Web Analytics Made Easy - Statcounter

مخترع جوان گیلانی با بیان اینکه ایده‌هایی که هزینه اجرایی بالایی دارند را کنار گذاشته‌ام گفت: در صورت توجه و حمایت مسئولان، استان گیلان می‌تواند به قطب دانشگاهی و تحقیقاتی کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، وقتی توصیه‌های 9گانه مقام معظم رهبری به دانشجویان و تشکل‌های دانشجوییدر دیدار 17 خرداد ماه 1396 را مرور می‌کنیم به کلیدواژه‌هایی همچون آرمان‌گرایی و واقع‌بینی برخورد می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: «آرمان‌گرایی را فراموش نکنید» و این توصیه اول رهبر انقلاب اسلامی به تشکل‌های دانشجویی بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیان آرمان‌های ارزشمند انقلاب اسلامی افزودند: رسیدن به جامعه «عادل، آزاد، پیشرفته، مؤمن، متعبد، مرفه، قوی، محکم و مستقل» آرمان‌هایی هستند که ارزش دارد انسان جانش را در راه تحقق آن‌ها و در راه نجات کشور و مستضعفان، برای خداوند فدا کند.

«واقع‌بینی» دومین توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. ایشان با اشاره به اینکه مقصود برخی افراد از واقع‌بینی، صرفاً توجه به موانع است، اظهار داشتند: واقع‌بینی یعنی دیدن واقعیات مثبت.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، «جمعیت جوان و با استعداد، منابع زیرزمینی، موقعیت ویژه جغرافیایی و پیشرفتهای جمهوری اسلامی» را از جمله واقعیات مهم کشور دانستند و گفتند: آرمان‌گرایی یعنی در مقابل موانع و مشکلات، جستجو و راه را پیدا کرد و این کار نیازمند بحث‌های اندیشه‌ورزانه است.

ایشان در توصیه بعدی به دانشجویان از آنان خواستند که در حوادث گوناگونِ تلخ و شیرین، «نقش فعال» داشته باشند و همچون «تماشاچی» عمل نکنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: گاهی دستگاه‌های مرکزیِ فکر، فرهنگ و سیاست، دچار اختلال و تعطیلی می‌شوند که در این وضعیت، باید افسران جنگ نرم، با شناخت وظیفه خود، به‌صورت آتش به اختیار، تصمیم‌گیری و اقدام کنند.

با این تاکیدات مقام معظم رهبری به سراغ یکی از مخترعان جوان سرزمین گیل و دیلم، سرزمین میرزاکوچکرفتیم تا با این جوان مخترع و پرتلاش گیلانی گفت‌وگو کنیم و از دغدغه‌هایش بشنویم.

تسنیم: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟

مخترع گیلانی: بنده بهنام عباسی هستم 27 ساله، ساکن رشت، کارشناس مهندسی پزشکی-بیوالکتریک و کارشناس ارشد مهندسی برق قدرت.

همچنین در رشته های ورزشی بدنسازی و ژیمناستیک فعالیت دارم و در حال حاضر رکورد دار شنای سوئدی کشور هستم وبرای ثبت رکورد شنای سوئدی در گینس تلاش می‌کنم.

بنده بسیجی فعال پایگاه خاتم الانبیاء رشت هستم ودر سازمان بسیج مهندسین صنعتی فعالیت دارم.

تسنیم: لطفاًدر زمینه ابتکارات و اختراعات علمی خود شرح دهید؟

مخترع گیلانی: بنده مخترع دستگاه همراه مهندس عمران و معماری هستم. این دستگاه 11 کاربرد دارد که 7 مورد آن اختراع و نوآوری محسوب می‌شود و دستگاهی است که تمام نیازهای یک مهندس عمران و معماری را برآورده می‌کند.

