Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در نخستین جشنواره تقدیر از بیماستان‌های برتر در اجرای برنامه 247 و 724 که امروز در بیمارستان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: طی چهار سال گذشته در دولت یازدهم اقدامات بزرگی در حوزه سلامت انجام شد اما یکی از بهترین اقدامات انجام شده درمان سکته حاد قلبی و مغزی بود زیرا با انجام این کار احساس می‌کنم شما مرده را زنده می‌کنید و اگر پزشکی در این خلاصه می‌شود می‌توان نشان داد که چقدر کار پزشکی ارزشمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشمی ادامه داد: در درمان سکته حاد مغزی و قلبی 21 هزار خانواده که گرفتار سکته حاد مغزی و قلبی شده بودند نجات دادیم و درمان یک هزار مورد سکته مغزی که بالاترین‌ آمار را دارد و بیشتر افراد بین 30 تا 50 سال گرفتار آن می‌شوند بسیار کار ارزنده‌ای است.

وزیر بهداشت ضمن قدردانی‌ از انجمن‌های قلب و مغز گفت: کاش همان طور که انجمن قلب و انجمن مغز و اعصاب با ما همکاری کردند سایر انجمن‌ها نیز در طول این چهار سال همانگونه‌ عمل می‌کردند برخی انجمن‌ها همکاری کردند اما برخی فقط به فکر خودشان بودند اما باید بدانیم که هیچ خدماتی بالاتر از دستگیری از بیماران نیست.

وزیر بهداشت عنوان کرد: نتایج مثبت عملکرد در زمینه درمان سکته‌های مغزی و قلبی حاد نشان‌دهنده آن است که باید در همه حوزه‌ها تیمی عمل کنیم، زیرا اگر جایی پزشک باشد اما پرستار نباشد یا اورژانس حضور کمرنگی داشته باشد و بیمار به موقع به بیمارستان نرسد‌ همه اقدامات بی فایده است.

هاشمی ادامه داد: اگر همه امکانات و متخصصان‌ حضور داشته باشند اما دارو و تجهیزات کافی نداشته باشیم و یا بیمه‌ها حمایت نکنند درمان سکته‌ به خوبی صورت نمی‌گیرد و همه اینها‌ نشان از این است که اقدامات همانند یک زنجیره هستند و تنها با کار تیمی موفق می‌شویم.

وزیر بهداشت با مقایسه خدمات درمان سکته قلبی و مغزی در ایران در ترکیه گفت: اینکه ترکیه با این همه امکانات نتوانسته به اندازه ایران در زمینه درمان سکته قلبی و مغزی حاد موفقیت‌ کسب کنند نشان از آن است که کار تیمی خوب و منسجم انجام نشده و شما با انجام کار تیمی منظم و درست توانستید در زمینه درمان سکته‌ها موفق باشید.

هاشمی با بیان اینکه در تبریز بیش از 400 بیمار سکته مغزی به کمک این درمان‌ها نجات پیدا کردند، گفت: همکاری همه پزشکان، پرستاران، معاونت درمان در وزارت بهداشت، پرسنل اورژانس و حمایت بیمه‌ها دست به دست هم داد تا در زمینه درمان سکته قلبی و مغزی حاد دستاوردهای‌ خوبی داشته باشیم و امیدوارم این زنجیره در دولت دوازدهم کامل شود.

سکته قلبی؛ شایع‌ترین علت مرگ در جهان

هاشمی از تمام دست‌اندرکاران‌ درمان سکته‌های قلبی و مغزی حاد درخواست کرد که به کم قانع نباشند و خود را بدهکار مردم و مردم را طلبکار بدانند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: نیمی از مردم ما به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی جان خود را از دست می‌دهند و این عوارض زیادی به کشور تحمیل می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه مردم خود باید مراقب سلامتی‌شان باشند گفت: خیلی بد است که مردم فشار خون داشته باشند اما اطلاعی از آن نداشته باشند یا اینکه بسیاری از فشار خون خود با خبر‌ند اما به دنبال درمان نمی‌روند همچنین باید نمک و شکر کمتر بخوریم تا شاهد این همه سکته قلبی و مغزی نباشیم.

وی افزود: راه رفتن و تحرک نیز نقش زیادی در سلامتی داشته و درست است که سکته قلبی شایع‌ترین علت مرگ در جهان محسوب می‌شود اما دو، سوم این سکته‌ها در کشورهای کمتر توسعه یافته است و همه آن به دلیل عدم دسترسی به تجهیزات و امکانات نیست بلکه به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و حفظ سلامت نیز است. سطح سواد نیز در این زمینه موثر است که خوشبختانه سواد مردم در کشور ما بالا است.

هاشمی عنوان کرد: غفلت مردم در سلامتی نیز بسیار تأثیرگذار است و با توجه به برخی نکات می‌توان سلامت بیشتری داشته باشیم.

وزیر بهداشت عنوان کرد: خدمات سکته قلبی و مغزی حاد در طول 24 ساعت در هفت روز از هفته به مردم داده می‌شود تا خانواده‌ های ایرانی داغدار نشده و دچار معلولیت‌ نشوند و افتخار ما این است که از هر دو گروه سکته قلبی و مغزی حمایت می‌کنیم و اطمینان داریم بیمه‌ها نیز از این درمان حمایت کافی خواهند داشت.

وی افزود: ما برای درمان بیمار سکته مغزی آمپولی استفاده می‌کنیم که بیمار گویی دوباره زنده می‌شود زیرا می‌تواند به سرعت به زندگی بازگردد در صورتیکه بیمه‌ها هزینه را تحت پوشش قرار دهند گرفتاری‌ برای آنها و خانواده‌های ایرانی و آسیب به سیستم بهداشتی و درمانی کشور کمتر می‌شود.

درخواست وزیر بهداشت از صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی در زمینه سکته قلبی و مغزی

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به درمان‌های سکته مغزی حاد و سکته قلبی گفت: 50 درصد مرگ و میر مردم ایران به دلیل سکته مغزی و قلبی اتفاق می‌افتد که 15 درصد به دلیل سکته مغزی و 33 درصد سکته قلبی‌ است که اگر بتوانیم در سکته‌های قلبی زیر سه ساعت و در سکته مغزی زیر یک ساعت بیمار را به مرکز درمانی برسانیم می‌توانیم مانع از این شویم که سلول‌های ماهیچه قلب و مغز بمیرند‌.

وی افزود: در سکته قلبی به دلیل اینکه قلب نابود می‌شود و با توجه به میزان گرفتگی تعداد رگ‌ها در اثر سکته می‌تواند در میزان مرگ و میر و معلولیت‌ تأثیرگذار باشد، در سکته مغزی به دلیل خونریزی‌ مغزی در صورتی که زیر زمان طلایی فرد به بیمارستان نرسد دچار معلولیت‌ 70 درصدی می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه خدمات 724 و 247 در مورد طرح تحول سلامت راه‌اندازی شده است، گفت: از انجمن قلب ایران و انجمن مغز و اعصاب تشکر می‌کنیم که موجب خوشحالی خانواده بیماران دچار سکته قلبی و مغزی شدند.

وزیر بهداشت عنوان کرد: در 35 شهر و در 53 بیمارستان خدمات سکته مغزی و قلبی حاد داده می‌شود و به کمک این خدمات فرد سکته‌ای در کمتر از یک ساعت وارد اتاق عمل می‌شود و کسی‌ که به گفته مردم یک طرف بدن او تماماً لمس است پس از 2 ساعت می‌تواند به حرکت در بیاید‌ و عروق قلبی او دوباره زنده می‌شوند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: این خدمات برای بیماران سکته قلبی و مغزی حاد از پیشرفته‌ترین خدمات در دنیا است و در منطقه بی‌نظیر است.

وی با درخواست از صدا و سیما در زمینه اطلاع‌رسانی در زمینه سکته‌های قلبی و مغزی گفت: از صدا و سیما خواهش می‌کنیم تا در مورد علائم سکته‌های قلبی و مغزی اطلاع‌رسانی کنند تا مردم با مشاهده این علائم فور‌اً با اورژانس تماس گرفته تا شاهد نجات جان مردم باشیم.

هاشمی تأکید کرد: ما به منظور خدمات بهتر در زمینه سکته‌های قلبی و مغزی ناوگان اورژانس را تقویت کردیم و متخصصان در زمینه بیماری‌های قلبی و مغزی را افزایش دادیم و این برنامه در دولت دوازدهم نیز با جدیت ادامه پیدا می‌کند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه مردم نقش ویژه‌ای در پیشگیری از ابتلا به سکته مغزی و قلبی دارند گفت: مردم خود باید از سلامتی‌شان مراقبت کنند و یکی از عوامل ابتلا به سکته فشار خون بالا شناخته شده که راهکا‌ر پیشگیری از آن کاهش مصرف شکر و نمک، پیاده‌روی و عدم استعمال دخانیات است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۴۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است

ایتنا - کارشناسان و متخصصان صدا از مراکز علمی مختلف از جمله مرکز سرطان دانمارک و دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا می‌‌گویند سروصدای ناشی از ترافیک با بیماری‌های قلبی‌عروقی و عروق مغزی مرتبط است.
طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی،‌ منظور از بیماری‌های قلبی‌عروقی مجموعه‌ای از اختلالات قلب و عروق خونی است. بر اساس توضیح کلینیک کلیولند، بیماری عروق مغزی هم به مجموعه شرایطی گفته می‌شود که بر جریان خون ورودی به مغز تاثیر می‌گذارد؛ مانند سکته مغزی، خونریزی مغزی، آنوریسم مغزی و بیماری شریان کاروتید.

به گفته محققان این پژوهشی که هفته پیش در مجله American Heart Association’s Circulation Research منتشر شد، سروصدای ترافیک باید برای هر دو مورد فوق یک خطر واقعی در نظر گرفته شود. 

دکتر توماس مونزل، نویسنده ارشد این پژوهش، می‌گوید: «تلاش برای کنترل این صدا و همچنین وضع قوانین کاهش صدا در راستای سلامتی عمومی آینده اهمیت زیادی دارد.»

او تاکید کرد: «با توجه به شواهد محکم، بسیار مهم است که صدای ترافیک به عنوان عامل خطر برای بیماری‌های قلبی‌عروقی شناخته شود.»

صدای ترافیک خوابی که به دلیل صدای ترافیک برآشفته می‌شود، می‌تواند افزایش التهاب، فشار خون بالا و اختلالات عروقی را به دنبال داشته باشد که همه این‌ها عامل بروز بیماری‌های قلبی‌اند.  شامل صدای اتومبیل، قطار یا هواپیما، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و میزان مرگ‌و‌میر را افزایش می‌دهد. 

به گفته محققان، سرو‌صدای ناشی از ترافیک به‌ویژه هنگام شب، بسیار آسیب‌رسان است، زیرا افراد را از خواب بیدار می‌کند و در نتیجه خواب بی‌کیفیتی خواهند داشت. خواب منقطع موجب می‌شود ترشح هورمون‌‌های استرس و فشار اکسیداتیو بر مغز و رگ‌های خونی افزایش یابد و بدین ترتیب رادیکال‌‌های آزاد در بدن بیشتر می‌شوند. رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایدارند که به سلول‌ها آسیب می‌زنند و باعث بیماری و پیری می‌شوند.  

خوابی که به دلیل صدای ترافیک برآشفته می‌شود، می‌تواند افزایش التهاب، فشار خون بالا و اختلالات عروقی را به دنبال داشته باشد که همه این‌ها عامل بروز بیماری‌های قلبی‌اند. 

نویسندگان این تحقیق، مروری بر مطالعات بالینی گذشته را به اشتراک گذاشتند تا تاثیر صدای ترافیک بر سلامت عمومی را نشان دهند. یک پژوهشی جدید در حوزه صدای ترافیک، حاکی از آن است که به ازای هر ۱۰ دسی‌بل صدا، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی ۳.۲ درصد افزایش می‌یابد. به گفته این نویسندگان، سروصدای ترافیک می‌تواند به طور بالقوه بر تغییر ژن‌ها نیز تاثیرگذار باشد.

دیگر خبرها

  • انتقال هوایی بیمار سکته قلبی از داران به بیمارستان چمران اصفهان
  • بیمارستان رازی کوهدشت سال ۱۴۰۴ افتتاح می‌شود
  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • مصوبه فوق‌العاده خاص کارکنان نظام سلامت از امسال اعمال می‌شود
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • پرداخت «فوق العاده خاص» کارکنان نظام سلامت از سال جاری
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار
  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری