Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - فردي که گفته مي‌شود مشاور رئيس‌جمهور روحاني است، بصورت تلويحي خواستار دوري‌گزيني نظام اسلامي از مقولات مورد حساسيت آمريکا شد.

سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.

***

سران چپ عليه روحاني؛ آغاز فرايند طلاق سياسي اصلاحات از روحاني؟!

«علي شکوري‌راد» دبير کل حزب اتحاد ملت به تازگي در بخشي از يک مصاحبه با روزنامه شرق در اشاره به چينش کابينه رئيس‌جمهور روحاني از کاهش نقش اسحاق جهانگيري و افزايش نقش واعظي و نهاونديان ابراز نگراني کرد!
او همچنين گفته است:
«عدم توجه به نظرات آقايان محمد شريعتمداري و مرتضي بانک به‌عنوان رؤساي ستادهاي انتخاباتي رئيس‌جمهوري هم دليل ديگري براي نگراني است. هم‌زمان، شنيده مي‌شود آقايان نهاونديان و واعظي به‌شدت در چينش کابينه تأثيرگذار شده‌اند. همين نزديکي سبب افزايش نگراني اصلاح‌طلبان شده است، چون مسيرهاي ارتباطي اصلاح‌طلبان با آقاي روحاني در درجه اول آقاي جهانگيري بود و بعد آقاي شريعتمداري. علاوه‌براينها توييت‌هاي آزاردهنده حسام‌الدين آشنا، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهوري، هم اصلاح‌طلبان را به بحث چينش کابينه حساس کرده و موجب شده است که اين فضاي نگران‌کننده تشديد شود.»[1]

*قبل از شکوري راد، عبدا... نوري از فعالان اصلاح‌طلب نيز به تازگي طي اظهاراتي، صراحتاً از نحوه چينش کابينه دوم رئيس‌جمهور روحاني انتقاد کرده بود.
به گزارش جماران، او در يک ديدار سياسي گفته بود:
اخباري که از قابليت و توانمندي بخشي از ترکيب کابينه پيشنهادي به گوش مي‌رسد چنانچه صحت داشته باشد نگران کننده است.
نوري افزود:
جمله‌ي خود ايشان(روحاني) را تکرار مي کنم که شما نمي توانيد راي خود را از 24 ميليون نفر بگيريد و حرف آن 16 ميليون نفر را عمل کنيد، البته حقوق آن ها بايد محفوظ باشد. فاصله گرفتن از وعده هاي انتخاباتي قطعا پيام اميدبخشي نسبت به 24 ميليون رأي دهنده نخواهد داشت.
اين فعال سياسي جريان چپ همچنين تأکيد کرد:
همه‌ي نگراني اصلاح‌طلبان اين است که اگر وعده ها و شعارهاي انتخاباتي آقاي روحاني فراموش و به بايگاني سپرده شود، اعتماد مردم آسيب مي بيند و کشور ضرر مي‌کند. براي تحقق اين وعده ها بايد کساني که به آنها ايمان دارند، در کابينه حضور داشته ‏باشند چرا که در غير اين صورت، پيش از همه براي خود آقاي روحاني مشکل ايجاد مي‌شود.[2]
برخي تحليلگران بر اين باورند که از آنجا که رئيس‌جمهور روحاني و اصلاح‌طلبان ديگر به هم نياز ندارند و از طرفي هر دو سمت ماجرا نيز حاضر به قبول مسئوليت برخي رفتارهاي ديگري نيست؛ لذا قاعدتا روند طلاق اين دو نحله سياسي مي‌بايست از بعد از انتخابات رياست‌جمهوري سال 96 آغاز مي‌شد. مقوله‌اي که پيروزي تامّ و تمام اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و شوراي شهر تهران نيز بر احتمال وقوع آن افزوده است.
از طرفي جريان اصلاحات با رفتارهايي مثل عدم ارائه بيانيه رسمي در حمايت از رئيس‌جمهور روحاني، عدم تشکيل ستاد انتخاباتي براي او و اعلام اينکه آقاي روحاني نامزد رسمي ما نيست؛ در انتخابات 96، راه آينده را به زعم خود همواره کرده است.
آگاهان سياسي مي‌گويند، حملات و فشارهاي گسترده جريان سياسي خاص به روحاني براي سهم‌خواهي از کابينه که طي هفته‌هاي اخير صورت گرفت و هم‌اکنون نيز به ابراز نگراني‌هاي شکوري‌راد و عبدا... نوري رسيده است، از اول هم نه لزوما با هدف قرار گرفتن چهره‌هاي اصلاح‌طلب در کابينه که با هدف آغاز فرايند طلاق سياسي شکل گرفت.
طرح اصلاح‌طلبان براي «عبور از خاتمي» در اواخر دولت دوم اصلاحات و رنگين‌تر نبودن خون رئيس‌جمهور روحاني از ليدر اصلاح‌طلبان نيز شاهدي براي قوام بيشتر تحليل اشاره شده است.
گفتنيست، عبدا... ناصري، از اعضاي شورايعالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان نيز به تازگي از کابينه اول رئيس‌جمهور روحاني با کنايه «ناکارآمد و ناهماهنگ» ياد کرده بود.[3]

***

سريع‌القلم: به فاصله گرفتن از کانون مدارهاي حساسيت‌ آمريکا نياز داريم!

محمود سريع‌القلم، از استادان اصلاح‌طلب و فردي که گفته مي‌شود مشاور رئيس‌جمهور روحاني است، به تازگي طي يادداشتي با عنوان «آيا سياست خارجي ما موفق است» که سايت جماران و روزنامه همبستگي آنرا بازنشر دادند، نوشت:
«با توجه به حساسيت‌هاي تاريخي و سياسي، بهترين شرکاي تجاري، اقتصادي و سرمايه‌اي براي ما، کشورهاي غرب اروپا و ژاپن هستند زيرا که توان سياسي و نظامي آن‌ها بسيار محدود است. اما براي اينکه اين امر تحقق پيدا کند، به نظر مي‌رسد کشور نياز به فاصله گرفتن از کانون مدارهاي حساسيت‌ آمريکا را دارد. در داخل کانون مدارهاي حساسيت آمريکا بودن، کشور را در سطح حفظ امنيت ملي نگه مي‌دارد؛ وضعيتي که بسياري از کشورهاي منطقه را خوشحال مي‌کند زيرا فرصت پرداختن به اقتصاد ملي، تعامل سازنده و افزايش ثروت ملي را از ما مي‌گيرد. بدون سرمايه و امکانات، فرهنگ و تمدن نيز رو به افول مي روند. آحاد جامعه هم مجبور مي‌شوند در حد بقا زندگي کنند.»[4]

*معاني واضحي که از عبارت «کانون مدارهاي حساسيت آمريکا» به ذهن متبادر مي‌شود عبارتند از: «حضور ايران در سوريه»، «حضور مستشاري ايران در عراق»، «تعاملات مثبت ايران با کشور روسيه»، «حمايت ايران از فرايند بيداري اسلامي»، «پشتيباني ايران از حماس»، «دشمني نظام اسلامي با رژيم صهيونيستي»، «حمايت جمهوري اسلامي ايران از مردم يمن و انصارا...»، «کمک تسليحاتي ايران به ارتش لبنان»، «حمايت برادرانه از کشور قطر» و...
اکنون آقاي سريع‌القلم بايد توضيح بدهند که آيا منظور صريح ايشان اين است که براي پيشرفت اقتصادي و فربه شدن بيشتر، بايد از اين سياست‌هاي عقلاني و اسلامي دست برداريم؟!
سريع‌القلم طي 4 سال اول دولت آقاي روحاني اظهارات قابل تأمل بسياري را مطرح کرد که متأسفانه در سطح عمومي، آنچنان که بايد مورد پرداخت رسانه‌ها و اهالي فرهنگ و سياست و امنيتي قرار نگرفت.
در ادامه به تعدادي از اظهارات اين فرد اشاره مي‌کنيم:
_ فکر براندازي نظام ايران از سوي دولت آمريکا مدت‌هاست کنار گذاشته شده است!
_در ايران «ابهام» يک فضيلت است.
_ تاريخ ما، مملو است از تبعيد، حذف، ترور، خيانت و مهاجرت.
_ خودکفايي معنا ندارد.
_ در جامعه ايراني که يکي از پرحسدترين جوامع بشري است، توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي افراد سرکوب مي‌شود.
_ در زندگي اعراب، ترک‌ها و شايد مردم اندونزي، جهانبيني ديني بيشتر جاري است تا در زندگي ايراني .
_ شخصيت ايراني (از يک زاويه) بسيار ضعيف است _ ذهن تسلسلي، انباشتي، تدريجي و فرآيندي در ميان ايرانيان بسيار ضعيف است.
يادآور مي‌شود، محمود سريع‌القلم که گفته مي‌شود رئيس‌جمهور روحاني بخشي از شعارهاي انتخاباتي خود در سال 92 و از جمله شعار «باز گرداندن احترام به پاسپورت ايراني» را از تعاليم وي اخذ کرده است؛ در کتاب «اقتدارگرايي در عهد قاجار» نيز اشاره دارد که اسلام کساني مثل شهيد شيخ‌فضل‌الله نوري، اسلامي عقب مانده است که توانايي تطابق با ليبراليسم بعنوان دروازه ورود به وادي پيشرفت را ندارد!
سريع‌القلم در صفحه 174 کتاب خود صريحاً بيان مي‌کند که «عنصر مهمي که در ژاپن باعث خروج از اقتدارگرايي شد، در تناقض نبودن مردمسالاري و ليبراليسم غربي با مرام‌هاي فکري، فلسفي و فرهنگي ژاپن بود»!
او در کتابش چندين مرتبه اشاره مي‌کند که اسلام (منظور اسلام ناب است) با ليبراليسم کمتر از «5 درصد»! قرائت مشترک دارد.

***

1_ http://sharghdaily.ir/News/137421
2_ http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-713281
3_ mshrgh.ir/756155
4_ http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-713855

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۷۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در دوره حاضر که مملو از پیشرفت‌ها و اتفاقات مختلف است، یک روحانی شاید نتواند به شیوه‌های سنتی گذشته در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد موفق عمل کند؛ بنابراین روحانی‌ها باید با ذائقه شناسی و برگزاری برنانه‌های مختلف فرهنگی و هنری و مخصوصا ورزشی اقدام به جذب این قشر کنند. کاری که چند سالی است، حجت‌الاسلام و المسلمین قربان حسین‌نژاد، در شهرستان‌های مختلف استان آذربایجان غربی در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین قربان حسین‌نژاد، از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۳۹۷ بعنوان امام جماعت و مدیر کانون فرهنگی هنری ثارالله مسجد جامع نازک علیای پلدشت فعالیت داشته که در طول این مدت با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و برگزاری مسابقات ورزشی و راه اندازی اُردو‌های سیاحتی و زیارتی توانسته است گام‌های موثری را در جذب جوانان و نوجوانان به سمت مسجد و کانون بردارد.

سپس ازسال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ به‌عنوان امام جماعت و مسئول پایگاه بسیج مسجد امام هادی (ع) ارومیه ادامه فعالیت نموده و از تابستان ۱۴۰۱ تاکنون نیز به‌عنوان امام جماعت، مدیر کانون المهدی (عج) و نیز مسئول پایگاه بسیج مسجد طوبی ارومیه فعالیت‌های فرهنگی هنری و ورزشی خود را پیگیر بوده که با استقبال خوب جوانان و نوجوانان توانسته توفیقات روزافزونی را دراین عرصه‌ها کسب کند.

دیگر خبرها

  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • پرچم فلسطین بر گردن اولین رئیس جمهور آمریکا! | عکس
  • شناسایی معلمان نمونه ‌از برنامه‌های ‌مجموعه تعلیم و تربیت کشور است
  • هشدار صنعا نسبت به طرح و نقشه‌های واشنگتن علیه یمن
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • سخنرانی رییس‌جمهور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی آغاز شد
  • سخنرانی رییس‌جمهور آغاز شد
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات ایران علیه اسرائیل