اینجانب در حوزه عمران تجربه کاری زیاد دارم و 6 سال برای طراحی و ساخت این دستگاه زمان صرف کردم،

تسنیم: دستگاه اختراعی شما در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

مخترع گیلانی: کاربردهای این دستگاه عبارتند اززاویه سنجی و انتقال زاویه،شیب سنجی و انتقال شیب،فاصله یابی، شیلنگ تراز الکترونیکی، گونیای دیجیتال، شاقول لیزری،متر کشویی،دستگاه نشانه‌روی،تراز و انتقال تراز،شمشه و خط‌کش فلزی.

زاویه‌سنجی و شیب‌سنجی در دستگاه اختراعی بنده دقیق‌تر از زاویه‌سنج‌ها و شیب‌سنج‌های موجود در بازار است و با لیزر قابلیت انتقال زاویه را دارا است و تخصصی‌ترین کاربرد دستگاه بنده فاصله‌یابی است وروش فاصله‌یابی در دستگاه بنده متفاوت از فاصله‌یاب‌های لیزری است.

اساس فاصله‌یابی در فاصله‌یاب‌های لیزری سرعت لیزر است و با ضرب سرعت لیزر در زمان رفت یا برگشت فاصله محاسبه می‌شوداما شیوه فاصله‌یابی در دستگاه اختراعی بنده تشکیل یک مثلث قائم الزاویه و محاسبه فاصله‌ها با استفاده از نسبت‌های مثلثاتی است.

همچنین با دستگاه بنده می‌توان فاصله اهداف در ارتقاعات و داخل گود و کلاً جاهایی که انسان نمی‌تواند وارد شود را محاسبه کرد و این یکی از برتری‌های این دستگاهنسبت به بقیه فاصله‌یاب‌ها است.

برتری دیگر دستگاه اختراعی بنده نسبت به ابزارهای مشابه، هزینه ساخت کمتر و دقت بالاتر آن است.

تسنیم: لطفاً از سایر مزیت‌های اختراع خود بگویید؟

مخترع گیلانی: دقت شیب‌سنجی این دستگاه از دستگاه‌های شیب سنج موجود در بازار بیشتر است و این دستگاه با استفاده از لیزر، قابلیت انتقال شیب را دارا است.

همچنین تراز کردن با این روش کاملاً جدید بوده و برد بالای لیزر و در نتیجه مناسب تراز کردن زمین در ساخت فرودگاه، جاده و سدهای بزرگ مورد نظر است.

قابلیت دیگر این دستگاه ابزار نشانه‌روی با برد 7 کیلومتر است که در کارهای عمرانی مختلف و معماری مثل جابه‌جا کردن مصالح، نیروی انسانی و اشاره به افراد به جای اشاره به هدف با لیزر به‌طور دقیق می‌توان نشان داد.

این ویژگی‌ها در سدسازی، جاده‌سازی، پل‌سازی، ایجاد تونل و کار در معدن و کارهای صحرایی کاربرد فراوانی دارد.

تسنیم: تاکنون چند طرح و اختراع به ثبت رسانده‌اید؟

مخترع گیلانی: در ایران بنده اولین اختراعم را ثبت کرده‌ام. با توجه به اینکه دستگاه بنده دستگاهی جامع است، برای طراحی و ساخت آن حدود 6 سال زمان صرف کردم و در اردیبهشت امسال توانستم مراحل ثبت را به پایان برسانم و سند اختراع را دریافت کنم.

برای عضویت در بنیاد ملی نخبگان نیز اقدام کرده‌ام و با یاری خداوند به‌زودی به عضویت این بنیاددر می‌آیم.

تسنیم: چه انتظاراتی از مسئولان مربوطه در حمایت از طرح‌های خود دارید؟

مخترع گیلانی: ابزارهای مورد استفاده در حوزه مهندسی عمران مثل خیلی از حوزه‌های دیگر وارداتی و اکثراً محصول کشورهای آلمان، کره وچین است و این امر باعث خروج ارز از کشور، بیکاری جوانان و سایر مشکلات اقتصادی و عقب ماندگی صنعتی شده است.

