Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴-عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری با رد ادعای محمد باقر قالیباف که با اجبار و فشار ناچار به کناره گیری به نفع ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری شد گفت: نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که قالیباف از آرای لازم برخوردار نیست و نباید بیش از آن در میدان انتخابات باقی بماند و در جمع‌بندی و مذاکره‌ای که با آقای رئیسی داشت با توافق کنار رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


چند روزی است که شاهد بیان انتقادات تندی نسبت به اصولگرایان از سوی چهره‌های شناخته‌شده این طیف سیاسی هستیم.
سید مصطفی میرسلیم از کاندیداهای ریاست جمهوری بود که در دو گفت‌وگو مجزا به‌شدت از جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب) که بنا را بر آن گذاشته بود تا تمام اصولگرایان را گرد هم آورد و با تک کاندیدایی در برابر حسن روحانی پیروزی در انتخابات را نصیب اصولگرایان سازد را موردنقد قرارداد.
البته بخش‌هایی از اعلام نظر او در ظاهر به دلیل موضع‌گیری حزب موتلفه علیه آن و بر اساس گفته حمید ترقی بیان تذکر جدی، از سوی میرسلیم موردتکذیب قرار گرفت، اما بدون شک کاندیدا ریاست جمهوری به‌شدت از جمنا دلخور است و به این سادگی‌ها هم برطرف نخواهد شد.
این دلخوری تنها شامل مصطفی میرسلیم نمی‌شود بلکه محمدباقر قالیباف نیز که پیش‌ازاین در نامه‌ای طرحی تحت عنوان نو اصولگرایی را به میان کشیده بود و مورد استقبال هم طیفان سیاسی او قرار نگرفت، در برنامه تلویزیونی دوشنبه‌شب اصولگرایی را در کل ناکارآمد توصیف کرد. او در این گفت‌وگو علاوه بر اینکه عملکرد اصولگرایان را انقلابی ندانست عدم گفت‌وگو و غیر مردم‌دار بودن را از ویژگی‌های این روزهای طیف سیاسی فوق دانست.
محمدباقر قالیباف صراحتاً شکست در انتخابات را به دلیل تصمیمات نادرست جبهه مردمی نیروهای انقلاب می‌داند و حتی در ظاهر انصراف از کاندیداتوری برای ریاست جمهوری توسط او نیز به میل و رغبت خود انجام‌نشده بود.
احمد کریمی اصفهانی، عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگو بارویداد۲۴در رابطه باهدف از انتقادات اخیر به ساز و کار انتخاباتی اصولگرایان گفت: شاید انتقاداتی ازاین‌دست بدین منظور مطرح می‌شود که تداعی می‌کنند جمنا به معنای مجموعه اصولگرایان است. درحالی‌که تنها بخشی از مجموعه اصولگرایی با تفکری متفاوت به‌حساب می‌آید که انتقاد زیادی به آن وارد نیست و طبیعی به نظر می‌رسد که هرکسی این سازوکار و مجموعه توانایی را قبول کرد با آن‌ها وارد میدان شد و گروهی هم که نپذیرفتند خود را از این گروه کنار کشیدند.
وی در ادامه اضافه کرد: جمنایی‌ها هم نباید فکر کنند که تمام اصولگرایان را دربرمی گیرند. همان‌طور که اشاره شد این گروه بخشی از اصولگرایان با تفاوت‌هایی محسوب می‌شوند. آن‌ها باید دارای این ظرفیت که اجازه اظهارنظر به دیگر اصولگرایان بدهند را باشند تا عملکردشان را موردنقد قرار گیرد.
این عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری دراین‌باره یادآور شد: شاید بسیاری از اصولگرایان دیگر نوع نگرش جمنایی‌ها را با این شکل و شمایل و ترکیبی که دارد را قبول نداشته باشند. جامعه اصناف و بازار ازجمله همین مواردی است که باوجودآنکه نقدی را به شکلی که این روزها دیده می‌شود وارد نکرده، ولی درمجموعه آن‌ها هم حاضر نشد.
کریمی اصفهانی در این رابطه تصریح کرد: جمنا نمی‌تواند به‌عنوان یک جبهه به لحاظ قانونی ظهور و بروز داشته باشد علت آن‌هم این است که جبهه سازوکار خود را دارد و تعدادی از احزاب و تشکل‌ها باید آن را تشکیل دهند، اما در جمنا گروهی از افراد حقوقی و حقیقی جمع شدند و تشکیلاتی تحت این نام را به رسمیت شناختند. آن‌ها باید ازنظر قانونی حتماً این بخش از مشکلشان را رفع کنند.
وی در این خصوص که کاندیداهای ریاست جمهوری به‌خصوص قالیباف عامل شکست در انتخابات را تصمیمات هم طیفی‌های خود می‌داند، توضیح داد: مسئله شکست وجود نداشت و آقای قالیباف به نفع رئیسی و به میل خود از میدان خارج شد و حداقل شکستی برای او رقم نخورد.
این عضو شورای مرکزی جبهه پروان خط امام و رهبری دراین‌باره که قالیباف در گفت‌وگو تلویزیونی انصراف از کاندیداتوری را به میل خود ندانست، بیان کرد: قبول نداریم که در جامعه کسی می‌تواند تصمیمی را بر فرد دیگری تحمیل کند. درمجموع با توجه به اخبار و مطالعات و نظرسنجی‌ها آقای قالیباف شخصاً به این نتیجه دست‌یافت که کناره‌گیری به نفع آقای رئیسی به مصلحت او است ولی در صورت عدم کناره‌گیری کسی نمی‌توانست به‌زور یا تأکید این کار را عملی سازد.
کریمی اصفهانی در ادامه افزود: آقای قالیباف پس از دستیابی به یکسری از اطلاعات، اخبار و نظرسنجی به این نتیجه رسید که بر اساس مصلحت باید کناره گیری کند. به این نه شکست می‌توان نام نهاد نه تحمیل یک موضوعی که به او شده باشد زیرا او می‌توانست تا آخرین دقایق بماند، آقای قالیباف با تشخیص خود کنار رفت و اینکه مطرح می‌شود به او تحمیل‌شده را قبول ندارم.
وی در رابطه که نظرسنجی به سابقه کاری قالیباف برمی‌گردد، تأکید کرد: نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که قالیباف از آرای لازم برخوردار نیست و نباید بیش از آن در میدان انتخابات باقی بماند و در جمع‌بندی و مذاکره‌ای که با آقای رئیسی داشت با توافق کنار رفت.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۸۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟

انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود تا تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده مشخص شود.

در دور اول انتخابات مجلس در تهران چهره‌هایی که در لیست‌های شورای ائتلاف، شورای وحدت و ائتلاف امنا بودند توانستند به مجلس راه پیدا کنند از این رو رقابت بر سر جلوس بر کرسی ریاست مجلس از همان فردای اعلام نتایج انتخابات آغاز شده است.

حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در رده چهارم انتخابات مجلس در تهران گمانه‌زنی‌هایی را برای اینکه وی در مجلس دوازدهم کرسی ریاست را به رقبایش واگذار می‌کند شکل گرفته است، اما با وحدتی که بین شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی و جبهه پایداری شکل گرفته احتمال زیاد رقابتی بین این دو جریان وجود نداشته باشد، اما ائتلاف امنا که در خارج از این ائتلاف است جدی‌ترین رقیب قالیباف برای ریاست مجلس است.

حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نفر اول انتخابات مجلس در تهران در کنار حجت‌الاسلام حمید رسایی، حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، منوچهر متکی، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری و حمیدرضا حاجی‌بابایی ازجمله افرادی هستند که نام آنها در کنار نام قالیباف برای ریاست مجلس شنیده شده البته با توجه به ائتلاف شانا و پایداری به‌طور قطع باید یا قالیباف و یا آقاتهرانی نامزد ریاست قوه مقننه شوند.

البته با توجه به اینکه حدود ۱۵۰ منتخب مجلس دوازدهم (تا قبل از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس) از لیست شورای ائتلاف هستد به نظر می‌رسد گزینه اصلی برای ریاست مجلس همان رئیس مجلس یازدهم یعنی محمدباقر قالیباف باشد.

با توجه به اینکه ائتلاف امنا برای ریاست مجلس رقابت نزدیکی با شورای ائتلاف دارد این احتمال وجود دارد ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس یکدست نشود و از جریان‌های مختلف در آن حضور داشته باشند.

تصمیمات باید در درون مجلس گرفته شود

مجتبی یوسفی عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: الان زود است و نباید برای ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس آینده عجله کرد.

وی اظهار کرد: هر قوه‌ای یکسری مزایا و معایبی دارد و برای اینکه معایبمان را کم کنیم باید ساختار تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و مسئولیت‌ها با همراهی نمایندگان مجلس صورت گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: تضارب آرا اشکال ندارد و نظرات و جریان‌های مختلف باعث رشد، چالش و پخته‌تر شدن غنای بحث‌ها می‌شود، اما اینکه به تفرقه و چنددستگی برسد نه به نفع نظام و نه به نفع کشور است.

یوسفی ادامه داد: اینکه انتقاد به تخریب و دودستگی برسد و هم در مجلس فعلی و هم در مجلس آینده تصمیم‌هایی که باید بین نمایندگان گرفته شود، از بیرون گرفته شود قطع‌به‌یقین باعث ضرر قوه مقننه می‌شود و اقتدار مجلس کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم گفت: درباره ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس بعد نمی‌توان پیشداوری کرد، اما نظرم این است که باید کار مجلس به نمایندگان سپرده شود. 

با توجه به اینکه مجلس جایی است که همه دیدگاه‌ها و تفکرات باید در آن باشند جریان‌های سیاسی نباید از تضارب آرا برای اداره مجلس خود را محروم کنند.

دعوا بر سر صندلی را دوست ندارم

روح‌الله متفکرآزاد عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معتقدم مجلس جایی است که همه باید باشند و در آن حرف بزنند.

وی اظهار کرد: می‌توان در یک جامعه متکثر با دیدگا‌ه‌ها و سلیقه‌های مختلف بدون دعوا، جنگ، هتاکی، پرده‌دری با سلم و صفا و وحدت زندگی کرد و اهداف را پیش برد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بیان کرد: اینکه هرکسی بتواند حرف خود را بزند به رشد و پیشرفت کشور کمک می‌کند لذا امیدوارم مجلس بعدی مجلسی باشد که هر دیدگاهی امکان بیان نظرش را داشته باشد و جمع‌بندی آن بشود تلخ نکردن ذائقه مردم و نشان دادن اینکه همه تلاش ما برای رفع مشکلات کشور است و دعواهایمان هم این باشد که چگونه می‌توان مشکلات کشور را حل کرد نه اینکه من کدام سمت بنشینم، چون من دعوا بر سر صندلی را خیلی دوست ندارم. 

برای تشکیل مجلس دوازدهم باید تا هفت خرداد صبر کرد تا هیئت‌رئیسه سنی مجلس انتخابات هیئت‌رئیسه را برگزار کند البته به‌غیر از رقابت بر سر ریاست مجلس آینده، رقابت برای حضور در ترکیب هیئت‌رئیسه بین نمایندگان هم داغ خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • اصولگرایان در مجلس آینده یک فراکسیون تشکیل می‌دهند
  • رقابت جدی ۷ نفر برای کرسی ریاست مجلس به روایت نوری قزلجه /اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت
  • یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟
  • دوراهی قالیباف برای رسیدن به صندلی ریاست
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • سکوت معنادار قالیباف بعد از پایان ضرب الاجل برای دولت رئیسی
  • لیست مشترک جبهه پایداری با شانا برای دور دوم انتخابات+ جزئیات
  • قدم تازه خالص‌سازها؛ قالیباف و صندلی‌اش هدف فعلی است | پشت چه کسی را گرفته‌اند؟
  • پیشنهاد پایداری به شانا برای تکمیل لیست در دور دوم انتخابات
  • چرا قالیباف تصمیم گرفت از دولت انتقاد کند؟