Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با بیان اینکه گسترش دانش فنی ریسک را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: بخش مربوط به ارزیابی ریسک محیط زیست در پروژه‌هایی که دولت برای ساماندهی پسماند استان گیلان شروع کرده، به ما محول شده است.

به گزارش ایسنا،پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در اردیبهشت ماه سال 82شکل گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشکده دارای سه گروه پژوهشی قطعی شامل گروه محیط زیست طبیعی، گروه مهندسی محیط زیست، گروه فرآوری پسماند و یک مرکز خدمات تخصصی با عنوان مرکز خدمات تخصصی مدیریت و به‌سازی محیط زیست است.

جمشید رسایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، یکی از محورهای مدنظر پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی را توسعه فعالیت‌هایی برای بهبود آموزش و فرهنگ‌سازی دانست و اظهار کرد: اگر بتوانیم از مقاطع پایین‌تر کار آموزش حفظ محیط زیست را انجام دهیم، به نتایج قابل قبولی در بهبود شرایط محیط زیست خواهیم رسید، چراکه این افراد هم نسل آینده این کشور هستند و هم تاثیرگذاری خوبی در خانواده‌ها دارند.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی افزود: به صورت موردی طی دو سه سال گذشته در این بخش اقداماتی را انجام دادیم که به طور مثال برای برخی شهرهای استان از طریق هماهنگی با استانداری گیلان در 200 مدرسه طی یک هفته برنامه آموزشی برگزار کردیم که تاثیرات بسیار خوبی را داشت.

وی ادامه داد: برای تداوم فعالیت‌های این چنینی نیاز به تامین منابع بود که متاسفانه با مشکلات مالی دولت مواجه شدیم و نتوانستیم برگزاری این کلاس‌ها را تداوم بخشیم، اما پرداختن به این نوع کلاس‌های آموزشی جزو اهداف پژوهشکده است.

رسایی در ادامه با بیان اینکه در فعالیت‌های پژوهشی سعی کردیم فعالیت‌ها را به سمت پژوهش‌های کاربردی سوق دهیم، گفت: برنامه‌هایی را با دستگاه‌های دولتی شروع کرده‌ایم. همچنین با بخش خصوصی که فعالیتشان مشکلات زیست محیطی ایجاد می‌کرد نیز برای جلوگیری از بروز این مشکلات به توافقاتی دست یافتیم که متاسفانه برای اجرای طرح‌های تدوین شده با مشکلات مالی مواجه شدیم.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی همچنین با بیان اینکه بخش دیگری از فعالیت‌های ما در راستای اهدافی است که جهاد دانشگاهی برای ما تعریف می‌کند، اظهار کرد: اهدافی که در قالب برنامه‌های سه ساله گروه‌های مختلف پژوهشی طرح می‌شود، در دستور کار پژوهشکده قرار دارد.

وی افزود: منابع مالی برای اجرای طرح‌های مدنظر جهاد دانشگاهی هرچند محدود، تامین شده و توانسته‌ایم فعالیت‌هایی را انجام دهیم.

رسایی با بیان اینکه سال گذشته توانستیم ممیزی وزارت علوم را اخذ کنیم، اظهار کرد: با توجه به اخذ ممیزی از امسال علاوه بر حضور در ارزیابی‌های جهاد دانشگاهی در محدوده ارزیابی‌های وزارت علوم نیز قرار خواهیم گرفت.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در ادامه تصریح کرد: از طرفی با توجه به برنامه‌های دولت، توسعه دانش فنی در حوزه مدیریت پایدار زیست بوم‌های طبیعی و مشارکت در توسعه دانش فنی و ارزیابی ریسک با هدف مشارکت در پروژه‌های محیط زیستی را جزو اهداف اصلی قرار داده‌ایم.

وی افزود: برنامه‌هایی که دولت دارد، این است که در بخش‌های مختلف پروژه‌های متنوعی را شروع کند که این موارد نیاز به ارزیابی ریسک دارد و باتوجه به سوابق پژوهشکده سعی کردیم در این بخش دانش فنی ریسک را گسترش دهیم و برای این پروژه‌ها به دولت و دستگاه‌های اجرایی کمک کنیم.

رسایی ادامه داد: در این زمینه چند کار را در استان گیلان با هماهنگی نمایندگان مجلس و استانداری شروع کردیم که عمده این فعالیت‌ها در بحث پروژه‌های مرتبط با پسماند است.

وی گفت: بخش مربوط به ارزیابی ریسک محیط زیستدر پروژه‌هایی که دولت برای ساماندهی پسماند استان گیلان شروع کرده، به ما محول شده است.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در ادامه به سایر فعالیت‌های این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: از سال گذشته برای حل مشکل تصفیه شیرآبه یکی از کارخانه‌های کمپوس در استان که معضلاتی را ایجاد کرده بود، قراردادی را منعقد کردیم.

وی افزود: در این راستا در پژوهشکده سیستم ترکیبی را برای تصفیه فاضلاب شیرآبه کارخانه طراحی کردیم که به صورت آزمایشی اجرا شد و نتیجه داد که قرار است طی امسال با تامین منابع به طور رسمی اجرایی شود و بخش نظارتی آن نیز به ما محول شده است.

رسایی ادامه داد: این کارخانه در انزلی است؛ اما آمادگی داریم مشابه این کار را برای تمام کشور انجام دهیم.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی در ادامه با بیان اینکه طرح نهایی و علمی مشکل فاضلاب کارخانه چوپاپ را نیز آماده کردیم، گفت: امیدواریم منابع خوبی را مسؤولان کارخانه تامین کنند، چون این مساله معضل بزرگ گیلان است.

وی تصریح کرد: در آن محدوده رودخانه‌ای تحت تاثیر رهاسازی فاضلاب این کارخانه با مشکلات عدیده ای مواجه می‌شد که همکاران ما بر اساس مطالعات علمی، روشی را به کار بردند که یک مجموعه سیستم تصفیه در مسیر و قبل از رهاسازی قرار می‌گیرد و آب تصفیه می‌شود و بخشی از آب به کارخانه بازمی‌گردد که 50 درصد از نیاز جدید تامین شده و برداشت از رودخانه نصف می‌شود که مشکلاتی برای محیط زیست ایجاد نمی‌کند.

رسایی افزود: این طرح را به صورت آزمایشی اجرا کردیم و باید کارخانه تامین منابع کرده و طرح را اجرا کند.

سرپرست پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح برای کارخانه‌های مشابه که از چوب کاغذ تولید می‌کنند، امکان‌پذیر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۷۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در این مراسم سیده مریم محمدی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: پارسال بیش از ۳۰ تصفیه‌خانه در واحد‌های صنعتی و تولیدی استان ساخته شد و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد که از این شمار ۲۱ تصفیه‌خانه تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.
دیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان هم با اشاره به اینکه این تصفیه‌خانه با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است، گفت: ملایر قطب تولید انگور و کشمش و دارای واحد‌های فرآوری کشمش متعددی است که برای پیشگیری از آسیب به محیط زیست از سوی این واحد‌ها نیازمند ایجاد تصفیه خانه در آنها هستیم.

دیگر خبرها

  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه فرآوری کشمش در ملایر
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی