Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@23:31:57 GMT

قوزک پای رباتیک به یاری بیماران می آید

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۴۷۴۹۳

قوزک پای رباتیک به یاری بیماران می آید

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در حدود 80 درصد بیمارانی که دچار سکته مغزی می‌شوند، توانایی حرکت دادن یکی از اندام‌ها را از دست می‌دهند که از نظر بالینی به آن «همی‌پارزی» یا فلج ناقص اتلاق می‌شود.

علاوه بر این، حتی بیمارانی که بعد از گذراندن دوران بازتوانی یا طی این دوره بهبود می‌یابند، طرز راه رفتن آنها مانع از مشارکت این بیماران در فعالیت‌های مختلف می‌شود و همچنین احتمال سقوط یا افتادن را بالا می‌برد و به دلیل بی‌تحرکی بیشتر، احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه‌های مختلف رباتیک مراکز صنعتی و آکادمیک برای کمک به توانبخشی بیماران مبتلا به سکته مغزی و بهبود توانایی راه رفتن در آنها، مشغول ساخت دستگاه‌های پوشیدنی موسوم به اسکلت‌های خارجی هستند اما بیشتر آنها از نوع سخت و محکم اند و معمولا برای بیمارانی که در طول روز از این اسکلت خارجی استفاده می‌کنند، کاربردی نیست.

محققان دانشگاه هاروارد به عنوان جایگزینی مناسب برای این اسکلت، در همکاری با دانشکده بهداشت و توانبخشی دانشگاه بوستون با الهام از مهندسی زیست‌شناسی موفق به تولید یک سیستم رباتیک نرم حمایت‌کنننده از قوزک پا به وزن 0/9 کیلوگرم شده‌اند که دو برابر یک توپ فوتبال وزن دارد.

سیستم این قوزک رباتیک از یک کمربند که به دور کمربسته می‌شود و بندهای پایی برای اتصال به ساق پا تشکیل شده است که محرک‌های رباتیک کوچک نیرو را به کف پا وارد می‌کنند تا از این طریق، نیروی پیشرو را تأمین و مشکلاتی را که بیماران در خم و صاف کردن پا با آن روبه‌رو هستند، اصلاح کند که به آن «افتادگی پا» اتلاق می‌شود. این مشکل حدود 20 درصد بازماندگان سکته مغزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
محققان، قوزک پای رباتیک را طی دو روز روی نه فرد 30 تا 67 ساله مورد آزمایش قرار دادند که توانبخشی‌های انجام شده بعد از بروز سکته اثرات قابل قبولی را به جا گذاشت. بیماران با استفاده از این دستگاه، با راه رفتن روی تردمیل در محیط آزمایشگاهی و نیز در محیط واقعی گام‌های منظم‌تری برداشتند و میزان قدم‌های نامتقارن کاهش یافت.

محققان به دنبال آن هستند که بتوانند از این دستگاه برای رفع ناهنجاری‌های خاص هنگام راه رفتن بیماران استفاده کنند و از آن در ناحیه مفاصل ران و زانو نیز به کار ببرند و شاهد اثرات درمانی دراز مدت‌تری باشند.
این دستگاه پوشیدنی شباهت زیادی به لباس ورزشی دارد و به راحتی قابل برنامه‌ریزی است و طبق دستورهای داده شده را اجرا می‌کند. این اسکلت خارجی، سبک، قابل انعطاف و قابل مشاهده است. محققان امیدوارند که این محصول هر چه سریع‌تر وارد فاز بالینی شود و در بهبود کیفیت زندگی به بیماران مبتلا به سکته کمک کند.

منبع:آنا

انتهای پیام/

کمک به بیماران برای راه رفتن با قوزک پای رباتیک

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و برخی مسئولان و معاونان این وزارتخانه برای دیدار و گفتگوی چهره به چهره با مردم در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حاضر شدند.

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در این دیدار، از تولید داروی بیماران اس ام اِی (SMA) در یک شرکت دانش‌بنیان خبر داد و گفت: این دارو در سطح آزمایشگاهی تولید شده است و اگر نتایج نهایی آن اثربخش باشد، وارد مرحله تولید صنعتی می‌شود. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • احیای استقلال بعد از دو سکته ناقص/ خارجی‌ها صدر را آبی نگه داشتند
  • اختصاص ۹ همت اعتبار برای صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج
  • برگزاری مسابقه رباتیک ورزشی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • باید همگان در اجرای طرح نور، پلیس را یاری کنند
  • آموزش ۷۰۰ دانش‌آموز در مدرسه رباتیک امیرکبیر
  • نخستین ربات تمام الکتریکی جهان رونمایی شد/ با توانایی حفظ سرعت ثابت
  • صدور ابلاغ صلح یاری برای ۲۱۹ مأمور فراجا در کرمان
  • یک میلیون رزمنده آماده جنگ خواهند شد/ عملیات در دریای مدیترانه
  • انتقال هوایی بیمار سکته قلبی از داران به بیمارستان چمران اصفهان