Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - همه اقدامات را وزارت امور خارجه از طرق مختلف در دست پيگيري دارد و حتي بحث ارجاع به سازمان‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي نيز مطرح است اما بار ديگر تاکيد مي‌کنم چون سفارتخانه‌ها و اماکن ديپلماتيک طرفين در کشورهاي يکديگر تعطيل است، فرايند پيگيري‌ها با اخلال و کندي مواجه است.

به گزارش خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان، صبح روز شنبه 27 خرداد، ماموران مرزباني دريايي رژيم سعودي در اقدامي ضدانساني و خلاف عرف و مقررات بين‌المللي به يک قايق حامل دو صياد ايراني شليک کردند که در نتيجه آن يکي از صيادان ايراني جان باخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشته شدن صياد ايراني
اين خبر ابتدا از ناحيه منابع محلي اعلام شد؛ حوالي شنبه شب( 27 خرداد) بود که اين خبر در رسانه‌هاي اصلي و مرجع کشور نيز منتشر شد؛ به دنبال انتشار اين خبر، يک مقام مسئول در وزارت کشور در تشريح حادثه کشته شدن صياد بوشهري، گفت: «امروز(شنبه 27 خرداد) 2 قايق ايراني که در حال ماهي‌گيري در آب‌هاي خليج فارس بودند بر اثر امواج دريا از مسير خود خارج مي‌شوند. بر اين اساس و بدون تاييد اين مسئله که قايق‌هاي ايراني وارد مرزهاي عربستان شده‌اند، تيراندازي از سوي گارد مرزباني اين کشور به سوي قايق‌هاي ايراني صورت مي‌گيرد و يک صياد ايراني بر اثر اصابت تير به کمرش کشته مي‌شود».
اقدام غيرقابل توجيه
بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان نيز بلافاصله در واکنش به اقدام نيروهاي سعودي در آتش گشودن به سمت يک صياد ايراني بي دفاع، گفت: «شليک و تيراندازي به يک قايق صيادي کوچک غير مسلح هيچ توجيهي ندارد».
ابهام در تعداد قايق‌ها
هنوز 24 ساعت از حادثه تلخ کشته شدن صياد ايراني به دست نيروهاي سعودي نگذشته بود که يکي از خبرگزاري‌هاي رسمي داخلي به نقل از يک منبع آگاه نوشت:«اخبار متفاوتي از اينکه تعداد قايق‌ها يک يا سه قايق بوده است، وجود دارد».
استانداري بوشهر در همين رابطه اعلام کرد که در حال پيگيري اين موضوع است که تعداد قايق‌ها چه تعداد بوده است؛ اگر تعداد قايق‌هاي هدايت شده به سمت آب هاي عربستان سه قايق بوده باشد بنابراين از سرنوشت دو قايق ديگر خبري نيست.
ادعاي منابع سعودي
هنوز در داخل ايران پيرامون تعداد قايق‌هاي صيادي مورد حمله قرار گرفته از جانب عربستان، ابهام وجود داشت که شبکه العربيه به نقل از يک مقام سعودي که هيچ نامي از وي ذکر نشد، ادعا کرد:«جمعه شب ( 26 خرداد)، نيروي دريايي عربستان، متوجه حضور سه قايق در نزديکي سکوهاي نفتي مرجان شده و فورا وارد عمل شد و به سوي اين قايق‌ها تيراندازي کرد. يکي از قايق‌ها توقيف شد که پس از تفتيش، مشخص شد حامل سلاح بوده و هدف آن، خرابکاري است اما دو قايق ديگر گريختند»!
بازداشت سرنشينان
با وجود گذشت حدود 50 روز از اين حادثه درباره سرنوشت سرنشينان قايق توقيف شده ايراني که سعودي‌ها مدعي‌اند حامل سلاح بوده و قصد خرابکاري در سکوي نفتي متعلق به رياض را داشتند،خبري نيست؛ در همين رابطه مجيد آقابابايي مدير کل امور مرزي وزارت کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سياسي خبرگزاري ميزان، گفت: اين افراد در همان روز شنبه 27 خردادماه توسط نيروهاي سعودي بازداشت شدند و هم اکنون در زندان عربستان به سر مي‌برند.
روند کُند پيگيري‌ها
آقابابايي البته اين را هم گفت که وزارت امور خارجه از طرق مختلف پيگيري‌ها براي آزادي اين افراد ايراني بازداشت شده توسط نيروهاي سعودي را آغاز کرده است اما چون اماکن ديپلماتيک ايران و عربستان در کشورهاي يکديگر مسدود است، اين فرآيند زمانبر خواهد بود.
فرضيه تبادل
پيرو تلاش ها براي آزادي صيادان ايراني «فرضيه تبادل» مطرح شد اما روز دوشنبه 2 مرداد 96 بهرام قاسمي سخنگوي وزارت امور خارجه در جريان نشست خبري خود پيرامون توقيف قايق‌هاي متجاوز سعودي توسط مرزباني ايران که به دستگيري خدمه و سرنشينان آنها مي‌انجامد و احتمال تبادل اين افراد با صيادان ايراني زنداني در عربستان گفـت: ما روابط سياسي با عربستان نداريم و در برخي مواقع از طريق کانال‌هاي ديگر مي‌توانيم پيام‌هاي خود را منتقل کنيم و صرفا در خصوص حج سازمان حج و زيارت مذاکراتي با طرف مقابل داشته‌است.
همه طرق
آقابابايي درباره اينکه آيا امکان ايجاد زمينه براي تبادل زندانيان دو طرف ايران و عربستان وجود دارد يا نه؟ مي گويد: در اين رابطه همه اقدامات را وزارت امور خارجه از طرق مختلف در دست پيگيري دارد و حتي بحث ارجاع به سازمان‌هاي بين المللي و منطقه‌اي نيز مطرح است اما بار ديگر تاکيد مي‌کنم چون سفارتخانه‌ها و اماکن ديپلماتيک طرفين در کشورهاي يکديگر تعطيل است، فرايند پيگيري‌ها با اخلال و کندي مواجه است.
نان آوران خانواده
به هر روي طبق گفته مسئولان، پيگيري ها براي آزادي صيادان بازداشت شده ايراني در عربستان از مجراي مختلف ادامه دارد و بايد منتظر ماند و ديد که اين پيگيري ها چه زماني جواب مي دهد ولي يادمان نرود صيادان بازداشت شده نان آوارن خانواده هستند.
انتهاي پيام/



منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات

به گزارش همشهری‌آنلاین، عبدالله العنزی، سفیر عربستان سعودی در ایران اعلام کرد که محمد نوار العتیبی، سرکنسول جدید این کشور در شهر مشهد مقدس خواهد بود و به محض اتمام اقدامات لازم، مأموریتش احتمالا در دو هفته آینده شروع خواهد شد.

کد خبر 846669 منبع: تسنیم برچسب‌ها ایران و عربستان خبر ویژه مشهد

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • درخواست آرژانتین علیه وزیر کشور ایران بعد از سفر خارجی
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • پیگیری تبدیل وضعیت نیرو‌های ایثارگر در شرکت آبفای استان یزد
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