Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@12:33:55 GMT

خشکسالی ۱۷ ساله بر استان اصفهان حاکم است

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۲۵۵۶۲۳

خشکسالی ۱۷ ساله بر استان اصفهان حاکم است

اصفهان - معاون توسعه پیش‌بینی وتحقیقات اداره کل هواشناسی اصفهان با تاکید بر اینکه خشکسالی طی ۱۷ سال گذشته بر اصفهان حکومت کرده است، گفت: بیشترین خشکسالی‌ها در مناطق پرجمعیت اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نوید حاج‌بابایی پیش از ظهر چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران با اشاره به اینکه استان اصفهان در حوزه کم بارشی رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: این مقایسه از سال زراعی سال گذشته تاکنون برآورد شده است و در این زمینه استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، یزد و خراسان شمالی استان‌های نخست در حوزه کم بارشی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش ۲۱.۲ درصدی بارش‌های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته

وی با بیان اینکه وضعیت بارش استان در سال جاری نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد، افزود: میانگین میزان افزایش بارش‌ها در پنج ماهه استان اصفهان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۲۱.۲ درصدی روبرو بوده‌ایم.

معاون توسعه پیش‌بینی وتحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه میزان وزنی بارش‌ها ۱۳۸ میلی‌متر بوده است، ابراز داشت: این میزان نسبت به بلند مدت ۱۸ درصد کاهش داشته است و این در حالی است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش خوبی روبرو بوده است.

وی در خصوص میزان بارش‌ها در سرچشمه‌های کوهرنگ نیز گفت: در این منطقه نیز با افزایش ۱۰ درصدی بارش‌ها در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده‌ایم و شرایط حاکی از شرایط نرمالی این منطقه در حوزه بارش‌ها در بلند مدت است.

حاج‌بابایی با اشاره به اینکه شهرستان‌های نجف‌آباد، اصفهان، کبوترآباد، کاشان و دیگر شهرستان‌های استان اصفهان نسبت به بلند مدت با کاهش چشم‌گیر بارش‌ها روبرو هستیم، افزود: این در حالی است که در شهرستان‌های خوانسار، گلپایگان، چادگان و داران با افزایش بارش نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو بوده‌اند.

میانگین دمای هوای استان اصفهان با کاهش ۰.۲ درصدی روبر است

وی در ادامه در خصوص وضعیت دمایی استان اصفهان و مقایسه این پدیده طی امسال و سال گذشته، گفت: باید توجه داشته باشیم که میانگین دمای استان اصفهان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۰.۲ درجه کاهش روبرو بود و این در حالی است که در شهرستان‌های نطنز، سمیرم، ورزنه و نجف‌ اباد با کاهش ۰.۵ درجه‌ای دما در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو بوده‌ایم.

معاون توسعه پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه وقوع خشکسالی بسیار شدید در شهرستان‌های اصفهان، شهرضا، مبارکه، نجف‌آباد، کاشان، نایین، شاهین شهر و میمه، گلپایگان، تیران و کرون بر اساس برآوردهای هفت ساله مشاهده می‌شود، گفت:می‌توان گفت که در حال حاضر ۱۱ درصد از مناطق استان اصفهان با خشکسالی خفیف، ۴۸ درصد با خشکسالی متوسط، ۳۰ درصد با خشکسالی شدید، و شش درصد با خشکسالی بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: همچنین ۹۴ درصد از جمعیت استان اصفهان با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند که ۳۴ درصد از این جمعیت با خشکسالی شدید و دو درصد با خشکسالی بسیار شدید درگیر هستند.

حاج‌بابایی با تاکید بر اینکه خشکسالی طی ۱۷ سال گذشته بر استان اصفهان حکومت می‌کند، ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که بیشترین خشکسالی‌ها در مناطق پرجمعیت اتفاق افتاده است.

بارش‌های پاییزی امسال تاخیر ندارد

وی درخصوص پیش‌بینی وضعیت بارش‌ها در استان اصفهان در سال جاری نیز گفت: در سال جاری برخلاف سال گذشته در بارش‌های پاییزی تاخیری را شاهد نخواهیم بود و از نیمه دوم آبان ماه بارش‌ها آغاز خواهد شد.

معاون توسعه پیش‌بینی وتحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با تاکید بر اینکه بارش باران در سال جاری در سرچشمه‌های رودخانه زاینده رود نیز شرایط مناسبی را خواهد داشت، تصریح کرد: البته یادآور می ‌شویم که این بارش‌ها جبران کننده کمبود منابع آبی نخواهد بود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۵۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رییس مرکز پیش‌بینی و مُخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: در شبانه روز گذشته در ورزنه نیز ۶ میلی متر، پادنای علیا و اصفهان ۳ میلی متر، فریدونشهر ۲ میلی متر و چادگان یک میلی متر بارش باران ثبت شده است.
لیلا امینی با اشاره به اینکه با توجه به خروج سامانه ناپایدار از استان جوی به نسبت پایدار تا روز سه شنبه بر روی استان است حاکم است، افزود: از بعد از ظهر و اوایل امشب با فعال شدن برخی از امواج ناپایدار، رشد ابر، وزش تند باد لحظه‌ای و بارش خفیف باران در استان انتظار می رود .  
وی با بیان اینکه دمای هوا در ۲۴ ساعت آینده تغییر محسوسی نخواهد داشت، گفت: از بعدازظهر روز چهارشنبه پیش رو سامانه جدیدی وارد استان خواهد شد.

دیگر خبرها

  • قتل دختر اصفهانی مبتلا به اتیسم به دست مادرش
  • راز قتل دختربچه ۱۱ ساله اصفهانی فاش شد
  • کارنامه سه ساله به روایت اعضای شورای شهر اصفهان
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • امنیت حاکم بر هرمزگان ناشی از وحدت شیعه و سنی است
  • جوی آرام و پایدار تا اواسط هفته در آسمان گلستان حاکم است
  • ۳۰ میلیون مترمکعب آب در سازه‌های آبخیزداری اصفهان استحصال شد
  • امدادرسانی به سه بانو حادثه غرق شدگی در اصفهان و فلاورجان
  • خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان
  • آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید