Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@10:47:22 GMT

حذف رسانه‌های سراسری از جشنواره مطبوعات مازندران

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۵۱۱۶۸

حذف رسانه‌های سراسری از جشنواره مطبوعات مازندران

عکاسان مازندرانی نسبت به حذف از جشنواره مطبوعات مازندران معترض شدند.

به گزارش ایسنا، با نزدیک شدن به احتمال حذف رسانه‌های سراسری از جشنواره مطبوعات مازندران، عکاسان رسانه‌های سراسری در نامه‌ای به رسانه‌ها که نسخه‌ای از آن در اختیار ایسنا قرار گرفته است نسبت به این موضوع معترض شدند.

در این نامه، عکاسان مازندرانی از سکوت خانه مطبوعات در اجحاف به حق رسانه‌های سراسری گلایه کرده و آن را تیشه زدن به هماهنگی و انسجام میان رسانه‌ها برشمردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه آمده است:

جشنواره‌ی مطبوعات مازندران به عنوان مهم‌ترین عرصه‌ی رقابت و محک فعالان رسانه‌ای بدون حضور عکاسان و خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های سراسری برگزار خواهد شد.

خبری کوتاه و ناامیدکننده که می‌تواند پیامدهای بسیاری برای همدلی و همکاری فعالان رسانه‌ای مازندران در آینده داشته باشد. حذف دیرهنگام بیش از 250 اثر از رقابت‌ در جشنواره‌ی مطبوعات مازندران در حالی انجام می‌شود که برخی استان‌ها مانند خراسان شمالی، اصفهان و غیره، با وجود آگاهی از شیوه‌نامه‌ی برگزاری جشنواره‌ی مطبوعات استانی، منتشر شده از سوی معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با پذیرش آثار نشریات سراسری استانی و پیامدهای منفی احتمالی آن، در راستای حمایت و افزایش توان رقابتی و حرفه‌ای رسانه‌های استانی گام برداشته‌اند.

براساس شیوه‌نامه‌ی برگزاری جشنواره‌ی مطبوعات، تنها آثار منتشر شده در رسانه‌های بومیِ دارای دفتر مرکزی در استان می‌توانند در این جشنواره حضور داشته باشند.

این در حالی است که براساس بند 1 این شیوه‌نامه تمامی فعالان رسانه‌های سراسری دارای نمایندگی در استان می‌توانند در جشنواره حضور داشته باشند، در ادامه و در ماده‌ی 2 بند 5 به حذف آثار منتشر شده در رسانه‌های فاقد مجوز یا بولتن‌های داخلی اشاره دارد و در تبصره‌ای با عنوان کردن مجاز بودن حضور آثار منتشر شده در ضمائم استانی یا شهرستانی نشریات سراسری، مجاز بودن حضور فعالان خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های سراسری در استان را تایید می‌کند. در ماده‌ی 6 و 7 بند 5 در اشاره به دلایل حذف برخی آثار از جشنواره می‌گوید:"... آثار منتشر شده در صفحات استانی خبرگزاری‌ها یا ضمائم استانی نشریات سراسری که در زمان فراخوان، فاقد پراونه نمایندگی باشند. آثار منتشر شده در نشریات یا پایگاه‌های خبری که دفتر مرکزی آنها در استان واقع نیست یا پایگاه‌هایی که در زمان انتشار اثر فاقد مجوز بوده‌اند".

فارغ از هماهنگ نبودن بخش‌های گوناگون شیوه‌نامه و لزوم خوانش دوباره‌ی آن، برگزاری جشنواره‌ی مطبوعات بدون حضور نیمی از اعضای آنچه که آن را خانواده‌ی رسانه مازندران می‌نامیم، تیشه‌ای به ریشه‌ی سالم رقابت و همکاری رسانه‌های سراسری با استانی مازندران خواهد بود، چراکه تولید محتوا و بالا بردن کیفیت جشنواره و پس از آن هرگونه فعالیت رسانه‌ای، با حذف بخشی از جامعه‌ای کوچک رسانه‌ی استان و تصمیم‌گیری مبتنی بر قواعد پیچیده و مبهم امکان‌پذیر نخواهد بود.

نبود حقوق ثابت براساس مصوبه‌ی وزارت کار، نبود تشکل یا صنف عکاسان رسانه‌ای و در نتیجه ساماندهی نشدن عکاسان، مشکلات بیمه‌ی عکاسان و تجهیزات، حمایت نشدن از سوی ارگان‌های دولتی مربوط برای برپایی جشنواره‌ی مستقل عکس، نبود بودجه‌ی حمایتی بخش عکس در رسانه، صادر نشدن کارت هویت رسانه‌ای (آی‌دی‌کارت)، ناکارآمدی خانه‌ی مطبوعات در حمایت و ارائه‌ی تسهیلات و غیره تنها بخشی از مشکلات عکاسان رسانه‌های سراسری مازندران است، دشواری این شرایط در حالی دو چندان شده است که محدودیت ایجاد شده برای رقابت، معیارهای ارزش‌گذاری جشنواره را از اعتبار و درستی سنجش آثار حرفه‌ای از غیرحرفه‌ای ساقط می‌کند.

در کنار موارد یاد شده اشاره به این نکته نیز الزامی است که تمامی جشنواره‌های معتبر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای افزون بر اعلام موضوع رقابت، زمان دریافت آثار و برپایی جشنواره، با اعلام نام داوران بر اعتبار کیفیت و سنجش منصفانه و تخصصی جشنواره می‌افزایند، اما برگزارکنندگان جشنواره‌ی مطبوعات مازندران با اکتفا به بیان این مطب که داوری آثار در تهران انجام خواهد شد، راه‌های هموار جشنواره‌ای حرفه‌ای را ناهموار و دور ساخته‌اند.

یک سو نهادن عکاسان خبرگزاری‌های سراسری استان افزون بر بی‌انگیزگی و کاهش سطح کیفی و کمّی جشنواره‌ی مطبوعات، می‌تواند در ایجاد فضای دوجناحی و رقابت غیررسانه‌ای اثرگذار باشد.

پاسخگو نبودن خانه‌ی مطبوعات در برابر این پرسش که چرا با وجود قوانین اعلام شده پیرامون عدم حضور رسانه‌های سراسری، از نخستین روز تا پایان انتشار فراخوان در پنجره‌ی عنوان رسانه، تمامی رسانه‌های سراسری مجاز به شرکت در جشنواره بودند و پس از پایان مهلت شرکت در فراخوان آثار آنها حذف شد، نشانگر نبود توجه لازم به رعایت حقوق معنوی فعالان رسانه در استان می‌باشد.

در شرایط کنونی و با جداسازی اعضای خانواده‌ی رسانه‌ی مازندران به دو گروه استانی و سراسری و از میان رفتن حق رقابت برخی فعالان حرفه‌ای، این پرسش مطرح است که رسانه‌هایی که نه در تهران و نه در استان برای حضور و رقابت جشنواره‌ای به رسمیت شناخته نمی‌شوند، چگونه می‌توانند نقشی اثرگذار در پیشبرد اهداف رسانه‌ی خود و ارتباط با مخاطب داشته باشند؟


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۱۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جانباختن تلخ نخبه کنکور سراسری در ویلای شخصی پدر

زکریا اشکپور مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت: ساعت ۱۱ امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت، خبر گازگرفتگی حادثه به مرکز ارتباطات اورژانس مازندران اعلام و درخواست بالگرد توسط درمانگاه محمدآباد داده شد که بلافاصله بالگرد اورژانس به پرواز در آمد.

در این حادثه دکتر سید احمد نصرالهی جراح دندانپزشک و پرسنل بیمارستان امام ساری به همراه فرزندش سیداسماعیل نصرالهی نخبه و رتبه برتر کنکور سال گذشته رشته علوم انسانی بر اثر نشت گاز در ویلای شخصی خود در روستای پاجی و میانای ساری دار فانی را وداع گفتند.

این مسئول تصریح کرد: همسر دکتر نصرالهی نیز به دلیل مسمومیت با مونوکسید کربن دچار افت سطح هوشیاری شده بود ولی با انجام لوله‌گذاری در نای نیاز به انتقال به مرکز درمانی داشت که به شهرستان ساری و بیمارستان امام خمینی (ره) منتقل شد.

دیگر خبرها

  • جشنواره تیتر ۱۳؛ نقطه عطفی در رونق نشریات دانشجویی
  • جانباختن تلخ نخبه کنکور سراسری در ویلای شخصی پدر
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید
  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به روزنامه نگاران فلسطینی رسید
  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی
  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • تکلیف جایزه بزرگ جشنواره شهرنما چه شد؟
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • راهیابی 417 اثر به دومین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور
  • مسابقه عکاسی با موضوع آب در ایران برگزار می‌شود