Web Analytics Made Easy - Statcounter


مدیر موزه ملک از راه‌اندازی سالن هزارداستان خبر داد و گفت: توجه به میراث ناملموس مانند داستان و ایجاد پرسش در ذهن مخاطب از سوی دیگر، موجب زنده ماندن موزه‌ها می‌شود.

رضا دبیری‌نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به این که مفهوم میراث فرهنگی در سال‌های اخیر گسترده‌تر شده است گفت: دیگر میراث فرهنگی تنها مفاهیم مادی را شامل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز، خاطره هم در شمار میراث ناملموس به شمار می‌رود و این گستردگی باعث می‌شود نگاه ما به موزه و موزه‌داری هم تغییر کند.

او با اشاره به شکل گیری «موزه هزار داستان» گفت: داستان، یکی از مهم‌ترین نمودهای فرهنگی ما ایرانیان است. از منظومه‌های عاشقانه چون خسرووشیرین و لیلی‌ومجنون گرفته تا روایت‌های تاریخی و قصه‌های مذهبی و حکایت‌هایی که در جوامع الحکایات آمده؛ بنابراین لازم است میراث داستانی خود را دریابیم و و ان را با شیوه‌های امروزی روایت کنیم.

دبیری‌نژاد در ادامه به این که موزه‌ها بیشتر به میراث مادی توجه داشته اند اشاره کرد و افزود: موزه‌ها به خاطر تکثر میراث مادی و ملموس، کمتر به میراث ناملموس چون قصه و داستان توجه کرده‌اند. برای مثال ما به ظاهر نسخ خطی و کتاب‌های چاپ سنگی توجه کرده و کمتر به باطن این آثار توجه کرده‌ایم.

مدیر موزه ملک با اشاره به مراحل آماده‌سازی دو موزه تمبر و هزارداستان گفت: ما از چند سال پیش، استانداردسازی سالن‌های خود را آغاز و به موضوعاتی توجه کردیم که کمتر به آن توجه شده است. از سوی دیگر می‌خواستیم خواسته و نظر واقف موزه یعنی حاج حسین ملک را هم در نظر داشته باشیم. از این رو داستان را انتخاب کردیم چرا که ملک، پروده میراث و فرهنگ ایرانی است و در دامان استادانی رشد کرده که با ادبیات اشنا بوده اند.

دبیری‌نژاد، سالن «هزار داستان» را محل تلاقی موزه و کتابخانه دانست و افزود: ما از میان نسخ خطی و کتاب‌های چاپ سنگی موجود در موزه، بهترین‌ها را انتخاب کردیم. در میان این آثار، داستان‌هایی از «شاهنامه، خاورنامه، حمه حیدری، خمسه‌های نظامی‌و جامی، حکایات سعدی، سلامان و ابسال، هزار و یک شب، تاریخ بیهقی و بلعمی» به چشم می‌خورد. ما خواستیم بگوییم چگونه می‌توان نگاه موزه ای به کتابخانه کرد یا نگاهی کتابدارانه به اثار موزه ای داشت؟

این کارشناس موزه‌داری به این که یکی از وطایف مهم موزه‌ها، یادآوری است، اشاره و بیان کرد: کشور ما دارای یک پیشینه غنی فرهنگی است. درست است که داستان به معنای امروزی کلمه، یک محصول وارداتی است اما ادبیات کلاسیک ما سرشار از قصه و متل و حکایت و افسانه است و کار موزه‌ها یادآوری است و اگر موزه قرار است، نقش اینگی داشته باشد باید خودمان را به خودمان نشان دهد نه آن خودی که دیگران از ما ساخته اند.

دبیری‌نژاد همچنین ایجاد پرسش را دلیل زنده مادن موزه‌ها دانست و افزود: موزه‌ها اگر قرار است زنده بمانند باید ذهن مخاطب خود را به پرسش وادارند و اگر تنها پاسخ دهنده باشند به یک محصول یک بار مصرف تبدیل می‌شوند. از سوی دیگر بسیاری از آثار و داشته‌های ما به نام دیگران ثبت می‌شود در حالی که روایت موزه‌ای آثار به شیوه‌ای جذاب و امروزی، موجب ثبت یک اثر خواهد شد.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۹۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه

ایسنا/اردبیل مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه تاکید کرد.

کلام‌الله صفری ۱۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم تاکید کرد و گفت: ضروری است جایگاه معلم در جامعه تقویت شود و نگرش مردم به معلم، باید نگرش نسبت به انبیا باشد.

وی به ایجاد انگیزه در معلمان برای ارائه خدمات مطلوب به دانش‌آموزان تاکید کرد و افزود: ۱۸ هزار و ۵۰۰ معلم در استان داریم و برای انتخاب معلم نمونه، ۶ هزار و ۱۹۸ مشارکت کردند و با ارزیابی انجام گرفته ۸۰۵ نفر به مرحله منطقه‌ای و در ادامه نفر۵۹ به مرحله استانی راه یافتند و نهایتا ۴ نفر انتخاب و به مرحله کشوری راه یافتند.

صفری همچنین از میان مدیران و معاونان و مربیان بهداشت نیز نهایتا ۵ نفر به مرحله کشوری راه یافتند، افزود: تولید محتوای آموزشی، نحوه تدریس، شیوه استفاده از فناوری، ارائه طرح درس، مقبولیت، سابقه بالای ۱۰ سال، اظهارنظر شورای مدرسه، اجرای برنامه‌های فرهنگی و تفریحی برای دانش‌آموزان و غیره از معیارهای انتخاب معلم نمونه است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به تحقق منویات مقام معظم رهبری و نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل در حوزه آموزش و پرورش طی یک سال گذشته، ادامه داد: پخش زنده برنامه سلام معلم توسط صدا و سیمای مرکز اردبیل از اقدامات برجسته این حوزه است.

وی به راه‌اندازی پویش‌های مختلف در ایام هفته بزرگداشت مقام معلم در سطح استان، تصریح کرد: در سطح استان ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه فعال است که در هفته معلم امسال زنگ سپاس در همه مدارس استان با حضور مقامات استانی به صدا درآمد.

صفری تجدید پیمان با شهدای دانش‌آموز، برگزاری مسابقات فرهنگی و ورزشی، دیدار با معلمان پیشکسوت، حضور مسئولان در شورای دبیران، راه‌اندازی قرارگاه جهادی فرهنگیان در خیابان معلم اردبیل، ایجاد یادمان شهدای فرهنگیان و دانش‌آموزان، شناسایی معلمان شاخص، کارآمد و سرآمد استان برای حضور دورهمی در صدا و سیما، ایجاد نمایشگاه از دستاوردهای آموزش و پرورش، برگزاری جشن پیوند مسجد و مدرسه، دومین جشنواره معلم خلاق ایل عشایر، شب شعر و غیره از جمله اقدامات و فعالیت‌های اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زلفی گل: در فرهنگ ایرانی به علم توجه شده است
  • دیدار «شی» با میراث‌دار «دوگل»
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه
  • دلیل خال قرمز روی پوست + علائم خطر
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر می‌شود
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است