Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@15:07:05 GMT

چرا آمار عقرب گزیدگی در جنوب کرمان بالاست؟

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۵۴۶۷۵

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جیرفت گفت: در 4 ماهه اول سال‌جاری بیش از 3000 مورد گزش در اثر گزش عقرب داشتیم که به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و تنها 3 مورد فوتی گزارش شده است.

دکتر محمد رضا محمدیدر گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد:آمار گزش بیش از میزان اعلام شده استو این تعداد کسانی هستندکه به مراکز درمانی مراجعه کردند و یا بعضا" هم مراجعه نمی کنند لذا باید با عزمی جدی با آموزش چهره به چهره و با استفاده از تریبون های نماز جمعه کار فرهنگی انجام داد و در این زمینه آگاه سازی کرد تا افراد پس از گزش عقرب به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از تجهیز همه مراکز درمانی به سرم ضد سم عقرب خبر داد و افزود: در کلیه مراکز بهداشتی و درمانی در جنوب کرمان سرم ضد سم عقرب به اندازه کافی وجود دارد و از این بابت هیچگونه دغدغه‌ای وجود ندارد. در همه بیمارستان ها علاوه بر سرم ضد سم عقرب داروهایی که برای گزش مورد نیاز هستند وجود دارد.


محمدی از برگزاری کارگاه آموزشی برای پزشکان و پرسنل خبر داد و بیان کرد: تاکنون چندین کارگاه آموزشی برگزار شده است و جلساتی را نیز با فرمانداران شهرستان های جنوب کرمان داشته‌ایم که راهگشا بوده است. باید از عقرب گزیدگیپیشگیری کرد زیرابرخوردار نبودن مردم در مناطق محروم از امکاناتی از جمله آب، برق و جاده دسترسی می تواند در نرسیدن به موقع افراد به مراکز درمانی در مواقع گزش موثر باشد.وقتی شرایط رشد و نمو حشرات موذی در برخی از مناطق جنوب کرمان فراهم است چگونه می توانیم با این آمار گزش مقابله کرد.


وی با گلایه مندی از اداره برق خاطر نشان کرد: به عنوان مثال وقتی اداره برق برای برق رسانی به یک روستا با 20خانوار به خاطر اینکه 4 خانواده در تهیه کنتور به هر دلیلی تعلل می‌کنند، به مابقی خدمات نمی دهد جای تاسف است زیرا اگر این خانواده ها از نعمت برق برخوردار باشند نیاز نیست که شب در فضای بیرون استراحت کنند و مورد گزش عقرب قرار بگیرند. عقربگزیدگی موضوعی نیست که سیستم درمانی مقصر باشد زیرا در مسئله فرهنگ نیز به شدت دچار مشکل هستیم.موردی مشاهده شده که کودکی ساعت 6 صبح دچار گزش شده و 5 عصر به مرکز درمانی مراجعه کرده است در حالی باید در اولین لحظه ای که متوجه شدند بدون فوت وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از تهیه و توزیع بروشور های هشدار دهنده و آموزشی در جنوب کرمان خبرداد و افزود: علاوه بر تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی و هشدار دهنده، آموزش خانه به خانه در حال انجام است و یکی از مصوبات اصلی در دانشگاه استکه با سرعت در دستور کار قرار گرفته است.


وی، طبابت های سرخود و خانگی را یکی دیگر از علت فوت در اثر عقرب گزیدگی دانست و گفت: متاسفانه طبابت های خانگی و سرخود به یک فرهنگ عمومی تبدیل شده است؛وقتی چند نفر از اهالی روستا نظر می دهندخانواده فکر می کند مشکلی نیست وگوش می کند و دیر هنگام به مراکز مراجعه می کنند که دیگر کاری از دست ما بر نمی‌آید. از سه مورد فوتناشی از اثر سم عقرب در چهار ماه امسال، 2مورد قبل از رسیدن به مرکز درمانی بوده است.

محمدی تصریح کرد: یک مورد فوت ناشی از عقرب گزیدگی ناشی از این بوده کهخانوادههزینه رسیدن به مرکز درمانی را نداشته استو باز هم تاکید می کنم اینگونه موارد علت مرگ عقرب گزیدگی ها است و فوتی ها در اثر سم عقرب و گزش کم است.


وی، نشست با فرمانداران را تاثیرگذار بر امر مقابله با رشد و نمود حشرات موذی دانست و بیان کرد: از فرمانداران خواسته ایم جاهایی که محل زیست عقرب و حشرات گزنده هستند از بین ببرند و در کنار این اقدام، سم پاشی نقاط شناسایی شده و مستعد رشد حشرات گزنده و سمی در حال انجام است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: عده ای با وجوداینکه واحدهایی مسکونی برای سکونتشاندر روستااحداث شده ولی باز هم در کپر زندگی می کنند که شرایط گزش با حشرات موذیفراهم می شود.

انتهای پیام


منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۴۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی

به گزارش قدس آنلاین، کیان دهراب‌پور درخصوص وضعیت خونی استان اصفهان، اظهار کرد: میزان ذخیره خون استان دو هزار و ۶۷۵ واحد معادل ۶/۶ روز و در شهرستان اصفهان یک هزار و ۸۳۹ واحد معادل ۵/۵ روز می‌باشد.

وی افزود: از هم استانی‌های عزیز تقاضا داریم به صورت مستمر به مراکز اهدای خون مراجعه نمایند و با اهدای یک واحد خون جان سه نفر را نجات دهند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان تاکید کرد: از اهداکنندگان با گروه‌های خونی A منفی و o منفی می‌خواهیم بیشتر به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • مراجعه بیش از ۴۶ هزار ناوگان سنگین به مراکز معاینه فنی سیستان وبلوچستان
  • مراجعه ۸۰ هزار خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان همدان
  • ۶۳ درصد حیوان گزیدگی در استان سمنان مربوط به سگ است
  • مراجعه بیش از ۸۰ هزار دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان همدان 
  • مراجعه بیش از 80 هزار دستگاه خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی استان همدان
  • مراجعه بیش ۷ هزار خودروی سنگین به مراکز معاینه فنی مازندران
  • افزایش ۱۸ درصدی گازگرفتگی سگ در مازندران
  • چه زمانی برای تست روانشناسی به مراکز مشاوره مراجعه کنیم
  • آماری هولناک از حیوان گزیدگی در کشور