بنده از مسئولان انتظار دارم در راستای حمایت از سیاست اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و پیشرفت صنعتی کشوراز بنده حمایت مالی کنند تا بتوانم این دستگاه را به تولید انبوه برسانم تا علاوه بر تامین نیاز‌های داخلی بتوانیم آن را به سایر کشورها نیز صادر کنیم.

تسنیم: استان گیلان را از نظر حمایت از مخترعان و مبتکران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مخترع گیلانی: بنده این طرح را زیر نظر پارک علم و فناوری استان گیلان اجرا کردم و اگرچه نمی‌توانم به آنها نمره عالی بدهم اما می‌توانم بگویم حمایت مسئولان استان گیلان از مخترعان و مبتکران در حد قابل قبولی است.

تسنیم: کشور ایران را از این حیث چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مخترع گیلانی: در مقایسه با کشورهای دیگر حمایت کشور ایران از مخترعان و مبتکران در سطح خوبی نیست.مهاجرت نخبگان و پدیده فرار مغزها خود گویای این واقعیت است.

بنده امیدوارم با پیشرفت اقتصادی کشور و توجه و حمایت بیشتر مسئولان، کشور ما بتواند از مخترعان و نخبگان حمایت مطلوب کند.

تسنیم:چه ایده‌هاو برنامه‌هایی برای آینده دارید؟

مخترع گیلانی: بنده ایده‌های زیادی دارم که همه را نوشته‌ام ولی با توجه به اینکه در ایران تقریباً هیچ نهاد و سازمانی نیست که از طرح‌ها و پروژه‌های علمی حمایت مطلوب کند؛ بنده ایده‌هایی که هزینه اجرایی بالایی دارند را کنار گذاشته‌ام.

در حال حاضر روی دو طرح دیگر کار می‌کنم؛ طرح بعدی بنده دستگاه جامع نقشه‌برداری نام دارد و دستگاهی است که 16 کاربرد مختلف داشته و مورد استفاده تمام مهندسان نقشه برداری،عمران و معماری و سایر فعالان و کارکنان حوزه عمران است.

طرح دوم بنده میکرومتر و ماکرومتر دیجیتال نام دارد و دستگاهی است که 5 کاربرد مختلف دارد و در مورد کاربردهای این طرح‌ها بعد از اتمام پروژه‌هایم و ثبت آن‌ها می‌توانم صحبت کنم.

تسنیم: در حوزه استان گیلان چه کارهایی برای افزایش اشتغال جوانان و نخبگان باید صورت پذیرد؟

مخترع گیلانی: بحث اشتغال جوانان بیشتر یک بحث اقتصادی است.مسلماً هر منطقه‌ای قابلیت‌هایی دارد که با شکوفایی آن، منطقه توسعه می‌یابد و اشتغال ایجاد می‌شود.

استان گیلان در حوزه کشاورزی، دامداری، گردشگری، شیلات و ترانزیت کالا با وجود بندر انزلی و آستاراپتانسیل بالایی دارد.

گیلان می‌تواند به قطب گردشگری و کشاورزی کشور تبدیل شود. بحث اشتغال نخبه‌ها کمی فرق دارد. گیلان با داشتن آب و هوای مطلوب، محیطی سرسبز و با داشتن مردمی با فرهنگ بالا و دوستدار علم و دانش می‌تواند به قطب دانشگاهی و تحقیقاتی کشور تبدیل شود.

همچنین با جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه صنعت، برای نخبگان و تحصیلکرده ها اشتغال ایجاد کند و ضمن انتقال دانش فنی باعث افزایش اعتبار و سطح علمی دانشگاه‌ها شود.

دقت شود که این مسئله بسیار مهم است و بخش بزرگی از پیشرفت صنعتی و اقتصادی چین، هند، ترکیه و کشورهای جنوب شرقی آسیا به موفقیت آن‌ها در جذب سرمایه‌گذار خارجی باز می‌گردد.

تسنیم: چه توصیه‌هایی برای نوجوانان و جوانان علاقمند به تحقیق و پژوهش و ابتکار دارید؟

مخترع گیلانی: به ایده ها و طرح‌هایی اولویت دهید که کاربردی‌تر باشد به‌طوری‌که بعدها بتوانید به تولید انبوه رسانده و تجاری‌سازی کنید.

تسنیم: الگوی شما در زندگی چه کسی است؟

مخترع گیلانی: الگوی بنده در زندگی‌ام حضرت علی (ع) هستند.

شخصیت ایشان در زندگی بنده تاثیرات فراوانی داشته است و از همان کودکی عشق به ایشان محرک اصلی بنده در رسیدن به افتخارات علمی و ورزشی و سایر کمالات بود.

حضرت علی (ع) صرفاً یک انسان روحانی نبود؛ ایشان پهلوان بزرگ، دانشمند بزرگ و بعد از پیامبر اسلام (ص) پرهیزگارترین و باتقواترین شخص بین مردم بود.

بنده با الگو قرار دادن ایشان از همان کودکی تلاش می‌کردم در تحصیل، ورزش و کارکردن و در پرهیزگاری و پایبندی به آداب و و رسوم مذهبی نسبت به سایر همسن و سالانم متمایز باشم و باید بگویم که عشق به حضرت علی (ع) مهم‌ترین عامل موفقیت علمی و ورزشی بنده است.

گفت‌وگو از سارا ناصری

انتهای پیام/

R7877/P1361/S6,71/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۷۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین نفت سفید ۱۱ هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی

ایسنا/گیلان مدر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گیلان گفت: در سال ۱۴۰۲ این شرکت سوخت ۱۱ هزار خانوار مصرف‌کننده نفت سفید در استان که از نعمت گاز طبیعی برخوردار نیستند را تامین کرد.

مجتبی شکوری امروز پنجم اردیبهشت ماه در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال گذشته ۱۸ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۸۵۶ لیتر نفت سفید در سطح استان گیلان توزیع شد، اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان گیلان سوخت ۱۱ هزار خانوار فاقد گاز طبیعی را تامین می‌کند.

وی با بان اینکه از این مقدار نفت سفید توزیع شده در استان، ۱۱ میلیون و ۱۵۶ هزار لیتر برای مناطق سخت گذر و کوهستانی ارسال شده است، افزود: هفت میلیون و ۴۳۸ هزار و ۸۵۶ لیتر نیز برای خانوارهای عادی و فصلی ارسال شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گیلان تصریح کرد: در سال گذشته برای هر خانوار فاقد گاز طبیعی ساکن در مناطق سخت گذر، ۱۱ سهمیه معادل ۲۳۱۰ لیتر و برای هر خانوار ساکن عادی ۱۰ سهمیه معادل ۲۱۰۰ لیتر و برای هر خانوار فصلی سه سهمیه معادل ۶۳۰ لیتر تخصیص و تحویل شده است.

شکوری خاطرنشان کرد: از این تعداد خانوار گیلانی مصرف‌کننده نفت سفید، ۵۰ درصد در مناطق عادی و ۴۵ درصد در مناطق سخت گذر سکونت دارند و مابقی مربوط به ساکنان مناطق فصلی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مجنون گیلانی که ده‌ها سال آواره‌ی دریا بود/ عشق لیلا با «کاجامه‌ خوس» چه کرد؟
  • ابلاغ آئین نامه اجرایی جشنواره شنای آب‌های آزاد کیش
  • استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی
  • تامین نفت سفید ۱۱ هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی
  • انبوه سازی بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن ملی در ۹ شهر گیلان
  • در ۷۲ ساعت پرماجرا بر «مجید نوری» در سوئد چه گذشت؟
  • در ۷۲ ساعت پرماجرا بر مجید نوری در سوئد چه گذشت؟
  • رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود
  • سپاه، نهادی مردمی و مرتبط با مردم است
  • سپاه پاسداران نهادی از جنس مردم+فیلم