محور اصلی شامل هزینه ساخت و توسعه مترو و یارانه بلیت اتوبوس و مترو، عوارض مالیات بر ارزش افزوده، تخفیفات بافت فرسوده، آرای قطعی شده کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری، آرای قطعی شده کمیسیون ماده 100، جرایم ناشی از تخلفات رانندگی، عوارض نوسازی، عوارض کسب، پیشه و بهای پسماند بوده است که بخش عمده آن رقمی معادل 10 هزار و 800 میلیارد تومان مربوط به مطالبات شبکه حمل و نقل عمومی پایتخت می‌شود. به گفته کارشناسان شهری وصول این طلب می‌تواند تحرک جدیدی در شیوه اداره پایتخت ایجاد کند به ویژه آنکه در جریان پوست‌اندازی تیم مدیریت شهری، انتخاب یک گزینه مناسب برای شهرداری تهران می‌تواند جایگاه شهرداری در جلسات هیات دولت را احیا کند. به این معنا که مجددا همچون روال سال‌های دور شهردار تهران در جلسات هیات دولت حضور داشته باشد. ضمن آنکه کمک‌های دولتی به شهرداری تهران با انتخاب یک نامزد «پرنفوذ در دولت» از لیست 5نفره فراهم می‌شود. در این حالت امید به جدایی از فروش تراکم و تغییر کاربری با جایگزینی منابع دولتی در سال اول پوست‌اندازی مدیریت شهری محقق خواهد شد.

از سوی دیگر نیز با ایجاد یک تیم مدیریت شهری قوی و کارآمد که تمامی مناسبات مالی اداره شهر را در یک سامانه نظارتی و سنجش‌پذیر ثبت کند وعده منتخبان شورای شهر پنجم که به دنبال تحقق شورای شهر و شهرداری تمام شیشه‌ای هستند، اجرایی خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۷۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است

رئیس شورای اسلامی شهرکرد گفت: حل گره‌های ترافیکی شهرکرد یکی از دغدغه‌های شورای ششم است و باید اجازه دهیم طلسم کار شکسته و کلنگ یکی از پروژه‌های تقاطع‌های غیر هم‌سطح شهری به زمین زده شود تا مرحله به مرحله سایر پروژه‌ها اجرا و گره ترافیکی شهر باز شود.

مصطفی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، با بیان این‌که شورا نهادی مردمی و مستقل است که بر اساس اصل هفتم قانون اساسی وظیفه تصمیم‌گیری و اداره امور محلی را بر عهده دارد، اظهار کرد: در طول ۳۳ ماهی که از آغاز کار شورای ششم شهرکرد می‌گذرد، تعداد ۲۷۰ جلسه علنی و غیرعلنی شورای شهر تشکیل شده و بیش از ۱۲۰۰ مصوبه برای رفع مشکلات شهروندان از تصویب بودجه و بهای خدمات، تعرفه و نرخ ناوگان حمل‌ونقل گرفته تا مصوبات شهرداری، شهروندان، پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری به تصویب رسیده است.

وی افزود: هفت کمیسیون تخصصی در شورای شهر شهرکرد وجود دارد که شامل کمیسیون حقوقی و نظارت، کمیسیون شهرسازی، حمل‌ونقل و ترافیک، کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی ایثارگران و بانوان، کمیسیون املاک و امور اداری، کمیسیون خدمات شهری، فضای‏‬ سبز و بهداشت عمومی، کمیسیون بودجه، مالی و برنامه‌ریزی، کمیسیون ساماندهی مشاغل و اقتصاد شهری، کمیسیون عمران و امور زیربنایی هستند تا به امروز هر کمیسیون بیش از ۶۰ جلسه با افراد متخصص، فرهیخته و صاحب نظر تشکیل داده است.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد ادامه داد: در عمر دوره ششم تاکنون به بیش از هفت هزار نامه واصله به شورا و بیش از شش هزار نامه پاسخ داده شده است، همچنین حضور در بیش از هزار جلسه خارج از مجموعه شورای اسلامی شهر، دیدارهای مردمی و بازدید و نظارت بر پروژه‌ها در این مدت صورت گرفته است.

حیدری گفت: هر هفته یکی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان برای پاسخگویی به اعضای شورای اسلامی شهرکرد در خصوص مشکلات شهروندان در جلسات علنی شورا حضور پیدا می‌کند.

آغاز نهضت آسفالت در شهرکرد

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته توسط شورای ششم تصریح کرد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه بازگشایی کمربندی جنوب، جاده نمایشگاه از میدان دفاع مقدس تا کمربندی شمالی، ادامه بلوار فرهنگ و بلوار کاشانی شرقی، انجام پیاده‌روسازی و سنگ فرش و جداول، تعیین تکلیف و پرداخت بخش عمده بدهی‌های شهرداری، پیگیری و تصویب مصوبات توسعه و تقویت فضای سبز و امکانات تفریحی و گردشگری از جمله پیگیری‌هایی است که در شورای ششم صورت گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد تاکید کرد: تقویت سرمایه‌گذاری و پیشرفت چشمگیر مشارکت و همراهی مردم و بخش خصوصی می‌توان از جمله اقدامات مهم این دوره شورای دانست.

حیدری اضافه کرد: بودجه شهرداری شهرکرد و ۹ سازمان تابعه در سه سال اخیر با رشد ۴۰ درصدی همراه بوده و بودجه عمرانی نسبت به هزینه‌های جاری افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه امیدآفرینی بین شهروندان و توجه به پتانسیل‌های موجود در شهرکرد باید با تسریع در روند توسعه و آبادانی صورت بگیرد، ادامه داد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و خرید بیش از ۳۵ دستگاه اتوبوس برای خدمت‌رسانی و رفاه شهروندان، خرید ماشین‌آلات عمرانی و خدمات شهری، خرید دستگاه تولید قطعات بتنی و پیگیری برای دریافت قیر دولتی به میزان قابل توجه و شکستن طلسم چند ساله و آغاز نهضت آسفالت را می‌توان از اقدامات امیدآفرین شورای ششم نام برد.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد اظهار کرد: تصویب فروش برج دوقلو بعد از چندین سال، پیگیری برگشت تعدادی از املاک با ارزش شهرداری از تصرف برخی ادارات مانند خانه‌های سازمانی روبه‌روی حسینیه اعظم از اقدامات مهمی بود که صورت پذیرفت.

حیدری گفت: ترافیک از دغدغه‌های مهم شهرکرد به‌ویژه در بخش مرکزی شهر است و شهرداری توجه ویژه‌ای برای حل این معضل شهری دارد، استفاده و توجه به حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای حل معضل ترافیک در شهرکرد است و در این راستا نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهرکرد در دستور کار شهرداری قرار دارد، پیگیری و تصویب مشاور طرح ترافیک به منظور ارائه راهکارهای ترافیکی شهر و پیگیری و تلاش برای اجرای کمربند جنوبی شهر بعد از گذشت چندین سال هم در این راستا صورت گرفت.

کاهش بروکراسی اداری در شهرداری شهرکرد

وی ادامه داد: تصمیم جدی شورای شهر برای باز کردن گره‌های ترافیکی شهرکرد با اشاره به ضرورت اجرای پروژه‌های تقاطع‌های غیر هم‌سطح شهری، در شورای دوره پنجم و توافقات با قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در راستای اجرای پروژه‌های تقاطع‌های غیرهمسطح درون‌شهری در شهرکرد انجام و مطالعات پیشنهادی غیر هم‌سطح میدان معلم، تقاطع غیر هم‌سطح خیابان‌های آیت‌الله طالقانی به آیت‌الله کاشانی، اتصال غیر هم‌سطح خیابان بوعلی سینا جنوبی به کمربندی شهید حسینعلی ترکی آغاز شد، اما امروز باید اجرای پروژه را عملیاتی شود و واحد مدیریت ترافیک شهرداری هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل طرح مطالعاتی دو پروژه تقاطع‌های غیر همسطح درون‌شهری بر اساس اولویت انجام و در اسرع وقت مصوبات شورای ترافیک استان و شهرستان را اخذ کند.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد، افزود: تکمیل طرح‌های اولویت‌دار و انجام مطالبات مردم برای مدیریت شهری ضروری است و باید اجازه دهیم طلسم کار شکسته و کلنگ یکی از پروژه‌های تقاطع‌های غیر همسطح شهری به زمین زده شود تا مرحله به مرحله سایر پروژه‌ها اجرا و گره ترافیکی شهر باز شود.

حیدری گفت: پروژه انتقال پساب از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرکرد جهت تأمین آب صنعت و فضای سبز به‌طور مشترک توسط شرکت شهرک‌های صنعتی و شهرداری شهرکرد انجام شود. این خط لوله برای شهرداری ۱۵۰ لیتر بر ثانیه و برای شرکت شهرک‌های صنعتی ۱۷۰ لیتر در ثانیه ظرفیت پیش‌بینی شده است.

وی با بیان این‌که روزانه مسافران زیادی از منطقه جنوب‌شرقی شهرکرد در نقاط مختلف شهر تردد می‌کنند، افزود: این منطقه هنوز پایانه مسافربری مناسبی برای مسافران ندارد و احداث پایانه مسافربری جنوب شرقی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهرکرد، با اشاره به چابک‌سازی شهرداری شهرکرد در دوره ششم شورای اسلامی شهرکرد، خاطر نشان کرد: واگذاری اختیارات کامل به مدیران مناطق دوگانه و سازمان‌های وابسته برای چابک‌سازی سیستم مدیریت شهری و کاهش بروکراسی اداری که لازمه آن در ابتدا مستقل‌سازی مناطق یک و دو شهرداری و سازمان‌های وابسته بود، در این دوره شورای صورت گرفت.

وی با بیان اینکه شهرکرد به‌عنوان شهر ملی نمد شناخته می‌شود، تصریح کرد: طرح هر خانه یک کارگاه تولید صنایع‌دستی در شهرکرد اجرایی می‌شود، قول این وعده را از معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گرفته شده و در شهرکرد به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود.

کد خبر 748045

دیگر خبرها

  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد، دغدغه شورای ششم است
  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • پایان تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • کلنگ‌زنی ۲ پروژه تقاطع تکیه و چمن و پارکینگ طبقاتی در سنندج
  • اتمام تملک پروژه باغ مزار مشاهیر قم تا یک ماه آینده
  • تحول در پایتخت با مدیریت شهری
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • عضو شورای شهر کرج: ارتباط نامعقول طرح سوال اعضای شورا از شهردار کرج با جابجایی مدیران شهرداری