Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: اینکه بخش زیادی از بازرگانی بدون نفت کشور از مشتقات نفتی است که شامل محصولات پتروشیمی، میعنات گازی و اینگونه موارد می‌شود.

محمدرضا پور ابراهیمیدر خصوص افزایش مجدد میزان حجم واردات بر صادرات کشور، اظهار داشت: سالانه در کشور 40 میلیارد دلار صادرات و 40 میلیارد دلار واردات داریم، سال گذشته که اعلام شد حجم صادرات از واردات پیشی گرفته است عدد مثبت عدد قابل توجهی نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه تفاوت مثبت شدن تراز کشور در سال گذشته حدودا 50میلیون دلار بود، گفت: در حال حاضر نیز که این تراز منفی اعلام شده اختلاف در همین حدود است و می‌توان گفت که اختلاف زیادی بین تراز منفی و مثبت ما وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از بازرگانی بدون نفت کشور از مشتقات نفتی است که شامل محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و اینگونه موارد می‌شود، اضافه کرد: اگر بخواهیم وضعیت کشور را در حوزه واردات و صادرات بررسی کنیم ، اقلام آن را نیز باید آنالیز کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر وارداتی بد نیست، تصریح کرد: واردات کالاهای سرمایه‌ای و واردات مواد اولیه قابل قبول است، با واردات اینگونه اقلام در فرایند تولید ارزش افزوده ایجاد می‌شود و در کنار آن اشتغال و اقتصاد رونق پیدا می‌کند.

پور ابراهیمی ادامه داد: واردات مذموم واردات کالاهای مشابه تولید داخل، مصرفی و کالایی است که در فرآیند تولید از آن استفاده نمی‌شود و البته آنالیز واردات و صادرات مهم‌ترین بحث تراز تجارت کشور و مهم‌تر از عدد آن است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مثبت و منفی شدن تراز تجارت کشور نه‌ خیلی جای خوشحالی دارد و نه خیلی جای نگرانی، خاطر نشان کرد: اختلاف بین این دو عدد بسیار کوچک است اما محتوای تحلیل داده ای بسیار لازم است تا بدانیم صادرات ما فرش و محصولات تولیدی است یا محصولات پتروشیمی، واردات نیز باید آنالیز شود تا بتوانیم تحلیل درستی از تراز تجارت کشور داشته باشیم.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۴۹۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲

بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ با ارزآوری ۶.۲ میلیاردلاری تراز تجاری این بخش را ۲ میلیارد دلار افزایش داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  بر اساس آمار به دست آمده از موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی؛ در سال 1402 نسبت به سال 1401 صادرات محصولات کشاورزی افزایش 8.4 درصدی در وزن و افزایش 19.4 درصدی در ارزش داشته است.

واردات نیز کاهش 1.1 درصدی در وزن و کاهش5.6 درصدی در ارزش داشته است که این مساله حاکی از بهبود 2 میلیارد دلاری تراز تجاری محصولات کشاورزی ایران در سال گذشته است.

رشد 15.5 درصدی تراز محصولات کشاورزی کشور

این آمار حاکی از آن است که تراز محصولات کشارزی کشور در سال 1402 به نسبت مدت مشابه سال قبل، 15.5 درصد در ارزش و 5.3 درصد در وزن افزایش داشته است که  افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سکوت معنادار قالیباف بعد از پایان ضرب الاجل برای دولت رئیسی
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • رشد غیرمتعارف تامین ارز برای واردات مرغ و گوشت
  • رشد غیرمتعارف تامین ارز برای واردات گروه کالایی گوشت مرغ و گوشت قرمز
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • پایان بررسی جداول لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس
  • موافقت مجلس و دولت با فوق‌العاده شغل پرستاران
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