Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رييس شوراي شهر تهران اعلام کرد: زمان پايان شوراي چهارم پايتخت و شوراهاي سراسر کشور چون هنوز از سوي دولت و به تبع آن وزارت کشور و فرمانداري ها معلوم نشده، مشخص نيست اما آنچه مسلم است اين است که شوراهاي چهارم در روزهاي پاياني کار خود به سر مي برند.


به گزارش خبرگزاري آريا، مهدي چمران در آخرين نشست خبري با اصحاب رسانه که در صحن علني شورا در ساختمان بهشت برگزار شد، ضمن اعلام اينکه شوراي شهر تهران يکي از تاثيرگذارترين شوراها در سراسر کشور است، تصريح کرد: دولت 10 روز وقت دارد تا زمان پايان شوراها را ابلاغ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پريروز نيز نامه اي از مجلس به دولت رسيده مبني بر اعلام پايان کار شوراها . از همين رو معتقدم در خوشبينانه ترين حالت اگر ابلاغيه مذکور امروز نيز ارسال شود زمان پاياني کار شوراها 26 ماه مرداد خواهد بود. ضمن آنکه بايد تاکيد کنم در اين مدت مصوبات شورا مشکل قانوني ندارند و ما همچنان جلسات را ادامه مي دهيم.
وي با اشاره به اينکه دوره چهارم شوراي شهر در سال 92 اغاز به کار کرد و براي نخستين بار با 31 عضو مملو از تناقضات و تضارب ارا و تفکرات و جناح هاي مختلف سياسي شروع شد، افزود: اولين سال از چهارمين دوره شوراي شهر به رياست اقاي مسجد جامعي اعاز به کار کرد و اولين مصوبه اش با انتخاب شهردارکنوني دکتر قاليباف رقم خورد. اما نکته مهم آن است که در شوراي چهارم با وجود تفکرات مختلف سعي شد به طور کلي انگونه رفتار کنيم که تفکرات سياسي بر تفکرات شهري غالب نباشد.
چمران با يادآوري اينکه در تمامي تصميم گيري ها بر مسائل تخصصي پافشاري کرديم و تصميم ها با کار کارشناسي پيش رفت، ادامه داد: بارها شاهد بوديم برخي از طرح ها و لوايح بيش از يک بار به صحن شورا امدند و حتي بار ديگر با کار کارشناسي بيشتر به نتيجه رسيدند. زيرا براي ما کار کارشناسي ارزشمندتر بوده است. بارها فردي از گروهي طرحي ارائه مي کرد که جناح خود وي از آن فرد حمايت نمي کردند اما از آنجائيکه سعي شد بر اساس تکيه گاه سياسي افراد تصميم گيري ها انجام نشود در نتيجه فارغ از جناح بندي هاي سياسي کار را پيش برده ايم.
رئيس شوراي شهر تهران يکي از مهمترين ارزش هاي شوراي چهارم را رهايي از قيد و بندهاي سياسي دانست و گفت: تلاش شد روي مسائل تخصصي کار و برنامه ريزي انجام شود و همان طور که شاهد بوديم با تمام مشکلات موجود کار را به سر منزل مقصود رسانديم.
وي با اشاره به اينکه به دليل تعداد بالاي اعضا اداره جلسات کار بسيار سخت تري نسبت به شوراهاي قبلي بوده است، ادامه داد: اصولا جلسات به صورت پارلمان راحت تر اداره مي شوند زيرا در پارلمان ها با دليل بالا بودن جمعيت اعضا ، فقط مقررات حاکم است در جلسه هاي خصوصي نيز که تعداد کمتر است مديريت به صورت راحت تري اعمال مي شود اما در شوراهايي همچون شوراي شهر تهران که نه خصوصي است و نه پارلماني، رئيس بايد تسلط کامل بر قوانين داشته باشد و کار سختي را عهده دار است.
چمران در خصوص عملکرد شوراي چهارم تهران در چهار سال گذشته عنوان کرد: تاکنون365 جلسه تشکيل شده که تصور ما بر اين بود تا پايان زمان قانوني يعني شهريورماه 373 جلسه تشکيل خواهد شد که هنوز مشخص نيست که البته فکر مي کنم تعداد جلسات کمتر خواهد بود. هرچند هنوز دولت ابلاغ پايان کار شوراهاي چهارم را رسما اعلام نکرده است. در ارتباط با باغات 558 راي داشتيم که بايد تاکيد کنم بر اساس قانون اخرين نظر نهايي درباره باغات را شورا مي دهد. 883 نام گذاري صورت گرفته و 525 مصوبه داشتيم که 11 مورد آن دوفوريت بوده است و 70 طرح و لايحه نيز در دستور کار قرار گرفته است. ضمن آنکه ميزان تذکرات نيز 323 مورد بوده است.
وي درباره روند تذکرات اعضاي شورا در روزهاي علني نيز گفت: بر اساس قانون شوراها، تذکرات بايد به صورت کتبي به هيئت رئيسه ارائه و رئيس شورا به مقصد ارسال کند. در چهار سال عمر شوراي چهارم يک تذکر نيز نبود که به دست ما رسيده باشد اما ما به شهرداري ارسال نکرده باشيم. اگر در موعد مقرر نيز جوابي داده نشد بار ديگر به صورت اتوماتيک دريافت پاسخ ها پيگيري شدند.
چمران در پاسخ به سوالي در ارتباط با سمن ها گفت: اين تذکر از ابتدا نبايد به شهرداري داده مي شد زيرا مربوط به يکي از کميسيون هاي شوراها بود که اعضا مي بايست مشکلات شان را با يکديگر برطرف مي کردند.
رئيس شوراي شهر تهران ادامه داد: در طول دوره چهارم شوراي شهر تهران تعداد تذکرات 323 مورد بوده به طوريکه در هر جلسه حداقل 5 تذکر از سوي اعضا مطرح مي شده است يعني برخي اعضا هر جلسه تذکر داده اند و هيچ يک به سوال از شهردار نرسيده است به جز يک مورد که در ان زمان من رييس شورا نبودم. زيرا در خصوص تذکرات ما مي گفتيم برويد بررسي کنيد اگر تخلفي رخ داده ما سوال مي پرسيم. مثل تذکر هتل اسپيناس که رفتيم ديديم بالاي هتل اسپيناس استخر داير نشده بلکه يک ابنما ساخته شده که پرونده در نهايت به کميسيون ماده 100 براي اعمال قانون و برخورد با تخلفات ارسال شد و مشخص کرديم که اين پرونده جايي نيست که از شهردار سوال شود يا وي را استيضاح کنيم. خود اقاي قناعتي که عضو پرسشگر نيز بود به اينجاي کار که رسيد اعلام کرد ديگر از شهردار سوال نمي پرسم. هرچند در خصوص استيضاح شهرداران طرحي در مجلس تهيه شده که هنوز به تصويب نرسيده است. نکته مهم آن است که هنر اعضاي شورا ان نيست که سوال را به استيضاح برسانيم هنر ان است که مشکلات را برطرف کنند.
رييس شوراي شهر تهران اعلام کرد: زمان پايان شوراي چهارم پايتخت و شوراهاي سراسر کشور هنوز از سوي دولت و به تبع آن وزارت کشور و فرمانداري ها مشخص نيست، اما آنچه مسلم است اين است که شوراهاي چهارم در روزهاي پاياني کار خود به سر مي برند.
رييس شوراي شهر تهران در خصوص وضعيت استانداردسازي سيما و منظر شهري نيز گفت: اين مهم توسط اساتيد دانشگاهي انجام مي شود به طوريکه 3 متخصص در مناطق وجود دارند که پرونده ها را بررسي مي کنند و اگر مغايرتي ديده شود برطرف مي کنند و اميد داريم شاهد تغييرات در اين حوزه باشيم.
وي درباره روند صدور پروانه هاي ساختماني نيزبيان کرد: امروز شاهد کاهش صدور پروانه هاي ساخت هستيم به طوريکه ميزان پروانه ها امسال يک سوم سال قبل و سال قبل يک دوم سال قبلتر بوده است که همين منجر به ايجاد يکي از مشکلات درامدي تهران و ساير شهرهاي کشور شده است. زيرا عمده درامد شهرداري ها از عوارض ساخت و سازها است.
وي ادامه داد: اين مشکل در حالي تهران را با کمبود بودجه مواجه کرده که در برنامه ششم توسعه در شهرهاي بزرگ و به ويژه کلانشهرها 2 هزار ميليارد از بودجه درامد پايدار يعني قانون ماليات بر ارزش افزوده کاسته شد که رقم بزرگي است. بودجه اي که به صورت نقد هر سه ماه يکبار به شهرداري ها پرداخت مي شد و حذف اين درآمد اسيب بزرگي به بودجه شهرداري ها وارد کرد.
وي با ياداوري اينکه در سال 95 شهرداري تهران با وجود کمبود درآمدها توانست ميزان درامدهاي مصوب و برنامه ريزي شده را محقق سازد افزود: اين نشان داد که بودجه ريزي ها در شورا و شهرداري با دقت برنامه ريزي شده بودند که گزارش آن در تلفيق بودجه ارائه شده است.
چمران ادامه داد: در خصوص طرح هاي مهم شهرداري نيز بايد بگويم خيلي از طرح ها همچنان در دست اجرا است از جمله پروژه هاي عمراني که شهرداري توانست انها را به افتتاح برساند مثل افتتاح پروژه روزهاي اخير که در منطقه چيتگر سبب عدم اسيب به هزاران درخت شد و ايمني مسير را افزايش داد يا ساير پروژه هاي بزرگ شهري در ابعاد ديگر مثل باغ کتاب که در منطقه خاورميانه ممتاز است و با مرکز فرهنگي ژرژپومپيدوغ فرانسه برابري دارد.
وي با بيان اينکه در کميسيون ها کارهاي بسيار زيادي انجام و برنامه هاي خوبي انجام شده است، بيان کرد: تنوع فکري در شورا سبب شد سختي ها را پشت سر بگذاريم در حاليکه برخي فکر مي کردند ممکن است شوراي چهارم به درگيري بيانجامد. در ارتباط با شوراي پنجم نيز فکر مي کنم با ترکيب و تخصص هاي مختلف و تجربيات شان موفق عمل خواهند کرد زيرا موفقيت انان موفقيت مردم ما است.
رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به اينکه در جلساتي که با اعضاي شوراي جديد داشته اعلام امادگي کرده تا تجربيات خود را در اختيارشان قرار دهد ابراز اميدواري کرد که شوراي پنجم شهردار توانمندي براي پايتخت انتخاب کند و گفت: بعد از قاليباف کار کردن براي تهران سخت است.
وي با بيان اينکه من نيز ترجيح مي دهم به کارهاي دانشگاهي و فرهنگي شخصي ام ادامه دهم، تاکيد کرد: همواره تلاش و سعي داشتم تا در شوراي شهر و شوراي استان ها خطوط سياسي وارد نشود. تا به حال نه نام اصلاح طلبي اورده ام و نه اصولگرايي و هميشه از اين خط کشي ها پرهيز کردم تا شوراها با اين خط کشي ها محدود نشوند.
چمران در خصوص ميزان شفافيت مالي در شهرداري تهران نيز عنوان کرد: اگر مي خواهيم ميزان شفافيت کنوني را بسنجيم بايد وضعيت اکنون شهرداري را با وضعيت شهرداري هاي 15 سال پيش مقايسه کنيم که در گاوصندوق هاي هر شهردار گلوله اي از دسته چک ها بود. امروز همه دارايي ها شفاف هستند. در زمان ساخت بزرگراه صدر شهرداري به دنبال تملک تعدادي زمين در ابتداي ورودي مدرس بود که به دليل عدم شفافيت ها در زمان هاي گذشته بعدا مشخص شد از ابتدا اين زمين ها به شهرداري تعلق داشتند اما بدون هيچ مدرک و سندي به برخي افراد واگذار شده بودند که با رفتن پرونده به دادگاه شفاف سازي هاي لازمه انجام و زمين ها تملک شدند. اما امروز همه دارايي هاي شهرداري عيان هستند .
چمران با تاکيد بر اينکه امروز در شهرداري تهران درامدهاي نقدي و غير نقدي امکان وصول پيدا کرده اند در حاليکه در خود دولت نيز اين روش مهم تحقق نيافته است، افزود: در شهرداري کنوني ساختمان سازي رونق گرفته و ياد گرفتيم ساختمان سازي بر اساس طرح هاي شهري پيش برود. در شوراي شهر تبيين و تهيه طرح جامع و تفصيلي تهران صورت گرفته است.
وي در خصوص اخرين امار از ميزان بدهي هاي شهرداري تهران نيز گفت: بدهي شهرداري تا 31 خرداد سال گذشته 19 الي 20 هزار ميليارد تومان است که معاون شهردار نيز رسما در شورا اعلام کرد. الان هم در همين حدود است زيرا هر روز يک پرداختي مي شود يک چکي صادر مي شود يا يک چکي وصول مي شود. پس نمي توانيم امار دقيق بدهيم زيرا شهر پويا است. ضمن آنکه بدهي که دو سال اينده چکش سر رسيد دارد تعهد است نه بدهي. ميزان بدهي به بانک ها نيز کاملا مشخص است اين رقم در حال تغيير است.
وي ادامه داد: بخش قابل توجهي از بدهي ها براي تسهيلاتي است که براي مترو دريافت شده زيرا نه دولت فعلي نه قبلي و نه دولت قبل تر سهم شان را در ساخت مترو نپرداخته اند، اما شهرداري مصمم بوده است از انجائيکه نفع بهره برداري مترو براي مردم است صرفه شهر را مقدم تر از بدهي ها بداند و با وجود تمام سختي ها مترو را بسازد.
وي درباره آخرين وضعيت ساختمان پلاسکو نيز گفت: درباره پلاسکو هم بايد نقشه شهري بياورند و بسازند. عده اي مي گويند به عللي ساختمان بلندمرتبه در اين نقطه ساخته نشود اما قوانين و حقوق محتسبه صاحبان ملک چيز ديگري است و انان مي توانند بسازند. راي نهايي بسته به معاونت شهرسازي شهرداري و نظر مالک است. بهتر است در اين منطقه نوسازي ها انجام شود و طراحي هماهنگ و هم شکل با پارکينگ مورد نياز انجام شود.
وي با پرداختن به اينکه برخي منتقدان بارها گفته اند که شوراي چهارم بيشتر شوراي شهرداري بوده تا شوراي نظارتي نيز گفت: اينکه گفته مي شود تهران شهر سوخته اي است بيشتر جوک است و معنا ندارد. اگر تهران سوخته است شهرهاي ديگر را بايد چه بناميم؟ شهر تهران تحول چشمگيري داشته و در خصوص توسعه پايتخت شوخي نداريم. شهرهاي ديگر را نيز که به شخصه مي بينم خدا را شکر مي کنم و اين پيشرفت ها را از برکت شورا و بزرگ نگري امام راحل مي دانم. زيرا ايشان در سال هاي قبل دستور تشکيل شورا را در حالي صادر کردند که تا سال ها بعد مريدان خود حضرت امام يا نتوانستند شورا را شکل دهند يا به تشکيل شوراها انتقاد داشتند.
چمران ادامه داد: گرچه هنوز جاي کار زيادي داريم اما نبايد بي انصافي کنيم. درباره اينکه نبايد شوراي شهرداري باشيم نيز باز بايد بگويم که قانون اين را مي گويد. ما نمي توانيم شورايي براي سازمان هاي ديگر باشيم
وي با ياداوري اينکه در ابتداي دوره مديريت کنوني شهر تهران شهرداري بيش از صد و خرده اي سازمان و شرکت داشت که خود دکتر قاليباف مخالف شان بود که امروز برخي ادغام و برخي منحل شده اند خاطر نشان کرد: بيش از 50 درصد لوايح شهرداري که به شورا امده اصلاح شده اند.
رئيس شوراي شهر تهران در ارتباط با تعداد نهاي اعضاي شوراي تهران و اينکه برخي به تعداد جذب نيرو در شوراي تهران نقد داشته اند نيز گفت: در ابتدا در شوراي شهر تهران تعداد مشخص اعضا و کارمندان نداشتيم و قانون را به دولت برديم و مصوب شد. براي تهران نيز 160 نفر جايگاه رسمي در نظر گرفته شد که در دوره سوم همين تعداد نيرو داشتيم. همانطور که شهرداري بر اساس پست سازماني جايگاه کمتري دارد اما نيرو بيشتر دارد. وقتي تعداد از 15 نفر شد 31 نفر ناگهان افزايش دوبرابري نيرو داشتيم و مجبور شديم تعداد مشاوران و مسوولان دفتر بيشتر شود. هرچند معتقدم اين ساختار نياز به اصلاح دارد.
چمران افزود: در مجلس صحبت بود که 31عضو شورا براي تهران بهتر است يا 21نفر که من مي گفتم به 23 نفر برسد که يک نفر رئيس باشد و 22 نماينده نظارت بر 22 منطقه را برعهده داشته باشند و اخر سر هم ما نفهميديم فلسفه اين انتخاب 21 نفره چيست. البته امروز در مجلس عده اي در فکر هستند که تعداد اعضاي شوراي تهران را به دوره اول باز گردانند. در شوراي عالي استان ها نيز نظر ما به همين صورت است زيرا من معتقدم هر چه نيرو کمتر و منسجم تر کار بيشتر انجام مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۲۵۶۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع تمام قد چمران از شهرداری؛ درختی در پارک لاله قطع نخواهد شد/ قرارداد خرید اتوبوس برقی هیچ مشکلی ندارد

به گزارش خبرآنلاین، رییس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ایجاد فرهنگسرا در بوستان لاله گفت: ما اجازه نخواهیم داد درختی قطع شود، باید منتظر باشیم طرح ارایه شود.

مهر در خبری نوشت: مهدی چمران در حاشیه دویست و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز یک فوریت مصوبه تکمیل طرح آب و فاضلاب شهر بررسی می‌شود، اظهار کرد: برای تمدید این مصوبه یک فوریت ارائه شده است.

وی همچنین تصریح کرد: سامانه پایش مصوبات شورا که پیش از این پایه‌گذاری شده بود و متوقف مانده، به ثمر رسیده و امروز از این سامانه رونمایی شده و در آن کل مصوبات پایش خواهد شد و در دسترس قرار خواهد گرفت. در جلسه امروز گزارش سه ماهه حساب درآمد و هزینه شهرداری نیز ارائه خواهد شد.

چمران در خصوص ایجاد فرهنگسرا در بوستان لاله نیز یادآور شد: بعد از جشن ماه رمضان احساس شد که فضاهایی برای چنین طرح‌هایی مورد نیاز است. این موضوع مطرح شد که درختی قطع نمی‌شود و ما نیز اجازه نخواهیم داد درختی قطع شود. باید منتظر باشیم طرح ارائه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در دوره سوم طرحی مصوب شد که در بوستان‌هایی با مساحت بیش از یک هکتار مسجد و کتابخانه احداث شود و ساختمان اداری منع شده است، گفت: البته طرح باید به شورا ارائه شود و هیأت موردنظر طرح را مورد بررسی قرار دهد و اگر نیاز بود احداث شود به شرطی که درختی قطع نشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در منطقه ۱۵ بارندگی بوده و یک کارگر به دلیل تعصب کاری خود در حال بازگشایی نهر برای جلوگیری از سرریز شدن آب بوده که متأسفانه مفقود شده و هنوز پیدا نشده است. باید چنین اقداماتی با دقت صورت بگیرد و برنامه‌ریزی از قبل انجام شده باشد تا حادثه‌ای رخ ندهد.

چمران با بیان اینکه قراردادها منع انتشار داشته و هرکسی درخواست داشته قرارداد را تحویل گرفته است، گفت: قرارداد مشکلی ندارد و هریک از اعضا بخواهند در دسترس آنها قرار خواهد گرفت. وزارت امور خارجه، بانک مرکزی و دیگر بخش‌ها قرارداد را در اختیار دارند. چنین قراردادی در سال ۹۶ نیز وجود داشته و مورد خاصی ندارد. در ساخت واگن‌ها تکنولوژی به کشور وارد می‌شود و این تفاوتی مترقی است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902958

دیگر خبرها

  • وعده چمران برای عدم قطع درختان پارک لاله
  • از حصار کشی در پارک لاله تا وعده چمران مبنی بر عدم قطع درختان
  • مهدی چمران یک‌تنه پشت اقدامات جنجالی شهرداری در شهر تهران
  • چمران: قرارداد با چینی‌ها محرمانه است! / از طرح شهرداری برای پارک لاله اطلاعی نداریم!
  • واکنش چمران به حصارکشی درون بوستان لاله تهران
  • دفاع تمام قد چمران از شهرداری؛ درختی در پارک لاله قطع نخواهد شد/ قرارداد خرید اتوبوس برقی هیچ مشکلی ندارد
  • قراردادهای سفر زاکانی به چین محرمانه است
  • چمران: قرار نیست درختی در محدوده پارک لاله قطع شود
  • توضیح مهم رئیس شورای شهر در مورد بوستان لاله و مفقود شدن یک کارگر در نهر آب منطقه ۱۵
  • قرارداد خرید اتوبوس برقی از چین منع انتشار داشته است