Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سخنگوي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي معتقد است تيم اقتصادي دولت يازدهم عملکرد مطلوب و قابل قبولي نداشته است و در عين حال دولت براي دولت دوازدهم بايد از افراد کارآمد و پاکدشت در کابينه خود استفاده کند.

حوزه پارلماني خبرگزاري فارس- سيده زهرا عبداللهي: صديف بدري نماينده مردم اردبيل در مجلس پس از بازديد خود از بخش‌هاي مختلف تحريريه خبرگزاري فارس، به گفت‌وگويي با خبرنگاران پارلماني اين خبرگزاري نشست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ارزيابي‌هاي خود نسبت به دولت را هم بيان کرده و عملکرد آن را مطلوب نمي‌داند.
بدري همچنين گلايه مي‌کند از عدم مشورت و هماهنگي دولت با مجلس درباره انتخابيه کابينه‌اش و گريزي هم به موضوع مسکن مهر مي‌زند.
او در ادامه مصاحبه‌اش عنوان مي‌کند «يکي از عوامل مغفول واقع شدن بخش مسکن در اين دولت، بزرگ بودن بدنه وزارت راه و شهرسازي و همچنين اولويت‌هايي است که وزارت راه و شهرسازي براي آن تنظيم کرده است.»
در بخش زير مشروح گفت‌وگوي صديف بدري نماينده مردم اردبيل و سخنگوي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي از نگاهتان مي‌گذرد:
-فارس: به عنوان مقدمه اگر صحبتي هست مي‌شنويم و پس از آن وارد مباحث اصلي مصاحبه مي‌شويم.
بدري: از زحمات خبرگزاري فارس هم در بخش مرکزي (تهران) و هم استان‌ها تشکر مي‌کنم. انصافا خبرگزاري فارس يک خبرگزاري جا افتاده، جامع،‌ کامل با کادر خبري بسيار فعال، متخصص، با فکر خوب است که به نحو بسيار خوب فعاليت مي‌کند و اين قابل تحسين است. رويکرد اين خبرگزاري واقعي است و درد مردم را انعکاس مي‌دهد که اين از دو جنبه بسيار خوب است؛ چرا که هم مردم مي‌بينند کساني هستند که مشکلات و درد آنها را رصد و بيان مي‌کنند و اين باعث ايجاد التيام ميان مردم مي‌شود و همچنين مسئولان متوجه مي‌شوند که واقعيت جامعه و خواسته مردم چيست و به فکر آنها هستند بنابراين اقدامات خبرگزاري فارس قابل تحسين است.
از طرفي ديگر اين خبرگزاري وارد بحث‌هاي حاشيه‌اي نشده است چه در دولت نهم و چه در دولت دهم و يازدهم و فقط تکليف شرعي و قانوني خود را ادا و وظيفه حرفه‌‌اي خود را عمل مي‌کند. اميدواريم که از اين به بعد هم اين رويه ادامه داشته باشد و روز به روز هم تقويت شود.
-فارس: انشاالله. وارد مصاحبه اصلي مي‌شويم؛ اين روزها موضوع کابينه دولت بسيار داغ شده و نُقل مجالس است. ضد و نقيض‌هايي هم در اين بين درباره وزراي احتمالي وجود دارد. نمايندگان اصلا‌ح‌طلب و اصولگرا تاکيد دارند که رئيس‌جمهور تاکنون درباره گزينه‌هاي خود از ما مشورتي نخواسته است با توجه به اينکه زمان زيادي تا زمان تحليف باقي نمانده است اين موضوع را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
بدري: تعامل و همفکري بسيار امر بسيار خوبي است، بنده هم تاييد مي‌کنم که همفکري‌هاي آنچناني از سوي رئيس‌جمهور حتي با فراکسيون‌هاي سياسي مجلس هم صورت نگرفته است.
* دولت براي انتخاب کابينه با مجلس هماهنگي نداشت
نمي‌شود گفت که اين ايراد است اگر نتيجه اين عدم هماهنگي اين باشد که يکسري افراد توانمند، لايق و داراي روحيه ارزشي و کارآمد معرفي شوند خيلي هم خوب است، هر چند اين ايراد هم مي‌تواند وارد شود که به بحث مذاکره نقد باشد؛ به عنوان مثال کميسيون يا مجلس در اين رابطه اعمال نظر کند اما براي اينکه همکاري‌هاي آينده و تعامل‌هاي آتي بين دولت و مجلس خوب باشد لذا اميدواريم در اين ايام هم اين تعامل صورت گيرد.


-فارس: در اين ميان مشکل اساسي را چه مي‌بينيد؟
بدري: ما حتما از دولت دوازدهم انتظار ويژه داريم البته مردم هم همين خواسته را دارند. چالشي که کشورمان با آن مواجه است دغدغه اصلي مردم و رهبري است که ساليان سال رهبر معظم انقلاب با نامگذاري سال، اين دغدغه را به گوش مسئولان اعم از دولت و مجلس رسانده‌اند؛ امسال هم که سال اقتصاد مقاومتي توليد و اشتغال است.
*دولت از افراد متخصص، کارآمد و پاکدشت در کابينه خود استفاده کند
بنابراين حتما بايد کابينه دولت در راستاي دستيابي به اين هدف تشکيل شود. افرادي متخصص، توانمند، متخصص، دلسوز، پاکدست و با روحيه جهادي انقلاب بايد حتماً معرفي شوند و اگر مشورتي هم از مجلس گرفته شد مجلس بايد فارغ از جناح‌بندي‌هاي سياسي يا سليقه‌هاي حزبي و گروهي در اين زمينه کمک کند.
-فارس: شما وزراي مربوط به بخش اقتصادي و حوزه مربوط خودتان از جمله وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي را نيازمند تغيير مي‌بينيد يا خير؟
بدري: در کابينه دولت دوازدهم بايد افراد باسابقه،‌ توانمند و با کارنامه مثبت و مشخصي در دولت حضور پيدا کرده و وزير شوند. طبيعتا بحث‌هاي بعدي پس از انتخاب وزراي دولت اتفاق خواهد افتاد.
-فارس: در حال حاضر عملکرد وزاري دولت يازدهم را چگونه ارزيابي مي‌فرماييد؟ و اگر بخواهيد براي آنها نمره‌اي تعيين کنيد چه نمره‌اي مي‌دهيد؟
*عملکرد تيم اقتصادي دولت درحد انتظار نبود
بدري: تيم اقتصادي دولت يکسري کارها انجام داده لذا نمي‌توان گفت که کاري انجام نداده است، اما در مجموع کارشان در حد انتظاري که از آنها مي‌رفت نبود و در حد انتظارات و آن قول‌ها و شعارهاي دولت (در ايام انتخاباتي)‌ نبود. البته يکسري عوامل در اين بين موثر است که يکي از آنها ناهماهنگي تيم اقتصادي بود-اعم از بانک مرکزي، وزراي اقتصادي و راه و شهرسازي، سازمان برنامه و بودجه و همچنين معاونان آن- هماهنگي خوب و مطمئني بين آنها نبود.


*تيم اقتصادي دولت عملکرد مطلوبي نداشته است
يکي ديگر از دلايل آن مي‌تواند مشکلات اقتصادي باشد چرا که از آنجا که مشکلات اقتصادي زياد بوده در اولويت اصلي آنها نگذاشتند چرا که حل آن کار و زمان زيادي مي‌برد و در کوتاه مدت خود را نشان نمي‌داند ولي تيم اقتصادي دولت عملکرد مطلوبي نداشته است.
-فارس: پس شما هم بر تغيير تيم اقتصادي دولت تاکيد داريد؟
بدري: بله، همينطور است حتما بايد يک تيم منسجم و هماهنگ در دولت مستقر شوند. به عنوان مثال لوايحي به مجلس ارائه مي‌شود و مصوبه هيات دولت است که طبيعتا تمام اجزاي دولت بايد از اين لايحه حمايت کنند اما ما مي‌بينيم که در يک کميسيون يک وزارتخانه عليه لايحه دولت که پيشنهاد خودشان بوده صحبت مي‌کند؛ مثلا لايحه مناطق آزاد که در يک جلسه محرمانه وزارتخانه‌اي با آن مخالفت مي‌کند و اين يک ايراد بزرگ است.
*ايراد بزرگي است که دولت هم از لايحه خود حمايت نکند
اين بحث‌ها بايد در بين اجزاي دولت حل شود و برآيند آن هرچه شد همه بايد از آن حمايت کنند. دولت حداقل بايد از آن پيشنهادي که داده است حمايت کند، لايحه تفکيک وزارتخانه‌ها هم همينگونه بود؛ اصلا بدنه وزارتخانه‌ها را چه کارشناسي و چه مديريتي قبول ندارند و با اينکه مصوبه دولت است خود مخالف آن هستند. اينها کار را خراب مي‌کند که متاسفانه در حوزه اقتصادي دولت اين مباحث وجود دارد.
ايرادي که در دولت‌ها وجود دارد و دولت يازدهم هم از آن مستثني نيست اين است که همه ياد گرفته‌اند که همواره مي‌گويند فلان کار بايد انجام شود، به عنوان مثال مي‌گويند سود بانکي بايد پايين بيايد اما چه کسي بايد آن را پايين بياورد؟
*هماهنگي منسجمي بين بخش‌هاي مختلف تصميم‌گيري اقتصادي دولت وجود ندارد
اين در حالي است که دولت بايد بررسي و کار کارشناسي کرده و ضمن آن برنامه‌ريزي کند، دقيقا عنوان کند که سود بانکي با اين مقدار کاهش يابد. مجلس هم بگويد سود آن پايين بيايد. اما دولت تنها بگويد اين کار بايد انجام شود اين ايراد است چرا که اين مشخص مي‌کند هماهنگي منسجمي بين بخش‌هاي مختلف تصميم‌گيري اقتصادي دولت وجود ندارد.
-فارس: به تفکيک وزارتخانه‌ها اشاره کرديد؛ نظر شما درباره تفکيک وزارتخانه‌هاي مرتبط با شما از جمله وزارتخانه‌هاي راه و شهرسازي چيست؟
*بدنه وزاتخانه‌هاي «صنعت و راه‌و شهرسازي» هم مخالف لايحه انفکاک هستند
بدري: اصلا بدون استثنا کل بدنه وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و همچنين راه و شهرسازي مخالف انفکاک و جداسازي است.
-فارس: در کميسيون عمران مجلس چطور؟
بدري: در کميسيون اين بحث به صورت دقيق مطرح نشده است. مباحث مختلفي در اين رابطه وجود دارد اما بنده به شخصه مخالف اين لايحه (تفکيک وزارتخانه‌ها) هستم.
-فارس: در اين رابطه نمايندگان طرح و يا نامه‌اي تهيه نکردند؟
بدري: تاکنون اين اتفاق نيفتاده است و از آنجايي که لايحه ارائه شده است بايد روند خود را طي کند و کميسيون مربوطه در اين رابطه و درنهايت مجلس تصميم گيرد و اين بستگي به تصميم نهايي کميسيون‌ها و فضاي مجلس دارد. شايد دولت لايحه‌اش را پس بگيرد و ممکن است اين کار را نکند اما بايد منتظر باشيم تا روال قانوني آن طي شود و مجلس درمورد رد يا تاييد اين لايحه تصميم بگيرد.
-فارس: لابه‌لاي سخنان خود به بحث مسکن نيز اشاره‌اي داشتيد وضعيت مسکن را چگونه ارزيابي مي‌کنيد و اينکه در حال حاضر نمره‌اي که به دولت درخصوص وضعيت مسکن مي‌دهيد چه نمره‌‌اي خواهد بود.
*موضوع مسکن در دولت يازدهم مورد غفلت واقع شد
بدري: به نظر من يکي از اولويت‌هاي اساسي مملکت که در دولت يازدهم مورد غفلت قرار گرفت بحث مسکن بود. يکي از عوامل مغفول واقع شدن بخش مسکن در اين دولت، بزرگ بودن بدنه وزارت راه و شهرسازي و همچنين اولويت‌هايي است که وزارت راه و شهرسازي براي آن تنظيم کرده است. اما اين دليل نمي‌شود و به نظر من دولت نه در بحث تامين زمين مورد نظر و نه تکميل مسکن مهر و بحث برنامه‌ريزي نداشت.


*دولت در تامين زمين مورد نظر و تکميل مسکن مهر برنامه‌اي نداشت
البته يکسري شعارها و حرف‌ها درباره مسکن زده شد و گفتند طرح جامع مسکن خواهيم داشت يا اينکه مسکن اجتماعي بنا مي‌کنيم اما اينها همه در حد حرف و روي کاغذ باقي ماند اما در عمل اتفاق خاصي نيفتاد. اگر دولت دوازدهم فکر اساسي براي اين موضوع نکند طبيعتا وضعيت مسکن بهتر از اين نخواهد شد بلکه بدتر هم مي‌شود.
*اگر سالانه يک ميليون واحد مسکوني ساماندهي نشود دچار بحران در اين حوزه مي‌شويم
25 درصد تحرک اقتصاد کشور خود را در بخش مسکن نشان مي‌دهد به نحوي که اگر وضعيت مسکن خوب باشد طبيعتا نشان دهنده بهبود وضعيت اقتصادي است. در کنار آن نيازهايي وجود دارد از جمله بافت‌هاي ساختمان‌هاي موجود فرسوده مي‌شوند و بايد فکري براي جايگزيني آن انجام داد همچنين يکسري مسکن جديد براي مزدوجين جديد و نيازهاي جديد جامعه هست که بايد برنامه‌ريزي شود. سالانه حدود يک ميليون واحد مسکوني بايد ساماندهي و فکري براي ان انجام شود اگر اين اتفاق نيفتد شايد در چند سال آينده در حوزه مسکن دچار بحران شويم.
بدري: اگر مايل باشيد درمورد مسکن مهر هم صحبتي داشته باشم.
*دولت چون اعتقادي به مسکن مهر نداشت به آن ايراد وارد مي‌کرد
-فارس: بله حتما مي‌شنويم.
بدري: شايد دوستان چون اعتقادي به مسکن مهر ندارند به آن ايراد وارد مي‌کنند اما به نظر من هر کاري ايرادي دارد.
-فارس: در هرصورت مي‌توانند براي رفع ايرادات راهکار و راه حل بدهند.
بدري: بله؛ همينطور است. البته نمي‌توان گفت که مسکن مهر تماماً خوب بوده است شايد در برخي جانمايي‌‌ها ايراداتي داشته است اما آن به سيستم اجراي ساختمان کشور، سيستم نظام مهندسي و فني مهندسي کشور بازمي‌گردد که بايد فکري براي آن انديشيده شود نه اينکه بگوييم مسکن مهر تماما ايراد دارد.
-فارس: يعني شما معتقديد ميزان محاسن آن بيشتر از معايبش است؟
بدري: بله به نظر من مسکن مهر نتيجه بسيار خوبي داشته است، بويژه براي اقشار نيازمند به مسکن و قشر متوسطه رو به پايين يعني افرادي که نيازمند حمايت هستند واقعا مسکن مهر براي انها خوب بود. مسکن مهر طبيعتا ايراداتي داشته است که آنها را بايد رفع کنيم تا خداي نکرده تکرار نشود. دولت نيز بايد عزمش جزم مي‌شد و مسکن مهر را تمام مي‌کرد؛ شايد به هر صورت دولت گذشته اين را شروع کرده است اما با خود مي‌گويند هر کاري کنيم به نام دولت گذشته تمام مي‌شود اما به نظرمن نبايد اينگونه فکر و عمل کنند.
* حتما از وزير پيشنهادي مسکن، براي مسکن مهر سوال خواهيم کرد
-فارس: در حقيقت دولت فقط از مسکن مهر انتقاد کرد اما ما شاهد هيچ حرکت رو به جلويي در اين رابطه نبوديم و هيچ ايده وراه حل جديد ارائه نشد.
بدري: بله همينگونه است ما حتما در کميسيون عمران يکي از سوالات و چالش‌هايي که از وزير پيشنهادي آينده خواهيم داشت برنامه عملياتي او براي موضوع مسکن مهر خواهد بود و ما حتما برنامه او را رصد مي‌کنيم. اينگونه نخواهد بود که تنها بيايد راي بگيرد و برود؛ ما حتما اقدامات او را رصد خواهيم کرد تا حرکتي در حوزه مسکن اتفاق بيفتد.
-فارس: آيا سازوکار جديدي در کميسيون عمران براي بهبود شرايط فعلي مسکن اتفاق افتاده است؟
*اقدامات قابل قبولي از وزارت راه و شهرسازي نديديم
بدري: در بحث شهرسازي واقعا اقدامات قابل قبولي از وزارت راه و شهرسازي نديديم. به هر حال اختيارات و ابزاري که در دست دارند براي اصلاح وضعيت معماري،سيما و منظر شهري نتوانستند استفاده کنند و شهرداري‌ها هم در اين حوزه با چالش مواجه بودند. شايد ايراداتي به شهرداري‌ها وارد مي‌کنند اما به نظر من ايراد اساسي به شهرداري‌ها نيست بلکه خود وزارت راه و شهرسازي در اين ايرادات دخيل است.
*کميسيون عمران سازوکارهاي جديدي را در حوزه مسکن رقم خواهد زد
-فارس: سوالم را مجدد تکرار مي‌کنم اکنون در کميسيون عمران سازوکار جديدي براي بهبود شرايط مسکن وجود ندارد؟
بدري: سازوکار جديد انشاءالله با وزير پيشنهادي جديد رقم مي‌خورد. علاوه بر آن همچنين کارگروه‌هاي تخصصي، کميسيون عمران هم از بابت عملياتي شدن برنامه ششم توسعه حدود دو سه هفته‌اي است که کار کرديم و کارگروه مديريت شهري و شهرسازي حتما اين موضوع را پيگيري مي‌کند که تکاليفي که برعهده دولت در حوزه مسکن،‌نوسازي و بافت فرسوده است بيش از گذشته پيگيري خواهيم کرد.
-فارس: فکر مي‌کنم دولت پيش‌تر قولي در زمينه فرونشست زمين‌ها و منازل مسکوني داده بود که چندي پيش در يکسري استان‌ها از جمله فارس و اصفهان برخي زمين‌ها داراي فرونشست شده بود و دولت در اين زمينه که به خاطر برخي حوادث طبيعي از جمله زمين‌لرزه اين زمين‌ها دچار فرونشست شده بودند و خسارت‌هاي زيادي به مردم وارد کرده بودند دولت قول داد که آنها را بيمه و خسارت اين افراد را پرداخت کند که در اين زمينه اقدامي شاهد نبوديم. ما در اين زمينه ديديم که در مناطقي از غرب استان اصفهان مردم منازل خود را ترک کردند به اميد اينکه دولت خسارت آنها را پرداخت خواهد کرد و بنا بر وعده دولت قرار بود منازل مسکوني جديدي به آنها ارائه شود. اما هيچ اتفاقي براي اين موضوع صورت نگرفت. در برخي استان‌هاي کشور ما شاهد اين موضوع بوديم. کميسيون عمران اين موضوع را تا چه حد دنبال کرده است.
بدري: به نظر من اينکه دولت به تعهدات خود عمل کند يا خير به مشکلات اقتصادي کشور بازمي‌گردد.
-فارس: اما تقريبا هيچيک از اين خسارات پرداخت نشد.
بدري: بله در برخي استان‌ها و مناطق از جمله شيراز،‌ دشت ايران، کرمان، کاشان و شهرستان هاي غرب استان اصفهان ما شاهد فرونشست زمين‌ها از جمله منازل مسکوني بوديم؛ اما در حقيقت پولي نبوده که در قبال خسارات ناشي از اين حادثه، پرداخت شود. در اصل حدود 90 درصد بودجه کشور و درآمد عمومي صرف هزينه‌هاي جاري مي‌شود و تنها 10 درصد آن براي کارهاي عمراني تخصيص يافته است. از محل مواد 10 و 12 قانون مديريت بحران کشور و مقررات مالي دولت يکسري مبالغ براي حوادث مترقبه از قبيل سيل، زلزله و آلودگي هوا در موارد خاص گرفته مي‌‌شود که بين مبالغ در نظر گرفته در بودجه و پرداخت خيلي فاصله است و اين به درآمد عمومي دولت بازمي‌گردد.
* در سال 95 به هر منطقه‌اي که دولتي‌ها سفر کرده بودند، بودجه تخصيص يافت
متاسفانه چندين سال است که دولت‌ها با اين مشکل مواجه شده‌اند و مباحث سياسي‌کاري، امور تبليغاتي و همچنين سفرهاي استاني مي شوند؛‌ به نحوي که در اين سفرها هرچند مي‌خواهند مشکل آن استان‌ها را حل کنند اما تصميماتي خارج از بودجه موجود و پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته اخذ مي‌شود. به عنوان مثال در بحث تخصيص‌ها مي‌بينيم که در حوزه راه‌هاي روستايي در سال 95 هر کجا دولت سفر کرده بود و مصوبه داشت به آن منطقه مبالغي تخصيص داده شده بود اما هر استاني که مصوبه نداشت بودجه هم به آنها اختصاص نيافته بود.


*مناطق آسيب‌ديده و روستايي درگير تصميمات احساسي و سياسي دولت‌ شده‌اند
در استاني که مصوبه نداشت بودجه هم به آن تخصيص داده نشد و هر استاني هم که مشمول سفرهاي استاني دولتي‌ها و در حقيقت مصوبه نباشد طبيعتاً بودجه هم به آن تخصيص نمي‌يابد؛ در نتيجه چه در بحث حوادث و چه راه‌هاي روستايي دچار مشکل مي‌شوند و وعده و وعيدهايي که مي‌دهند نيز دچار مشکل مي‌شود و نمي‌توانند به آن عمل کنند.
-فارس: مجلس تا چه حد به مسئله ورود کرده است؟
بدري: مجلس نيز در اين زمينه بايد کمک کند، نمايندگان هم نقش اساسي در زمان بودجه‌نويسي، بودجه‌ريزي و عملياتي کردن آن داشتند، البته بايد فرمولي به صورت منطقي و علمي تعريف کنند که همه به آن پايبند باشند.
*دولت در تخصيص بودجه استاني، سياسي بازي را کنار بگذارد
در حقيت نخستين تشکيلاتي که بايد به آن پايبند باشد، مجلس است. به نحوي که رايزني‌ها و چانه‌زني‌هاي خارج از اصول نبايد در اين زمينه صورت گيرد تا کليه مناطق آسيب ديده و با رعايت عدالت از مشکلات خود رهايي يابند تا دولت هم آن سياسي بازي ها را کنار بگذارد. تصميم‌گيري‌هايي هم که در دولت انجام مي‌شود نبايد بحث سياست در آن دخالت داده شود و يا فرد محور نباشد.
بودجه‌ريزي و تخصيص آن نبايد فرد محور بوده و يا جنبه سياسي پيدا کند، ما مي‌بينيم که در دولت يازدهم در اين زمينه فرد خيلي موثر بود تا سيستم تشکيلاتي. بسياري از افراد به کميسيون عمران مراجعه و گلايه مي‌کردند که چرا حق وزارت راه و شهرسازي را نمي‌دهند و يا وزارتخانه را از بابت تخصيص بودجه تقويت نمي‌کنند. البته در اين زمينه سازمان برنامه و بودجه تصميم مي‌گرفت که اميدوارم دولت دوازدهم روند قبلي را طي نکند.
-فارس: بنابراين موضوع اشخاصي که در موضوع فرونشست زمين‌ها خسارت ديده‌اند از سوي کميسيون عمران پيگيري خواهند شد؟
*مجلس موضوع خسارات فرونشست منازل مسکوني را پيگيري مي‌کند
بدري: قطعاً ما در کميسيون پيگير اين موضوع خواهيم بود که خسارت ديدگان خسارت‌ها و ضررهاي خود را جبران کنند و دولت در حقيقت بايد پرداخت خسارت کند. ما خسارات ناشي از حوادث غيرمترقبه عمراني مانند سيل و فرونشست را حتما پيگيري مي کنيم و در تصميمات اخذ شده در اين رابطه ورود خواهيم کرد و اميدواريم که اين خسارت‌ها به زودي از سوي دولت دوازدهم پرداخت شود.
-فارس: اميدواريم به زودي شاهد اين امر باشيم. کميسيون عمران اخيراً سفري به فرانسه داشته که طي آن گويا اين کشور آمادگي خود را براي سرمايه‌گذاري در فرودگاه‌هاي مشهد و اصفهان اعلام کرده است، درباره جزئيات اين سفر به ما بيشتر توضيح دهيد.
بدري: کميسيون عمران اخيراً سفري به ايتاليا و فرانسه داشت که در راس هيأتي به بازديد از مناطق فرودگاهي داشتيم و طي آن، هر دو کشور آمادگي خود براي سرمايه‌گذاري در ايران اعلام کردند. ايتاليا شرکتي به نام شرکت فرودگاهي SEA داشت که فرودگاه مالپنزاي ايتاليا و همچنين فرودگاهي ديگر به دست اينها بود که بازديدي طي آن صورت گرفت. در اين بازديد از روند کاري فرودگاه‌ها گزارشي ارائه شد.
*آمادگي شرکت‌هاي فرانسوي و ايتاليايي براي سرمايه‌گذاري در ايران
يکي از اقدامات بسيار خوب آنها اين بود که درآمدزايي غيرمسافري از فرودگاه زياد داشتند به نحوي که 30 درصد از درآمد آنها از کاربري‌هاي تجاري و پارکينگ مجموعه صورت مي‌گرفت، يعني خدمات تجاري و پارکينگي 30 درصد درآمد آنها را تأمين مي‌کرد. همچنين يک نيروگاه گازي توليد برق داشتند که هم به دولت برق مي‌فروختند و هم برق خود را تأمين مي‌کردند. کليه کارهاي انتفاعي و درآمدزايي دست خودشان بود و مانند ايران نبود که به بهانه خصوصي‌سازي قسمت درآمدزايي را به يکسري افراد خاص دهيم به ويژه بخش‌هاي درآمدزا را خودشان تأمين مي‌کردند و نهايتاً يک شرکت زيرمجموعه اقماري تشکيل داده بودند که خودشان از آن استفاده مي‌کردند.
حدود 19 ميليون مسافر از طريق آن فرودگاه جابجا مي‌شوند و برنامه‌ريزي آنها 30 ميليون نفر در سال بود و نخستين فرودگاه بار ايتاليا شناخته و حجم باري که در ايتاليا جابجا مي‌شود در فرودگاه مالپنزا صورت مي‌گيرد.
اين شرکت براي سرمايه‌گذاري در فرودگاه‌هاي مهرآباد، تبريز و کرمان اعلام آمادگي کردند و طي آن طرح‌هاي فني و اقتصادي تهيه کرده بودند که به صورت سرمايه‌گذاري BOT اين طرح را تهيه و هزينه مي‌کنند و در مدت مشخص بهره‌برداري مي‌شود و سپس تحويل شرکت فرودگاه‌هاي ايران مي‌دهند. پيشنهادهايي هم داشتند البته بسيار علاقمند به سرمايه‌گذاري در ايران بودند. آنها مي‌گفتند بانک‌هاي ايتاليا هم مشکلي از نظر تبادلات ريالي ندارد و مقرر شد بررسي‌هاي بيشتر در شرکت فرودگاه‌هاي ايران در کميسيون عمران صورت گيرد و ظرف 3 ماه آينده نتيجه به آنها گفته شود.
*ظرف 3 ماه آينده نتايج بررسي‌ها براي آغاز سرمايه‌گذاري ايتاليا و فرانسه در ايران اعلام مي‌شود
طي اين سفر پيشنهادهاي بسيار خوبي به ويژه براي فرودگاه مهرآباد داشتند. نهايتاً سفر بعدي ما به فرانسه بود که در آن دو هدف داشتيم، ديدار با نمايندگان مجلس سنا براي برقراري ارتباط بيشتر پارلمان‌هاي دو کشور و همچنين ديدار با رئيس گروه دوستي ايران با فرانسه که 5 نفر از نمايندگان سنا با ما وارد گفت‌وگو شدند و طي آن چالش‌هاي سرمايه‌گذاري و تبادلات تجاري دو کشور مورد بررسي قرار گرفت.


-فارس: چالش اصلي در اين ميان چيست؟
*چالش اصلي ما در حوزه بانکي، مسائل بانکي فرانسه است
بدري: چالش اصلي ما در حوزه مشکل بانکي فرانسه است به ويژه بانک‌هاي بزرگ اين کشور، آنها هم به اين موضوع اعتراف کردند که اين مشکل هنوز وجود دارد اما مي‌گفتند که شرکت‌هاي زيادي علاقمند به سرمايه‌گذاري در ايران هستند و علاقه نشان دادند و ما هم اعلام آمادگي و کمک کرديم که اين چالش‌ها و مشکلات بانکي حل شود. آنها هم قول مساعد دادند و گفتند که با روي کار آمدن رئيس جمهور جديدشان شايد بشود راه‌حلي براي اين موضوع در نظر گرفت.
-فارس: بارزترين نکته اين ديدار چه بود؟
بدري: در اين ديدار همچنين بازديدي از ساختمان تاريخي مجلس سنا داشتيم و از صحن آن مجلس بازديدي صورت گرفت. نکته جالب توجه اين است که نمايندگان و سفير ايران در فرانسه هم بر اين موضوع تأکيد کردند کم سابقه است که تيم پارلماني ايران به مجلس سنا بيايد و چنين احترامي براي آنها انجام دهند زماني که ما به قسمت بالکن براي ديدار رسيديم هم رئيس مجلس و همه هيأت رئيسه و نمايندگان به احترام ما ايستادند و به صورت ايستاده از ما استقبال و به ما خوش‌آمدگويي کردند.
-فارس: اگر اجازه دهيد به پروژه‌هاي عمراني هم گريزي داشته باشيم؛ پروژه راه‌آهن بسياري از استان‌ها که کلنگ افتتاح آن از سال‌ها پيش زده شده بود، چرا هنوز چندان پيشرفت فيزيکي نداشته‌اند؟
*عموما پروژه‌هاي کلنگ خورده براساس توجيه اقتصادي و فني شروع نمي‌شود
بدري: علت اصلي عدم پيشرفت پروژه‌هاي عمراني، سياسي‌کاري است. پروژه‌هايي که آغاز مي‌شود براساس توجيه اقتصادي و فني شروع نمي‌شود.
-فارس: يعني صرفا به خاطر سياسي‌کاري، پروژه‌هاي عظيمي نظير اصفهان- ازنا، اروميه ـ همدان و قزوين ـ رشت نيمه کاره به حال خود رها شده‌اند؟
*براي اجراي پروژه‌هاي عمراني واقعا مشکلات اعتباري داريم
بدري: خير دلايل ديگري هم دخيل هستند که از جمله آن مشکل بودجه‌اي است، به هر حال مشکلات اقتصادي واقعيتي در جامعه است و ما در چهار سال گذشته واقعاً مشکل اعتبار داشته‌ايم؛ از نظر درآمد دولت واقعا با مشکل روبرو بوديم.
تخصيص بودجه عمراني هم بسيار پايين بوده است. به عنوان مثال در سال 95 تخصيص اعتبار، اوراق مشارکت همگي چک تاريخ‌دار بودند! در حقيقت هيچ پولي در کار نيست و اين مشکل اساسي در کشور است که بايد فکري به حال آن کرد؛ مجلس و دولت بايد راهکاري درست براي آن بينديشند و در اين ميان، پروژه‌هاي توجيه‌دار به سمت و سوي واگذاري بخش خصوصي بروند و قوانين دست و پاگيري که براي واگذاري پروژه‌ها وجود دارد، حتماً يا بايد اصلاح شوند.
*برخي تخصيص اعتبارها تنها چک تاريخ‌دار هستند
-فارس: پس چرا برخي پروژه‌هاي مشابه که زمان مشخصي هم آغاز شده بودند اکنون به اتمام رسيده‌اند؟
بدري: به خاطر اينکه در پروژه‌هاي راه‌آهن، اولويت‌بندي رعايت نشده است، در هر صورت هر منطقه و استاني بايد از اين وضع موجود سهمي داشته باشد. اولويت اول مراکز استان‌ها است. به عنوان مثال؛ مراکزي مانند استان همدان، اردبيل، کردستان و گلستان گناه آنها چيست که مرکز استان‌شان خط آهن ريلي نداشته باشند؛ يعني در اصل اولويت‌بندي در اين پروژه‌ها مناسب نبوده است. بنابراين بايد اولويت‌بندي مناسبي داشته باشند آن هم در آغاز پروژه.
*در پروژه‌هاي راه‌آهن اولويت‌بندي رعايت نشده است
در برخي مراکز درست است که چنين پروژه‌هايي نياز است، اما اولويت ندارد. پس از رعايت اولويت‌بندي بايد کلنگ‌زني کنند. معمولا کلنگ‌زني‌ها حالت سياسي آن مي‌چربد به توجيه‌هاي اقتصادي و فني آن؛ لذا در اين رابطه دچار مشکل مي‌شوند. راه‌آهن اردبيل هم 12 سال است که هنوز به 50 درصد پيشرفت فيزيکي نرسيده است و با اين وجود بايد يک سري اموري که پس از ساليان سال دچار فرسودگي شده‌اند را ترميم کنند.
*راه‌آهن‌هايي مانند اصفهان، ازنا و اردبيل همگي مورد غفلت واقع شدند
راه‌آهن‌هاي بزرگي مانند اصفهان، ازنا و اردبيل همگي مورد غفلت واقع شدند و تنها چنددرصد از پيشرفت فيزيکي آنها پس از چندين سال مي‌گذرد. راه‌آهن گلستان نيز از اين قاعده مستثني نيست.
-فارس: با اين اوصاف،‌کميسيون عمران مجلس دهم هيچ برنامه و طرحي براي پيش بردن اين پروژه‌ها درنظر ندارد؟
*5 پروژه‌ راه‌آهن کشور در سال 96 به اتمام مي‌رسند
بدري: چرا، يک سري اولويت‌بندي‌هايي انجام شده که به عنوان مثال؛‌ براي سال 96ـ95 دولت اولويت اجرايي آنها را مشخص کرده است. پروژه‌هاي راه‌آهن ميانه به بستان‌آباد تبريز، اروميه ـ همدان و همچنين راه‌آهن قزوين ـ رشت در اولويت اصلي براي اتمام قرار گرفتند که طبيعتاً پس از اين پنج راه‌آهن،‌ديگر پروژه‌ها هم در اولويت قرار مي‌گيرند. در هر صورت چاره‌اي نيست و بودجه و اعتبار محدود است لذا بايد اولويت‌بندي صورت گيرد.
-فارس: اميدواريم پروژه‌ها مذکور و مغفول واقع شده به اجرا برسند؛‌ از گفت‌وگو و حضور شما در اين خبرگزاري سپاسگزارم.
بدري: زنده باشيد. من هم از شما و ترتيب اين گفت‌وگوي ممنونم.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۹۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور

ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: طبق دستورالعمل ماده ۲۵ قانون جهش تولید و ساخت مسکن برای کارکنان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در شهرهای بروجرد، خرم‌آباد، بندرعباس و شیراز توافقاتی انجام شد.

به گزارش مهر، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی و ستاد کل نیروهای مسلح، تاکید کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شده است که ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای تأمین مسکن نیروهای مسلح در کشور ساخته شود.

به گزارش مهر، پیش‌از این وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی بیش از ۲۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن برای خانواده‌های نیروی مسلح خبر داده بود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عملکرد قابل قبولی از هیات نظارت مشاهده نشد
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • سخنگوی دولت: نگاه دولت در مسائل اقتصادی، سیاسی نیست / حجم صادرات و واردات افزایش داشته است
  • افتتاح باند دوم بزرگراه جیرفت بم با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی
  • بهادری جهرمی: نتیجه مدیریت اقتصادیِ سیاسیون رشد ۴۲ درصدی نقدینگی بود
  • وزیر نفت با وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی دیدار کرد/ مرتضوی: وزرات نفت بخش قابل توجهی از عقب‌ماندگی اقتصادی کشور را رفع کرد 
  • معاونان وزیر راه و شهرسازی به مشکلات مردم قم رسیدگی می کنند
  • خرید و فروش مسکن به سامانه «خودنویس» افزوده می‌شود+ فیلم
  • عملکرد بانک مسکن در طرح «نهضت ملی مسکن » قابل تحسین است
  • ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای نیرو‌های مسلح کشور