چرا نهادها در جمهوری اسلامی به فساد کشیده میشوند؟
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۵۱۳۸۶
نگاه طالب زاده به عنوان یک مجری، تنها اجرای صرف برنامه نیست. وی فردی دغدغه مند است که سعی می کند موضوعات مهم ولی به زمین مانده گفتمان انقلاب را به صورت صریح بررسی کند. به گزارش جهان نيوز؛ نادر طالب زاده روزنامه نگار، تهیهکننده، کارگردان، مستند ساز و مجری برنامههای تلویزیونی در سال ۱۳۳۲ در تهران متولد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
باید فهمید چرا و چطور نهادها در جمهوری اسلامیبه فساد کشیده میشوند
در برنامههای شما موضوعاتی مطرح میشود که باید ادامه پیدا کند. آیا هنگام بررسی مسائل به پیگیری آن هم توجه دارید؟
طالب زاده: اکثریت قریب به اتفاق برنامههایی که ما داریم ادامه پیدا خواهد کرد. یعنی باید برایشان مستندسازی شود. مثلاً خاطرم هست یکی از برنامههای راز مربوط به آقای روستایی بود. این آقا با دست خالی در جزیره کیش فعایتهای عمرانی ارزشمندی کرده که شهر زیرزمینی کاریز یکی از آنها است. ولی نوع برخورد بد مسئولینبا این آقا باید یک آسیب شناسی دقیق شود. باید فهمید چرا و چطور نهادها در جمهوری اسلامیبه فساد کشیده میشوند. آنچنان که دیگر نمیتوانند از یک آدم محق دفاع کنند و حتی گاهی خریده میشوند. بنابراین تمام برنامه ها میتواند ادامه پیدا کند.
امروز ۹۰ درصد مردم آمریکا با طب مکمل زندگی میکنند و آنتی بیوتیک طبیعی میگیرند
چقدر به شکستن خط قرمزهای کاذب در تلویزیون اعتقاد دارید؟
طالب زاده: برنامه های راز همواره همینطور بوده است. مثلاً در راز برای اولین بار طب سنتی مطرح شد. شما میدانید صحبت در مورد طب سنتی در تلویزیون ممنوع بود. اگر می دانستند ما میخواهیم در مورد طب سنتی صحبت کنیم نمیگذاشتند روی آنتن برویم. برای همین گفتیم میخواهیم در مورد طب و بهداشت و سلامتی صحبت کنیم که البته مطلب دروغی هم نبود. میدانید امروز تعریفی که جهان از طب و سلامتی دارد (medicine alternative) یاطب مکمل است. امروز ۹۰ درصد مردم آمریکا با طب مکمل زندگی میکنند و آنتی بیوتیک طبیعی میگیرند و از داروهای شیمیایی فاصله گرفتهاند. آنها به مسائل طب سنتی روی آوردهاند حال آنکه ماهر روز بیشتر داروهای شیمیایی را مصرف میکنیم. خب معلوم است باید یک جایی این روند اشتباه را قطع کنیم. بعد از آن برنامه بود که همه به این فکر افتادند که حجامت چیز خوبی است.
اگر در ایران فروش زالو غیر قانونی باشد نشان دهنده عقب ماندگی است
سپس برای این که طب سنتی را به چالش بکشنددر ده برنامه، یک دکتررا در مقابل کردی افشارکه در طب سنتی تخصص دارد و البتهپزشکی رادر دانشگاه خوانده است قرار دادند. بعد ده جلسه برای همه مسجل شد که طب سنتی را نمیشود نادیده گرفت و از آن جا جریان طب سنتی و طب اسلامی شروع شد. دو سه سال بعد از آن برنامه، برای تکمیل این موضوع مسئلهزالو درمانی را مطرح کردیم که چند ماه بعد از آن شکل قانونی به خود گرفت. بعد از برنامه یک سمپوزیوم بین المللی در دانشگاه تهران برگزار شد و زالو درمانی قانونی شد. چرا؟ چون در برنامه نشان دادیم در آمریکا FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا)، بعد از جراحی قلب باز از زالو درمانی استفاده میکند. هیچ چیز مثل زالو درمانی بعد از جراحی قلب مریض را ترمیم نمیکند.
پس از پخش این برنامهدیگر اگر در ایران فروش زالو غیر قانونی باشد نشان دهنده عقب ماندگی است. ده سال است زالو درمانی در آمریکا قانونی شده است. جالب است بدانید زالو درمانی طب سنتی ایران است و بهترین زالوهای جهان در ایران هستند. الآن متاسفانه من شنیدم که وزارت بهداشت تنگ نظری میکند در طب سنتی و ما باید یکی دو برنامه به صورت محکم طب سنتی را دوباره پررنگ کنیم.
تلویزیون در مورد تاکید مقام رهبری روی طب سنتیکم کاری میکند
متاسفانه در شبکه سلامت هم اغلب پزشکی غربی و حتی روان پزشکی غربی به مخاطبین ارائه میشود.
طالب زاده: بله، به همین خاطر است که سند ۲۰۳۰ امضا میشود، چون اگر اونلابی مطرح شود خطرناک است. الان دارند بیشتر و بیشتر جلوی طبیبان سنتی ما را میگیرند و مطبشان را میبندند. در صورتی که در هنداز طب آیورودیک که همان ابوعلی سینا است، استفاده میکنند. تمام عبارات در اینطب، همان طب سنتی ایران است ولی آنها برای گمراه کردن میگویند آیورودیک از طب یونانی آمده است. حتی برای این طبدانشگاه تاسیس کردهاند. شماهر جای هندبروید حتی در روستاهایش یک مطب از طب غربی و یک مطب آیورودیک وجود دارد. در این طب بیماریبا ضربان نبض تشخیص داده میشود و البته داروهایش نیز ایرانی است. آقای خامنهای زمان ریاست جمهوریشاندر سفرشان از این مطبها دیدن کرده بودند. ایشان وقتی برگشتند تاکید کردند که ما همین کار را باید در ایران هم انجام دهیم. درآن برنامه که مربوط به طب سنتی بود این موضوع را گفتیم. خود آقا هم دنبال این موضوع هستند، ولی تلویزیون کم کاری میکند.
استفاده از طب غربی تاثیر وضعی دارد و باعث میشود که در چیزهای دیگری هم غرب گرا شویم. البته بخشی از طب غربی خوب است مثلاً اندازه گیری فشار عضله قلب برای جهش خون را خوب می تواند انجام دهد. با اِکو شما قدرت عضله قلب را میسنجید. این قسمتش خیلی خوب است ولی برای درمانش هیچ چیزی ندارند. فقط یک باطری میگذارند. اما وقتی عضله ضعیف شده کهباطری کاری نمیتواند انجام دهد وعضله را نمیتواند به حرکت بیندازد. تنها مزیتش این است که وقتی بیمار از حال میرود شوک الکتریکی از مرگ وی جلوگیری میکند. اوج باطری سه حفرهای همین است. اما داروی گیاهی مختلفی برای تقویت قلب به کار میآید. من یکی از قرصهایی که در ایران تجویز نمیکنند را در اینترنت پیدا کردم. با آن قرص در بیمارستان همیشه فشارم بالا بود. طب جدید راه حلی برای درست کردن عضله ندارد. درست کردن عضله قلب برمیگردد به یک طب بسیار غنی تر از چیزیکه اینهابلد هستند. برای همین وقتی میخواهند معالجه تان کنند نمی توانند. یکی از آن داروهای موثر برای قلب، قرصی است که منشاش از چغندر قند است و چند سالی است در غرب تجویز میشودکه البته ریشهاش برای طب اسلامی است.
برادر مرحوم منسر همین موضوع از دنیا رفت. او مدیر هفت بیمارستاندر واشنگتن بود و یک کادر مجرب با ۷۵ پزشک داشت. بدون اغراق معروفترین دکتر سیاتل در رشته خودش بود. برادرم اعتقاد زیادی به طب سنتی و گیاهی داشت برای همین ازهند دارو میآورد و میگفت هفتاد درصد بیمارانشبا این داروهای گیاهی خوب میشوند. اما در آن دوره استفاده از این داروها غیرقانونی است بود و به برادرم میگفتندحق نداری داروی گیاهی استفاده کنی به همین جهت کارخانههای دارو سازی با او درگیر شدند. چند سال بعد خود آمریکا تمام این گیاهان دارویی را خودشان ساختند ولی در آن زمان برادرم جلوتر از زمانش بود و حتی کارش به دادگاه کشید. پیشتاز بودن در علم و نترسیدن از روش های مکمل و علم های قدیمی چیزی است کهدر ایران نسبت بهش کم لطف بودیم.
شما اگر میخواهید نظام سلامت در کشور وضعیت خوبی پیدا کند باید مردم را دوست داشته باشید، سلامتی شان را دوست داشته باشید و البته غیرت داشته باشید تا برای حفظ سلامتی مردم قدم بردارید. طب های سنتی بلاخره در ایران هم راه افتادند ولی اگر وزارت بهداشت بخواهد در این زمینه کم لطفی کند باید یک موج دیگری راه انداخت تا طب سنتی همه گیر شود. الگوهای جهانی و طب جهانی را باید نشان داد. ایرانی ها خیلی آدمهای غیرتی هستند تا ببینند یک کشور دیگری از طب خودشان استفاده میکنند به تکاپو می افتند و زود اقدام میکنند.
در کجای دنیا اجازه داده میشودمثل تهرانشب تا صبح ساختمان سازی شود
برای شما کیفیت مخاطب مهمتر است یا کمیتش؟ این سوال را به این خاطر میپرسم که شبکه چهار مخاطبان خاصی دارد و اصلاً نام آن را شبکه فرهیختگان گذاشتهاند.
طبیعتاً کیفیت مهمتر است و ما سعی میکنیم برنامهها کیفی باشد و البته دوست داریم همه نوع تیپ مخاطب را پوشش دهد. امروز وضعیتی پیش آمده کهمخاطب جمع کردن خیلی سخت است. ما سال اول که راز را شروع کردیم، جمتیوی نبود و مردم کمتر تلویزیون خارجی میدیدند. الان ۲۰، ۳۰ کانال به زبان فارسی وجود دارد و برگرداندن مخاطب به رسانه ملیخیلی سخت شده است. ولی وقتی مردم میبینندمسئله خودشان در برنامه مطرح میشود آن را دنبال میکنند. مثلاً در برنامه آقای چمراندو موضوع را هدف قرار دادم. یکی آشپزخانه اُپن و دیگری فعالیت شبانه کارگاههای ساختمانی. من در آنجا سوال پرسیدمدر کجای دنیا چه شورای شهر یا شهرداری اجازه میدهد مثل تهرانشب تا صبح ساختمان سازی شود و مردم آسایش و خواب راحت نداشته باشند.
از طرف دیگرشما در غرب و آمریکا آمار بگیرید ببینید چند درصد آشپزخانههااُپن هستند، اکثر منازل در بسته هستند. اما در ایران حتی در خانههای سیصد متری هم آشپزخانهها اُپن هستند. این دهاتی بازی است. معلوم است در کشور روی موضوع معماری آنچنان که باید کار نشده است. من خانهام در آمریکا آشپزخانهاش در داشت و این باعث میشد همسرم در آشپزخانه راحت آشپزی کند. شما حرف حساب بزن مخاطب برمیگردد. پرسش این است که معماری اسلامی ما کجا است؟ این ساختمانهای عمودی برای چه به این شکلساخته میشوند؟ در بیابان جاده دماوند آسمان خراش ساختند. حتی در مسکن مهر این موارد راملاحظه نکردند. منبع: تسنیم
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۱۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
با سفارش نمیتوان مأموریت مبارزه با فساد را دنبال کرد
به گزارش خبرگزاری مهر، میرهاشم موسوی در نشست تخصصی «حکمرانی اسلامی، فسادستیزی و اقتصاد مردمی» که از سوی شورای امر به معروف و نهی از منکر این سازمان بهمناسبت سالروز صدور فرمان تاریخی مقام معظم رهبری در زمینه مبارزه با فساد و با حضور و سخنرانی حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجتالاسلام محمدحسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، حسین علیمحمدی بارزس کل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز حضور جمعی از معاونان، مدیران، کارکنان سازمان تأمین اجتماعی و همچنین اعضای هیاتمدیره و مدیران عامل شرکتهای زیرمجموعه این سازمان برگزار شد، فسادستیزی را مقدمه تحقق عدالت در حکمرانی اسلامی و اولویت راهبردی این سازمان برشمرد و گفت: با توجه به گستردگی و تنوع خدمات سازمان و تأثیر آن بر اقتصاد کلان نمیتوانیم صرفاً بهصورت شعاری با مقوله مبارزه با فساد برخورد کنیم.
وی افزود: باید در این زمینه عزم جدی وجود داشته باشد و از همه ظرفیتهای موجود استفاده کرد. طراحی و ایجاد سه سامانه نظارتی در این سازمان در جهت استفاده از ظرفیت نظارت مردمی بوده است. ظرفیتی که میتواند به صورت سیستمی ضمن ایجاد بازدارندگی، درامر مبارزه با فساد نقش جدی داشته باشد. علاوه بر این، تلاش برای شفاف کردن اطلاعات و همچنین حرکت به سوی ارائه برخط خدمات در مصادیقی نظیر لیست هوشمند، تحلیل دادههای خدمات غیرحضوری بیمهای، نسخ الکترونیک و اسناد پزشکی در واقع در مسیر ایجاد الگویی از نظارت سیستماتیک در امر مبارزه با فساد است که در این سازمان به صورت جدی پیگیری میشود.
موسوی در این نشست ضمن گرامیداشت سالگرد صدور فرمان هشتمادهای رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: رهبر انقلاب در یکی از جلسات درس خارج فقه خود، از معصوم علیهالسلام روایت میکنند که همه مسئولان با دست بسته وارد صحرای محشر میشوند. کسی که مسئولیت و کارش را درست انجام داده باشد دستهایش گشوده و آنکه گناهکار باشد به زنجیر کشیده میشود. با این اوصاف مایه تعجب است که در چنین مکتبی و با چنین باوری، چطور برخی به دنبال مسوولیت هستند.
در حکمرانی اسلامی کسی از نظارت مستثنی نیست
وی با اشاره به بخشهایی از فرمان هشتمادهای مقام معظم رهبری گفت: یکی از اهداف حاکمیت اسلامی تحقق عدالت است و مبارزه با فساد مقدمه تحقق این هدف متعالی است. از این منظر در حکمرانی اسلامی داشتن روحیه مبارزه با فساد از ویژگیهای مهم همه کسانی است که پا در این عرصه میگذارند. علاوه بر این مقبولت یا پذیرش مردم، مشروعیت، اقتدار و کارآمدی چهار مؤلفه اصلی در حکمرانی اسلامی است. البته رهبر انقلاب در تبیین اندیشه سیاسی حاکمیت اسلامی تذکر دادهاند که مردم علاوه بر مقبولیت؛ رکن تحقق مشروعیت هم هستند.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با تأکید بر اهمیت جایگاه و نقش مردم در حکمرانی اسلامی گفت: ما امروز در سرمایه اجتماعی، چالشهایی داریم و اگر بخواهیم یک مأموریت مهم برای سازمان تأمیناجتماعی تعریف کنیم، آن ماموریت ایجاد ارزش افزوده در سرمایه اجتماعی نظام است که حتی با یک ابهام یا شائبه کوچک در حوزه فساد نیز میتواند آسیب ببیند. پدیده شوم فساد و همچنین ضعفهای مدیریتی در مشروعیت و مقبولیت و کارآمدی نظام مؤثر است و جایی که فساد وجود داشته باشد، ناکارآمدی هم وجود خواهد داشت. رویدادها و تحولاتی چون عملیات "وعده صادق" مردم را خوشحال کرده و روی مؤلفه اقتدار، تأثیر مثبت دارد و در مقابل فساد احتمالی ولو کوچک روی اقتدار اثر منفی میگذارد و از همین باب است که پرداختن به این موضوع یکی از اولویتهای سازمان تأمیناجتماعی است.
موسوی با تاکید بر نقش و جایگاه مردم در فسادستیزی گفت: در سختترین شرایط کشور وقتی مردم در صحنه حضور پیدا میکنند بر چالشها غلبه میکنیم؛ چنانکه در فتنههای مختلف وقتی ملت شریف ایران به صحنه آمدند آب سردی بر پیکر دشمن ریخته شد. در بحث فسادستیزی نیز نقش مردم به عنوان مهمترین مولفه حکمرانی اسلامی، بسیار مهم است و به همین مناسبت رهبر انقلاب در ابتدای دولت سیزدهم بحث مشارکت مردم در مبارزه با فساد را مطرح کردند.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی ضمن تقدیر از تلاشهای همکاران این سازمان در جهت تأسیس سامانههای مختلف نظارت مردمی در حوزههای حراست، بازرسی و تخلفات اداری، اظهار کرد: طراحی و ایجاد سه سامانه نظارتی در این سازمان در جهت استفاده از ظرفیت نظارت مردمی بوده است. ظرفیتی که میتواند به صورت سیستمی ضمن ایجاد بازدارندگی، درامر مبارزه با فساد نقش جدی داشته باشد. علاوه بر این تلاش برای شفاف کردن اطلاعات و همچنین حرکت کردن به سوی ارائه برخط خدمات در مصادیقی نظیر لیست هوشمند، تحلیل دادههای خدمات غیرحضوری بیمهای، نسخ الکترونیک و اسناد پزشکی در واقع در مسیر ایجاد الگویی از نظارت سیستماتیک در امر مبارزه با فساد است که در این سازمان به صورت جدی پیگیری میشود. البته باید توجه کنیم که پس از انجام نظارتهای سیستمی پاسخ و اقدامات انجام شده میبایست به گزارشگران نیز انتقال پیدا کند تا انگیزه نظارت مردمی تقویت شود و این مسئله با رویکرد سیستمی نسبت به موضوع قابل حل است.
برخورد با فساد باید متناسب با ابعاد آن باشد
موسوی با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد را باید در ابعاد و اندازه واقعی آن ببینیم، اظهار کرد: رسانههای معاند که بهدنبال القای ناکارآمدی نظام هستند، دست به بزرگنمایی برخی حوادث میزنند. درست است که وقتی صحبت از فسادستیزی میشود باید عمدتاً روی دانه درشتها تمرکز کنیم، با اینحال اگر این اندازهسازیها باعث چشمپوشی از موارد کوچکتر شود رویه ما رویه درستی نخواهد بود؛ چه اگر به موارد کوچک فساد توجه نکنیم ظرفیت تبدیل شدن به موارد بزرگ را دارند. در واقع در برخورد با اصل فساد نباید مماشات کنیم، اگر چه نحوه برخوردها باید متناسب با ابعاد تخلف باشد. گاهی ممکن است با امر به معروف و نهی از منکر بتوان با فسادی مقابله یا از آن پیشگیری کرد و گاهی هم لازم است با برخورد جدیتر به مسائل ورود کنیم، چه اگر با فسادهای کوچک به نحو مقتضی برخورد نکنیم تبدیل به فسادهای بزرگتر میشوند.
وی با اشاره به اینکه با سفارش و سفارشپذیری نمیتوان مأموریت مبارزه با فساد را دنبال کرد، اظهارکرد: هم تخصص بدون تعهد و هم تعهد بدون تخصص؛ زمینههای فساد را ایجاد میکند و در این رابطه وظیفه ما برخورد مدیریتی است و از این حیث از بالاترین مقام سازمان تا پایینترین سطوح سازمانی هیچ استثنایی در مبارزه با فساد وجود ندارد؛ چراکه تأمیناجتماعی یک سازمان با ۴۶ میلیون مخاطب مستقیم است که بهصورت غیرمستقیم هم با همه آحاد مردم در ارتباط است و تعهدات بینالنسلی و وظایفی مهم و سنگین بر دوش این سازمان است. با توجه به گستردگی و تنوع خدمات سازمان و تأثیر آن بر اقتصاد کلان نمیتوانیم صرفاً بهصورت شعاری با مقوله مبارزه با فساد برخورد کنیم و باید در این زمینه عزم جدی وجود داشته باشد و از همه ظرفیتهای موجود استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه دولت مردمی سیزدهم با شعار مبارزه با فساد روی کار آمد و مردم به این واسطه به این دولت اعتماد کردند، گفت: صحت و دقت انتصابات از همان روز اول مسئله ما در سازمان تامین اجتماعی بود. از همان ابتدا به دنبال افراد متعهد و متخصص بودیم و همچنان هم قاعده در مجموعه ما همین است. به خصوص در موضوعات اقتصادی، واحدهای نظارتی سازمان تأمیناجتماعی باید نظارت دقیق داشته باشند و در مجموعههایی مثل بانک رفاه و شستا؛ فضا را بهخوبی رصد کنند.
موسوی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای سازمان تأمیناجتماعی در بحث انتصابات، توجه به جوانگرایی است، افزود: به هر حال مجموعهای که مأموریت بینالنسلی دارد باید به کادرسازی توجه کند؛ چه بدون تجدید قوا و احیای درونی نمیتوان به درستی در مسیر توسعه خدمات حرکت کرد و مأموریتها را به خوبی انجام داد؛ یعنی در مبارزه با فساد در کنار برخوردهای سلبی؛ باید به موارد ایجابی و افزایش کارآمدی مانند کادرسازی نیز توجه کرد.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی با اشاره به تشکیل کمیته صیانت در این سازمان در همان ماههای ابتدایی مدیریت جدید، اظهار داشت: با تشکیل این کمیته پروندههایی که چندین سال مسکوت مانده بود با همکاری قوه محترم قضاییه به نتیجه رسید و دستاوردهای چشمگیر مالی برای سازمان تأمیناجتماعی داشت و در ادامه مسیر نیز ما همچنان به کمک سایر قوا برای حرکت در این مسیر نیازمندیم.
بر اساس این گزارش، حسن رحیمپور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست، ضمن گرامیداشت سالگرد صدور فرمان هشتمادهای رهبر انقلاب اظهار داشت: سه عنوان حکمرانی اسلامی، فسادستیزی و اقتصاد اسلامی از سرفصلهایی است که عمده کارگزاران و دستاندرکاران نظام با کلیات آن موافقند، اما کمتر کسی به جزئیات آن وارد میشود.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی که بزرگترین انقلاب مردمی جهان است، گامهای مهمی در رابطه با مبارزه با فساد برداشته شده است، اظهار داشت: اینکه همچنان فاصله طبقاتی در ایران وجود دارد که البته در کل جهان هم هست، نشان میدهد که با وجود توجه به جدی به مقوله مبارزه با فساد، ساختارهای فسادساز فرصت بازسازی خود را پیدا کردهاند. به همین جهت مسئله تأمین و عدالت اجتماعی بهرغم پیشرفتهایی که داشت، تحت الشعاع اتفاقات پیشبینینشده اما واقعی قرار گرفت.
وی افزود: متأسفانه شکاف فقیر و غنی همچنان به نحوی در جامعه ما وجود دارد و حتی سادهزیستی که خط قرمز پذیرش مسئولیت در کشور ما و از مسلمات حکمرانی اسلامی است، توسط بخشی از افراد دور زده شده است؛ یعنی امروز بعضاً کسانی در جمهوری اسلامی مسئولیت دارند اما کاخ نشین هستند؛ کسانی که خوب حرف میزنند اما بد عمل میکنند، در حالی که «جامعه با چشمان خود گوش میکند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه ما در عقل عملی ضعیف عمل کردهایم، اظهار داشت: ما در عقل نظری که جنبه نرمافزاری دارد حرفهای خوبی زدیم و بسیار قدرتمند بودیم و صدور انقلاب را بیش از آن مقداری که انتظار میرفت، تحقق بخشیدیم. امروز در قلب آمریکا و اروپا همان شعارهایی در حمایت از مردم غزه و علیه رژیم صهیونیستی سر داده میشود که ما از نیم قرن پیش مطرح کردیم و این یک معجزه است. در واقع معادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در سراسر دنیا بههم ریخته و این اعتراف خود آنها است. اما بهرغم این موفقیت؛ در حوزه عقل عملی که ابزار نظامسازی است عملکرد ضعیفی داشتیم و برای حل مشکلات از جمله در امر مبارزه با فساد باید این وجه را تقویت کنیم.
رحیمپور با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد در معارف اسلامی از دو طریق صورت میگیرد، افزود: یکی از راههای مبارزه با فساد در سنت دینی ما نظارت درونی یعنی تربیت انسان است. از ابتدای انقلاب قرار بود کسانی برای بهکارگیری در نظام اداری و استخدامی کشور تربیت کنیم اما این اتفاق نیفتاد و ما در کادرسازی و تربیت و آموزش ضعیف عمل کردیم. از این مهمتر نظارت بیرونی اعم از اصلاح ساختارها و اصلاح قوانین است که با تجدیدنظر در نظام بوروکراسی میسر میشود. فسادستیزی و حکمرانی اسلامی نیاز به توجه به جزییات دارد درحالی که قوانین ما در این حوزه دارای کلیگویی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حکومت اسلامی یعنی حکومت عقلانی اخلاقی و همراه با عدالت، گفت: در قرآن و سنت داریم که هیچکس در جامعه اسلامی نباید بدون مسکن بماند و امکان ازدواج و اشتغال باید برای همه فراهم شود؛ این یعنی تأمیناجتماعی حق مسلم همه حتی غیرمسلمانان است. این حق را خداوند برای ما قرار داده که اصلی ثابت است اما شیوههای آن در زمان و مکانهای مختلف تغییر میکند.
وی با اشاره به اینکه فرق «فسادِ سیستم» یا «فساد در سیستم» این است که در اولی اراده مبارزه با فساد نیست؛ اما در دومی شیوه مبارزه با فساد ضعیف است، گفت: برای مبارزه با فساد و تحقق کامل نظام اسلامی بایدکتاب راهنمایی برای شیوههای عملی اصلاح ساختاری داشته باشیم. همچنین باید فساد را به صورت عملی و نظری تعریف و پیامدهای آن را به خوبی تبیین و از تجربههای سایر کشورها در مبارزه با فساد استفاده کنیم.
سازمان بازرسی کل کشور به دنبال اتاق شیشهای در ساختار اداری و اقتصادی کشور
حسین علیمحمدی بازرس کل امور تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست، اظهارکرد: رهبر انقلاب سال ۱۳۸۰ یعنی همان سالی که فرمان هشتمادهای صادر شد را سال «رفتار علوی» نامیدند و رفتار علوی در واقع همان اجرای عدالت است که بارزترین خصوصیت حکومت امیرالمومنین علی علیهالسلام بود؛ چه ایشان به خاطر اجرای عدالت به شهادت رسیدند. بنابراین فرمان رهبر انقلاب هم با موضوع تحقق عدالت مناسبت دارد و لازم است که به آن توجه ویژه داشته باشیم.
وی افزود: همانطور که رهبر انقلاب در سند فرمان هشتمادهای فرمودند کسی در کشور از نظارت مستثنی نیست و سازمان بازرسی کل کشور درصدد است که کل نظام اداری کشور را در اتاق شیشهای قرار دهد. به عقیده ما قوانینی که پیرامون نظارت بر نظام اداری و اقتصادی کشور وجود دارد در نهایت پتانسیل تحققبخشیدن به فرمان هشت مادهای رهبر انقلاب را دارد. آمارها نیز نشان میدهد که حضور یک بارزس ما در یک مجموعه تا چه اندازه مؤثر بوده و نسبت به فساد بازدارندگی ایجاد میکند و این یعنی حرکت کشور در مسیر فسادستیزی مثبت بوده است.
بحجتالاسلام طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور نیز ضمن تبریک سالروز آغاز عملیات بیتالمقدس و روز خلیج فارس در این نشست اظهار داشت: به طور کلی دو مدل حکمرانی در طول تاریخ متصور بوده است: یکی حکمرانی خدا بر بنده و دومی حکمرانی بنده بر بنده. در تاریخ جهان، طیفی از انسانها تحت قیمومیت خداوند زندگی کردند و قبول کردند که عبد هستند و پذیرفتند که از خدا هستند، به خدا بازمیگردند و باید خدایی زندگی کنند. عدهای هم بودند که کوس انالحق میزدند و خود را خدا میدانستند و از آنجا حکومت بنده بر بنده آغاز شد. این مدل حکمرانی یک زمانی در قالب فرعون و نمرود بود و امروز کمونیسم و کاپیتالیسم است که همه چیز را در اختیار انسان میداند.
وی افزود: در حکمرانی دینی و الهی اساساً عدالت اجتماعی و ایثار و دیگرگرایی به جای فردگرایی و سودگرایی؛ اصل قرار میگیرد. در این نگاه همه انسانها عبد هستند و باید و نباید را پروردگار متعال تعریف میکند و به همین خاطر انفاق و زکات و شهادت معنا پیدا میکند. اگر بنای حرکت به سمت عدالت علوی و حکمرانی اسلامی را داریم، باید به مبارزه با فساد که مقدمه تحقق عدالت الهی و حکومت الهی است توجه داشته باشیم.
حجتالاسلام طاهری آکردی با اشاره به متن فرمان هشت مادهای رهبر انقلاب اظهار داشت: رهبر انقلاب در فرمان هشت مادهای بر اقتصاد سالم و هماهنگی قوا تأکید کردهاند. همچنین در آنجا تذکر دادهاند که در مبارزه با فساد کسانی صدایشان بلند میشود اما باید در این مسیر با جدیت حرکت و از نیروهای متعهد و متخصص استفاده کرد. در حکمرانی متعالیه همه این موارد مبانی دینی دارد که توجه به آن میتواند چراغ راه ما در مسیر مبارزه با فساد باشد و در مقابل عدم توجه به این مبانی منتج به خصوصیسازیهای غیر اصولی میشود که بعضاً با مبانی دینی ما فاصله دارد.
وی در ادامه گفت: ما باید بتوانیم امور را سامانهای کنیم و این سامانهای شدن به عقیده من مهمترین بخش مبارزه با فساد در نظام حکمرانی است. علاوه بر این شفافیت هم امر مهمی است که بدون توجه به آن مبارزه با فساد ممکن نیست. ارائه گزارشهای دقیق از عملکرد سازمانها و نهادها و قرار دادن خود در معرض دید مردم میتواند مقدمات عرصه مبارزه با فساد باشد. الحمدلله این کار در سازمان تأمیناجتماعی آغاز شده و این مصداق مجاهدت فیسبیلالله است؛ چه این سازمان بواسطه رابطه مستقیمی که با نیمی از جمعیت کشور دارد، میتواند کارآمدی مجموعه نظام را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
بر اساس این گزارش، احمد اسفندیاری معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تأمیناجتماعی ضمن قرائت بخشهایی از فرمان هشتمادهای رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۰، گفت: فلسفه برگزاری این نشست این است که مشخص شود وظیفه شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان تأمیناجتماعی تنها در کمیته عفاف و حجاب خلاصه نمیشود، بلکه معروفات و منکرات بزرگتری هست که باید به آن بپردازیم.
وی افزود: یکی از بزرگترین منکرات در جامعه ما القای ناامیدی و مأیوس کردن مردم نسبت به آینده کشور است. از مهمترین اقداماتی که باید در حوزه فرهنگی بیشتر مورد توجه باشد، این است که معروفات را دائماً تکرار و از تکرار منکرات جلوگیری کنیم. از این جهت تصمیم بر آن شد که به مناسبت سالروز صدور فرمان هشتمادهای، یک نشست تخصصی برگزار کنیم تا در سال جدید در زمینه توسعه معروفات و مبارزه با منکرات بیش از پیش فعالیت داشته باشیم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تأمیناجتماعی در ادامه تصریح کرد: آشکار کردن فساد، بازگو کردن عواقب فساد و بازپسگیری اموال؛ اقداماتی بود که پیامبر اکرم (ص) در حکومت خود انجام میدادند. در رابطه با مردمیسازی هم از زمان صدر اسلام، مردم در امر حکمرانی مداخله داشتند و ما نیز باید کاری کنیم که بیتفاوتی نسبت به امور حکومتی از بین برود. ما در این حوزه کمکاری کردیم و باید تلاش کنیم در این زمینه با جدیت بیشتری فعالیت کنیم.
کد خبر 6092825