Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@21:09:56 GMT

۷۷ روز پس از زلزله ۵/۷ ریشتری بجنورد

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۵۳۸۶۲

۷۷ روز پس از زلزله ۵/۷ ریشتری بجنورد

ساعت 22 و 30 دقیقه و 58 ثانیه شنبه شب، 23 اردیبهشت امسال زلزله 5.7 ریشتری در بجنورد رخ داد این زلزله 2 کشته و 400 مجروح برجای گذاشت و بسیاری از روستاهای این منطقه تخریب شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل ازعصر اترک، حالا پس از 77 روز نماینده عالی دولت در خراسان شمالی خبر از تصویب بودجه 400 میلیارد تومانی برای جبران خسارت های ناشی از زلزله می دهد که خبر خوشی برای زلزله زده ها است اما بسیاری از زلزله زدگان استان از روند پرداخت وام رضایت چندانی ندارند و مشکلات زیادی را در دریافت تسهیلات مطرح می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردمان روستاهای آسیب دیده از زلزله ، آماده نبودن طرح توسعه مناطق زلزله زده ، نبود اعتبار لازم برای اعطای تسهیلات،نداشتن ضامن کارمند و .... از جمله مشکلاتی عنوان می کنند که با آن دست و پنجه نرم می کنند

قصر قجر زلزله زده هنوز گرفتار مصائب پسا زلزله ای

یکی از اهالی روستای قصر قجر که از سوی مردم این روستا برای پیگیری حل مشکلات پسا زلزله ای شان انتخاب شده است، گفت: با گذشت نزدیک به سه ماه از وقوع زلزله 5.7 ریشتری اردیبهشت ماه امسال در شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان، روستای قصر قجر از توابع شهرستان بجنورد غرق در گرفتاری های پس از زلزله و خانه ها و دامداری های تخریب شده خود به سر می برند.

قلی پور، یکی از اهالی روستای قصر قجر که از سوی مردم این روستا برای پیگیری حل مشکلات پسا زلزله ای اشان انتخاب شده است، در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: هنوز خاک برداری بسیاری از خانه های تخریب شده این روستا انجام نشده است.

به گفته قلی پور، با وجود اینکه با بکارگیری ماشین آلات بنیاد مسکن ( که البته تعداد این ماشین آلات بسیار کم بود) آواربرداری های خانه های غیر قابل سکونت این روستا انجام شد، خاک برداری این آوارهای ریخته شده هنوز انجام نشده است که در همین راستا، عده ای از اهالی روستا خود به خاک برداری آوارهای خانه های خود اقدام کردند.

وی در ادامه درباره بازسازی این خانه ها نیز عنوان کرد: تاکنون 30 نفر از این روستا برای دریافت وام به منظور بازسازی خانه های خود توانسته اند در بنیاد مسکن پرونده تشکیل دهند که آنان به بانک معرفی شده اند و آنان معطل دریافت وام هستند.

وی خاطر نشان کرد: بانک عامل اعلام کرد که تاکنون بودجه ای برای اعطای تسهیلات به منظور نوسازی خانه های تخریبی اعطا نشده است که تسهیلات اعطا کنیم.

در عین حال، این ساکن روستای قصر قجر درباره پرداخت غرامت بیمه به خسارت های وارده به خانه های آسیب دیده از این زلزله نیز گفت: هنوز خسارت بیمه ای پرداخت نشده است.

وی همچنین به الحاق بخشی از اراضی کم بازده کشاورزی این روستا به محدوده مسکونی روستا به منظور ساخت خانه های جدید برای آن عده از اهالی این روستا که امکان ساخت خانه جدید در بافت قدیم روستا را ندارند نیز اظهار کرد: هنوز کمیسیونی در این زمینه با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن تشکیل نشده هر چند که اعلام کرده اند در هفته جاری این کمیسیون تشکیل خواهد شد.

وی یادآور شد: درصورتیکه این کمیسیون به طرح توسعه روستا و الحاق بخشی از اراضی کشاورزی به محدوده مسکونی این روستا موافقت کند، اهالی روستای باید عوارض تغییر کاربری را بپردازند.

قلی پور افزود: با توجه به اینکه هر یک از متقاضیان سکونت در بخش الحاق روستا باید عوارض تغییر کاربری این اراضی را پرداخت کنند، در حال حاضر این متقاضیان نگران مبلغ بالای عوارض هستند.

وی تصریح کرد: توان مالی اهالی این روستا مساعد نیست و آنان قادر به پرداخت این مبلغ بالای عوارض نیستند.

وی در ادامه به دامداری های تخریب شده این روستا نیز اشاره کرد و گفت: آواربرداری این دامداری هنوز انجام نشده است و مسئولان اعلام کردند که آواربرداری با خود مالکان است.

این ساکن روستای قصر قجر افزود: دامداران آسیب دیده برای دریافت تسهیلات به بانک ها مراجعه کرده اند و تشکیل پرونده داده اند اما هنوز وامی اعطا نشده و بانک ها درخواست ضامن کارمند داشته اند.

وی این سوال را مطرح کرد: آیا روستاییان می توانند ضامن کارمند معرفی کنند؟

وی در بخشی دیگر از سخن خود به الزام ساخت منازل جدید توسط پیمانکار نیز اشاره کرد و گفت: هر خانه ای که ساخته شود باید ساخت آن به پیمانکار واگذار شود که در همین راستا، قیمت مصوب پیمانکاری برای هر متر مربع از 10 روز گذشته تاکنون از 195 تومان به 230 تومان رسیده است که این نرخ مصوب هر هفته رو به افزایش است و این نرخ بالا برای روستاییان بسیار دغدغه انگیز شده است.

قلی پور همچنین به وضعیت اسفناک بهداشتی انسانی در این روستا نیز اشاره کرد و گفت: دامداری ها خراب شده اند و دام و انسان در یک فضای مشترک زندگی می کنند و عده ای نیز به همین علت بیمار شده اند درحالیکه پس از زلزله دیگر پزشک خانه بهداشت روستا را در این مکان ندیدیم.

وی به تخریب سرویس های بهداشتی و حمام منازل این روستا نیز اشاره داشت و گفت: این فقدان، بهداشت خانواده ها را به خطر انداخته اند.

وی در خاتمه تصریح کرد: بارها و بارها به عنوان نماینده این روستا و یا به همراه جمعی از اهالی این روستا به استانداری استان به منظور طرح مشکلات و درخواست حل آنها مراجعه کرده ایم و خواستاردیدار با مسئولان استانداری شده ایم که از محل نگهبانی استانداری اجازه ورود و دیدار با مسئولان استانداری را به ما نداده اند.

این ساکن روستای قصر قجر خاطر نشان کرد: برخی از مسئولان استانداری برای بازدید به این روستا سر زده اند اما فقط می آیند و می بینند و می روند.

قلی پور اذعان کرد: با توجه به اینکه فصل سرما در پیش است و اقدام خاصی نیز برای ساماندهی وضعیت این روستا انجام نشده است، بی خانمان های این روستا جز مهاجرت به حاشیه شهرها چاره ای ندارند.

طرح تغییر کاربری اراضی کشاورزی مناطق زلزله زده تصویب شد

معاون عمران روستایی اداره کل بنیاد مسکن خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار ما از تصویب تبصره 1 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها در کمیسونی در سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد.

صابری گفت: بنیاد مسکن منتظر تشکیل این کمسیون و تصویب این تبصره بود که در جلسه روز گذشته با کلیات موضوع موافقت شد و اهالی مناطق زلزله زده استان می توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی و پرداخت عوارضات تغییر کاربری و ارائه آن به بنیاد مسکن نسبت به دریافت پروانه و ساخت منازل اقدام کنند.

وی ادامه داد: تمام روستاهای زلزله زده که اراضی ملی در آنها وجود ندارد ناچارا می توانند با استفاده از این تبصره نسبت به ساخت منازل مسکونی با تغییر کاربری اراضی کشاورزی نسبت به دریافت پروانه ساخت اقدام کنند.

صابری خاطرنشان کرد: روستاهای قصر قجر، پسرکانلو،درقانلو و ... که در زلزله اردیبهشت ماه دچار تخریب شدند، مشمول این تبصره می شوند.

مردم نگران قیمت عوارض تغییر کاربری زمین نباشند

جباران، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: تغییر کاربری اراضی در روستاها طبق ضوابطی است که وزارت جهاد کشاورزی تعیین می کند و متقاضی تغییر کاربری باید درخواست کتبی اش را به انضمام مدارک و اسناد مربوط تحویل دبیرخانه کمیسیونی که در سازمان کشاورزی هر استان مستقر است، ارایه کند.

وی اظهار کرد: کمیسیون درخواست‌های یاد شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و با رای اکثریت اعضا در مورد درخواست تصمیم می گیرد و مراتب بلافاصله به متقاضی اعلام می شود.

جباران گفت: چنانچه کمیسیون با درخواست متقاضی موافقت کرد مراتب با نقشه و مشخصات کامل ملک به منظور تعیین قیمت روز زمین یا باغ برای کاربری جدید اعلام می شود و پس از صدور گواهی مبنی بر واریز 80 درصد ارزش روز زمین و یا باغ، مجوز تغییر کاربری صادر خواهد شد.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص مناطق زلزله زده استان طبق هماهنگی های انجام شده مقرر شده قیمت گذاری ها به نحوی باشد که مردم این مناطق در مضیقه قرار نگیرند و در عین حال مراحل قانونی اجرا شود.

جباران با بیان اینکه متقاضیان تغییر کاربری باید پرونده های خود را برای پیگیری به سازمان جهاد کشاوورزی ارائه دهند، گفت: حدود 30 پرونده از سوی اهالی قصرقجر تشکیل شده بود که طی کمیسیون که در سازمان تشکیل شد با درخواست آنان موافقت شد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۳۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند

همشهری آنلاین زهرا رفیعی: رییس شورای روستای کپرجودکی در اینستاگرامش قصه لک‌لک جدید را منتشر می‌کند و از سراسر ایران دوستداران محیط زیست چند نفری هزینه ساخت خانه جدید را برعهه می‌گیرند و برایش به اندازه نیاز خرید مواد اولیه پول می‌ریزند. چند روز بعد آهنگر روستا که برادر رییس شورای روستاست، سفارش جدید را تحویل می‌دهد او نیز فقط پول آهن آشیانه لک‌لک را می‌گیرد و دستمزدش حال خوب لک‌لک‌هاست. لک‌لک‌ها خانه‌دار که شوند دیگر تمام سال در روستا می‌مانند و فقط نسل جدید راهی زیستگاه‌های گرمتر می‌شوند. لک‌لک‌ها به هوای تالابی به این منطقه می‌آیند که سالهاست برای زنده ماندن میان پساب شهر بروجرد و زهکش‌هایی که روستاییان برای کشت خیار و برنج زمین را خشک می‌کنند، در تقلاست. اهالی روستای کپرجودکی به عشق لک‌لک‌ها سهم مراتع اجدادی خود را به تالاب بخشیدند و اجازه داده‌اند این زیستگاه برای سکونت لک‌لک‌ها باقی بماند. جعفر کرمی‌پور رییس شورای روستای کپرجودکی در گفت و گو با همشهری از ترجیح عمده جوانان روستا می‌گوید که می‌خواهند «تالاب بیشه دالان برای لک‌لک‌ها حفظ شود»

عکس‌ها: زهرا رفیعی چه شد که به فکر ساختن لانه برای لک‌لک‌ها افتادید؟

شب سیزده‌به‌در سال ۸۵ که زلزله ۶.۲ ریشتری آمد لانه‌های تنومند و قدیمی از روی درخت‌ها و سقف حمام روستا به زمین افتاد اما سیل ۱۳۹۸ برای روستای ما برکت آورد. تالاب پرآب شد و دو سال بعد از آن هم به لطف خدا، بارندگی خوب بود. از آن سال زادآوری لک‌لک‌ها خیلی خوب شد. هر کدام سه تا جوجه را بزرگ کردند. لک‌لک‌ها تمام سال اینجا ماندند و فقط بچه‌هایشان لانه را ترک کردند. سال بعد لک‌لک‌ها بالغ به روستا برگشتند. عید ۱۴۰۱ به ناگهان، تمام تیرهای برق پر از لک‌لک شد. نمی‌دانستیم چطور به لک لک‌ها کمک کنیم. تجربه‌ای نداشتیم. از دوستان محیط زیستی پرسیدیم آنها گفتند برخی لاستیک کهنه به سر تیر می‌اندازند. یک ساعت بعد از اینکه سر تیر چراغ برق لاستیک گذاشتیم لک‌لک‌ها آمدند. آنها ده‌ها بار چوب آوردند و باد زد و لانه را خراب کرد. آقای کل‌نگری از فعالان محیط زیست اراک پیشنهاد داد که برایشان سبد آهنی بسازیم ولی برای این کار اداره برق باید همکاری کند و سیم‌های برق را از بالای دکل پایین‌تر بیاورد. آقای محمدعلی خسروی رییس اداره برق بروجرد با جان و دل پای کار آمد و با اینکه برایشان هزینه بر بود این کار را کردند. عید ۱۴۰۱ اولین آشیانه‌های آهنی را نصب کردیم. لک‌لک‌ها تا ۵ روز سراغ ۷ عدد آشیانه آهنی نیامدند. فکر کردیم ایده خوبی نبوده است. اما یک روز صبح دیدم که در تمام لانه‌ها لک لک نشسته است. اما خشکسالی همان سال باعث شد لک‌لک‌ها جوجه‌هایشان را از لانه بیرون بیندازند. بحمدالله در سال ۱۴۰۲ لک‌لک‌ها ۲۳ لانه درست کردند و همه جوجه‌هایشان را نگه داشتند. هیچ تلفاتی هم نداشتیم چون تالاب خشک نبود. از ابتدای امسال تا الان با کمک خیرین و دوستداران محیط زیست ۶ لانه ساختیم. هر لک‌لکی که خانه بخواهد، چند روزی روی تیر چراغ مورد نظرش می‌نشیند. در واقع انگار به ما خبر می‌دهد و ما هم دست به کار می‌شویم. اهالی روستا به خنده به من می‌گویند بابای لک‌لک‌ها، ولی کار اصلی را خیرین می‌کنند. به زودی ۴ لانه دیگر هم نصب خواهیم کرد.

لک لک ها انتخاب می‌کنند که روی کدام تیر برق خانه آینده شان ساخته شود مردم چطور کمک می کنند؟

وقتی در پیج اینستاگرام اعلام می‌کنم که می‌خواهیم برای کل‌لکی آشیانه بسازیم مردم به صورت مشارکتی هزینه ساخت لانه را پرداخت می‌کنند. افراد با نیت خیرات برای اموات پول ساخت را به دهیاری روستا می‌دهند. پارسال خواهر زوجی که سه شب بعد از شب عروسی‌شان در اثر گازگرفتگی فوت کردند، هزینه ساخت یک لانه را به نیت آنها پرداخت کرد. از بودجه دهیاری هم برای ساخت لانه استفاده می‌کنیم.

قبل از این لک لک‌ ها لانه‌ هایشان را کجا درست می کردند؟

بزرگترهای ما می‌گویند که ده‌ها سال قبل این روستا لک‌لک‌های زیادی داشت. آنها درخت‌های بلند صنوبر و چنار لانه می‌ساختند. اما با خشکسالی برای دو دهه لک‌لک‌ها از روستا رفتند. سال ۵۲ پدرم راهی حج شد. بهار آن سال یک جفت لک‌لک روی تیربرق جلوی خانه پدرم لانه ساخت. اهالی آن دو جفت را حاجی لک‌لک صدا می‌کردند. بعدها که لک لک ها دیدند کسی کارشان ندارد روی بام خانه‌ها هم لانه ساختند.

از لانه های باقی مانده از زلزله ۱۳۸۵ لک‌ لکها فقط بهار و تابستان ها اینجا هستند؟

سال ۸۵ زلزله آمد و بسیاری از لانه‌ها خراب شد. تا پیش از آن لک‌لک‌ها با سرما لانه‌هایشان را ترک می‌کردند و بهار برمی‌گشتند ولی چند سال بعد دیگر تمام سال اینجا هستند.

آیا لک‌ لک ها تلفاتی هم دادند؟

بزرگترین عامل تلف شدن لک‌لک‌ها ترانس برقی بود که سالی ۱۲-۱۰ بال را به کشتن می‌داد. اداره برق همکاری کرد و ترانس نزدیک تالاب را عایق‌بندی کرد و الان تک و توک پرنده مرده ببینیم.

مصالح خانه لک‌لک‌ها از چیست؟

لک‌لک‌ها با چوبهای خشکی که در بستر تالاب رشد می‌کند لانه می‌سازند. بعضی وقتها هم دیده‌ایم که از لانه همسایه‌شان چوب می‌دزدند. روی آسمان دعوا هم می‌کنند و بالهایشان را به هم می‌زنند. تا حالا لک‌لک‌های زخمی را هم با کمک فعالان محیط زیست تیمار هم کرده‌ایم.

پرنده‌های زیادی از طبقات پایینی لانه لک لک‌ها به عنوان خانه خود استفاده می‌کنند
از جمله این گونه‌ها می‌توان به گنجشک خانگی، گنجشک درختی، سار، دلیجه معمولی، جغد کوچک، سبزقبای اروپایی، دم‌جنبانک‌ ابلق، دم‌سرخ سیاه، کلاغ گردن‌بور و گنجشک سینه‌سیاه اشاره کرد آیا گونه دیگری از پرندگان هم می‌آیند؟

لک‌لک‌ها وقتی در دو حالت منقارشان را به هم می‌زنند. یکبار وقتی است که جفتشان به خانه می‌آیند و دیگری وقتی که احساس خطر کنند. اواسط پاییز تا اوایل زمستان چند جفت درنا به تالاب می‌آیند و وقتی می‌خواهند روی تیرهای برق بنشینند، لک‌لک ها با صدا آنها را دور می‌کنند. برای تالاب پرنده‌های مهاجر مثل اگرت و حواصیل و ... می‌آیند.

شغل اهالی روستاهای مجاور با اهالی کپرجودکی فرق می‌کند؟

شغل ما هم دامداری و کشاورزی است. ولی ما تصمیم گرفته‌ایم که در اراضی تالابی روستا کشاورزی نکنیم. قسمت‌هایی از تالاب در فصول گرم خشک می‌شود در دهه ۴۰ این زمین‌های بین ۶ روستای اطراف تالاب صرفا برای دامداری و حصیربافی تقسیم شد. از دهه ۸۰ روستاییان مراتع را تغییر کاربری دادند. از سال ۱۴۰۱ با بالا رفتن قیمت‌ها، اهالی روستاهای اطراف علاوه بر برنج، خیار هم کاشتند. اما ما اهالی روستای کپرجودکی تصمیم گرفتیم که بگذاریم تالاب برای حیات وحش منطقه باقی بماند. ادعای روستاییان اطراف تالاب این است که فقیرند و به پول خیار و برنج نیاز دارند. در حالی که این زمین‌ها از دهه ۴۰ در اختیار کسانی بوده که دام‌های زیاد داشته‌اند. اهالی کم بضاعت روستاهای اطراف زمینی ندارند که بخواهند بکارند و سود کنند.

لانه‌ای که اهالی کپرجودکی برای لک لک ها با آهن می‌سازند سود سالیانه مثلا کاشت خیار چقدر است که شما از آن گذشتید؟ به هر حال به نظر می رسد چون این تالاب با وجود ارزش‌های زیستی بالا ثبت جهانی نشده وزارت کشاورزی و نیرو با کشت محصولات آب بر مشکلی نداشته باشند.

سال‌ها قبل اهالی روستاها با دامداری و نی‌بری امرار معاش می‌کردند و سالانه ۵ تن بیشتر گندم نمی‌توانستند برداشت کنند. اما از زمان تغییر کاربری اراضی تالابی اوضاع تغییر کرده است. تا آنجا که می دانم یکی از روستاها ۴-۳ میلیارد تومان با گران شدن قیمت خیار درآمد داشته است. ما اهالی روستای کپرجودکی ترجیح می‌دهیم درآمد روستا از گردشگرانی باشد که برای دیدن طبیعت و لک‌لک‌ها به اینجا می‌آیند. دو سال پیش که شروع کردیم به ساختن لانه برای لک‌لکها با کمک چند راهنمای گردشگری از مردم خواستیم به روستا بیایند. فکر می‌کردیم حدود ۱۵۰-۱۰۰ نفر مهمان داشته باشیم. از همسرم خواستم کمی آش و نان بپزد. استقبال خیلی خوب بود. حدود ۵۰۰ نفر آمدند ولی ما آماده نبودیم. به نظر ما اگر سازمان‌های گردشگری، محیطزیست و استانداری حمایت کند. مثلا روستایمان را سنگ‌فرش کنند، وام بدهند روستا را برای حضور گردشگر آماده کنیم تا از طریق گردشگر اشتغالزایی کنیم و جوان‌هایمان از روستا نروند.

کد خبر 847871 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها وزارت میراث فرهنگی و گردشگری حیوانات - حیات وحش سفر - گردشگری حیوانات - انقراض گونه‌ها سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • روستایی که سهم لک لک ها شد | لک لک هایی که روستاییان را مجبور به خانه سازی کردند
  • این لک لک ها اهالی را مجبور به خانه سازی می کنند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن (فیلم)
  • وضعیت عجیب این خودرو در لحظه وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن | ویدئو
  • فیلم/ وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • زلزله ۶.۹ ریشتری ژاپن را لرزاند
  • زلزله شدید ۶.۹ ریشتری این کشور را لرزاند
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • وقوع زلزله ۶.۹ ریشتری در ژاپن
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند